תיאטרון ומשחק ככלים חינוכיים-חברתיים

מנהלת התוכנית: שרה סיבוני

 

שרה סיבוני

 

אומנית רב תחומית, שחקנית, בימאית, כותבת ויוצרת עצמאית בתחום התיאטרון והקולנוע החברתי. מלווה ויועצת ביצירת תוכניות לשכלול ופיתוח מיומנויות רכות (Soft skills) באוניברסיטאות ומכללות.

עבודתה נעה במרחב הבינתחומי של תיאטרון פיזי, Storytelling, תיאטרון חברתי/פוליטי  פרפורמנס, וחינוך

שנת הלימודים תשפ"ה 

 


 

רציונל 

כיצד ניתן להשתמש באומנות המשחק ובתיאטרון להנעת תהליכים לימודיים, רגשיים וחינוכיים וליצירת חוסן אישי וחברתי?  
חינוך הוא אמנות. הורים, אנשי חינוך, סוכני שינוי בקהילה, ומטפלים – כולם וכולן מקיימים יחסי גומלין מרתקים עם ביטויים אמנותיים ויצירתיים מעולם המשחק כחלק ממהלך טיפולי, כאמצעי התמודדות ובעת עיבוד חוויות. התוכנית מקנה ראיה חינוכית חדשה לפיה כל קהילה (מורים, תלמידים, מובילים חברתיים וכו')  יכולה להתבונן בבואתה, במגוון הקולות והדילמות ולהשתמש בכלים מעשיים מעולם התיאטרון והמשחק להתמודדות איתם. מדובר בחוויה אישית פעילה ומיוחדת למשתתפים בה, מסע ותנועה בין מחוזות ממשיים ופנטסטיים, ליקוט ויצירה של נרטיביים מחודשים ואפשרות לשינוי התפתחותי  ומרפא. 
מספרות המחקר עולה שלימודי תיאטרון/משחק מחזקים בכל הגילאים חשיבה עצמאית, רגישות פסיכולוגית וחברתית, ומשפרים אוריינות שפתית, הקשבה, קריאה וכתיבה. הם נמצאו גם כמעודדים למידה חקרנית, יצירתיות ומפתחים ביטחון עצמי, ביטוי עצמי ,כישורי מנהיגות וקבלת החלטות. בנוסף חווית המשחק מפיגה מצבי מתח, מאפשרת שחרור זמני ממודעות שלטת בחיינו ומאפשרת וונטילציה של חוויות ורגשות הנדרשים תמיד ובעת הזאת בפרט. 
שרה סיבוני, אומנית רב תחומית, שחקנית ובימאית מנוסה בתחום התיאטרון והקולנוע משלבת בתוכנית את ניסיונה העשיר בתחומי המשחק, הבימוי והסיפור ביחד עם גישה חינוכית וחברתית חדשנית המדמה את החוויה הלימודית והחינוכית למשחק. גישה זאת מאפשרת לייצר בכיתה ו/או בקהילה "מרחב מוגן ובטוח" עבור המשתתפים, המאפשר לימוד, חקירה, והתפתחות אישית וקולקטיבית בדרך מקורית, חווייתית ואופטימית.  
ייחודה של תוכנית זאת נגזר מחדשנותה כמו גם מהאישיות ומהגישה המיוחדת אותה מביאה שרה סיבוני לכיתה ולסביבה הקהילתית. 

 

 


 

מטרות 

  • אומנויות המופע כאמצעי אפקטיבי להתמודדות עם מצבי משבר ולחץ ויצירת חוסן אישי וחברתי, מתוך יצירת "מרחב משחקי בטוח" בגילאים וקהילות שונות. 
  • תרבות ילדים כפרצופה של החברה -כ לים לעיצוב והתפתחות הדמיון והעולם הפנימי  הילדי כעוגן לעיבוד חווית למידה מיטבית, יצירת ביטחון ועמידות במצבי משבר . 
  • "מגרש משחקים" – להפוך כל אתגר לימודי /אישי /וחברתי למשחק. משחקיות מאפשרת לימוד, פתיחות, העזה מחלצת אותנו מקיבעונות ומובילה ללימוד מהנה ומשחרר.
  • שכלול התקשורת הבין אישית באמצעות עבודת השחקן: כלים לחיזוק הביטחון העצמי בעמידה מול קהל, פיתוח ספונטניות יצירתיות, מהירות תגובה, וחשיבה מקורית" מחוץ לקופסה".
  • משחקי תפקידים - היכרות והעצמה עם מגוון התפקידים המצויים בכל אחד ואחת מאיתנו. הרחבת יכולת ההנהגה ופיתוח גמישות בין תפקידים בסיטואציות משתנות.
  • "הגוף כמנוע חיפוש". חימום פיזי ותרגילי גוף ומוח כמקור להעצמת אנרגיה וערנות וליצירת ריכוז והקשבה בו זמנית במישורים שונים.
  • "חזרות לחיים" - החזרה מאפשרת לנו התנסות חווייתית במגוון סיטואציות אנושיות בסביבה מוגנת. בחזרה אנחנו יכולים לבחון מספר אופני פעולה ותגובה וליישם זאת בחיי היום יום. ההנאה המשחקית מהווה כוח מניע רב עוצמה ומהווה תשתית לימודית וביצועית משמעותית ומפרה.
  • היכרות עם מתודולוגיות של חינוך ומחקר באמצעות תיאטרון/אומנות המשחק והסיפור.

