הדרכת הורים על פי מחומש ההורות: קידום הורות מיטבית

מרכזת ומרצה: פרופ' דורית ארם, ראש מגמת הייעוץ החינוכי, החוג לחינוך מיוחד וייעוץ חינוכי, אוני' ת"א
מרצה ומדריך: ​עו"ס איתן ארם,  מטפל זוגי ומשפחתי מוסמך
מרצה ומדריכה: לינור אריאלי-שגיא, יועצת חינוכית ומדריכת הורים

הרצאה קצרה על מחומש ההורות - עקרונות להורות מיטיבה: פרופ' דורית ארם


הדרכת הורים על פי מחומש ההורות
פרופ' דורית ארם

​פרופ' ארם היא פרופ' מן המניין וראש המעבדה לחקר הגיל הרך  בבית הספר לחינוך באוניברסיטת תל אביב.  

מחקרה מתמקד בהבנת מקומם של המבוגרים בהתפתחותם של ילדים בגיל הרך. 

היא חוקרת מאפיינים של הורות מיטיבה. רבים ממחקריה מעריכים אינטראקציות אורייניות של הורים וגננות  עם ילדים ובוחנים את משמעותן להתפתחות הילדים. ​

איתן ארם

איתן ארם-עו"ס מומחה בתחום המשפחה.

מטפל זוגי ומשפחתי מוסמך –בעל ניסיון רב בטיפול אישי, זוגי, משפחתי ובהדרכת הורים. פיתח את תכנית דרור –מודל לסיוע למשפחות צעירות במצוקה.

פיתח את מודל ברית עולם- עקרונות וכלים לזוגיות מיטיבה

ושותף בפיתוח מודל מחמש ההורות-עקרונות וכלים להורות מיטיבה.

לינור שגיא

לינור שגיא, יועצת חינוכית, מדריכת הורים ומטפלת בנשימה דינאמית- אינטגרטיבית.
בוגרת תואר שני בייעוץ חינוכי עם התמחות בגיל הרך, באוניברסיטת תל אביב. חקרה את הקשר שבין התנהגות הורית על פי מודל מחומש ההורות לבין רווחה הורית
בעלת קליניקה פרטית לליווי תהליכי התפתחות בהורות , תרפיית גוף-נפש, ייעוץ בשלב הבגרות הצעירה וליווי אנשי חינוך וצוותים חינוכיים.  בעבר עסקה בקידום מדיניות ציבורית, בין השאר, בנושאים של איזון בין עבודה למשפחה ​ושיפור איכות החינוך בגיל הרך.

ממליצים עלינו
  • "מודל מקיף ועם זאת ממוקד ויעיל, 5 עקרונות פרקטיים שמתאימים לכל הורה שרוצה קשר משמעותי עם ילדיו. כמאמנת אישית, כבר חשבתי שלא יוכלו לחדש לי דבר, ובכל זאת הצלחתי להרחיב את ארגז הכלים שלי ואת הדרך שלי לשנות עוד ועוד משפחות. באופן אישי, זכיתי לפגוש את דורית, אמא, סבתא ואישה עוצמתית שהשאירה עלי רושם רב, וגרמה לי לחשוב אחרת על ההורות שלי. איתן, מקצועי וקשוב, במעגלי השיח איתך למדתי רבות על המודל דרך מקרים שונים."
  • רוצה לקרוא המלצות נוספות?  ניתן לצפות בסוף פירוט התוכנית

שנת הלימודים תשפ"ה 

מחזור שביעי

 


 

רציונל

ההורים מספקים את ההקשר האינטימי המשמעותי ביותר להתפתחות ילדיהם. כיום, משימת ההורות הופכת מורכבת ומאתגרת ולעתים על ההורים להתמודד איתה ללא מערכות תמיכה מספקות. מכיוון שכך, יש חשיבות רבה להדרכת ההורים. אנשי ונשות חינוך נמצאים.ות בקשר יומיומי עם ילדים, הוריהם והסגל החינוכי והן מתאימים.ות במיוחד להדרכה זו. בתוכנית נלמד הדרכת הורים על פי מודל "מחומש ההורות. מודל זה מעמיק ובו זמנית ידידותי להבנה וליישום. עקרונות המחומש הם: שותפות בין ההורים, מנהיגות הומאנית, אהבה ללא תנאי, פיתוח עצמאות והנהגת כללים. באמצעות מחומש ההורות המשתתפים.ות ילמדו להבין את הצרכים ההתפתחותיים של הילדים, ובמקביל את התנהגויות ההוריות המתבקשות בכדי להיענות לצרכים אלו. הם.ן ילמדו לעומק את חמשת העקרונות וירכשו כלים יישומיים להדרכת ההורים.

 


 

מטרות הקורס

  • הבנת המורכבות של ההורות.

  • הכרת דרכי התבוננות מובנות במשפחות ובחינת הנושאים והקשיים אתם מתמודדים ההורים.

  • הכרת  עקרונות מחומש ההורות להורות מיטיבה ורכישת כלים ליישום עקרונות אלו.

  • התנסות בדרכים מעשיות במתן ייעוץ להורים. 

