פוטותרפיה - צילום ככלי טיפולי
ד"ר ענת בוצר - ראשת התוכנית
יוזמת ויועצת אקדמית: ד"ר ענת בוצר
סגל ההוראה בתוכנית:
פרופ' פסי גירש, ד"ר מיכל שמחון, ד"ר רבקה הלל לביאן, הדס לוי, מיכל שהם שביב, סילבן ביגלאייזן, ד"ר אורית זיו, פרופ' רפאל מלאך, לאנה שוורצמן, צח בן שמואל
סגל ההוראה בתוכנית:
פרופ' פסי גירש, ד"ר מיכל שמחון, ד"ר רבקה הלל לביאן, הדס לוי, מיכל שהם שביב, סילבן ביגלאייזן, ד"ר אורית זיו, פרופ' רפאל מלאך, לאנה שוורצמן, צח בן שמואל
צילום תמונה: חני גרמן
פוטותרפיסטית, פסיכותרפיסטית, מטפלת משפחתית וזוגית, מטפלת בתנועה וריקוד, מדריכה, יוצרת, במאית ואוצרת. מייסדת התוכנית לפוטותרפיה במרכז האקדמי לפיתוח אישי ומקצועי בחינוך ובחברה באוניברסיטת תל אביב. מרצה בתחומי פילוסופיה, צילום, פסיכואנליזה ופוטותרפיה בכל העולם. פועלת בעולם לפיתוח והנכחת הפוטותרפיה, קליניקה פרטית בבנימינה ותל אביב. מחברת הספר "צמצם התשוקה - פסיכותרפיה וצילום", בהוצאת רסלינג
מחברת הספר The Lens Of Therapy, ניתן להשיג באתר אמזון. הספר הגיע למקום הראשון בקטגוריה של צילום ובקטגוריה של פסיכולוגיה.
"מלאכים בשמי תל אביב"
צילום וההוויה הנסתרת
11.7.2023
שנת הלימודים תשפ"ה
רציונל ומטרות
פוטותרפיה היא זרם טיפולי וחינוכי עכשווי, העושה שימוש בצילום סטילס ווידאו על מנת לכונן מרחב ייחודי, בין מנחה למונחה, המבוסס על תקשורת "עוקפת" חזותית ובלתי מילולית.
הקשר בין צילום ובריאות הנפש החל להתפתח כבר בשנת 1848, פחות מעשר שנים לאחר המצאת הצילום. כיום, נעזרים אנשי טיפול וחינוך בעלי גישות שונות בצילום בעבודתם הפרטנית והקבוצתית, ככלי שמסייע להם להגיע לתובנות טיפוליות משמעותיות.
מטרות התוכנית:
-
להעניק ללומדים מבוא תיאורטי ומעשי לזרם טיפולי חשוב ומרתק, אשר ישמש אותם בעבודתם הטיפולית ו/או המקצועית/החינוכית.
-
ללמוד ולהבין כיצד צילום ככלי טיפולי וחינוכי יכול לסייע לעקוף הגנות, לכונן ערוצי תקשורת חדשים.
-
להתנסות מעשית בתחום התמיכה בפוטותרפיה, כדי לאפשר לשלב צילום ככלי טיפולי בעבודתה המקצועית עם יחידים, קבוצות, ארגונים ומשפחות.
תכנים מרכזיים
-
פרשנות – מדימוי ויזואלי לטקסט ומטקסט לפרשנות ויזואלית.
-
תאוריות פסיכולוגיות עכשוויות רלוונטיות לפוטותרפיה כגון: לאקאן, אוגדן, קוהוט, יונג והגישה האינטר-סובייקטיבית.
-
מסכים – השפעתם של המסכים על ההתרחשות הבין אישית והפסיכולוגיות של ילדים, נוער ומבוגרים ( זום, אינסטגרם, פייסבוק, טיקטוק ועוד...)
-
חשיפה להתרחשות מקומית ועולמית בעולם הפוטותרפיה, הצילום, הווידאו והקולנוע.
-
שימוש בתצלומי עבר מהאלבום המשפחתי האישי ומקלאסיקות תרבותיות מהעולם הוויזואלי.
-
יצירה עכשווית של עולם ויזואלי חדש ומרתק.
-
לימוד סדנאי שבו נצלם, נצולם, נתבונן ונצעד למטרות חיינו הגלויות והכמוסות. (הסדנאות יתרחשו חלקן בחלל מוגן-בחדר וחלקן בטבע).