 


 

תכנים מרכזיים

  • "הילד שבי- כוחו של סיפור " תיאטרון סיפור לילדים ולמבוגרים. הגשמת סיפור למופע כתוואי למידה עצמית וריפוי. נלמד את אבני היסוד של מעבר מסיפור להצגת ילדים. מהעיבוד לביצוע הבימתי דרך כל מרכיבי המופע. 
  • תיאטרון בחינוך – הכיתה כחלל אומנותי. הסדנה תכשיר את המשתתפים לפעולה יוצרת בחינוך ולתרגול הדרמה המעשית. 
  • "הנחיה בעבודה ויצירה עם אנשים שאינם שחקנים" - הרחבת ביטוי של קהילה נתונה דרך יצירה בימתית או קולנועית משותפת, מתוך אמירה אישית או חברתית רלוונטית. 
  • הגדרת מטרות עבודה ביחס למאפיינים שונים של  קהילות : ילדים נוער ,קשישים אנשים עם צרכים מיוחדים, אוכלוסיות מעורבות לפי צורכי הקבוצה באמצעות סיפורי חיים.
  • מופע תלוי מקום (Site Specific). כיצד נהפוך כל מרחב ציבורי לבמה סיפורית ונתיידד אתו ? כיצד אומנות המשחק מאפשרת "מבט רענן " על הסובב אותנו : נופים, ארכיטקטורה אורבנית, הקשרים גיאוגרפיים וחברתיים ומייצרת אופני פעולה מחודשים ואופטימיים. 

 


 

דרכי ההוראה

מפגשים פנים מול פנים באוניברסיטת תל אביב 
הקורס ישלב בין דיון תיאורטי, צפייה וקריאה של טקסטים בצד התנסות מעשית


*הקורס יאפשר נגיעה והתנסות במגוון נושאים כאשר בהמשך תתאפשר העמקה בנושאים לפי צורכי הקבוצה

 


 

קהל יעד ותנאי קבלה

 
בעלי תואר ראשון. אנשי חינוך, מנחי קבוצות, מדריכים.ות בקהילה, מטפלים.ות, עובדים.ות סוציאליים.ות, רכזי תרבות,  גננות.ים.
אנשים עם רצון להגשים חלום להופיע ולעלות לבמה. אין צורך בניסיון משחקי קודם.

הנהלת התוכנית תאפשר למספר מוגבל של אומנים ואנשים העוסקים במקצועות הבמה להשתלב בתוכנית, על סמך ניסיון חיים והתנסותם בעבודה. 

 


 

דרישות התוכנית

  • נוכחות חובה, מינימום 80% מהשיעורים
  • עבודת גמר "יומן אישי". בחירה של תיאור תהליך של אחד מנושאי  הקורס+רפלקציה.

עובדי הוראה במשרד החינוך המעוניינים בגמול השתלמות לעובדי הוראה: העבודה תהיה מתחום החינוך

 


 

תעודת סיום

לעומדים בדרישות תינתן תעודה מטעם המרכז האקדמי לפיתוח אישי ומקצועי בחינוך ובחברה, שבאוניברסיטת תל-אביב

 


 

היקף לימודים

48 שעות

12 מפגשים, כל מפגש 4 שעות אקדמיות

 


 

 

גמול השתלמות עם ציון לעובדי הוראה של משרד החינוך יעודכן בהמשך בהתאם לתנאי משרד החינוך לשנה"ל תשפ"ה

 

 


 

מועד ומיקום

יום רביעי, 18:00-14:30 באוניברסיטת תל אביב

מועד פתיחה: 5 במרץ 2025

 


עלות

דמי רישום:   250 ש"ח

שכר לימוד:   3,300 ש"ח

 


 

הרשמה

נפתחה ההרשמה לשנה"ל תשפ"ה. ההרשמה בתוקף עד למילוי מכסת המשתתפים.

קישור לטופס הרשמה

  • מילוי טופס הרשמה בצירוף קורות חיים, העתק תעודת השכלה אקדמית 
  • תשלום דמי רישום
  • יתקיים ראיון אישי

 


 

בנימה אישית

 

אי הודאות בימים אלו משפיעה על כולנו ועל התוכניות העתידיות שלנו. 
למרות זאת, אנו ממליצים לך להמשיך לחלום, לתכנן ולהירשם לתוכניות המרתקות במרכז שלנו. 
חשוב לדעת, ככל שהנסיבות יחייבו, המרכז ייקח בחשבון את השלכות המצב וישתדל להתחשב בכך בעת יישום מדיניותו.


מאחלים לך שנה של התאוששות וצמיחה!


צוות המרכז

 


 

תקנון המרכז

לפרטים נוספים - ורדה טפליצקי

 03-6406692

vardat@tauex.tau.ac.il

 

 

        

 

ט.ל.ח

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>