 


 

דרכי ההוראה

הקורס משלב בין סדנאות, הרצאות, דיונים והדרכה על הדרכה. בשליש הראשון של הקורס תבנה תשתית הידע בתחום, יילמד מודל להורות מיטיבה ויידונו נושאים התפתחותיים המעלים תהיות וקשיים בהורות (לדוגמה:  גמילה, מעברים, התמודדות במצבי חירום, התמודדות עם פחדים, קשיים בוויסות עצמי) לאור המודל והמחקר העדכני בתחום הפסיכולוגיה ההתפתחותית. בהמשך, המשתתפים.ות ידריכו הורים ויקבלו הדרכה על הדרכה.

 


 

תכנים מרכזיים

א. היכרות עם מודל מחומש ההורות:

  • הורות במאה ה-21
  • ההורות כמסע התפתחות
  • הורות מודעת 
  • הדרכת הורים

ב.  עבודה על עקרונות וכלים של המודל:

  • שותפות בהורות
  • מנהיגות הומאנית
  • הבעת אהבה
  • פיתוח עצמאות
  • הנהגת כללים 

 

ג.  אופן הדרכת ההורים:

  • אופן הכניסה למשפחה

  • אופן העברת העקרונות והכלים להורים

  • הבנת היחסים בין המדריכה להורים המודרכים

 ד. עיבוד נושא התפתחותי באמצעות המודל:

  • הדרכה על הדרכה 

 


 

דרישות התוכנית

  • השתתפות במפגשים
  • הדרכת הורים
  • הגשת דיווח שבועי על הדרכת ההורים
  • הגשת סיכום ההדרכה.

 


 

תעודת סיום

מסיימי התוכנית, אשר יעמדו בכל הדרישות, יקבלו תעודת סיום קורס בהדרכת הורים על פי מחומש ההורות, מטעם המרכז האקדמי לפיתוח אישי ומקצועי בחינוך ובחברה.

 


 

קהל יעד

נשות ואנשי חינוך (יועצות.ים, מורות.ים, גננות.ים) ונשות ואנשי טיפול בעלי תואר ראשון ומעלה

 

 


 

היקף לימודים

60 שעות לפי הפירוט:

40 שעות לימוד פנים אל פנים

20 שעות מפגשים א-סנכרונים

 


 

גמול השתלמות עם ציון לעובדי הוראה של משרד החינוך יעודכן בהמשך בהתאם לתנאי משרד החינוך לשנה"ל תשפ"ה

 


 

מועד ומיקום

יום שני,  16:00 – 19:15  אחת לשבועיים, 10 מפגשים באוניברסיטת תל אביב

מועד פתיחה: 4 בנובמבר 2024

 


 

עלות

דמי רישום  250 ש"ח

שכר לימוד: 3,300 ש"ח

 


 

הרשמה

נפתחה ההרשמה לשנה"ל תשפ"ה. ההרשמה בתוקף עד למילוי מכסת המשתתפים.

קישור לטופס הרשמה

  • מילוי טופס הרשמה בצירוף קורות חיים, העתק תעודת השכלה אקדמית 
  • תשלום דמי רישום

 

 


 

תקנון המרכז

לפרטים נוספים 
טלפונים: 6408162, 03-6408466
​דוא"ל   morim@tauex.tau.ac.il

          

 

 

ט.ל.ח


 

משובים של בוגרי התוכנית

  • "הקורס היה מקצועי, ממוקד, מעשיר ומלמד מאוד. הלמידה בקורס היתה מאד משמעותית עבורי ואני בטוחה שתשמש אותי הלאה, גם מהפן האישי וגם מהפן המקצועי."

  • "שמחה על בחירתי בקורס, התכנים הועברו בצורה מאד יעילה, מודל המשפחתיות שהבאתם דורית ואיתן השפיע רבות והיווה מודלינג ללא מילים."

  • "הכלים שהעברתם לנו היו משמעותיים ביותר."

  • "מודל מקיף ועם זאת ממוקד ויעיל, 5 עקרונות פרקטיים שמתאימים לכל הורה שרוצה קשר משמעותי עם ילדיו. כמאמנת אישית, כבר חשבתי שלא יוכלו לחדש לי דבר, ובכל זאת הצלחתי להרחיב את ארגז הכלים שלי ואת הדרך שלי לשנות עוד ועוד משפחות. באופן אישי, זכיתי לפגוש את דורית, אמא, סבתא ואישה עוצמתית שהשאירה עלי רושם רב, וגרמה לי לחשוב אחרת על ההורות שלי. איתן, מקצועי וקשוב, במעגלי השיח איתך למדתי רבות על המודל דרך מקרים שונים."

  • "תודה לך לינור על חוויית למידה מהנה ומשמעותית איתך, על המודלינג שיצרת בתהליך הקבוצתי, על מי שאת ומה שאת, על ההבנה ההקשבה והעקביות"

  • "הקורס מעולה, המרצים מצויינים, מעבירים את השיעורים בצורה טובה ואמינה."

  • "היה נהדר, שמחה על השימוש בעקרונות וגמישות בחופש פעולה על סמך העקרונות."

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>