מורה מומחה להוראה מותאמת בשפה

לימודי תעודה ליסודי ולעל-יסודי

רכזת מקצועית: ד"ר מיה יכיני

 

תוכנית מקוונת

 

מהי לקות למידה? מהי הפרעת קשב?האם וכיצד ניתן לסייע לתלמידים לקויי למידה?

כדי לקבל תשובות לשאלות אלו ואחרות הינך מוזמן.ת להצטרף לתכנית איכותית, המכשירה מורים לעבודה עם תלמידים לקויי למידה והפרעות קשב. התכנית משלבת בין ידע מחקרי עדכני לבין צרכי השדה, בדגש על מתן כלים יישומים, הדרושים לעבודתו של המורה בבית הספר היסודי והעל יסודי ובעבודה פרטנית.
לקות למידה היא לקות נוירו-התפתחותית שיש לה גורמים ביולוגיים הנמצאים בבסיס הקשיים הקוגניטיביים. תלמידים עם לקויות למידה ו/או הפרעות קשב הינם תלמידים בעלי יכולת אינטלקטואלית תקינה אך עם קשיים במיומנויות אקדמיות כמו קריאה, כתיבה וחשבון.
כל ילד רוצה להצליח בלימודים ולהיות פעיל ומעורב מבחינה חברתית, כל ילד רוצה להרגיש שהוא מסוגל ויכול. עבודה נכונה עם תלמידים בעלי לקויות למידה ו/או הפרעת קשב יכולה לחסוך מהם את תחושת הכישלון ולהחזיר להם את האמון בעצמם ובכוחותיהם, היא יכולה לסייע להם להתמודד עם הדרישות הבית ספריות ובכך גם לתרום להם בהמשך חייהם.
כל מורה רוצה להרגיש שהוא  מצליח להגיע לכל אחד מתלמידיו ונותן לו תנאים אופטימליים להצלחה. ההתמודדות עם כיתות הטרוגניות אינה קלה, ההתמודדות עם תלמידים בעלי לקויות למידה ו/או הפרעת קשב מציבה אתגר מקצועי רציני בפני המורים. רכישת כלים נכונים והתאמת דרכי ההוראה לכלל התלמידים, עשויה להיות גורם מסייע ותומך הן למורה והן לתלמיד/ה, בעבודה בכיתה ובעבודה פרטנית.

 


 

מטרות התוכנית

  • להכיר את תחום לקויות הלמידה והפרעות הקשב
  •  להקנות כלים לעבודה פרטנית עם תלמידים מתקשים בתחום השפה
  • להקנות ידע בתחום אסטרטגיות למידה מגוונות
  • להקנות כלים לעבודה עם תלמידים מתקשים בכיתה ההטרוגנית

 


 

תכנים

  • היבטים קוגניטיביים בלמידה ובהוראה - לקויות למידה שונות נובעות מפגיעה בתהליכים נוירו-קוניטיביים שונים. המפגשים יעסקו בהבנת התהליכים הנוירו- קוגניטיביים הבסיסיים בתהליך רכישת ידע. אנו נכיר את דרך פעולת המוח, ולאחר הכרות קצרצרה עם המונח קשב נתמקד בתהליכי תפיסה וזיכרון, ונכיר את הקשר בין הידוע על תהליכים אלו לבין הוראה ולמידה. לבסוף, נבחן חלק מהתיאוריות בנושא מוטיבציה ללמידה ונדון בהשלכתן להוראה.
  • מבוא ללקויות למידה - מטרת הקורס היא לחשוף את המשתתפים לתחום לקויות הלמידה תוך כדי הצגת הגדרות עדכניות בתחום, חשיפה ראשונית לסוגים שונים של לקויות למידה, ועקרונות עבודה במסגרת הוראה מותאמת פרטנית וקבוצתית. 
  • הוראה מותאמת בשפה כתובה ודבורה - הקורס יעסוק בתהליך רכישת הקריאה והכתיבה תוך דגש על לקויות קריאה שונות (דיסלקסיות פריפריאליות ודיסלקסיות מרכזיות), לקויות כתיבה (דיסגרפיות) ולקויות שפתיות נוספות כדוגמת לקויות שליפה ולקויות תחביר. נתמקד ביכולת להבחין בין הלקויות השונות נעמוד על המאפיינים הייחודיים של כל לקות ועל דרכי הטיפול המתאימות. 
  • אסטרטגיות למידה במקצועות רבי מלל – הצגת ממדי הבנה של טקסט, שיפור הבנת הנקרא והתייחסות למבנה פסקה, הבנת שאלות, התמודדות עם מילים קשות ועוד. בנוסף נלמד על אסטרטגיות להבעה בכתב החל מכתיבת תשובות ועד לכתיבת טקסט. 
  • נושאים נוספים שיופיעו בתכנית הלימודים: קשב ולקויות קשב, וויסות חושי, אחיזה יעילה והיבטים גרפומוטוריים, עזרים דידקטיים, לקויות תחביר, קריאת אבחונים ובניית תכנית לימוד.
     

