ביבליותרפיה: גישה טיפולית באמצעות טקסטים ספרותיים
מנחה: טללית כהן אסנה
מרצה לביבליותרפיה באוניברסיטת תל אביב ובמכללה האקדמית גורדון בחיפה.
ביבליותראפיסטית בארגון אלמנות ויתומי צה״ל, סופרת ומשוררת, שלושה מספריה ראו אור בשנים האחרונות
בהוצאת פואטוסופיה:
כישרון למרתפים, 2018
עד תום, 2020
שוטטות, 2022
- חוויה עמוקה, מלמדת, מרגשת, מאתגרת רגש ומחשבה. למידה לא שגרתית, עניינית ומתוכננת, ועם זאת גמישה, של טכניקת הביבליותרפיה המשתמשת ב"ספרות כתקשורת רגשית". מחברת בין אהבה לקריאה, לכתיבה ולשיתוף. מפגש קבוצתי בין אנשים שמתפנים לחבר טקסטים מגוונים, עם פתיחות למרחבי פרשנות והתרגשות. פתיחות ויצירתיות המתאפשרים בזכות הנחייה מקצועית, רגישה במיוחד, של טללית אסנה-כהן, שבזכות יכולות נדירות של הקשבה פעילה , מציעה הבנה וניתוח של השיתוף האישי והקבוצתי והקשרו לטקסט ספרותי קיים, או כזה שנכתב ע"י המשתתפים. אווירה של אמפטיה ורוגע מאפשרת ניצול כל מפגש, בכל פעם מחדש, לקבוצה וליחידים בה, לשתף, לפרש, להתחבר לעצמם ואחד לשני, כדי ליצור טקסט אישי . דיאלוג שמשפיע על קריאה אחרת, על מיומנויות תקשורת בכלל וטיפול בפרט – של המשתתפים, הרבה מעבר לשעות מפגשי ההשתלמות. אני כותבת זאת בידיעה שאני מושפעת מניסיון עשיר שיש לי בפיתוח השתלמויות וסגנונות הנחייה מחד, וכעובדת סוציאלית מאידך, אחרי שנים של ניהול ההדרכה והרווחה של עובדי מוסד אקדמי. יעל רוזן
- ניתן לקרוא המלצות נוספות בסוף פירוט התוכנית
שנת הלימודים תשפ"ו
״אולי אנחנו פה כדי לומר: בית, גשר, באר, שער, כד, עץ פרי, חלון, לכל היותר: עמוד, מגדל... אבל לומר, התבין, לומר את הדברים בכל מאודם, בדרך שהם בעצמם לא חשבו מעולם להיות״ (רילקה)
יש סיפורים שצומחים מתוך הקשבה מתמסרת וכוונה. הם שותקים עד שהם פוגשים הד מהמקום הפנימי שלנו כאותם חמרי חלום שעדיין באוויר, אם ניתן להם הם ימצאו את הדרך אלינו
כדי לגעת, כדי להמציא, למצוא, להימצא, כדי להביא מרפא.
מה נלמד?
- את אומנות הכניסה אל הספר ואל הסיפור שלנו
- איך מילים שנשכחו בספרים יכולות להחיות אותנו מחדש
- איך הביבליותרפיה מאפשרת את מה שהדיבור שלנו לא יכול להגיד
- מהם יחסי הגומלין הדינאמיים בין יצירה מטפל ומטופל
- מהו כוחה המרפא של הספרות ואת כוחות הריפוי בכתיבה
- כיצד לבחור יצירות היכולות להקל על כאב ולהביא נחמה תקווה ומזור
- איך משלבים בין קריאה לכתיבה בעבודת הריפוי
- את כוחה התראפויטי של המטאפורה
- את ריבוי פניה של השירה וייחודיותה בטיפול
- לקרוא את עצמנו ואת האחרים בהשתקפויות
- להתכתב עם טקסטים ואיך הם מתכתבים איתנו
- כיצד להשתמש במבנים ספרותיים לצורך עבודה עם טראומה ופוסט טראומה
- טכניקות שונות של כתיבה בעלות משמעות תראפויטיות. כמו: כתיבת רשימות, שינוי נקודת תצפית, מכתבים שלא נשלחים, שימוש בשאלות בכתיבה, שימוש במבנים ספרותיים לצורך עבודה עם טראומה, נכתוב עם זרם התודעה, נצלול למסע של היזכרות ונכתוב גם קצת הייקו וטנקה וסיפורים קצרצרים בשש מילים ונשחק בקלפים טיפוליים ועוד ועוד
- איך למצוא בעבודה הביבליותרפית את הפורקן, הזיכוך, ההכרה, הסדר, התובנה, הריפוי הנפשי והרוחני בתוך התוסס והגועש, המתחבט והמזדעזע, הכואב והמתייסר, הצוחק והחולם
- להחזיק מורכבות שלנו ושל האחרים במרחב טיפולי מכיל, בטוח, מאפשר ומאיזה חמרי בניין בונים את המיכל
- איך ממזגים בין מה שהננו בין מה שהיינו רוצים להיות לבין מה שאנו נאלצים להיות
מה נקרא?
