מיינדפולנס וחמלה בשדה החינוכי - הכשרת מנחים

הכשרה מקצועית חד-שנתית בשילוב מיינדפולנס, חמלה ופדגוגיה של אכפתיות בשדה החינוכי-טיפולי, המשלבת תרגול אישי מעמיק, עם אסטרטגיות פדגוגיות שמטרתן לטפח את המיומנויות הרגשיות-חברתיות בתוך הסביבה החינוכית.
 
ניהול אקדמי: מתי ליבליך וד"ר רוני ברגר
בהנחיית מייסדי המרכז לחינוך קשוב ואכפתי:
ד"ר ריקרדו טרש, מתי ליבליך, ד"ר רוני ברגר, רביד בוגר, מוריה רוזנברג

 

----- שנת הלימודים תשפ"א -----

 

רקע לתכנית:

התחום של התערבויות לחינוך חברתי-רגשי (SEL) מבוססות מיינדפולנס וחמלה, הוא תחום המתפתח במהירות בשנים האחרונות במסגרות החינוכיות. המחקר בתחום החינוך מראה כי פרקטיקות של מיינדפולנס וחמלה מיטיבות עם מיומנויות קשב וריכוז של ילדים ועם הפחתת הלחץ והחרדה בקרבם ובקרב צוותי ההוראה. הן גם משפרות אקלים כיתות ומפחיתות שחיקה בקרב המורים. לאור זאת, יותר ויותר מוסדות חינוכיים בישראל ובעולם מכירים בצורך להכניס למערכת מנחים מיומנים בהובלת תהליכים אלו בצוותים חינוכיים ועם הילדים עצמם.

מטרת התכנית היא להכשיר נשות ואנשי מקצוע להנחיה מקצועית, רגישה ומדויקת של מיינדפולנס וחמלה למגוון קהלים במערכת החינוך (חדרי מורים, יועצות חינוכיות, פסיכולוגים חינוכיים וכד') ולליווי מוסדות חינוכיים בהטמעה של התוכנית הזמנה לנתינה אכפתית בשגרה הלימודית.

התכנית הזמנה לנתינה אכפתית מבוססת על שילוב של מיינדפולנס וחמלה (Mindfulness & compassion) עם למידה חברתית רגשית (Social-Emotional Learning) ופיתוח כישורים פרו-חברתיים (רגישות, אמפתיה ונתינה אכפתית (Care)). במסגרת התכנית צוותי הוראה מקבלים טכניקות לטיפוח מיומנויות אישיות כמו גם כלים לסיוע לתלמידים בפיתוח מיומנויות בתחומים הבאים:

•      מודעות עצמית – זיהוי רגשות, תחומי עניין וערכים ופיתוח ביטחון עצמי וחוזקות אישיות

•      שליטה עצמית – וויסות רגשי, הפחתת רמת הלחץ והחרדה ומיתון האימפולסיביות

•      מודעות חברתית – פיתוח מיומנויות לקיחת פרספקטיבה ואמפתיה כלפי האחר (הדומה והשונה)

•      מיומנויות חברתיות – פיתוח אקלים כיתתי חיובי ויצירת קשרים חברתיים חיוביים

•      קבלת החלטות אחראית – קבלת החלטות תוך התחשבות בסטנדרטים מוסריים ובנורמות בית ספריות.

 


קהל יעד:

מיועדת לאנשי ולנשות חינוך (מורות, יועצות, פסיכולוגיות חינוכיות וכו') ולאנשים המעוניינים להשתלב בהנחייה של תכניות למיינדפולנס ואכפתיות במוסדות חינוכיים.

לא נדרש ניסיון חינוכי או תרגולי קודם.
 

 


מטרות תכנית ההכשרה:

  • ביסוס תרגול אישי של מיינדפולנס וחמלה.
  • פיתוח חקירה פנימית על בסיס מיינדפולנס וחמלה עצמית, ויישומה ביחסים בסביבה האישית והמקצועית.
  • לימוד העקרונות התיאורטים המנחים את התרגול והקנייתו.
  • לימוד התכנית הזמנה לנתינה אכפתית, העקרונות שבבסיסה, תרגילי מפתח ודגשים ליישומה.
  • רכישת מיומנויות הנחיית תרגול מיינדפולנס וחמלה והקנייה של מיומנויות רגשיות-חברתיות לקהלים צעירים ובוגרים בשדה החינוכי.

