מיינדפולנס וחמלה - משאבים לחוסן אישי ומקצועי

ניהול אקדמי: מתי ליבליך
מרצה ראשית: אילת ירון 
מרצים אורחים: מתי ליבליך, ד"ר רוני ברגר

 

 

אוניברסיטת תל אביב בשיתוף עם 

 

שנת הלימודים תשפ"ה
קורס היברידי - מפגשים בזום ומפגשים פנים אל פנים באוניברסיטת תל אביב

 

תחומים מבוססי מיינדפולנס וחמלה מתפתחים במהירות בשנים האחרונות במערכות השונות. 2,000 מחקרים אקדמיים מתפרסמים בשנה בתחומים אלו, ומצביעים על כך שלפרקטיקות של מיינדפולנס וחמלה יתרונות רבים עבור אנשי המקצועות החברתיים, המלווים ילדים ונוער. העיקריות שבהן:

 

  • הפחתת לחץ, חרדה ושחיקה נפשית
  • שיפור השלומות (well-being), החוסן הנפשי ותחושת מסוגלות
  • שיפור במיומנויות הקשב והריכוז
  • שיפור במיומנויות בין אישיות לרבות אמפתיה, הכלה וקבלה, ועוד 

עוד מראים המחקרים כי התרגול האישי לא רק משפר את איכות חייו.ה של המבוגר.ת האחראי.ת, אלא גם משפיע באופן ישיר ועמוק על מוטביו (לדוגמה הפחתת רמות לחץ והחרדה בקרב תלמידים.ות ושיפור באקלים הכיתתי). 
הקורס מיועד לאנשי ונשות המקצועות החברתיים, ללמידה תיאורטית וחווייתית של מיינדפולנס וחמלה וביסוס תרגול אישי התומך בשלומות האישית והמקצועית.  
הקורס יוצר חיבור בין היבטים חווייתיים מבוססי תהליך אישי וקבוצתי, לבין היבטים תיאורטיים מתחום הפסיכולוגיה, החינוך והטיפול. הוא מאפשר חקירה עצמית ונותן ביטוי ליוזמה אישית העולה מתוך הקשבה לחוויה המיידית של המשתתפים.ות ולאפשרויות הביטוי העולות ממנו. כמו כן הקורס מסייע בפיתוח ראייה רחבה של היחסים עם עצמנו ועם האחר ובכך תומך בהיווצרות מבט קהילתי, פתרון בעיות יצירתי וניהול מצבי קונפליקט. 
דרכי ההוראה בקורס נשענות על ניסיונם.ן, צרכיהם.ן ואפיוניהם.ן של המשתתפים.ות, בשילוב התנסויות חווייתיות למידה תאורטית, עבודה ותרגול בינאישיים, שיח עמיתים, חשיבה ושיתוף הדדיים. הקורס משלב הרצאות חווייתיות ותרגול התנסותי.
החוויה ההתנסותית נבנית תוך יצירת קישור להיבטים חברתיים-מקצועיים, בשיח מקצועי ורפלקטיבי. במהלך הקורס יחשפו חברי.ות הקבוצה לתכנים עדכניים ולמחקר בתחומי המיינדפולנס והחמלה בכלל, ובהקשרם לתחומים השונים והמפגשים הבינאישיים. בנוסף, יושם דגש על העמקת הלמידה העצמית, תוך שימוש בכתיבה ותיעוד החוויה ותרגול סוג הקשב שנלמד בין המפגשים. פרויקט הגמר יכלול רפלקציה של המשתתפים.ות לאור הלמידה בקורס, וקישור לחומרים התאורטיים שנלמדו. 

 

 


 

מטרות 

  • ביסוס תרגול אישי וחקירה פנימית על בסיס קשיבות (מיינדפולנס) וחמלה עצמית, כולל הבנה תיאורטית מעמיקה של המנגנונים שבבסיס התרגול.
  • יישום מבט זה ביחסים בסביבה האישית והמקצועית.

 


 

תכנים מרכזיים

  • מיינדפולנס - הגדרות, מנגנונים ויישומים בשדה האישי, הבין אישי והמקצועי
  • חמלה עצמית - הגדרות, מנגנונים ויישומים בשדה האישי, הבין אישי והמקצועי

 


 

דרישות הקורס 

  • נוכחות מלאה ואקטיבית בכלל המפגשים
  • קריאות חובה
  • תרגול אישי בין המפגשים
  • לעובדי.ות הוראה המבקשים.ות גמול השתלמות: עבודת סיכום שנה בהקשר חינוכי, שמטרתה יישום הנלמד בשדה החינוכי

 


 

תעודה

לעומדים בהצלחה בדרישות הלימודים תוענק תעודה מטעם אוניברסיטת תל אביב והמרכז לחינוך קשוב ואכפתי


 

קהל יעד

אנשי ונשות המקצועות החברתיים (חינוך, טיפול, ייעוץ, חינוך א-פורמלי, רווחה, בריאות וכד') וא.נשים המעוניינים.ות לרכוש ידע וכלים לשילוב מיינדפולנס וחמלה בחייהם.ן האישיים

