אומנות המשחק והסיפור

מנהלת התוכנית: שרה סיבוני

 

שרה סיבוני

 מנהלת התוכנית 

אומנית רב תחומית, שחקנית, בימאית, כותבת ויוצרת עצמאית בתחום התיאטרון והקולנוע החברתי. מלווה ויועצת ביצירת תוכניות לשכלול ופיתוח מיומנויות רכות (Soft skills) באוניברסיטאות ומכללות.

עבודתה נעה במרחב הבינתחומי של תיאטרון פיזי, Storytelling, תיאטרון חברתי/פוליטי  פרפורמנס, וחינוך.

שנת הלימודים תשפ"ה 

 


 

רציונל 

מערכות הלמידה, החינוך והמחקר במאה ה- 21 השתנו ללא הכר, לאור ההתפתחויות הטכנולוגיות והמעבר מגישות מיושנות מבוססות תוכן, לגישות אינטרדיסציפלינריות גמישות יותר. הטענה הרווחת היא,  כי הלימוד צריך להידמות ככל האפשר למשחק.
אומנות המשחק מייצרת "מרחב מוגן ובטוח" המוביל לאופני לימוד, חקירה, והתפתחות אישית וקולקטיבית בדרך  מקורית, חווייתית ואופטימית. 
מספרות המחקר עולה שלימודי תיאטרון/משחק מעלים את ההישגיות האקדמית, בין היתר כי הם מפתחים כישורים, מיומנויות, גישות ותפיסות הנוגעות לנושאי לימוד רבים במגוון אופנים. חשיבות הלימוד באמצעות תיאטרון נובעת מהמאפיינים המרכזיים של התחום המאפשר חשיבה עצמאית מעורר מודעות ויוצר רגישות פסיכולוגית וחברתית. בגילאים הצעירים ובקרב אוכלוסיות מיוחדות ידוע כי הוא  משפר אוריינות שפתית-דיבור, הקשבה, קריאה כתיבה ומאפשר תקשורת שאינה מילולית ובכל הגילים מעודד למידה חקרנית וחווייתית. התחום המשחקי משפר את היצירתיות מניע התפתחות של ביטחון עצמי, ביטוי עצמי וכישורי קבלת החלטות. בנוסף חווית המשחק מפיגה מצבי מתח, מאפשרת שחרור זמני ממודעות שלטת בחיינו ומאפשרת וונטילציה של חוויות ורגשות בכלל והמובילים למידה אפקטיבית בפרט. 
בספירה החברתית תהליך יצירה משחקי ומופעי מאפשר לקהילה להתבונן בבואתה: בדילמות בקונפליקטים, במגוון הקולות וההיררכיות ולקבל כלים ותובנות להתמודדות איתן.
החלל המשחקי מאפשר תנועה בין מחוזות ממשיים ופנטסטיים, בתוכם אנו מלקטים ויוצרים נרטיביים מחודשים, שמובילים אותנו לפיתוח פרספקטיבות חדשות, תובנות ואפשרות לשינוי התפתחותי ומרפא.

 

 


 

מטרות 

  • "מגרש משחקים" - להפוך אתגר למשחק. משחקיות מאפשרת לימוד, פתיחות, העזה מחלצת אותנו מקיבעונות ומובילה ללימוד מהנה ומשחרר.
  • שכלול התקשורת הבין אישית באמצעות עבודת השחקן: כלים לחיזוק הביטחון העצמי בעמידה מול קהל, פיתוח ספונטניות יצירתיות, מהירות תגובה, חשיבה "מחוץ לקופסה".
  • היכרות והעצמה עם מגוון התפקידים המצויים בכל אחד ואחת מאיתנו. הרחבת יכולת ההנהגה ופיתוח גמישות בין תפקידים בסיטואציות משתנות.
  • אומנויות המופע כאמצעי אפקטיבי להתמודדות עם מצבי משבר ולחץ ויצירת חוסן אישי וחברתי, מתוך יצירת "מרחב משחקי בטוח".
  • "הגוף כמנוע חיפוש". חימום פיזי ותרגילי גוף ומוח כמקור להעצמת אנרגיה וערנות וליצירת ריכוז והקשבה בו זמנית במישורים שונים.
  • "מהאישי לאוניברסלי" - התנסות מעשית והיכרות מרכיבים בסיסיים ליצירת מופע אישי או קבוצתי בימתי/ואו  מצולם. 
  • "חזרות לחיים" - החזרה מאפשרת לנו התנסות חווייתית במגוון סיטואציות אנושיות בסביבה מוגנת. בחזרה אנחנו יכולים לבחון מספר אופני פעולה ותגובה וליישם זאת בחיי היום יום.  
    ההנאה המשחקית מהווה כוח מניע רב עוצמה ומהווה תשתית לימודית וביצועית משמעותית ומפרה.
  • היכרות עם מתודולוגיות של חינוך ומחקר באמצעות תיאטרון/אומנות המשחק והסיפור.

