הנחיית קבוצות במעגל החיים
ראש התוכנית, ניהול אקדמי והנחייה: פרופ' ישראל כ"ץ
מרצים ומנחים בקורס: ד"ר ברוס אופנהיימר, טל אלון, קרן ענבר-אסא, בן שלום כהן, ד"ר נילי סוקניק, יובל פיורקו
רכזת: יפעת דוידוביץ
מהתוכניות הותיקות בארץ ללימודי 'הנחיית קבוצות' שהכשירה אלפי בוגרים שעוסקים בתחום ופועלת יותר מ-30 שנה
ראש התוכנית, ניהול אקדמי והנחייה: פרופ' ישראל כ"ץ
מרצים ומנחים בקורס: ד"ר ברוס אופנהיימר, טל אלון, קרן ענבר-אסא, בן שלום כהן, ד"ר נילי סוקניק, יובל פיורקו
רכזת: יפעת דוידוביץ
יו"ר צפנת, פרופסור אמריטוס לפסיכולוגיה חברתית ולימודי הארגון באוניברסיטה העברית בירושלים וממשיך ללמד שם. יועץ למנהלים, לצוותים ולארגונים; עומד בראש תוכניות הכשרה למנחי קבוצות באוניברסיטת ת"א ולייעוץ ארגוני באוניברסיטה הפתוחה ועומד בראש התוכנית החדשה למ"א בפסיכולוגיה ארגונית במרכז אקדמי רופין.
עורך ראשי של כתב העת "אנליזה ארגונית."
פסיכולוג קליני, יועץ ארגוני בכיר. בין תחומי התמחותו: עבודה קבוצתית, קידום תהליכים יצירתיים בארגון, הממד הבין-אישי בארגון, היסוד הרגשי בפעולה הארגונית, מודע ולא-מודע בארגון, הדרכה ארגונית ומקצועית.
בעל תואר שני בפסיכולוגיה חברתית ותואר שני במדע המדינה. יועץ ארגוני, מנחה קבוצות, ומעריך תוכניות. עוסק בפיתוח ארגוני לרבות ליווי תהליכי תכנון ושינוי בארגונים, בהנחיית צוותים של הנהלה או צוותי משימה, ובמחקרים יישומיים בארגונים, לרבות הערכת תוכניות בתחומים חברתיים
פסיכולוג ומנהל משותף במכון צפנת, דוקטורנט באוניברסיטת בר אילן. תחומי הוראה: פער בין דורי בקבוצות, הנחיית קבוצות וירטואלית, ומורכבות בקבוצה.
יועצת ארגונית ומנחת קבוצות, מנחה תוכניות פיתוח מנהלים בארגונים, סופרוויז׳ן קבוצתי ואישי ופיתוחי צוותים. ייעוץ אישי למנהלים והכשרת אנשי מקצוע בתחומים של הנחייה וייעוץ ארגוני
יועצת ארגונית, מנחת קבוצות ופסיכותרפיסטית. בעלת ניסיון רב בהנחיית צוותים והנהלות עסקיות בסביבה גלובלית ובהנחיית קבוצות תמיכה.
בעלת תואר דוקטור בלימודי עבודה מאוניברסיטת תל אביב ותואר שני בפסיכולוגיה ארגונית מהאוניברסיטה העברית. בעלת ניסיון רב בניהול יחידות פיתוח ארגוני והדרכה ומש"א בארגונים מגוונים כמו eci, טבע ורכבת ישראל.
בין תחומי התמחותה- מיזוגים ורכישות, ש"פ אסטרטגים, ניהול מש"א גלובלי, ייעוץ ארגוני, הנחיית קבוצות ופיתוח הדרכה.
-
התוכנית היתה מעל ומעבר לציפיות שלי. למידה חווייתית, שמשלבת את התיאוריה בצורה מצוינת. למדתי כמה כוח יש לקבוצה ושהמשאב הגדול הוא האנשים המשתתפים. למדתי מהמנחים על מקצועיות ואנושיות ובכלל התכנית הזו יצרה עבורי חוויה אקדמית מיוחדת .