נקרא על חלומות ודמיונות, על געגועים, על זכרונות, על בית, על השבר והמשבר, על אבדן, על בדידות, על התמודדות, על השתוקקות, על תפילה ואמונה, על בכי, על שמחה, על בריחות, על תקווה, על אהבה.
נקרא בשירה, בממואר, בפראגמנטים ובסיפורים קצרים
הן מספרות המבוגרים והן מספרות הילדים
כיצד נלמד?
הפגישות שלנו הן בעלות מבנה סדנאי, קבוצתי, חוויתי. נלמד מתוך קריאה, הקשבה, שיחה, כתיבה, התכתבות, התבוננות ובמרכזה התנסות אישית אינטימית עם עצמנו. הרבה תרגול השזור בנגיעות עיוניות מתוך עולמות הפסיכותרפיה והביבליותרפיה
הלימוד שלנו הוא תהליך עדין של התרחשות מתמידה, הוא נובע, מבעבע מתוך באר עמוקה של אהבה לסיפור ולאלף הפנים שאנחנו.
תעודת סיום
לעומדים בדרישות - נוכחות והגשת עבודה - תינתן תעודה מטעם המרכז האקדמי לפיתוח אישי ומקצועי בחינוך ובחברה, שבאוניברסיטת תל-אביב
קהל יעד
אנשי חינוך, מטפלים פרא-רפואיים, עובדים סוציאליים, ספרנים ובעלי מקצועות נוספים שעולם היצירה והטיפול קרובים לתחום עניינם.
היקף לימודים
תוכנית חד-שנתית בהיקף של 112 שעות
גמול השתלמות עם ציון לעובדי הוראה של משרד החינוך לשנה"ל תשפ"ו
מאושר לגמול השתלמות בתהליך של מסלול אישי, עפ"י הפירוט הבא (בהתאם לתנאי משרד החינוך):
• עוז לתמורה/עולם ישן: 112 שעות
• אופק חדש: 60 שעות בשבתון בלבד
נדרש מילוי טופס הגשת בקשה למפקח.ת על הפיתוח המקצועי במחוז.
טופס בקשת מסלול אישי - ניתן לקבל ממזכירות המרכז
גמול השתלמות לעובדים סוציאלים
הקורס מוכר לגמול השתלמות ע"י איגוד העובדים הסוציאליים ועל פי כללי "הועדות להכרה כיחידת ידע מקצועי"/איגוד העובדים הסוציאליים. יוכרו שעות שאינן שעות פרקטיקום וייעוץ אישי. על עובדים סוציאליים להגיש את הבקשה לגמול ע"פ נהלי וכללי הועדות הנ"ל.
מועד ומיקום
אחת לשבוע, 28 מפגשים באוניברסיטת תל אביב
יום שלישי, 9:30 - 13:00
מועד פתיחה מתוכנן : 4 בנובמבר 2025
עלות
דמי רישום: 200 ש"ח
שכר לימוד: 4,900 ש"ח
ההרשמה נפתחה:
מס' המקומות מוגבל. ההרשמה עד למילוי מכסת מספר המשתתפים שנקבעה.