 


 

תכנים מרכזיים

  • "הילד שבי" תיאטרון סיפור לילדים. נלמד את אבני היסוד של מעבר מסיפור להצגת ילדים. מהעיבוד לביצוע הבימתי דרך כל מרכיבי המופע. 
  • תיאטרון בחינוך - חינוך כאומנות. הסדנה תכשיר את הסטודנטים לפעולה יוצרת בתיאטרון - בחינוך ולתרגול הדרמה המעשית. 
  • "הנחיה בעבודה ויצירה עם אנשים שאינם שחקנים" - הרחבת ביטוי של קהילה נתונה דרך יצירה בימתית או קולנועית משותפת, מתוך אמירה אישית או חברתית רלוונטית. 
  • הגדרת מטרות עבודה ביחס למאפיינים שונים של  קהילות : ילדים נוער ,קשישים אנשים עם צרכים מיוחדים, אוכלוסיות מעורבות לפי צורכי הקבוצה.
  • הסיפור שלך הוא השראה. מהסיפור האישי למופע הבימתי. תרגיל בבניית סקיצה למופע אישי ו/או קבוצתי שמשלב בתוכו סיפורי חיים.
  • מופע תלוי מקום - (Site Specific). כיצד נהפוך את המרחב הציבורי ל"במה"? לאירוע חוצות? כיצד ניצור מופע תוך שימוש בסובב אותנו ? נופים, ארכיטקטורה אורבנית, הקשרים גיאוגרפיים, חברתיים וכדומה
  • הסדנה תכשיר את הסטודנטים לפעולה יוצרת בתיאטרון בחינוך ולתרגול ה'דרמה המעשית'.

 


 

דרכי ההוראה

מפגשים פנים מול פנים באוניברסיטת תל אביב 
הקורס ישלב בין דיון תיאורטי, צפייה וקריאה של טקסטים בצד התנסות מעשית


*הקורס יאפשר נגיעה והתנסות במגוון נושאים כאשר בהמשך תתאפשר העמקה בנושאים לפי צורכי הקבוצה

 


 

קהל יעד ותנאי קבלה

 
בעלי תואר ראשון. אנשי חינוך, מנחי קבוצות, מדריכים.ות בקהילה, שחקנים.ות בהסבה, מטפלים.ות, שחקנים.ות, מפיקים.ות, אומנים.ות יוצרים.ות, עובדים.ות סוציאליים.ות, רכזי תרבות, במאים.ות בקהילה, גננות.ים
אנשים עם רצון להגשים חלום להופיע ולעלות לבמה.

הנהלת התוכנית תאפשר למספר מוגבל של אומנים, במאים וצלמים, וכן אנשים העובדים בקהילה להשתלב בתוכנית, על סמך ניסיון חיים והתנסותם בעבודה. 

*אין צורך בניסיון משחקי קודם

 


 

דרישות התוכנית

  • נוכחות חובה, מינימום 80% מהשיעורים
  • עבודת גמר "יומן אישי". בחירה של תיאור תהליך של אחד מנושאי  הקורס+רפלקציה.
    עובדי הוראה במשרד החינוך: העבודה תהיה מתחום החינוך

 


 

תעודת סיום

לעומדים בדרישות תינתן תעודה מטעם המרכז האקדמי לפיתוח אישי ומקצועי בחינוך ובחברה, שבאוניברסיטת תל-אביב

 


 

היקף לימודים

60 שעות

20 מפגשים, כל מפגש 3 שעות אקדמיות

 


 

גמול השתלמות עם ציון לעובדי הוראה של משרד החינוך
מאושר לגמול השתלמות בתהליך של מסלול אישי, עפ"י הפירוט הבא (בהתאם לתנאי משרד החינוך):

 

  • עוז לתמורה/עולם ישן: 60 שעות
  • אופק חדש: 60 שעות בשבתון בלבד


נדרש מילוי טופס הגשת בקשה למפקח.ת על הפיתוח המקצועי במחוז.
טופס בקשת מסלול אישי - ניתן לקבל ממזכירות המרכז

 


 

גמול השתלמות לעובדים סוציאלים

הקורס מוכר לגמול השתלמות ע"י איגוד העובדים הסוציאליים ועל פי כללי "הועדות להכרה כיחידת ידע מקצועי"/איגוד העובדים הסוציאליים. יוכרו שעות שאינן שעות פרקטיקום וייעוץ אישי. על עובדים סוציאליים להגיש את הבקשה לגמול ע"פ נהלי וכללי הועדות הנ"ל.

 


 

מועד ומיקום

יום ראשון,  17:30-15:00 באוניברסיטת תל אביב

מועד פתיחה: מרץ 2025

 


עלות

דמי רישום:   250 ש"ח

שכר לימוד:   3,900 ש"ח

 


 

עובדי הוראה בשבתון

קוד מוסדנו בקרנות ההשתלמות: 230
היקף השעות שיאושרו והאם כחובה או רשות, ייקבע ע"י הקרן בלבד.
מוסדנו יגבה ישירות מהמורים בשבתון את מלוא תשלום שכר הלימוד והם יגישו לקרן ההשתלמות קבלות באופן עצמאי לצורך החזר כספי עפ"י תעריף הקרן, בהתאם לשעות שאושרו להם ובהתאם לכללים הנהוגים בקרנות.

 


 

הרשמה

נפתחה ההרשמה לשנה"ל תשפ"ה. ההרשמה בתוקף עד למילוי מכסת המשתתפים.

קישור לטופס הרשמה

  • מילוי טופס הרשמה בצירוף קורות חיים, העתק תעודת השכלה אקדמית 
  • תשלום דמי רישום
  • יתקיים ראיון אישי

 


 

בנימה אישית

 

אי הודאות בימים אלו משפיעה על כולנו ועל התוכניות העתידיות שלנו. 
למרות זאת, אנו ממליצים לך להמשיך לחלום, לתכנן ולהירשם לתוכניות המרתקות במרכז שלנו. 
חשוב לדעת, ככל שהנסיבות יחייבו, המרכז ייקח בחשבון את השלכות המצב וישתדל להתחשב בכך בעת יישום מדיניותו.


מאחלים לך שנה של התאוששות וצמיחה!


צוות המרכז

 


 

תקנון המרכז

לפרטים נוספים - ורדה טפליצקי

 03-6406692

vardat@tauex.tau.ac.il

 

 

        

 

ט.ל.ח

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>