 


 

היקף לימודים 

60 שעות אקדמיות:

16 הרצאות חוויתיות באורך 3 שעות אקדמיות
4 סדנאות מומחה באורך 3 שעות אקדמיות

 


 

גמול השתלמות עם ציון לעובדי הוראה של משרד החינוך
מאושר לגמול השתלמות בתהליך של מסלול אישי, עפ"י הפירוט הבא (בהתאם לתנאי משרד החינוך):

 

  • עוז לתמורה/עולם ישן: 60 שעות
  • אופק חדש: 60 שעות בשבתון בלבד


נדרש מילוי טופס הגשת בקשה למפקח.ת על הפיתוח המקצועי במחוז.
טופס בקשת מסלול אישי - ניתן לקבל ממזכירות המרכז

 


 

גמול השתלמות לעובדים סוציאלים

הקורס מוכר לגמול השתלמות ע"י איגוד העובדים הסוציאליים ועל פי כללי "הועדות להכרה כיחידת ידע מקצועי"/איגוד העובדים הסוציאליים. יוכרו שעות שאינן שעות פרקטיקום וייעוץ אישי. על עובדים סוציאליים להגיש את הבקשה לגמול ע"פ נהלי וכללי הועדות הנ"ל.

 


 

מועד ומיקום

יום שני, בין השעות 17:15- 19:45

תאריך פתיחה מתוכנן: 4 בנובמבר 2024

מפגשים בזום ומפגשים פנים אל פנים באוניברסיטת תל אביב

 


 

עלות

דמי רישום:  150 ש"ח

שכר לימוד:  3,900 ש"ח 

 


 

עובדי הוראה בשבתון

קוד מוסדנו בקרנות ההשתלמות: 230
היקף ההשתלמות בשעות להגשה לאישור הקרן: עד 2 ש"ש
היקף השעות שיאושרו והאם כחובה או רשות, ייקבע ע"י הקרן בלבד.
מוסדנו יגבה ישירות מהמורים בשבתון את מלוא תשלום שכר הלימוד והם יגישו לקרן ההשתלמות קבלות באופן עצמאי לצורך החזר כספי עפ"י תעריף הקרן, בהתאם לשעות שאושרו להם ובהתאם לכללים הנהוגים בקרנות.

 

 


 

הרשמה 

נפתחה ההרשמה לשנה"ל תשפ"ה. ההרשמה בתוקף עד למילוי מכסת המשתתפים.

קישור לטופס הרשמה

  • מילוי טופס הרשמה בצירוף קורות חיים
  • תשלום דמי רישום

 

 


 

 

בנימה אישית

 

אי הודאות בימים אלו משפיעה על כולנו ועל התוכניות העתידיות שלנו. 
למרות זאת, אנו ממליצים לך להמשיך לחלום, לתכנן ולהירשם לתוכניות המרתקות במרכז שלנו. 
חשוב לדעת, ככל שהנסיבות יחייבו, המרכז ייקח בחשבון את השלכות המצב וישתדל להתחשב בכך בעת יישום מדיניותו.


מאחלים לך שנה של התאוששות וצמיחה!


צוות המרכז

 


 

סגל המרצים

 

גב' אילת ירון

יועצת חינוכית ולשעבר המפקחת על היועצות במחוז חיפה, מרצה במכללת אורנים ויועצת בבית הספר הבינ"ל בטכניון. היא לומדת ומלמדת מיינדפולנס למעלה מ-20 שנים במסגרות שונות, ומלווה חולים ובני משפחותיהם בהתמודדות עם מחלות קשות בדרך המיינדפולנס. אילת מנחה מוסמכת במרכז לחינוך קשוב ואכפתי במסגרתו היא מנחה צוותי הוראה ותלמידים.

 

גב' מתי ליבליך

מייסדת-שותפה במרכז לחינוך קשוב ואכפתי, מפתחת ומנחה הכשרות בנושא מיינדפולנס לאנשי טיפול וחינוך במסגרות שונות מזה שני עשורים. שותפה מייסדת בתוכנית לתרפיה מבוססת מיינדפולנס בביה"ס לעבודה סוציאלית, היחידה ללימודי המשך, באוניברסיטת בר-אילן. כותבת ועורכת רב המכר 'מיינדפולנס – להיות כאן ועכשיו' והספר 'שבילי המיינדפולנס – מרחבי תרגול ביום יום' בהוצאת מודן. מתרגלת ולומדת את תחום המיינדפולנס מזה 30 שנה.

 

ד"ר רוני ברגר

מייסד-שותף במרכז לחינוך קשוב ואכפתי, פסיכולוג קליני, מרצה בכיר וחבר סגל בתוכנית הבינלאומית של משבר וטראומה באוניברסיטת תל-אביב, וחבר הוועדה המייעצת של המרכז לחמלה ואלטרואיזם באוניברסיטת סטנפורד. מומחה בהתמודדות עם מצבי דחק וטראומה, ממקימי העמותה הבינלאומית של פסיכולוגים ללא גבולות (Psychology Beyond Borders). 

