ביבליותרפיה: גישה טיפולית באמצעות טקסטים ספרותיים
מנחה: טללית כהן אסנה
מרצה לביבליותרפיה באוניברסיטת תל אביב ובמכללה האקדמית גורדון בחיפה.
ביבליותראפיסטית בארגון אלמנות ויתומי צה״ל, סופרת ומשוררת, שלושה מספריה ראו אור בשנים האחרונות
בהוצאת פואטוסופיה:
כישרון למרתפים, 2018
עד תום, 2020
שוטטות, 2022
- חוויה עמוקה, מלמדת, מרגשת, מאתגרת רגש ומחשבה. למידה לא שגרתית, עניינית ומתוכננת, ועם זאת גמישה, של טכניקת הביבליותרפיה המשתמשת ב"ספרות כתקשורת רגשית". מחברת בין אהבה לקריאה, לכתיבה ולשיתוף. מפגש קבוצתי בין אנשים שמתפנים לחבר טקסטים מגוונים, עם פתיחות למרחבי פרשנות והתרגשות. פתיחות ויצירתיות המתאפשרים בזכות הנחייה מקצועית, רגישה במיוחד, של טללית אסנה-כהן, שבזכות יכולות נדירות של הקשבה פעילה , מציעה הבנה וניתוח של השיתוף האישי והקבוצתי והקשרו לטקסט ספרותי קיים, או כזה שנכתב ע"י המשתתפים. אווירה של אמפטיה ורוגע מאפשרת ניצול כל מפגש, בכל פעם מחדש, לקבוצה וליחידים בה, לשתף, לפרש, להתחבר לעצמם ואחד לשני, כדי ליצור טקסט אישי . דיאלוג שמשפיע על קריאה אחרת, על מיומנויות תקשורת בכלל וטיפול בפרט – של המשתתפים, הרבה מעבר לשעות מפגשי ההשתלמות. אני כותבת זאת בידיעה שאני מושפעת מניסיון עשיר שיש לי בפיתוח השתלמויות וסגנונות הנחייה מחד, וכעובדת סוציאלית מאידך, אחרי שנים של ניהול ההדרכה והרווחה של עובדי מוסד אקדמי. יעל רוזן
- ניתן לקרוא המלצות נוספות בסוף פירוט התוכנית
שנת הלימודים תשפ"ה
תוכנית המורכבת מהיבטים תיאורטיים שיעסקו בהבנה ובמהות הדינמיקה של הביבליותרפיה, וכן מסדנה מלווה, שעיקרה הדגמה והדרכת המשתתפים לשימוש בספרות ובכתיבה, לפיתוח עולמם של המטופלים והתמודדותם עם מצבי משבר.
מטרות
-
מפגש עם טקסטים ספרותיים, פרוזה ושירה לקידום היכולות הרגשיות והתקשורתיות של המשתתפים.
-
הצגת מסגרת חווייתית לשימוש בסיפורים תוך שילוב היבטים תיאורטיים והפיכתם לגישה שימושית במסגרות שונות.
-
לימוד חוויתי של דרכי התמודדות עם מצבים מורכבים תוך העצמת המימוש העצמי בתחומים של חשיבה יצירתית, הערכה עצמית, מחסומים ומשברים במהלך החיים.
תכנים
היכרות עם הביבליותרפיה - הגדרת אפיונים, קטגוריות ודרכי תקשורת.
התייחסות לשאלות: איזה סוג של סיפור הוא הטוב ביותר לסוג מצב מסוים, מהי הדרך הטובה ביותר להשתמש בסיפור, כיצד יוצרים קשר עם הקול הפנימי.
התמקדות בתחושה, בחוויה, במודעות ובתובנה באמצעות אסטרטגיות יצירתיות וספרותיות.
עבודה על שורשי היצירתיות תוך תחושה של הרפתקה וריגוש, שיאפשרו לסקרנות ולדמיון להוביל ילדים ומבוגרים למימוש רצונות ושאיפות.
התכנית נושאת אופי סדנאי.
תעודת סיום
לעומדים בדרישות - נוכחות והגשת עבודה - תינתן תעודה מטעם המרכז האקדמי לפיתוח אישי ומקצועי בחינוך ובחברה, שבאוניברסיטת תל-אביב.
קהל יעד
אנשי חינוך, מטפלים פרא-רפואיים, עובדים סוציאליים, ספרנים ובעלי מקצועות נוספים שעולם היצירה והטיפול קרובים לתחום עניינם.
היקף לימודים
תוכנית חד-שנתית בהיקף של 112 שעות
גמול השתלמות עם ציון לעובדי הוראה של משרד החינוך
מאושר לגמול השתלמות בתהליך של מסלול אישי, עפ"י הפירוט הבא (בהתאם לתנאי משרד החינוך):
- עוז לתמורה/עולם ישן 112 שעות
- אופק חדש למורים בשבתון בלבד: 60 שעות
נדרש מילוי טופס הגשת בקשה למפקח.ת על הפיתוח המקצועי במחוז.
