פוטותרפיה - צילום ככלי טיפולי

ד"ר ענת בוצר - ראשת התכנית

​יוזמת ויועצת אקדמית: ד"ר ענת בוצר
סגל ההוראה בתכנית:
​פרופ' פסי גירש, ד"ר מיכל שמחון, ד"ר שמואל קרון, ד"ר רבקה הלל לביאן, הדס לוי, מיכל שהם שביב, סילבן ביגלאייזן, איילת השחר כהן, שגית זלוף זמיר, ד"ר אורית זיו, ניבה שגב

 

ד"ר ענת בוצר ראשת התוכנית

פוטותרפיסטית, פסיכותרפיסטית, מטפלת משפחתית וזוגית, מטפלת בתנועה וריקוד, מדריכה, יוצרת, במאית ואוצרת. מנהלת ומייסדת התוכנית לפוטותרפיה והתוכנית לווידאותרפיה ביחידה ללימודי המשך והשתלמויות של ביה"ס לעבודה סוציאלית, אונ' תל אביב.  מרצה בתחומי פילוסופיה, צילום, פסיכואנליזה ופוטותרפיה בכל העולם. פועלת בעולם לפיתוח והנכחת הפוטותרפיה, קליניקה פרטית בבנימינה ותל אביב
.​מחברת הספר "צמצם התשוקה - פסיכותרפיה וצילום ", בהוצאת רסלינג

 

--- שנת הלימודים תשפ"ב ---

 

קהל יעד ותנאי קבלה

אנשי חינוך וטיפול:
  •  אנשי חינוך, יועצות חינוכיות, מטפלים באמנויות, עובדים סוציאליים, פסיכולוגים ופסיכיאטרים, מרצים ורופאים.
  •  בעלי תואר אקדמי במקצועות: חינוך, הוראה מותאמת וחינוך מיוחד, יעוץ חינוכי, מדעי ההתנהגות,  ריפוי בעיסוק, קרימינולוגיה, סיעוד, הפרעות בתקשורת.
  •  הנהלת התוכנית תאפשר למספר מוגבל של אומנים, במאים וצלמים, וכן אנשים העובדים בקהילה להשתלב בתכנית, על סמך ניסיון חיים והתנסותם בעבודה. 
יתקיים ראיון קבלה אישי.

 


רציונל ומטרות
 

פוטותרפיה היא זרם טיפולי וחינוכי עכשווי, העושה שימוש בצילום סטילס ווידאו על מנת לכונן מרחב ייחודי, בין מנחה למונחה, המבוסס על תקשורת "עוקפת" חזותית ובלתי מילולית.

הקשר בין צילום ובריאות הנפש החל להתפתח כבר בשנת 1848, פחות מעשר שנים לאחר המצאת הצילום. כיום, נעזרים אנשי טיפול וחינוך בעלי גישות שונות בצילום בעבודתם הפרטנית והקבוצתית, ככלי שמסייע להם להגיע לתובנות טיפוליות משמעותיות.

מטרות התוכנית:

  1. להעניק ללומדים מבוא תיאורטי ומעשי לזרם טיפולי חשוב ומרתק, אשר ישמש אותם בעבודתם הטיפולית ו/או המקצועית/החינוכית.
  2. ללמוד ולהבין כיצד צילום ככלי טיפולי וחינוכי יכול לסייע לעקוף הגנות, לכונן ערוצי תקשורת חדשים.
  3. להתנסות מעשית בתחום התמיכה בפוטותרפיה, כדי לאפשר לשלב צילום ככלי טיפולי בעבודתה המקצועית עם יחידים, קבוצות, ארגונים ומשפחות.

 