קישור לטופס הרשמה
- מילוי טופס הרשמה בצירוף קורות חיים
- תשלום דמי רישום
לפרטים נוספים - רוית עזר
טלפון: 03-6408162
דוא"ל ravitgut@tauex.tau.ac.il
ט.ל.ח
בוגרים מספרים
יום ג' בבוקר הפך להיות השנה היום החביב עלי . לימודי הביבליותרפיה עם טללית במסגרת קבוצת הלימוד הנהדרת מהווים עבורי חוויה שבועית המספקת לי אנרגיות חיוביות לכל השבוע.
הלימוד בקבוצה עם טללית חוויתי ביותר, מאפשר צלילה לתוך מחשבות ורגש ומעורר פתיחות ויצירתיות בכתיבה.
טללית כמרצה משרה בקרב חברי הקבוצה תחושה של לכידות, קבלה ושפע תמיכה. התכנים המועברים בקורס מרתקים וחברי הקבוצה חשים מועשרים ונתרמים בכל מפגש.
תחושה השייכות והביתיות מתאפשרת בעזרתה של חיה הורוביץ-רכזת התוכנית -הדואגת לספק לנו תנאים נהדרים במרכז והופכת לנו את יום ג ליום המתוק בשבוע.
יישר כח !
אילנה פאר
על השתלמות בביבליותרפיה בהנחיית טללית אסנה-כהן....
ביבליותרפיה –
חוויה עמוקה, מלמדת, מרגשת, מאתגרת רגש ומחשבה.
למידה לא שגרתית, עניינית ומתוכננת, ועם זאת גמישה, של טכניקת הביבליותרפיה המשתמשת ב"ספרות כתקשורת רגשית". מחברת בין אהבה לקריאה, לכתיבה ולשיתוף.
מפגש קבוצתי בין אנשים שמתפנים לחבר טקסטים מגוונים, עם פתיחות למרחבי פרשנות והתרגשות. פתיחות ויצירתיות המתאפשרים בזכות הנחייה מקצועית, רגישה במיוחד, של טללית אסנה-כהן, שבזכות יכולות נדירות של הקשבה פעילה , מציעה הבנה וניתוח של השיתוף האישי והקבוצתי והקשרו לטקסט ספרותי קיים, או כזה שנכתב ע"י המשתתפים. אווירה של אמפטיה ורוגע מאפשרת ניצול כל מפגש, בכל פעם מחדש, לקבוצה וליחידים בה, לשתף, לפרש, להתחבר לעצמם ואחד לשני, כדי ליצור טקסט אישי .
דיאלוג שמשפיע על קריאה אחרת, על מיומנויות תקשורת בכלל וטיפול בפרט – של המשתתפים, הרבה מעבר לשעות מפגשי ההשתלמות.
אני כותבת זאת בידיעה שאני מושפעת מניסיון עשיר שיש לי בפיתוח השתלמויות וסגנונות הנחייה מחד, וכעובדת סוציאלית מאידך, אחרי שנים של ניהול ההדרכה והרווחה של עובדי מוסד אקדמי.
יעל רוזן
אני באה מתחום משאבי אנוש
בעבר עסקתי בחינוך
ולעתיד - תכניות בחינוך ובהנחיית קבוצות
ואלוהים גדול...
חווית הלמידה בקורס היא ייחודית ביותר.
קריאה וכתיבה הם חלק ממני כול חיי
והשתתפתי לא פעם בקבוצות למידה ואחרות,
ואני נדהמת לגלות את כוחה של המילה
בעיסוי הנפש והנשמה
ואיך חיי קבוצה יכולים להיות פוריים ומתגמלים.
ולמנחה טללית, אשיות מיוחדת
יש חלק נכבד בתחושות הסיפוק וההנאה.
השילוב בין רוח, יצירתיות ותרפיה הוא ניפלא
אפילו הדמעה מתוקה
מה צריך יותר?
ולך חיה - האם את מודעת להרגשה הטובה והחברית
שאת מקרינה? לא מובן מאילו. למרכז שלכם באים בכיף!
ירדנה ברק