-
שימוש ביצירה הוויזואלית העכשווית ככלי אנליטי-פרשני.
-
מהמילה לגוף ולצילום ומהגוף למילה ולצילום – על המעבר בין החוויה, הוויזואליות והקוגניטיביות.
-
צילום קולנועי – מה בינו ובין פוטותרפיה.
-
ה"אור" כמרכיב מרכזי בצילום וכהשראה להתחברות רוחנית אפשרית.
-
תערוכת צילום פוטותרפויטית – בה ייחשף הנסתר לגלוי – מהאישי לציבורי, מתהליך אינדיבידואלי מעשיר ויזואלית ורגשית לתערוכה פומבית רבת משתתפים וחשיפה למדיה ו/או לציבור נבחר. בתערוכה נוכח האדם מול תצלומיו בתהליך נרקיסיסטי מבורך.
דרכי ההוראה
הלימודים בתוכנית לפוטותרפיה הינם בעלי אופי חוויתי.
התלמידים משתתפים בתהליכי יצירה והתנסויות במרחבים מגוונים כגון: חוצות-ערים, טבע וחיי משפחה, תוך כדי עיבודם והמשגתם.
בשיעורים ייעשה שימוש במצלמת סטילס ובתוצריה, ובווידיאו –"צי לום-נע" ו"קול-נע" - הדיאלוג בין הקול למבט.
במסגרת התוכנית מתקיימות שתי סדנאות בהן מתנסים הלומדים בתהליך אישי, קבוצתי וויזואלי מעמיק ומשמעותי.
הערה בנוגע לציוד:
אין צורך במצלמה מקצועית. ניתן להשתמש בכל מצלמה חיצונית, גם פשוטה ("point & shoot"). צילום בטלפון לא מומלץ, בעיקר בשל הצורך לשמירה על פרטיות המצולמים.
קהל יעד ותנאי קבלה
-
אנשי חינוך, יועצות חינוכיות, מטפלים באמנויות, עובדים סוציאליים, פסיכולוגים ופסיכיאטרים,מרצים ורופאים.
-
בעלי תואר אקדמי במקצועות: חינוך, הוראה מותאמת וחינוך מיוחד, יעוץ חינוכי, מדעי ההתנהגות, ריפוי בעיסוק, קרימינולוגיה, סיעוד,הפרעות בתקשורת.
-
הנהלת התוכנית תאפשר למספר מוגבל של אומנים, במאים וצלמים, וכן אנשים העובדים בקהילה להשתלב בתכנית,על סמך ניסיון חיים והתנסותם בעבודה.
דרישות התוכנית
-
נוכחות. ביצוע מטלות קריאה, צפייה וצילום.
-
כתיבת עבודות שישלבו התייחסות לתהליך האישי-קבוצתי ולתיאוריות רלוונטיות בסיום כל קורס.
-
עבודת גמר בסיום הלימודים, והגשתה במועד אשר ייקבע ע"י מנהלת התוכנית.
תעודת סיום
לעומדים בדרישות התוכנית תוענק תעודת סיום התוכנית "פוטותרפיה - צילום ככלי טיפולי" מטעם המרכז לפיתוח אישי ומקצועי בחינוך ובחברה, ביה"ס לחינוך, אוניברסיטת תל-אביב.
היקף לימודים
תוכנית שנתית (שני סמסטרים), 6 שעות אקדמיות כל מפגש, סה"כ 180 שעות אקדמיות.
גמול השתלמות עם ציון לעובדי הוראה של משרד החינוך
מאושר לגמול השתלמות בתהליך של מסלול אישי, עפ"י הפירוט הבא (בהתאם לתנאי משרד החינוך):
- עוז לתמורה/עולם ישן: למטפלים באמצעות אמנויות בלבד - 112 שעות
- אופק חדש: למטפלים באמצעות אמנויות בלבד: שאינם בשבתון - 60 שעות, בשבתון - 60 שעות
נדרש מילוי טופס הגשת בקשה למפקח.ת על הפיתוח המקצועי במחוז.