תכנים מרכזיים

  • פרשנות – מדימוי ויזואלי לטקסט ומטקסט לפרשנות ויזואלית.
  • תאוריות פסיכולוגיות עכשוויות רלוונטיות לפוטותרפיה כגון: לאקאן, אוגדן, קוהוט, יונג והגישה האינטר-סובייקטיבית.
  • מסכים – השפעתם של המסכים על ההתרחשות הבין אישית והפסיכולוגיות של ילדים, נוער ומבוגרים ( זום, אינסטגרם, פייסבוק, טיקטוק ועוד...)
  • חשיפה להתרחשות מקומית ועולמית בעולם הפוטותרפיה, הצילום, הווידאו והקולנוע.
  • שימוש בתצלומי עבר מהאלבום המשפחתי האישי ומקלאסיקות תרבותיות מהעולם הוויזואלי.
  • יצירה עכשווית של עולם ויזואלי חדש ומרתק.
  • לימוד סדנאי שבו נצלם, נצולם, נתבונן ונצעד למטרות חיינו הגלויות והכמוסות. (הסדנאות יתרחשו חלקן בחלל מוגן-בחדר וחלקן בטבע).
  • שימוש ביצירה הוויזואלית העכשווית ככלי אנליטי-פרשני.
  • מהמילה לגוף ולצילום ומהגוף למילה ולצילום – על המעבר בין החוויה, הוויזואליות והקוגניטיביות.
  • צילום קולנועי – מה בינו ובין פוטותרפיה.
  • ה"אור" כמרכיב מרכזי בצילום וכהשראה להתחברות רוחנית אפשרית.
  • תערוכת צילום פוטותרפויטית – בה ייחשף הנסתר לגלוי – מהאישי לציבורי, מתהליך אינדיבידואלי מעשיר ויזואלית ורגשית לתערוכה פומבית רבת משתתפים וחשיפה למדיה ו/או לציבור נבחר. בתערוכה נוכח האדם מול תצלומיו בתהליך נרקיסיסטי מבורך.

 


דרכי ההוראה

הלימודים בתוכנית לפוטותרפיה הינם בעלי אופי חוויתי.
התלמידים משתתפים בתהליכי יצירה והתנסויות במרחבים מגוונים כגון: חוצות-ערים, טבע וחיי משפחה, תוך כדי עיבודם והמשגתם.
בשיעורים ייעשה שימוש במצלמת סטילס ובתוצריה, ובווידיאו –"צי לום-נע" ו"קול-נע" - הדיאלוג בין הקול למבט.
במסגרת התוכנית מתקיימות שתי סדנאות בהן מתנסים הלומדים בתהליך אישי, קבוצתי וויזואלי מעמיק ומשמעותי.

הערה בנוגע לציוד:
אין צורך במצלמה מקצועית. ניתן להשתמש בכל מצלמה חיצונית, גם פשוטה ("point & shoot"). צילום בטלפון לא מומלץ, בעיקר בשל הצורך לשמירה על פרטיות המצולמים.

 


דרישות התכנית

  • נוכחות. ביצוע מטלות קריאה, צפייה וצילום.
  • כתיבת עבודות שישלבו התייחסות לתהליך האישי-קבוצתי ולתיאוריות רלוונטיות בסיום כל קורס.
  • עבודת גמר בסיום הלימודים, והגשתה במועד אשר ייקבע ע"י מנהלת התוכנית.

תעודת סיום:

לעומדים בדרישות התוכנית תוענק תעודת סיום התוכנית "פוטותרפיה - צילום ככלי טיפולי" מטעם המרכז לפיתוח אישי ומקצועי בחינוך ובחברה, ביה"ס לחינוך, אוניברסיטת תל-אביב.


היקף שעות

תוכנית שנתית (שני סמסטרים), 6 שעות אקדמיות כל מפגש, סה"כ 180  שעות אקדמיות. 

 


גמול השתלמות עם ציון לעובדי הוראה של משרד החינוך:
מאושר
לשנה"ל תשפ"ב, בהתאם לכללי משרד החינוך.
  • עוז לתמורה/עולם ישן: למטפלים באמצעות אמנויות בלבד  112 שעות.
  • ​אופק חדש: למטפלים באמצעות אמנויות בלבד:  שאינם בשבתון - 60 שעות,  ​בשבתון - 60 שעות.

גמול השתלמות בתהליך של מסלול אישי.
נדרש מילוי טופס הגשת בקשה למפקח/ת על הפיתוח המקצועי במחוז.
טופס בקשת מסלול אישי ניתן לקבל ממזכירות המרכז

 


מועד

ימי שלישי, בין השעות 20:15-15:00

סמסטר א:  11 מפגשים 
סמסטר ב:  11 מפגשים + סדנה בת יומיים במהלך הסמסטר: ZOOM IN , בדרום - מצפה רמון+סדנה ארוכה  בסוף השנה: ZOOM OUT  בצפון - הר יללת התנים. 

