נפש חיה: יחסי ילדים ובעלי חיים, פיתוח מיומנויות רגשיות וחברתיות, וחינוך לרווחת בעלי חיים

ד"ר טל קוגמן
גב' יפית בר-און

ד"ר טל קוגמן

מורה בכירה בסגל הבכיר בתוכנית לתואר שני במחקר תרבות הילד והנוער של בית הספר למדעי התרבות שבאוניברסיטת תל אביב. תחומי מומחיותה: תרבות וחינוך הילד, מדע פופולארי וספרי לימוד,  יחסי אדם-חיה.

גב' יפית בר-און

בעלת תואר MA בייעוץ חינוכי,  מדריכה ארצית בתחום חינוך לחמלה כלפי בעלי חיים מטעם משרד החינוך, מדריכה לקיימות בעיר תל-אביב יפו, מורה למדעים בבית ספר לטבע סביבה וחברה ומנחה באוניברסיטת תל אביב. תחומי מומחיותה: חינוך, ייעוץ חינוכי, קואצ'ינג, מעורבות בקהילה, מנהיגות ילדים ונוער, חינוך לקיימות, תכניות לימודים במדעים לגיל הרך, טיפוח מרחבים זואולוגים ורווחת בעלי חיים

שנת הלימודים תשפ"ג 

 


 

רציונל

החיבור בין ילדים לבין בעלי החיים הוא נושא שזוכה במאות השנים האחרונות לתשומת לב ועניין רב מצד אנשי חינוך, פילוסופים, פסיכולוגים ומטפלים שונים. היווצרות מגע וקשר עם בעלי חיים נתפסת בעיני רבים כחיונית להתפתחותם החברתית והמוסרית של ילדים ובני נוער. ספרים וסרטים לילדים, שיעורים בגן ובבית הספר, כמו גם ביקורים בגני חיות – הם הערוצים המרכזיים באמצעותם מועברות לילדים ולבני נוער תפיסות שונות הרווחות בחברה שלנו בנוגע לעולם החי.

בהשתלמות נעסוק בעקרונות התכנית social emotional learning   Sel  - למידה רגשית-חברתית.
זוהי התכנית המרכזת של משרד החינוך בכלל ושל אגף השירות הפסיכולוגי ייעוצי בפרט.Sel עוסקת בהקניית ערכים, ניהול רגשות ורכישת כישורי חיים. עקרונות  Sel הבאים לידי ביטוי בקשר של הילד עם בעלי החיים:
 

יחסים עם בעלי החיים מפתחים אצל הילדים אחריות ומחויבות, שמחזקות את כוחותיהם ואת תחושת המסוגלות העצמית כיחיד וכקבוצה. הקשר עם בעלי החיים תורם להתפתחות הרגשית-חברתית של הילד ומקדם את רווחתו הנפשית. במהלך הקשר מפתח הילד קירבה, כבוד, אמפטיה וחמלה כלפי בעלי החיים וקבוצת השווים. בפעילות קבוצתית למען בעלי החיים מפתח הילד כישורים חברתיים ומטפח מעורבות ומנהיגות.

שאלת יחסיהם של ילדים עם בעלי חיים הולכת ומתחדדת בתקופתנו לנוכח האתגרים הגדולים שעומדים לפתחנו, ואשר יעסיקו ללא ספק את בני הדור הבא – סוגיית האתיקה הסביבתית על רקע משבר האקלים, הבעיות האקולוגיות האקוטיות הנגרמות ממשקי החי, כמו גם תהליכי ההשמדה המסיביים של אזורי מחייה של חיות הבר.

במרכז ההשתלמות יעמדו השאלות החינוכיות והאתיות בנוגע לעיצובם של בעלי החיים במרחב של הילדוּת. נחקור את השימוש בתרבות הילד והנוער, ובפרט בערוצים החינוכיים שלה, כדי לשמר תפיסות מסורתיות של בעלי חיים, אך גם כדי להפיץ את השיח הביקורתי על יחסי אדם-חיה. בנוסף לכך, נבחן את נקודת המבט הייחודית של ילדים על בעלי חיים, ונדון בחשיבותה בשינוי הדפוסים המסורתיים של יחסי אדם-חיה בהווה ובעתיד.

 


 

מטרות

  • לפתח מודעות והכרה בחשיבות טיפוח דאגה לרווחת בעלי חיים בקרב ילדים ונוער
  • להיחשף לדרכים מגוונות להקניית ערכים בנוגע ליחסי ילדים בעלי חיים – להקנות ידע וכלים לפיתוח מיומנויות חברתיות ורגשיות בקרב תלמידים
  • להכיר דרכים מגוונות למניעת אלימות תוך עיסוק ביחסי ילד-בעלי חיים
  • להקנות ידע, כלים ומיומנויות ליצירת מעורבות בקהילה ומנהיגות צעירה

 


 

מבנה התוכנית 

התפתחות הקשר ילד-חיה וחשיבותו

היכרות הקשר ילד-חיה מזוויות שונות: חשיפה לספרים וסרטים לילדים

חינוך לחמלה ולאמפתיה

טיפוח ערכים ומעורבות אקטיבית

 


 

דרכי הוראה

שילוב בין למידה פנים אל פנים, סינכרונית וא-סינכרונית,

למידה סדנאית ולמידה פעילה

 


 

קהל יעד

מורות.ים, יועצות.ים חינוכיים

 


 

דרישות התוכנית

  • נוכחות והשתתפות
  • השתתפות בסיורים
  • ​הגשת עבודת סיום

 


 

גמול השתלמות לעובדי הוראה לשנה"ל תשפ"ג מותנה באישור משרד החינוך.
יעודכן בהמשך

 

 


 

היקף לימודים

60 שעות לימוד אקדמיות

 


 

מועד ומיקום 

יום רביעי , בין השעות 16:00 - 19:15   

מועד פתיחה מתוכנן:  חודש נובמבר 2022

סה"כ 15 מפגשים:
פנים אל פנים באוניברסיטת תל אביב + סיור בספארי + סיור במוזיאון לטבע

 


 

דמי רישום:  150 ש"ח 

שכר לימוד:  4,300 ש"ח

 


הרשמה

להרשמה נדרש:

  • מילוי טופס הרשמה בצירוף קורות חיים

  • תשלום דמי רישום

22/06/2022 - ההרשמה לשנה"ל תשפ"ג נפתחה:

קישור לטופס הרשמה

פתיחה בדפדפן כרום chrome

 


 

תקנון המרכז

לפרטים נוספים - מזכירות המרכז
טלפונים: 6408162, 03-6408466
דוא"ל   morim@tauex.tau.ac.il

   

 

ט.ל.ח

 

 

 

 

 

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>