הוראת תלמידים מחוננים ומצטיינים
תוכנית התמקצעות לאנשי חינוך ביוזמת האגף למחוננים ומצטיינים במשרד החינוך
מחזור י"ט שנה"ל תשפ"ה-תשפ"ו, תוכנית היברידית
תוכנית ההתמקצעות בהוראת תלמידים מחוננים ומצטיינים הינה ציר מרכזי במדיניות משרד החינוך.
הנחת היסוד שלנו היא שמורים ומחנכים המלמדים תלמידים מחוננים ומצטיינים צריכים התמחות מיוחדת, וכי יש בכוחה של הכשרה מתאימה לסייע למורים ולאנשי חינוך לפתח גישה מקצועית הולמת לאוכלוסייה מגוונת זו.
על פי חוזר מנכ"ל, ההתמקצעות הינה תנאי להוראה בתוכניות למחוננים ומצטיינים ולקבלת גמול שכר מתאים. תהליך ההתמחות של המורים בתחום זה כולל סוגים שונים של תהליכים העוסקים בחיבור בין ידע תיאורטי לידע פרקטי, הקשורים במורה ובתפקידו ונוגעים לעולמם של המחוננים והמצטיינים.
המפגש הקבוצתי של מורים, המלמדים אוכלוסייה מיוחדת זו ומגיעים מבתי ספר שונים, מהווה כר פורה להעשרה, לרעיונות חדשים ולרשת תמיכה מקצועית.
מורים הלוקחים חלק בתוכנית יוכלו ללמוד ולהעשיר האחד את השני . המכנה המשותף יהיה תחום הדעת או שכבת הגיל.
מטרות
-
פיתוח המודעות והעמקת המחויבות בקרב המורים לטיפוח התלמידים המחוננים והמצטיינים ולפיתוח המצוינות.
-
העמקת הידע התיאורטי בקרב המורים העוסקים בחינוך תלמידים אלו, והרחבתו בהתייחסות ללומדים, לשונות ביניהם ולדרכי ההוראה והלמידה.
-
חיבור אינטגרטיבי רפלקטיבי בין הידע התיאורטי לבין הידע היומיומי והמעשי ויצירת ידע חדש.
-
פיתוח, בניה ומיסוד של גישה חינוכית הוליסטית להצמחתם של תלמידים מחוננים ומצטיינים, תוך הבנה והתייחסות לצורכיהם הקוגניטיביים, הרגשיים והחברתיים ולפיתוח כישוריהם.
-
התנסות מחקרית עם תלמידים מחוננים ועם סוגיות בהוראת מחוננים ומצטיינים, תוך יישום הבנה תיאורטית ומעשית כאחד.
-
היכרות, למידה והתנסות ביצירת כלים פדגוגיים ודידקטיים לפיתוח תכניות לימודים להוראה ולחינוך אוכלוסיית תלמידים זו.
מבנה התוכנית
התוכנית בנויה מאשכולות תוכן המפורטים להלן אשר יהיו בנויים כספירלה לאורך השנתיים, כאשר נושאים מסוימים יינתנו באופן מורחב יותר בשנה א' ובשנה ב' ההתייחסות אליהם תהיה מצומצמת, ולהיפך.
בשתי השנים יתקיימו גם מפגשי היכרות עם מסגרות לטיפוח מחוננים ומצטיינים ועם תלמידים מחוננים באופן פרטני (פרקטיקום).
להלן חלוקת אשכולות התוכן לאורך השנתיים:
שנה א'
בשנה א' התוכנית תתקיים במבנה של: שני שליש באופן מקוון בזום ושליש נוסף במפגשים פרונטלים באוניברסיטת תל-אביב. (מפגשים פרונטלים יתקיימו במידת האפשר עפ"י הנחיות משרד הבריאות והאקדמיה)
-
מחוננות כתופעה מורכבת: מאפיינים, מדיניות איתור וטיפוח, מחקר בארץ ובעולם
-
המורים כחוקרים ולומדים
-
היבטים רגשיים וחברתיים של הילד המחונן וההשלכות לגבי דרכי הטיפוח
-
היבטים קוגניטיביים של הילד המחונן – חשיבה ולמידה
-
היכרות עם האגף למחוננים
המעבר לשנת הלימודים השנייה מותנה בציון משוקלל של 80 ומעלה בשנה א' ובהערכת מנחי התוכנית.
שנה ב'
-
מודלים ופדגוגיות בהוראת מחוננים – הכרות והתנסות
-
סוגיות בטיפוח חברתי וערכי של מחוננים
-
טיפוח יצירתיות
-
דמות המורה למחוננים ומצטיינים
-
המחונן בכיתתו הרגילה
למסיימי התוכנית (בציון ממוצע 80) בתום השנתיים, תוענק תעודת סיום.
קהל יעד
מנהלים, רכזי תוכניות, מחנכים, מורים מקצועיים ויועצים בבתי הספר, בעלי ותק בהוראה של שלוש שנים לפחות, המלמדים או מתעתדים ללמד במסגרות ייעודיות לתלמידים מחוננים ומצטיינים.
עובדים במרכזי מחוננים ורכזי תכניות לטיפוח מצטיינים של האגף למחוננים.
דרישות התוכנית
-
נוכחות חובה בשיעורים.
-
עמידה בכל מטלות התכנית.
-
פרקטיקום בהיקף 15 שעות בכל שנה.
-
ציון עובר 80 ומעלה בעבודת גמר בכל סיום שנת לימודים.
היקף וגמולים (לכל הרפורמות)
תוכנית דו-שנתית, בהיקף של 75 שעות בכל שנה המורכבות מ- 15 שעות פרקטיקום ו- 60 שעות לימוד.
התוכנית מקנה 120 שעות לגמול השתלמות עם ציון (60 שעות בכל שנה)
מועד:
יום רביעי, אחת לשבועיים, בין השעות 16:00 - 19:15 סה"כ 15 מפגשים בכל שנה
תוכנית דו-שנתית, היברידית, מפגשים באוניברסיטה ומפגשים בזום
מועד פתיחה מתוכנן: 6 בנובמבר 2024
דמי השתתפות
130 ש"ח בלבד, בכל שנה.
שלבי הגשת מועמדות:
- מילוי מכתב המלצה ללימודים מטעם ובחתימת מפקח/מנהל ביה"ס/מנהל מרכז מחוננים.
את מכתב ההמלצה לאחר מילויו יש לשמור ולצרף לטופס ההרשמה. קישור בסעיף הבא.
(הבהרה: המכתב הנדרש אינו המלצה אישית על המורה אלא על נחיצות לימודיו.ה לצרכי ביה"ס) - מילוי טופס רישום בצירוף קורות חיים ומכתב ההמלצה הנ"ל.
- תשלום דמי רישום.
- השתתפות בריאיון קבלה אישי - בזום.
מכסת הנרשמים התמלאה
מתעניינים.ות בתוכנית? הירשמו ונעדכן כשתיפתח ההרשמה לשנה"ל תשפ"ו >>
תקנון המרכז
לפרטים נוספים - רוית עזר
טלפון: 03-6408162
דוא"ל ravitgut@tauex.tau.ac.il
ט.ל.ח