טופס בקשת מסלול אישי ניתן לקבל ממזכירות המרכז
הערות
- מורים באופק חדש יכולים להגיש בקשה במסלול אישי מדרגה 3 ואילך. עו"ה פרא רפואיים מדרגה 2 ובתנאי שהשלימו 360 שעות לימוד
- יועצים יכולים להגיש בקשה במסלול אישי רק לאחר שסיימו את הקורסים יועצים שנה א', ב', ג' ובתנאי שהשלימו 360 שעות לימוד
- מורים בעוז לתמורה ועולם ישן יכולים להגיש בקשה רק בהתאם לנוהל (כאשר יש לזכותם כבר 336 שעות של השתלמויות מוכרות במערכת)
- על העבודה.ות המוגשת במסגרת הקורס להיות בתחום החינוך וההוראה. העבודה תכלול רקע תיאורטי, תיעוד יישומי של הנלמד תחום החינוך ותובנות שהופקו בעקבות הלמידה וההתנסות
גמול השתלמות לעובדים סוציאלים
הקורס מוכר לגמול השתלמות ע"י איגוד העובדים הסוציאליים ועל פי כללי "הועדות להכרה כיחידת ידע מקצועי"/איגוד העובדים הסוציאליים. יוכרו שעות שאינן שעות פרקטיקום וייעוץ אישי. על עובדים סוציאליים להגיש את הבקשה לגמול ע"פ נהלי וכללי הועדות הנ"ל.
מועד ומיקום
יום שלישי, 20:00-14:30
מועד פתיחה: 5 בנובמבר 2024
סמסטר א: 11 מפגשים באוניברסיטת תל-אביב
סמסטר ב: 12 מפגשים באוניברסיטת תל-אביב + סדנה בת יומיים במהלך הסמסטר: ZOOM IN , בדרום - מצפה רמון+סדנה ארוכה בסוף השנה: ZOOM OUT בצפון
דמי רישום: 350 ש"ח
שכר לימוד: 13,450 ש"ח
עובדי הוראה בשבתון
קוד מוסדנו בקרנות ההשתלמות: 230
היקף השעות שיאושרו והאם כחובה או רשות, ייקבע ע"י הקרן בלבד.
מוסדנו יגבה ישירות מהמורים בשבתון את מלוא תשלום שכר הלימוד והם יגישו לקרן ההשתלמות קבלות באופן עצמאי לצורך החזר כספי עפ"י תעריף הקרן, בהתאם לשעות שאושרו להם ובהתאם לכללים הנהוגים בקרנות
הרשמה
עדכון 8.8.2024: מכסת המשתתפים התמלאה. ניתן להירשם בהמתנה למקום פנוי. קישור לטופס הרשמה
-
מילוי טופס הרשמה בצירוף קורות חיים, העתק תעודת השכלה אקדמית
-
תשלום דמי רישום
-
השתתפות בראיון קבלה אישי
בנימה אישית
אי הודאות בימים אלו משפיעה על כולנו ועל התוכניות העתידיות שלנו.
למרות זאת, אנו ממליצים לך להמשיך לחלום, לתכנן ולהירשם לתוכניות המרתקות במרכז שלנו.
חשוב לדעת, ככל שהנסיבות יחייבו, המרכז ייקח בחשבון את השלכות המצב וישתדל להתחשב בכך בעת יישום מדיניותו.
מאחלים לך שנה של התאוששות וצמיחה!
צוות המרכז
שנה ב'
לבחירתו של הסטודנט בסוף שנה א', עומדת האפשרות לשנה ב' הכוללת:
פסיכותרפיה מותאמת פוטותרפיה, פרקטיקום והדרכה. לפרטים נוספים לחצו כאן
לפרטים נוספים - מיכל רג'ואן
טלפון: 03-6408466
דוא"ל michalrajwan@tauex.tau.ac.il
ט.ל.ח
סגל ההוראה בתוכנית
ד"ר ענת בוצר - ראש התוכנית
פוטותרפיסטית, פסיכותרפיסטית, מטפלת משפחתית וזוגית, מטפלת בתנועה וריקוד, מדריכה, יוצרת, במאית ואוצרת. מייסדת התוכנית לפוטותרפיה במרכז האקדמי לפיתוח אישי ומקצועי בחינוך ובחברה באוניברסיטת תל אביב. מרצה בתחומי פילוסופיה, צילום, פסיכואנליזה ופוטותרפיה בכל העולם. פועלת בעולם לפיתוח והנכחת הפוטותרפיה, קליניקה פרטית בבנימינה ותל אביב. מחברת הספר "צמצם התשוקה - פסיכותרפיה וצילום ", בהוצאת רסלינג.
