פדגוגיה טיפולית

עודכן: 16.11.2021

השכלה מעוררת תקווה לבני נוער במצבי סיכון

בשיתוף עם אגף א' לחינוך ילדים ונוער בסיכון, משרד החינוך

----- שנה"ל תשפ"ב  -----

למידה מקוונת


 

קהל יעד:
מחנכים ומורים המלמדים בכיתות ובתכניות אגף א' לחינוך ילדים ונוער בסיכון (מב"ר, אתג"ר, מח"ט, מפת"ן, היל"ה)

 

רציונל:

הנתונים העדכניים על מספר הילדים ובני הנוער המוגדרים בסיכון ובמצוקה בישראל מעידים על גידול באוכלוסייה זו. אם בעבר נחשבה אוכלוסייה זו כ"אוכלוסיית קצה" מצומצמת, הרי שכיום ילדים ובני נוער בסיכון ובמצוקה מצויים כמעט בכל ישוב ובכל מסגרת חינוכית. מציאות זו מובילה מורות ומורים רבים למפגש עם אוכלוסייה בעלת מאפיינים ייחודיים ולתחושת חוסר בהבנתה וביכולת לתת מענים מותאמים אשר יסייעו בקידומם של נערות ונערים אלו להצלחה והשתלבות חברתית, שהיא אחת ממשימותיה המרכזיות של מערכת החינוך.

התפיסה "פדגוגיה טיפולית: השכלה מעוררת תקווה לבני נוער במצבי סיכון", אשר פותחה ע"י מר חיים מויאל - מנהל אגף א' לחינוך ילדים ונוער בסיכון במשרד החינוך, מבקשת לתת מענה לפערים אלו. לפיכך, יעסוק הקורס בלמידת התפיסה ובחיבור האישי-מקצועי של התפיסה לכל משתתף/ת. מפגשי הקורס יורכבו משיעור וסדנא.

הרציונל העומד בבסיס הקורס הינו כי  הוראה של נוער בסיכון היא פרופסיה ייחודית הדורשת מומחיות הן ברמה הפדגוגית הכוללת יכולת הובלת תלמידים ללמידה עצמאית וצמצום פערים לימודיים והן ברמה הטיפולית הדורשת יכולת ליצירת קשרים משמעותיים עם אוכלוסיות קצה ומתן מענה רגשי לצרכים איתם מתמודדים תלמידי האגף.

אנו מזמינים אתכם להיות שותפים לקהילה לומדת, שמטרתה להביא את הידע והניסיון המצטבר של אנשיה,  לבחון את יישום העקרונות של הפדגוגיה הטיפולית, לחבר בין מחקר ותיאוריה לבין העשייה בשטח, בין ידע אקדמי לבין ידע מעשי, ולייצר יחד ידע עדכני וחדשני. ידע  אשר יאפשר בניית מאגר של מתודות הוראה וכלים מגוונים, שיעמדו לרשותם של  אנשי חינוך העובדים עם בני נוער במצבי סיכון, ויסייעו להם לעורר בהם תקווה ולהוביל אותם להצלחה.

 

 

מטרות ההשתלמות:

  1. הכרת המאפיינים של נערות ונערים במצבי סיכון והשלכותיהם על הישגים לימודיים.
  2. הבנת המרכיבים התיאורטיים של התפיסה "פדגוגיה טיפולית: השכלה מעוררת תקווה לבני נוער במצבי סיכון".
  3. פיתוח היכולת ליישם את התפיסה בשטח – חיבור בין תיאוריה לפרקטיקה בתהליכי הוראה-למידה במסגרות שונות.

 

 

הרכב הציון ודרכי ההערכה:

  • נוכחות והשתתפות פעילה – ב-80% לפחות מהשיעורים והסדנאות
  • קריאת חומר ביבליוגראפי
  • הגשת תרגיל במהלך ההשתלמות
  • הגשת מטלה מסכמת

 


 

ההשתלמות פדגוגיה טיפולית,  נפתחת בשנה"ל תשפ"ב באוניברסיטת תל-אביב בשיתוף עם אגף א' לחינוך ילדים ונוער בסיכון.

 

היקף:  120 שעות  מוכרות לגמול השתלמות

 

מועד: ימי ג' בין השעות 16:00 – 19:30

למידה מקוונת

מועד פתיחה : 9 בנובמבר 2021  (עדיין ניתן להצטרף)

 

דמי השתתפות: 130 ש"ח. 

 

קישור לטופס הרשמה 

פתיחת הטופס בדפדפן כרום chrome

טופס ללא תשלום לא יתקבל.

 

 

 

תקנון המרכז

לפרטים נוספים - מזכירות המרכז, טלפונים: 6408466, 03-6408162

דוא"ל   morim@tauex.tau.ac.il

 


אודות המרצים:

 

מרצי אגף א' לחינוך ילדים ונוער בסיכון:

יפורסם

 

מרצי אקדמיה:

ד״ר גל הרץ - ד״ר גל הרץ עוסק בגנאולוגיה של דיסציפלינות חברתיות, ובקשרים שבין ידע ספרותי, משפטי ופוליטי במרחב המודרני דובר הגרמנית סביב 1900. הוא סיים את לימודי הדוקטורט במכון כהן בשנת 2014, עבודתו עסקה בביקורת השפה, הזהות והאידיאולוגיה של המבקר הוינאי קרל קראוס. לאחר מכן עבר השתלמות בתר-דוקטורט במרכז למחקר ספרות ותרבות בברלין, שם עסק בפרויקט "ביקורת שפה כביקורת מוסרית - קראוס, אדורנו, ארנדט וברכט." כיום הוא עוסק בכתיבת ספר: "גראץ 1900 - הפוליטיקה של הנורמליות."  בנוסף, הוא מנהל שותף של המיזם מדעי הרוח באזורי קונפליקט  המשותף למרכז מינרבה למדעי הרוח ולתכנית ללימודי תרבות יהודית-ערבית באוניברסיטת תל אביב, וכן מקים את הקליניקה של מדעי הרוח.   

 

שני שפלן משה - מרצה ודוקטורנטית בחוג לייעוץ חינוכי וחינוך מיוחד בבית הספר לחינוך באוניברסיטת ת''א, חוקרת בצוות המעבדה לחקר גורמי סיכון והגנה בהובלת פרופ' מיכל אל-יגון. במחקרה עסקה בגורמי סיכון והגנה בקרב מתבגרים עם לקויות למידה ו ADHD וכיום חוקרת גורמי סיכון והגנה במעבר לאימהות בקרב נשים עם ADHD. 
מלמדת את קורס ההכשרה המעשית, במסגרת לימודי תואר שני בייעוץ עם התמחות בצרכים מיוחדים. 
בעבודתה בשדה, כיועצת חינוכית, עיקר עשייתה היא עם ועבור נוער בסיכון ובסיכון נשירה, תלמידי.ות חינוך מיוחד. כמו כן, בונה ומנחה השתלמויות לצוותים חינוכיים ומקצועיים, השתלמויות אלה עוסקות בפסיכופדגוגיה, הכרות עם עולמם.ן של תלמידים.ות עם לקויות למידה וקשב, הכלה, דיאלוג ויחסי מורים.ות ותלמידים.ות, נוער, הורים וצוותים ב''סיכון''. 

 

 

 

 

 

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>