 

מועד פתיחה: 9 בנובמבר 2021

התכנון הכללי הוא לקיים לימודים פרונטליים בקמפוס, אלא אם כן מפורט אחרת בעמודי התכניות שבאתר.
מגיפת הקורונה: מרכזנו יפעל עפ"י עדכוני הנחיות משרד הבריאות והאוניברסיטה נכון למועד הפתיחה. הנרשמים יעודכנו בהתאם.

 


דמי רישום:   250 ש"ח

שכר לימוד:   13,150 ש"ח

עובדי הוראה בשבתון:

קוד מוסדנו בקרנות ההשתלמות: 230

היקף ההשתלמות בשעות להגשה לאישור הקרן: 6 ש"ש

עדכון: החל משנה"ל תשפ"ב, מבוטל הסדר תשלום ב"הרשאה לחיוב חשבון בהוצאות שכ"ל" ומוסדנו יגבה ישירות מהמורים בשבתון את מלוא תשלום שכר הלימוד והם יגישו לקרן ההשתלמות קבלות באופן עצמאי לצורך החזר כספי עפ"י תעריף הקרן, בהתאם לשעות שאושרו להם ובהתאם לכללים הנהוגים בקרנות.

 


להגשת מועמדות נדרש:

-  מילוי טופס הרשמה בצירוף קורות חיים ותשלום דמי רישום.

-  השתתפות בראיון קבלה אישי.
 

קישור לטופס הרשמה  

​פתיחה בדפדפן כרום chrome

 

תקנון המרכז

לפרטים נוספים - מזכירות המרכז
טלפונים: 6408162, 03-6408466
דוא"ל   morim@tauex.tau.ac.il

 


 

סגל ההוראה בתכנית:

ד"ר ענת בוצר - ראש התוכנית
פוטותרפיסטית, פסיכותרפיסטית, מטפלת משפחתית וזוגית, מטפלת בתנועה וריקוד, מדריכה, יוצרת, במאית ואוצרת. מנהלת ומייסדת התוכנית לפוטותרפיה והתוכנית לווידאותרפיה ביחידה ללימודי המשך והשתלמויות של ביה"ס לעבודה סוציאלית, אונ' תל אביב.  מרצה בתחומי פילוסופיה, צילום, פסיכואנליזה ופוטותרפיה בכל העולם. פועלת בעולם לפיתוח והנכחת הפוטותרפיה, קליניקה פרטית בבנימינה ותל אביב. מחברת הספר "צמצם התשוקה - פסיכותרפיה וצילום ", בהוצאת רסלינג.
 

פרופ' פסי גירש
אמנית. הציגה בתערוכות יחיד ובתערוכות קבוצתיות רבות, הוציאה קטלוגים וספרים, ביניהם ספר מונוגרפיה צילומית ("Natures Mortes") ופרסמה מאמרים בכתבי-עת. זכתה בפרסים על פועלה האמנותי. מרצה בכירה בחוג ל"אמנות-יצירה" מאז 1992, אוניברסיטת חיפה.
 

ד"ר מיכל שמחון
ראש המסלול לתואר שני בטיפול בביבליותרפיה במכללת דוד ילין. ביבליותרפיסטית ומדריכה. מטפלת מוסמכת לטיפול בטראומה בשיטת – EMDR. מטפלת במרכז הישראלי לטיפול בפוסט-טראומה בירושלים, מנחת קבוצות הורים שכולים של משרד הביטחון, מנחת קבוצת אנשים החיים עם מחלת הסרטן מטעם האגודה למלחמה בסרטן. 

 

ד"ר שמואל קרון 
פסיכיאטר, ניהל את המרכז לבריאות הנפש "שלוותה" ובעבר שימש כראש מחלקת בריאות הנפש בצה״ל. ממייסדי האגודה למניעת התאבדויות בישראל ושימש כיו״ר שלה, שימש כמזכיר  איגוד מנהלי בתי החולים בישראל וכחבר המועצה הארצית לשיקום נכי נפש בקהילה. 
כיום עוסק במחקר ובכתיבה, בוגר התכנית לפוטותרפיה – צילום ככלי טיפולי.