 

 


 

דרישות התוכנית

  • חובת נוכחות בכל מפגשי התכנית
  • עבודה מעשית עם תלמיד.ה מתקשה לאורך שנת הלימודים
  • הכנת תרגילים לאורך השנה
  • הכנת מטלה מסכמת (הנחיות מפורטות יינתנו בהמשך)
  • בנוסף לשיעורים כל משתתף יעבוד לאורך השנה עם תלמיד/ה עם לקויות למידה, תוך כדי קבלת הנחייה בקבוצות קטנות מצוות הקורס.

 

את הקורס ילווה אתר קורס במערכת המודל
 

 


 

תעודת סיום

לעומדים בהצלחה בדרישות תוענק תעודת מורה מומחה להוראה מותאמת בשפה, מטעם אוניברסיטת תל-אביב

 


 

קהל היעד

מורות ומורים בחינוך הרגיל בכיתות בית הספר היסודי והעל יסודי המעוניינים לקבל כלים לעבודה עם תלמידים מתקשים בבית הספר ובעבודה פרטנית.
בעלי תואר ראשון ומעלה ותעודת הוראה

 


 

היקף לימודים

168 שעות

28 מפגשים
 

 


 

גמול השתלמות עם ציון לעובדי הוראה של משרד החינוך

מאושר לגמול השתלמות בתהליך של מסלול אישי, עפ"י הפירוט הבא (בהתאם לתנאי משרד החינוך):

  • עוז לתמורה/עולם ישן:  168 שעות.
  • ​אופק חדש: שאינם בשבתון - 60 שעות,    ​בשבתון - 120 שעות.

נדרש מילוי טופס הגשת בקשה למפקח.ת על הפיתוח המקצועי במחוז.
טופס בקשת מסלול אישי ניתן לקבל ממזכירות המרכז

 


 

עובדי הוראה בשבתון

קוד מוסדנו בקרנות ההשתלמות: 230

היקף ההשתלמות בשעות להגשה לאישור הקרן: עד 6 ש"ש

מוסדנו יגבה ישירות מהמורים בשבתון את מלוא תשלום שכר הלימוד והם יגישו לקרן ההשתלמות קבלות באופן עצמאי לצורך החזר כספי עפ"י תעריף הקרן, בהתאם לשעות שאושרו להם ובהתאם לכללים הנהוגים בקרנות.

 


 

מועד

יום שני, 10:00- 15:00 אחת לשבוע, 28 מפגשים מקוונים.

 


עלות

דמי רישום: 250 ש"ח
שכר לימוד: 5,900 ש"ח   

 


 

הרשמה

  • מילוי טופס הרשמה בצירוף תעודת הוראה
  • תשלום דמי רישום

 

התוכנית לא תיפתח בשנה"ל תשפ"ד

מתעניינים.ות בתוכנית? הירשמו ונעדכן כשתיפתח ההרשמה >>

 


 

תקנון המרכז

לפרטים נוספים 
טלפונים: 6408162, 03-6408466
דוא"ל   morim@tauex.tau.ac.il

​ 

        

ט.ל.ח

 

 

 

 

 

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>