פרופ' פסי גירש
אמנית. הציגה בתערוכות יחיד ובתערוכות קבוצתיות רבות, הוציאה קטלוגים וספרים, ביניהם ספר מונוגרפיה צילומית ("Natures Mortes") ופרסמה מאמרים בכתבי-עת. זכתה בפרסים על פועלה האמנותי. מרצה בכירה בחוג ל"אמנות-יצירה" מאז 1992, אוניברסיטת חיפה.
ד"ר מיכל שמחון
ראש המסלול לתואר שני בטיפול בביבליותרפיה במכללת דוד ילין. ביבליותרפיסטית ומדריכה. מטפלת מוסמכת לטיפול בטראומה בשיטת – EMDR. מטפלת במרכז הישראלי לטיפול בפוסט-טראומה בירושלים, מנחת קבוצות הורים שכולים של משרד הביטחון, מנחת קבוצת אנשים החיים עם מחלת הסרטן מטעם האגודה למלחמה בסרטן.
ד"ר רבקה הלל לביאן
חוקרת, מרצה בכירה וראש התוכנית לתואר שני בחינוך מיוחד במכללת לוינסקי לחינוך. מנחה קבוצת עניין בשם "מחקר איכותני חזותי" במסגרת קבוצות העניין במחקר איכותני של מכון מופ"ת. מנחה מתנדבים במסגרת פסטיבל הצילום הבינלאומי בגישת Photo voice לשינוי חברתי באמצעות צילום. בוגרת התוכנית לווידאותרפיה באוניברסיטת תל אביב. מציגה בכנסים ומפרסמת בכתבי עת בארץ ובעולם.
הדס לוי
עובדת סוציאלית msw , ma בסוציולוגיה ארגונית, מנחת קבוצות מוסמכת . מטפלת במרכז לטיפול באלימות במשפחה ובקליניקה פרטית ברעות .
מתמחה בתוכנית לפסיכותרפיה במרכז הלימודים של החברה הפסיכואנליטית בישראל . מלמדת ומדריכה בתוכניות הכשרה למטפלים ומנחי קבוצות בתחומים של : פוסט טראומה , משפחות במצבי סיכון , צילום וקולנוע ככלים טיפוליים .
מיכל שהם שביב
בעלת M.A בייעוץ חינוכי, פוטותרפיסטית, בוגרת מוסררה. מובילת תהליכי קולאז׳ הנשמה בישראל.
סילבן ביגלאייזן
במאי קולנוע ומטפל באמנות, סרטו "עד קצה הזריחה" זכה בפרס הסרט הישראלי הטוב ביותר בתחרות הישראלית בפסטיבל לסרטים דוקומנטריים 'דוקאביב', 2015 .הופץ בכל העולם וזכה לפרסים רבים. מנחה התערבויות בווידאותרפיה בכל העולם.
ד"ר אורית זיו
מרצה וחוקרת בתחום לקויות למידה בביה"ס לחינוך באוניברסיטת תל- אביב.
יועצת אקדמית לתחום ליקויי למידה- לגופי חינוך והכשרה (רשת אורט ישראל והאגף לפיתוח והכשרה של משרד התמ"ת).
עוסקת בפעילויות קהילתיות וטיפול, כבוגרת התוכנית לאומנות בקהילה בשנקר והתוכנית לפוטותראפיה באוניברסיטת תל אביב.
פרופ' רפאל מלאך
פרופסור אמריטוס ממכון ויצמן. חוקר מוח בעל שם עולמי, זוכה פרס א.מ.ת
לאנה שוורצמן
פסיכותרפיסטית יונגיאנית, פסיכולוגית תעסוקתית ופוטותרפיסטית. בוגרת התוכנית באוניברסיטת תל אביב. קליניקה פרטית.
צח בן שמואל
מרצה ומדריך בתוכנית להכשרת מטפלים קוגניטיבים התנהגותיים (li-CBT) במכללת וינגייט-לוינסקי, מטפל קוגניטיבי התנהגותי בעצימות נמוכה (li-cbt), מאמן אישי למבוגרים, מאמן ילדים ונוער עם הפרעות קשב וריכוז. מנחה קבוצות, מנחה סדנאות חרדה חברתית במסגרת עמותת רקפת.
בעל תואר ראשון ביחסים בינלאומיים ולימודי המזרח התיכון באוניברסיטה העברית ותואר שני במדעי המדינה באוניברסיטת חיפה, בוגר התוכנית פוטותראפיה באוניברסיטת תל אביב
*ייתכנו שינויים בצוות ההוראה