פדגוגיה טיפולית

השכלה מעוררת תקווה לבני נוער במצבי סיכון

בשיתוף עם אגף א' לחינוך ילדים ונוער בסיכון, משרד החינוך

פדגוגיה טיפולית
ירדנה רונאי

בעלת M.A. במדעי המדינה ומנהל ציבורי ומנחת קבוצות. שימשה שנים רבות בתפקידי פיקוד והדרכה בצה"ל כקצינה בכירה. בשנים האחרונות רכזת כיתות שח"ר, רכזת מקצוע אזרחות ומחנכת, וכן מנחת השתלמויות מורים בפרקטיקות לצמצום פערים. 

רוית אהרוני

בעלת B.A. בפסיכולוגיה וחינוך ו-M.A. בניהול מערכות חינוך. בעלת ניסיון במגוון תפקידים באגף א' לילדים ובני נוער במצבי סיכון: הוראה, ניהול מרכז למידה לנוער בסיכון מחוסר קורת גג, מנחת צוותי הוראה במפתנים, מח"טים ומרכזי חירום, ומזה ארבע שנים מנחה ארצית של מועדוניות לילדים בסיכון. 
המנחות בעלות ידע וניסיון פרקטי רב וידיעה מעמיקה של תפיסת הפדגוגיה הטיפולית, והן משלבות ידע תיאורטי ופרקטיקה בשטח, הלכה ומעשה.  
 

 

שנה"ל תשפ"ד 

 


 

רציונל

בישראל כ-350,000 ילדים ובני נוער על רצף הסיכון. אגף א' לילדים ונוער במצבי סיכון ומצוקה במשרד החינוך, האמון על חינוך אוכלוסייה זו, פיתח תפיסה מקצועית ייעודית הנותנת מענים פדגוגיים-טיפוליים לילדים ובני נוער אלה – "פדגוגיה טיפולית". 
"הפדגוגיה הטיפולית" מהווה בסיס תיאורטי ופרקטי לכלל נשות ואנשי החינוך העובדים במגוון הגדול של מסגרות האגף על רצפי גיל – יום – סיכון המאפיינים את אוכלוסיית היעד. כן, "הפדגוגיה הטיפולית" נותנת בידי נשות ואנשי המקצוע ידע וכלים אופטימליים לקיום תהליך מיטבי עם הילדים ובני הנוער בסיכון ולמימוש יעדי האגף: מניעת נשירה, צמצום פערים לימודיים וחינוכיים-רגשיים, וטיפול בנושרים. 
התוכנית "פדגוגיה טיפולית"  נלמדת במוסדות האקדמיה ומהווה בכך נתיב נוסף להתמקצעות נשות ואנשי האגף בתפקידים השונים, ולהנחלת השפה המקצועית המחברת בין כל עובדות ועובדי האגף, אשר מהווים יחד רקמה אנושית-מקצועית המותאמת לרצף מצבי הסיכון של הילדים ובני הנוער ואשר ממטבת ומדייקת את התהליך עבור כל ילד.ה ונער.ה. 
ההשתלמות מונחית על ידי צמד מנחות מהאגף אשר הוכשרו לכך, ובכך מגלמות את החיבור בין ידע תיאורטי ועבודת שטח. במהלך ההשתלמות תינתן התייחסות מקצועית מותאמת היוצרת זיקה ישירה בין "הפדגוגיה הטיפולית" לתפקיד של כל משתתפת ומשתתף, בבחינת נאה דורש – נאה מקיים. 

 


 

מטרות ההשתלמות

  • להקנות תשתית ידע תיאורטי עליה מתבססת הפדגוגיה הטיפולית ולקשרה לעשייה בשטח
  • להבנות ולהקנות פרקטיקות, כלים ומיומנויות לקידום הפדגוגיה הטיפולית בקרב ילדים ובני נוער בסיכון.
  • לשפר ולדייק את תהליך העבודה בשטח בהקשר לכל ילד.ה ונער.ה המצויים במצבי סיכון.
  • להנחיל שפה מקצועית המחברת בין כל עובדות ועובדי האגף, אשר מהווים יחד  קבוצה מקצועית המותאמת לרצף מצבי הסיכון של הילדים ובני הנוער. 

 


 

דרכי הוראה

מפגשי פתיחה וסיום – פנים אל פנים באוניברסיטת תל-אביב, יתר המפגשים בזום.


 


 

דרישות התוכנית

השתתפות פעילה (80% לכל הפחות) 
קריאת חומר ביבליוגרפי
ביצוע מטלת סיום
שימו לב:
במפגשי הזום – חובה מצלמות פתוחות

 


 

תעודת סיום

למסיימות ולמסיימים בהצלחה תינתן תעודה מטעם אגף א' לילדים ונוער בסיכון, משרד החינוך

הרכב הציון ודרכי ההערכה
נוכחות והשתתפות פעילה – ב-80% לפחות מהשיעורים והסדנאות
קריאת חומר ביבליוגרפי
הגשת תרגיל במהלך ההשתלמות
הגשת מטלה מסכמת


 


 

היקף שעות

60 שעות אקדמיות: 15 מפגשים בני 4 שעות, אחת לשבוע

 


 

גמול השתלמות

מאושר לגמול השתלמות

 


 

קהל יעד

נשות ואנשי חינוך וטיפול העובדות.ים במסגרות אגף א' לילדים ונוער בסיכון


 


 

מועד ומיקום

יום ראשון, 20:00-16:00,  סה"כ 12 מפגשים מקוונים בזום

מועד פתיחה מתוכנן: מרץ 2024

 


 

דמי השתתפות:

65 ש"ח בלבד

קישור לטופס הרשמה

 

 


 

תקנון המרכז

לפרטים נוספים 
טלפונים: 6408162, 03-6408466
​דוא"ל   morim@tauex.tau.ac.il

     

ט.ל.ח

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>