התכנית בנויה כתהליך עומק למעוניינים בהתפתחות אישית ויישום התכנית הזמנה לנתינה אכפתית בשדה החינוכי, ומתאימה לקהל הרחב המעוניין לפתח יכולות וכלים להנחיית מיינדפולנס במוסדות חינוכיים מול סגל חינוכי ותלמידים.

 


נושאי ליבה בקורס:

* ברשימה מופיעים נושאי ההרצאות. המפגשים בקבוצות הקטנות שייערכו אחת לשבועיים, יהיו תרגול ליישום נושא ההרצאה.


שליש ראשון: 5 הרצאות ו 5 תרגולים- מיינדפולנס בסיסי ועקרונות הנחייה
מרצה: מתי ליבליך. מנחות בקבוצה קטנה: רביד בוגר ומוריה רוזנברג

  1. היכרות עם מיינדפולנס, הגדרות- הרגלים מנטליים ועבודה עם האורחים.
  2. כיצד מטפחים ביסוס מיינדפולנס בגוף ובטון ריגשי: מוקדי הקשב וטכניקות.
  3. מטון ריגשי לרגשות ממש- טיפוח המוכנות לחוות וטכניקות מפגש עם רגשות.
  4. עבודה עם מחשבות בגישה מבוססת מיינדפולנס- אי הטמעות קוגניטיבית.
  5. עקרונות הנחית מיינדפולנס: תפקיד המנחה- היכולת להדהד את שלבי התהוות החוויה, טיפוח תהליך קבוצתי מבוסס קשיבות, התמודדות עם אתגרים תרגולים.


שליש שני: 5 הרצאות ו 5 תרגולים- חמלה עצמית, הגדרות מנגנונים ויישום בשדה החינוכי
מרצה: ד"ר רוני ברגר. מנחות בקבוצה קטנה: רביד בוגר ומוריה רוזנברג

  1. הבסיס הניורו-פיזיולוגי להבנת השימוש בגישות מבוססות מיינדפולנס וחמלה
  2. תיאוריית ההיקשרות והשפעתה על קשיבות וחמלה
  3. שלושת אופני החמלה והדרכים להתמודד עם חסמי החמלה
  4. כיצד להתמודד עם ביקורת עצמית ובודה ולטפח חמלה עצמית
  5. כלים לאימון המיינד להיות חמלתי – איכויות מטיבות ומיומנויות לפתוח חמלה

 

שליש שלישי: 5 הרצאות ו 5 תרגולים-יישומי הנחיית מיינדפולנס וחמלה עם ילדים.
מרצה: ד"ר ריקרדו טרש. מנחות בקבוצה קטנה: רביד בוגר ומוריה רוזנברג

  1. טיפוח קשיבות ויכולות חברתיות רגשיות בבתי ספר
  2.  התוכנית 'הזמנה לנתינה', עבודה עם ילדים וכניסה לבתי ספר
  3. נתינה אכפתית לעצמי
  4. קבלת נתינה אכפתית
  5. נתינה אכפתית לאחר

 

 


מבנה התכנית:

התכנית בנויה מהרצאות ותרגול בקבוצות אינטימיות. בנוסף ינתנו שתי מטלות בית א-סנכרוניות לביצוע בחופשות שבין הטרימסטרים.
ההרצאות הפרונטליות יהוו את הבסיס התיאורטי, וינתנו ע"י בכירי המורים בארץ בתחום הפדגוגיה המתבוננת. מפגשי התרגול יאפשרו העמקה לתוך החוויה התרגולית-האישית, שיח ושיתוף בקבוצה וכן התנסות בסימולציות. המפגשים יונחו ע"י צוות המנחות הבכירות של המרכז לחינוך קשוב ואכפתי.

 


דרישות התכנית:

  • נוכחות מלאה ואקטיבית
  • קריאות חובה
  • תרגול בין המפגשים
  • השתתפות אקטיביות בסימולציות

 


תעודה:
למסיימים\ות בהצלחה תוענק תעודת בוגרת קורס הנחיית מיינדפולנס וחמלה בשדה החינוכי מטעם המרכז לחינוך קשוב ואכפתי ואוניברסיטת ת"א.
יובהר כי התעודה אינה מעידה על השתייכות מקצועית או אחרת של המשתלמים למרכז לחינוך קשוב ואכפתי ו\או לעמותה, וכי אין בדבר הקבלה לתוכנית משום הבטחת תעסוקה במסגרת המרכז.

