ביבליותרפיה: גישה טיפולית באמצעות טקסטים ספרותיים

מנחה: טללית כהן אסנה

 

ביבליותרפיה: גישה טיפולית באמצעות טקסטים ספרותיים
עבודה על שורשי היצירתיות תוך תחושה של הרפתקה וריגוש
טללית כהן אסנה

מרצה לביבליותראפיה באוניברסיטת תל אביב ובמכללה האקדמית גורדון בחיפה.

ביבליותראפיסטית בארגון אלמנות ויתומי צה״ל, סופרת ומשוררת, שלושה מספריה ראו אור בשנים האחרונות

בהוצאת פואטוסופיה:

כישרון למרתפים, 2018
עד תום, 2020
שוטטות, 2022

 

שנת הלימודים תשפ"ג

תוכנית המורכבת מהיבטים תיאורטיים שיעסקו בהבנה ובמהות הדינמיקה של הביבליותרפיה, וכן מסדנה מלווה, שעיקרה הדגמה והדרכת המשתתפים לשימוש בספרות ובכתיבה, לפיתוח עולמם של המטופלים והתמודדותם עם מצבי משבר. 

 


 

מטרות

  • מפגש עם טקסטים ספרותיים, פרוזה ושירה לקידום היכולות הרגשיות והתקשורתיות של המשתתפים.

  • הצגת מסגרת חווייתית לשימוש בסיפורים תוך שילוב היבטים תיאורטיים והפיכתם לגישה שימושית במסגרות שונות.

  • לימוד חוויתי של דרכי התמודדות עם מצבים מורכבים תוך העצמת המימוש העצמי בתחומים של חשיבה יצירתית, הערכה עצמית, מחסומים ומשברים במהלך החיים.


 

תכנים

היכרות עם הביבליותרפיה - הגדרת אפיונים, קטגוריות ודרכי תקשורת.

התייחסות לשאלות: איזה סוג של סיפור הוא הטוב ביותר לסוג מצב מסוים, מהי הדרך הטובה ביותר להשתמש בסיפור, כיצד יוצרים קשר עם הקול הפנימי.

התמקדות בתחושה, בחוויה, במודעות ובתובנה באמצעות אסטרטגיות יצירתיות וספרותיות.

עבודה על שורשי היצירתיות תוך תחושה של הרפתקה וריגוש, שיאפשרו לסקרנות ולדמיון להוביל ילדים ומבוגרים למימוש רצונות ושאיפות.

התכנית נושאת אופי סדנאי.

 


 

תעודת סיום

לעומדים בדרישות - נוכחות והגשת עבודה - תינתן תעודה מטעם המרכז האקדמי לפיתוח אישי ומקצועי בחינוך ובחברה, שבאוניברסיטת תל-אביב.

 


 

קהל יעד

אנשי חינוך, מטפלים פרא-רפואיים, עובדים סוציאליים, ספרנים ובעלי מקצועות נוספים שעולם היצירה והטיפול קרובים לתחום עניינם.

 


 

היקף לימודים 

תוכנית חד-שנתית בהיקף של  112 שעות

 


 

גמול השתלמות עם ציון לעובדי הוראה של משרד החינוך

מאושר לגמול השתלמות בתהליך של מסלול אישי לשנה"ל תשפ"ג, עפ"י הפירוט הבא (בהתאם לתנאי משרד החינוך):

  • עוז לתמורה/עולם ישן
    112 שעות

  • אופק חדש
    למורים בשבתון:
    60
     שעות
    למורים שאינם בשבתון:
    60 שעות למורי חינוך מיוחד מדרגה 3
    60 שעות לעובדי הוראה פרא רפואיים מדרגה 2

נדרש מילוי טופס הגשת בקשה למפקח.ת על הפיתוח המקצועי במחוז.
טופס בקשת מסלול אישי ניתן לקבל ממזכירות המרכז

 


 

עובדי הוראה בשבתון

קוד מוסדנו בקרנות ההשתלמות: 230

היקף ההשתלמות בשעות להגשה לאישור הקרן: 4 ש"ש

מוסדנו יגבה ישירות מהמורים בשבתון את מלוא תשלום שכר הלימוד והם יגישו לקרן ההשתלמות קבלות באופן עצמאי לצורך החזר כספי עפ"י תעריף הקרן, בהתאם לשעות שאושרו להם ובהתאם לכללים הנהוגים בקרנות.