 

 

 


 

ממליצים עלינו

בשנתיים האחרונות למדתי מיינדפולנס במרכז לחינוך קשוב ואכפתי בהנחיית אילת ירון.
היינו קבוצת נשים עם מעט רקע קודם, ולאט לאט נכנסנו לעומקו של עולם המיינדפולנס, כאשר הלמידה מתקיימת בשני מישורים: במישור תיאורטי, לימוד מסודר ומפורט של תפיסת העולם, ובמישור מעשי, תרגול מדיטציות מיינדפולנס מסוגים שונים. במהלך הלימוד שני המישורים משלימים זה את זה והלימוד התיאורטי מקבל עומק משמעותי בהבנה הנובעת מההתנסות.
כל זה בהנחייתה המעולה של אילת. אילת שהיא מנוסה מאד בתחום ומנחה קשובה, נעימה וחמה. אילת הייתה זמינה לכל שאלה והתייעצות תמיד במאור פנים ובמקצועיות רבה. הובילה את כל הקבוצה בביטחון ורוגע בשבילי המיינדפולנס.
אביה

 


 

בשנתיים האחרונות למדתי בתוכנית ׳מיינדפולנס בשדה החינוכי׳ באוניברסיטת תל אביב. איילת ירון היתה המנחה של הקבוצה שלי במשך שנתיים ואני אסירת תודה על המזל שנפל בחלקי. מדי שבועיים נפגשנו בקבוצה האינטימית שלנו לתרגל את מה שלמדנו בקורס. איילת בהוויתה היא התגלמות היופי והחוכמה שמביאה איתה גישת המיינדפולנס. היא מעמיקה וקשובה, עיניינית ואמפטית לכל אחת מאיתנו. החומר התאורטי שנלמד בזום עם המרצים בקורס, הובהר בשיעורים עם איילת. היא היתה פתוחה לכל פידבק ולכל ביקורת. תמיד נתנה מענה, תמיד העבירה ותמכה בבקשות שעלו בקבוצה שלה. לאחר שנה ביקשנו פה אחד להמשיך איתה גם בשנה הבאה, בניגוד לתוכנית המקורית. בזכות איילת הבנתי טוב יותר איך לשלב את כל מה שלמדתי בחיי היום יום שלי, כאמא, בעבודתי עם תלמידי תיכון. זכות גדולה היתה לי ללמוד איתה.
יעל

 


 

"איילת ירון הדריכה אותי במהלך שנתיים.  אשה עם ידע רב בתחום ממנה למדתי כל כך הרבה- תרגילים, תאוריה, ניהול והדרכת קבוצה. ברגישות רבה ובמסירות היא לוותה כל אחת ואחת מאתנו. היא הייתה העוגן עבורי ואני אסירת תודה לה על כך"
תמר

 


 

ללמוד אצל איילת זה כמו להיכנס לתוך תיבת אוצר של ידע עצום, יכולת מדהימה של הכלה, חמלה, הקשבה ונוכחות. אחד הדברים שהכי אהבתי אצל איילת זה שהרגשתי שלא רק שלמדתי ממנה המון בתחום העיוני אלא עצם ההתבוננות באיך שהיא הצליחה להחזיק את הקבוצה שלנו בצורה מקצועית יחד עם יכולת אמפתית ונוכחות היה מעורר השראה ולימד אותי המון. ממליצה מאד ובטוחה שאני אשמור על קשר איתה מעבר ללימודים.
דניאל

 


 

תוכנית ההכשרה וההתנסות הגופנית והחווייתית אפשרה לי להתבונן ולשים לב יותר להרגלים התנהגותיים אוטמאטיים שהתבססו אצלי לאורך השנים. בהדרגה ומתוך המודעות ושימת הלב התפתחה גם היכולת לשנות, להרחיב את נקודת המבט וההתייחסות שלי לעצמי ואל אחרים.
מעבר לידע והעושר המקצועי שאיילת ירון מביאה עימה למרחב התרגולי, פגשתי מנחה עם איכויות נדירות  של הקשבה, נתינה ואכפתיות רבה. איכויות אלו אפשרו לי להתמסר למהלך התרגולי וכן לקיים שיח פתוח וכנה לאורך התוכנית, הן במרחבים הקבוצתיים השונים והן במסגרת אישית.
ארנית

 


 

הקורס העניק לי כלים להתבוננות מעמיקה בתהליכים אישיים ומקצועיים, דרך הבניית מושגים ופרקטיקות מעולם המיינדפולנס העשיר.
הנחייתה של אילת, הליווי והתמיכה שלה לאורך כל הדרך, יצרו עבורי מרחב בטוח בו הרגשתי שאני יכולה לשתף באופן חופשי ולהתייעץ לגבי תהליכים שעברתי.  כל התלבטות או צורך בהעמקת הידע וההבנה, נענו על ידיה באופן מקצועי ואישי כאחד.
נילי
 


 

תקנון המרכז

לפרטים נוספים - רוית עזר
טלפון: 03-6408162
​דוא"ל   ravitgut@tauex.tau.ac.il  

 

        

 

ט.ל.ח

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>