 


מיקום: התכנית תתקיים בביה"ס לחינוך באוניברסיטת ת"א. במידה שיתכנו הגבלות בעקבות פעימה נוספת של מגפת הקורונה, יועברו חלק מן המפגשים באופן מקוון בהתאם למדיניות האוניברסיטה. 

 


היקף: 120 שעות

גמול השתלמות: מותנה באישור משרד החינוך

מועד:  ימי שני, בין השעות 16:45 – 19:45   פתיחה: חודש אוקטובר 2020

דמי רישום:  150 ש"ח

שכר לימוד:  8,000 ש"ח

לעובדי הוראה בשבתון: מונה באישור קרן ההשתלמות, עד 4 ש"ש מהקרן והשלמה בסך 4,536 ש"ח ע"י המשתתף

הרשמה

להרשמה נדרש:  מילוי טופס הרשמה בצירוף קורות חיים ותשלום דמי הרישום.

קישור לטופס הרשמה

תקנון המרכז

 

לפרטים נוספים - מזכירות המרכז - טלפונים: 6408466, 03-6408162

דוא"ל    morim@tauex.tau.ac.il


על המרצים:

 

ד"ר ריקרדו טרש שותף מייסד במרכז לחינוך קשוב ואכפתי, חבר סגל, חוקר ומרצה בביה"ס לחינוך ובביה"ס למדעי המוח באוניברסיטת תל אביב. מתמחה בחקר ההשפעות הנוירולוגיות והפסיכולוגיות של תרגול מיינדפולנס בקרב ילדים ומבוגרים. מפתח וחוקר תכניות להוראת מיינדפולנס במסגרות החינוך הפורמאלי.

ד"ר רוני ברגר שותף מייסד במרכז לחינוך קשוב ואכפתי, פסיכולוג קליני, מרצה בכיר וחבר סגל בתוכנית הבינלאומית של משבר וטראומה באוניברסיטת תל-אביב, וחבר הוועדה המייעצת של המרכז לחמלה ואלטרואיזם באוניברסיטת סטנפורד. מומחה בהתמודדות עם מצבי דחק וטראומה, ממקימי העמותה הבינלאומית של פסיכולוגים ללא גבולות (Psychology Beyond Borders).

גב' מתי ליבליך שותפה מייסדת במרכז לחינוך קשוב ואכפתי, מפתחת ומנחה הכשרות בנושא מיינדפולנס לאנשי טיפול וחינוך במסגרות שונות מזה שני עשורים.  שותפה מייסדת בתוכנית לתרפיה מבוססת מיינדפולנס בביה"ס לעבודה סוציאלית, היחידה ללימודי המשך, באוניברסיטת בר-אילן. כותבת ועורכת רב המכר 'מיינדפולנס – להיות כאן ועכשיו' בהוצאת כתר. מתרגלת ולומדת את תחום המיינדפולנס מזה 30 שנה.

גב' רביד בוגר שותפה מייסדת במרכז לחינוך קשוב ואכפתי, פסיכולוגית קוגניטיבית ועובדת בשירות הפסיכולוגי חינוכי בו היא מובילה את תחום המיינדפולנס ומנחה פסיכולוגים בשילוב מיינדפולנס בעבודה החינוכית והטיפולית. מנחה השתלמויות וסדנאות מיינדפולנס לצוותי הוראה וטיפול, תלמידים והוריהם.

גב' מוריה רוזנברג שותפה מייסדת במרכז לחינוך קשוב ואכפתי, אשת חינוך, רקדנית יוצרת ומורה מוסמכת ליוגה. מתמחה בפיתוח תוכן חינוכי רגשי-חברתי מבוסס מיינדפולנס, תנועה וחמלה, ובהנחיית צוותי הוראה ויעוץ במגוון מסגרות חינוכיות.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אוניברסיטת תל-אביב, ת.ד. 39040, תל-אביב 6997801
UI/UX Basch_Interactive