- ניתן לקרוא המלצות נוספות בסוף פירוט התוכנית
שנת הלימודים תשפ"ה
מטרות התוכנית
- הקניית ידע ומיומנויות בהנחיית קבוצות; שילוב של לימוד עיוני, חווייתי ומעשי. כולל התנסויות מודרכות בתמיכה נדרשת.
- רכישת כלים לעבודה מעשית במגוון מסגרות ותחומי הנחייה.
- הצעת תפיסה כוללת של הנחייה וחשיפה לאפשרויות שונות להתמחות בעבודה קבוצתית במעגל החיים ובכלל.
רציונל התוכנית ושיטת הלימוד
אנו מאמינים כי הכשרה של אנשים בתחום הנחיית קבוצות מחייבת תנועה הדרגתית ומתפתחת בין לימוד תיאורטי, התנסות חווייתית אישית של המשתתף והתנסות בהנחיה.
הצירוף של הללו מאפשר למשתתפים לרכוש מיומנויות הנחיה מבוססות תפיסה תיאורטית עמוקה. לשם כך התוכנית בנויה כשילוב בין פרקי למידה ופרקי התנסות בהנחיית עמיתים ובהנחיית קבוצות חיצוניות, תוך קבלת הדרכה וליווי קבוצתיים ואישיים.
למטרה הראשית של הכשרת מנחי קבוצה הוספנו מוקד נושאי של מעגל החיים המלווה את התוכנית כחוט השני לכל אורכה. הבחירה במוקד זה מגיבה לכך שקבוצות רבות עוסקות בשלבי חיים ובמעברים המלווים אותנו לאורך החיים (לידה, התבגרות, משפחה וזוגיות, חינוך, תעסוקה, עבודה, המפגש עם מוות ושכול, וכן הלאה) ובהתמודדות עימם.
מפגשי הקבוצה הלומדת הם פנים אל פנים, יחד עם התנסויות וירטואליות תומכות השזורות בתכנית כסוג התנסות תורם ורלוונטי.
מבנה תוכנית ההכשרה
לימוד תיאורטי – (מלווה את הקורס לכל אורכו)
- לימוד תיאוריה קלאסית ועדכנית בהנחיית קבוצות ובהבנת תהליכים קבוצתיים.
- הכרת תיאוריות המתייחסות לתחנות שונות במעגל החיים וקישורן לסוגיות של הנחייה.
התנסות בקבוצה פתוחה – (מלווה את הקורס לכל אורכו) התנסות כמשתתף בקבוצה מאפשרת הזדמנות ללמוד על תהליכים קבוצתיים בצורה חווייתית ובלתי אמצעית תוך התנסות בהם "כאן ועכשיו", במטרה ללמוד לזהותם ולעבוד עימם תוך כדי התרחשותם. יחידה זו מספקת הזדמנות ללמידה אישית ופיתוח יכולות רפלקטיביות, המאפשרות מסע אל תוך העצמי. הבנת המפגש הייחודי ביני לבין המרחב הקבוצתי תורמת להרחבת מנעד אפשרויות התגובה שלי כמנחה.
הדרכה קבוצתית מלווה להתנסות בהנחיה (supervision, מלווה את הקורס לכל אורכו) – כל משתתף יידרש ליזום ולהתנסות בהנחיית קבוצה במהלך ההכשרה. ההדרכה תהווה מסגרת למידה קבוצתית מלווה להתנסות המעשית, בה תתאפשר התלבטות ולמידה מתוך ההתנסות בהנחיה. ההדרכה תתבסס על סוגיות וסיטואציות שיעלו מן המשתתפים מתוך ההתנסות, למשל: התמודדות עם הקמת קבוצה, ניתוח סיטואציות העולות במהלך ההנחיה, עבודה עם משתתף מאתגר, תפקיד המנחה מול התרחשות קיצונית בקבוצה, הבנה תהליכית של המתרחש בקבוצה, ועוד.