 


 

מועד ומיקום

יום  שלישי,  9:30 - 13:00, אחת לשבוע

תאריך פתיחה: 8 בנובמבר 2022

הלימודים יתקיימו באוניברסיטת תל אביב

 


 

דמי רישום: 250 ש"ח
שכר לימוד:  4,500 ש"ח   

 


 

הרשמה

להרשמה נדרש:

  • מילוי טופס הרשמה בצירוף קורות חיים

  • תשלום דמי רישום.

פתיחה בדפדפן כרום chrome

 

ההרשמה נסגרה

מתעניינים.ות בתוכנית? הירשמו ונעדכן כשתיפתח ההרשמה לשנה"ל תשפ"ד>>

 


 

תקנון המרכז

לפרטים נוספים
טלפונים 6408162, 03-6408466
דוא"ל   morim@tauex.tau.ac.il

   

 

ט.ל.ח

 


 

בוגרים מספרים

יום ג' בבוקר הפך להיות השנה היום החביב עלי . לימודי הביבליותרפיה עם טללית במסגרת קבוצת הלימוד הנהדרת מהווים עבורי חוויה שבועית המספקת לי אנרגיות חיוביות לכל השבוע.

הלימוד בקבוצה עם טללית חוויתי ביותר, מאפשר צלילה לתוך מחשבות ורגש ומעורר פתיחות ויצירתיות בכתיבה.

טללית כמרצה משרה בקרב חברי הקבוצה תחושה של לכידות, קבלה ושפע תמיכה. התכנים המועברים בקורס מרתקים וחברי הקבוצה חשים מועשרים ונתרמים בכל מפגש.

תחושה השייכות והביתיות מתאפשרת בעזרתה של חיה הורוביץ-רכזת התוכנית -הדואגת לספק לנו תנאים נהדרים במרכז והופכת לנו את יום ג ליום המתוק בשבוע.

יישר כח !

אילנה פאר

 

על השתלמות בביבליותרפיה בהנחיית טללית אסנה-כהן....

ביבליותרפיה –

חוויה עמוקה, מלמדת, מרגשת, מאתגרת רגש ומחשבה.

למידה לא שגרתית, עניינית ומתוכננת, ועם זאת גמישה, של טכניקת הביבליותרפיה המשתמשת ב"ספרות כתקשורת רגשית".  מחברת בין אהבה לקריאה, לכתיבה ולשיתוף.

מפגש קבוצתי בין אנשים שמתפנים לחבר טקסטים מגוונים, עם פתיחות למרחבי פרשנות והתרגשות.  פתיחות ויצירתיות המתאפשרים בזכות הנחייה מקצועית, רגישה במיוחד, של טללית אסנה-כהן, שבזכות יכולות נדירות של הקשבה פעילה , מציעה הבנה וניתוח של השיתוף האישי והקבוצתי והקשרו לטקסט ספרותי קיים, או כזה שנכתב  ע"י המשתתפים.  אווירה של אמפטיה ורוגע מאפשרת ניצול כל מפגש, בכל פעם מחדש, לקבוצה וליחידים בה, לשתף, לפרש, להתחבר לעצמם ואחד לשני, כדי ליצור  טקסט אישי .

דיאלוג שמשפיע על קריאה אחרת, על מיומנויות תקשורת בכלל וטיפול בפרט – של המשתתפים, הרבה מעבר לשעות מפגשי ההשתלמות.

אני כותבת זאת בידיעה שאני מושפעת מניסיון עשיר שיש לי בפיתוח השתלמויות וסגנונות הנחייה מחד, וכעובדת סוציאלית מאידך, אחרי שנים של ניהול ההדרכה והרווחה של עובדי מוסד אקדמי.

יעל רוזן

 

אני באה מתחום משאבי אנוש 

בעבר עסקתי בחינוך 

ולעתיד - תכניות בחינוך ובהנחיית קבוצות

ואלוהים גדול...

חווית הלמידה בקורס היא ייחודית ביותר.

קריאה וכתיבה הם חלק ממני כול חיי

והשתתפתי לא פעם בקבוצות למידה ואחרות,

ואני נדהמת לגלות את כוחה של המילה

בעיסוי הנפש והנשמה

ואיך חיי קבוצה יכולים להיות פוריים ומתגמלים.

ולמנחה טללית, אשיות מיוחדת

יש חלק נכבד בתחושות הסיפוק וההנאה.

השילוב בין רוח, יצירתיות ותרפיה הוא ניפלא

אפילו הדמעה מתוקה

מה צריך יותר?

ולך חיה - האם את מודעת להרגשה הטובה והחברית

שאת מקרינה? לא מובן מאילו. למרכז שלכם באים בכיף!

ירדנה ברק

 

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>