 
ד"ר רבקה הלל לביאן
חוקרת, מרצה בכירה וראש התוכנית לתואר שני בחינוך מיוחד במכללת לוינסקי לחינוך. מנחה קבוצת עניין בשם "מחקר איכותני חזותי" במסגרת קבוצות העניין במחקר איכותני של מכון מופ"ת. מנחה מתנדבים במסגרת פסטיבל הצילום הבינלאומי בגישת Photo voice לשינוי חברתי באמצעות צילום. בוגרת התוכנית לווידאותרפיה באוניברסיטת תל אביב. מציגה בכנסים ומפרסמת בכתבי עת בארץ ובעולם.

 
הדס לוי
עובדת סוציאלית msw  , ma  בסוציולוגיה ארגונית, מנחת קבוצות מוסמכת . מטפלת במרכז לטיפול באלימות במשפחה ובקליניקה פרטית ברעות .
מתמחה בתוכנית לפסיכותרפיה במרכז הלימודים של החברה הפסיכואנליטית בישראל . מלמדת ומדריכה בתוכניות הכשרה למטפלים ומנחי קבוצות בתחומים של : פוסט טראומה , משפחות ​ במצבי סיכון , צילום וקולנוע ככלים טיפוליים .   

מיכל שהם שביב
בעלת M.A בייעוץ חינוכי, פוטותרפיסטית, בוגרת מוסררה. מובילת תהליכי קולאז׳ הנשמה בישראל.

 

סילבן ביגלאייזן
במאי קולנוע ומטפל באמנות, סרטו "עד קצה הזריחה" זכה בפרס הסרט הישראלי הטוב ביותר בתחרות הישראלית בפסטיבל לסרטים דוקומנטריים 'דוקאביב', 2015 .הופץ בכל העולם וזכה לפרסים רבים. מנחה התערבויות בווידאותרפיה בכל העולם.

 
איילת השחר כהן
למדה צילום ופיסול במכללת עמק יזרעאל (1985), בוגרת המדרשה לאמנות ברמת השרון (1990). מנהלת את המחלקה לצילום במוסררה - בית הספר הרב תחומי לאמנות וחברה בירושלים, מלווה אמנים ומפיקה פרויקטים באמנות. 
הציגה תערוכות יחיד והשתתפה בתערוכות קבוצתיות בארץ ובעולם, הוציאה לאור בשנת 2017 את ספר האמן "מול השמש". 
עבודותיה נמצאות באוספי מוזיאון ישראל ירושלים, מוזיאון לאמנות חדשה חיפה, מוזיאון אשדוד ומוזיאון לאמנות ישראלית ברמת גן,  באוסף בנק דיסקונט ובאוסף שיף, כמו גם באוספים פרטיים בארץ ובחו"ל. 
 

 
שגית זלוף זמיר
אמנית מומחית, הציגה בכעשר תערוכות יחידה בארץ, ובעשרות תערוכות קבוצתיות בארץ ובעולם , עבודותיה נמצאות באוספים נבחרים.
מרצה לצילום במחלקה לצילום של "מנשר" לאמנות, אוצרת (בין היתר אוצרת אורחת במוזיאון חיפה לאמנות ובפסטיבל הצילום הבינלאומי PHOTO IS:RAEL ), חברה בצוותי שיפוט במסגרות המובילות לצילום בארץ: "עדות מקומית" תערוכת צילומי העיתונות השנתית, פסטיבל הצילום הבינלאומי PHOTO IS:RAEL )  
זוכת ציון לשבח בפרס ע"ש בקי דקל מטעם העמותה לחקר אמנות נשים ומגדר לשנת 2020. 
בעלת תואר ראשון בצילום והוראה מטעם האקדמיה לעיצוב ואמנות ויצ"ו חיפה, סיימה את חובות התואר השני באמנות בין תחומית באוניברסיטת תל אביב (טרם הוגשה תזה).

 

דר' אורית זיו 
מרצה וחוקרת בתחום לקויות למידה בביה"ס לחינוך באוניברסיטת תל- אביב. 
יועצת אקדמית לתחום ליקויי למידה- לגופי חינוך והכשרה (רשת אורט ישראל והאגף לפיתוח והכשרה של משרד התמ"ת). 
עוסקת בפעילויות קהילתיות וטיפול, כבוגרת התוכנית לאומנות בקהילה בשנקר והתוכנית לפוטותראפיה באוניברסיטת תל אביב.  

 

ניבה שגב
אסיסטנטית התוכנית. חברת קיבוץ בארי, רבת פעלים בתחום החינוך, תרבות כתיבה וצילום.

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>