התנסות בסימולציות ובהנחיית עמיתים. במסגרת הקורס תינתן ההזדמנות להנחיית עמיתים ולהתנסות בסימולציות לצורך תרגול במרחב מוגן, שמשוב קבוצתי ואישי בצידו. כל זאת לצד האפשרות להיוועצות אישית עם המנחים במידת הצורך.
התנסות קבוצתית במרחב הווירטואלי – הקורס כולל התנסות בהנחיה במרחב וירטואלי וניתוח שלה, בהנחה שזהו שדה עבודה עדכני ומתרחב שחשוב להתנסות בו ולחשוב על המורכבויות והיתרונות שהוא מביא עמו.
קהל היעד
התוכנית מיועדת לבעלי תואר ראשון או יותר מכך המעוניינים לעסוק בהנחיית קבוצות כמקצוע כמו גם לאלה העוסקים במגוון תחומים ומקצועות ומבקשים לשלב יכולות הנחיה והבנה תהליכית בתחומי עבודתם המקצועית, מתוך הבנת תרומתו של העולם הקבוצתי לשיפור יכולות בעולם העבודה והניהול, בתחומים כגון: חינוך, ניהול, הדרכה, קהילה, תקשורת, עו"ס, טיפול ועוד.
דרישות התוכנית
-
נוכחות בכלל יחידות הקורס.
-
השתתפות פעילה בשיעורים וקריאה שוטפת של חומרי קריאה.
-
הרכבת קבוצה והנחייתה בהתאם לתחום ההתעניינות, בהיקף של 12 שעות הנחייה לפחות.
-
הגשת תרגילים ומשימות לאורך הקורס.
-
הגשת עבודה מסכמת.
תעודת סיום
התעודה למסיימים בהצלחה ועומדים בכל דרישות התוכנית היא תעודה להנחיית קבוצות במעגל החיים, אוניברסיטת תל אביב
היקף לימודים
תוכנית חד-שנתית בהיקף של 224 שעות
גמול השתלמות עם ציון לעובדי הוראה של משרד החינוך
מאושר לגמול השתלמות בתהליך של מסלול אישי, עפ"י הפירוט הבא (בהתאם לתנאי משרד החינוך):
עוז לתמורה/עולם ישן: 224 שעות
אופק חדש: 120 שעות בשבתון בלבד
נדרש מילוי טופס הגשת בקשה למפקח.ת על הפיתוח המקצועי במחוז.
טופס בקשת מסלול אישי - ניתן לקבל ממזכירות המרכז
הערות
- מורים באופק חדש יכולים להגיש בקשה במסלול אישי מדרגה 3 ואילך. עו"ה פרא רפואיים מדרגה 2 ובתנאי שהשלימו 360 שעות לימוד
- יועצים יכולים להגיש בקשה במסלול אישי רק לאחר שסיימו את הקורסים יועצים שנה א', ב', ג' ובתנאי שהשלימו 360 שעות לימוד
- מורים בעוז לתמורה ועולם ישן יכולים להגיש בקשה רק בהתאם לנוהל (כאשר יש לזכותם כבר 336 שעות של השתלמויות מוכרות במערכת)
- על העבודה.ות המוגשת במסגרת הקורס להיות בתחום החינוך וההוראה. העבודה תכלול רקע תיאורטי, תיעוד יישומי של הנלמד תחום החינוך ותובנות שהופקו בעקבות הלמידה וההתנסות
גמול השתלמות לעובדים סוציאלים
הקורס מוכר לגמול השתלמות ע"י איגוד העובדים הסוציאליים ועל פי כללי "הועדות להכרה כיחידת ידע מקצועי"/איגוד העובדים הסוציאליים. יוכרו שעות שאינן שעות פרקטיקום וייעוץ אישי. על עובדים סוציאליים להגיש את הבקשה לגמול ע"פ נהלי וכללי הועדות הנ"ל.
מועד ומיקום
יום שני, אחת לשבוע, בין השעות 9:00 – 15:15
מועד פתיחה מתוכנן: 4 בנובמבר 2024
הלימודים מתקיימים באוניברסיטת תל-אביב
דמי רישום: 350 ש"ח
שכר לימוד: 12,900ש"ח
עובדי הוראה בשבתון
קוד מוסדנו בקרנות ההשתלמות: 230
היקף ההשתלמות בשעות להגשה לאישור הקרן: עד 8 ש"ש
היקף השעות שיאושרו והאם כחובה או רשות, ייקבע ע"י הקרן בלבד.
מוסדנו יגבה ישירות מהמורים בשבתון את מלוא תשלום שכר הלימוד והם יגישו לקרן ההשתלמות קבלות באופן עצמאי לצורך החזר כספי עפ"י תעריף הקרן, בהתאם לשעות שאושרו להם ובהתאם לכללים הנהוגים בקרנות.
הרשמה
עדכון 4.8.2024 : מכסת המשתתפים התמלאה. ניתן להירשם בהמתנה למקום פנוי. קישור לטופס הרשמה
להגשת מועמדות נדרש:
-
מילוי טופס הרשמה בצירוף קורות חיים והעתק תעודת השכלה אקדמית
-
תשלום דמי רישום
-
השתתפות בראיון קבלה אישי
בנימה אישית
אי הודאות בימים אלו משפיעה על כולנו ועל התוכניות העתידיות שלנו.
למרות זאת, אנו ממליצים לך להמשיך לחלום, לתכנן ולהירשם לתוכניות המרתקות במרכז שלנו.
חשוב לדעת, ככל שהנסיבות יחייבו, המרכז ייקח בחשבון את השלכות המצב וישתדל להתחשב בכך בעת יישום מדיניותו.
מאחלים לך שנה של התאוששות וצמיחה!
צוות המרכז
משובים של המשתתפים בתוכנית
-
חוויה מיוחדת, חד פעמית, משלבת גם תיאוריה וגם פרקטיקה, וגם למידה על עצמנו, יוצאים עם ארגז כלים מאוד גדול.
-
הורגש שיש צוות שעובד ביחד. הגיוון במנחים תרם מאוד, מכל אחד אפשר לקחת דברים שונים.
-
נהניתי מאוד ונתרמתי המון.
-
מודה על הימים היפים שבילינו כאן ובעיקר על הלמידה על עצמי על חוזקות וחולשות ועוד.
-
החלק של הקבוצה הדינמית היה מאוד משמעותי, המנחה מצוינת.
-
שלושת אבני היסוד של התכנית: תיאוריה, ההדרכה והדינמיקה, השתלבו זו בזו בצורה מהודקת וטובה, ותרמו לי כל אחד באופן שונה.
-
התוכנית היתה מעל ומעבר לציפיות שלי. למידה חווייתית, שמשלבת את התיאוריה בצורה מצוינת. למדתי כמה כוח יש לקבוצה ושהמשאב הגדול הוא האנשים המשתתפים. למדתי מהמנחים על מקצועיות ואנושיות ובכלל התכנית הזו יצרה עבורי חוויה אקדמית מיוחדת .
-
התוכנית מעולה.
-
תוכנית עשירה ומעשירה. אחד הדברים הכי מעניינים שלמדתי בחיי. אני אמליץ בחום על התוכנית.
-
המרצים בתוכנית היו מעניינים ומקצועיים מאוד.
-
נהניתי מאוד במהלך השנה, הרגשתי שהחכמתי ולמדתי הרבה. המנחים בחלק התיאורטי ובחלק היישומי מהווים מודל.
-
המפגשים בתוכנית גרמו לי לפגוש את עצמי וחידדו בי יכולת הקשבה לדברים שנאמרים, מעבר לדברים הגלויים.
-
התוכנית מהווה אתגר אינטלקטואלי, הדיונים מעניינים, ורכשתי המון התמקצעות בתחום ובהבנת תהליכים.
-
חשוב מאוד לייצר המשכיות לתכנית ואני שמחה לשמוע שהוחלט על פתיחת קורס כזה בשנה הבאה.
-
התוכנית איכותית, בנויה בצורה נכונה וכך גם פיזור החומר, לקחתי המון משנה זו.