טופס בקשת מסלול אישי ניתן לקבל ממזכירות המרכז
הערות
- מורים באופק חדש יכולים להגיש בקשה במסלול אישי מדרגה 3 ואילך. עו"ה פרא רפואיים מדרגה 2 ובתנאי שהשלימו 360 שעות לימוד
- יועצים יכולים להגיש בקשה במסלול אישי רק לאחר שסיימו את הקורסים יועצים שנה א', ב', ג' ובתנאי שהשלימו 360 שעות לימוד
- מורים בעוז לתמורה ועולם ישן יכולים להגיש בקשה רק בהתאם לנוהל (כאשר יש לזכותם כבר 336 שעות של השתלמויות מוכרות במערכת)
- על העבודה.ות המוגשת במסגרת הקורס להיות בתחום החינוך וההוראה. העבודה תכלול רקע תיאורטי, תיעוד יישומי של הנלמד תחום החינוך ותובנות שהופקו בעקבות הלמידה וההתנסות
גמול השתלמות לעובדים סוציאלים
הקורס מוכר לגמול השתלמות ע"י איגוד העובדים הסוציאליים ועל פי כללי "הועדות להכרה כיחידת ידע מקצועי"/איגוד העובדים הסוציאליים. יוכרו שעות שאינן שעות פרקטיקום וייעוץ אישי. על עובדים סוציאליים להגיש את הבקשה לגמול ע"פ נהלי וכללי הועדות הנ"ל.
מועד ומיקום
אחת לשבוע, 28 מפגשים באוניברסיטת תל אביב
קבוצה 1
יום שלישי, 9:30 - 13:00 - מכסת המשתתפים התמלאה
מועד פתיחה : 5 בנובמבר 2024
קבוצה 2
יום שני, 9:30 - 13:00
מועד פתיחה : 4 בנובמבר 2024
עלות
דמי רישום: 250 ש"ח
שכר לימוד: 4,600 ש"ח
עובדי הוראה בשבתון
קוד מוסדנו בקרנות ההשתלמות: 230
היקף ההשתלמות בשעות להגשה לאישור הקרן: עד 4 ש"ש
היקף השעות שיאושרו והאם כחובה או רשות, ייקבע ע"י הקרן בלבד.
מוסדנו יגבה ישירות מהמורים בשבתון את מלוא תשלום שכר הלימוד והם יגישו לקרן ההשתלמות קבלות באופן עצמאי לצורך החזר כספי עפ"י תעריף הקרן, בהתאם לשעות שאושרו להם ובהתאם לכללים הנהוגים בקרנות.
הרשמה
מתעניינים.ות בתוכנית? הירשמו ונעדכן כשתיפתח ההרשמה לשנה"ל תשפ"ו >>
- מילוי טופס הרשמה בצירוף קורות חיים
- תשלום דמי רישום
בנימה אישית
אי הודאות בימים אלו משפיעה על כולנו ועל התוכניות העתידיות שלנו.
למרות זאת, אנו ממליצים לך להמשיך לחלום, לתכנן ולהירשם לתוכניות המרתקות במרכז שלנו.
חשוב לדעת, ככל שהנסיבות יחייבו, המרכז ייקח בחשבון את השלכות המצב וישתדל להתחשב בכך בעת יישום מדיניותו.
מאחלים לך שנה של התאוששות וצמיחה!
צוות המרכז
לפרטים נוספים - רוית עזר
טלפון: 03-6408162
דוא"ל ravitgut@tauex.tau.ac.il
ט.ל.ח
בוגרים מספרים
יום ג' בבוקר הפך להיות השנה היום החביב עלי . לימודי הביבליותרפיה עם טללית במסגרת קבוצת הלימוד הנהדרת מהווים עבורי חוויה שבועית המספקת לי אנרגיות חיוביות לכל השבוע.
הלימוד בקבוצה עם טללית חוויתי ביותר, מאפשר צלילה לתוך מחשבות ורגש ומעורר פתיחות ויצירתיות בכתיבה.
טללית כמרצה משרה בקרב חברי הקבוצה תחושה של לכידות, קבלה ושפע תמיכה. התכנים המועברים בקורס מרתקים וחברי הקבוצה חשים מועשרים ונתרמים בכל מפגש.
תחושה השייכות והביתיות מתאפשרת בעזרתה של חיה הורוביץ-רכזת התוכנית -הדואגת לספק לנו תנאים נהדרים במרכז והופכת לנו את יום ג ליום המתוק בשבוע.
יישר כח !
אילנה פאר
על השתלמות בביבליותרפיה בהנחיית טללית אסנה-כהן....
ביבליותרפיה –
חוויה עמוקה, מלמדת, מרגשת, מאתגרת רגש ומחשבה.
למידה לא שגרתית, עניינית ומתוכננת, ועם זאת גמישה, של טכניקת הביבליותרפיה המשתמשת ב"ספרות כתקשורת רגשית". מחברת בין אהבה לקריאה, לכתיבה ולשיתוף.
מפגש קבוצתי בין אנשים שמתפנים לחבר טקסטים מגוונים, עם פתיחות למרחבי פרשנות והתרגשות. פתיחות ויצירתיות המתאפשרים בזכות הנחייה מקצועית, רגישה במיוחד, של טללית אסנה-כהן, שבזכות יכולות נדירות של הקשבה פעילה , מציעה הבנה וניתוח של השיתוף האישי והקבוצתי והקשרו לטקסט ספרותי קיים, או כזה שנכתב ע"י המשתתפים. אווירה של אמפטיה ורוגע מאפשרת ניצול כל מפגש, בכל פעם מחדש, לקבוצה וליחידים בה, לשתף, לפרש, להתחבר לעצמם ואחד לשני, כדי ליצור טקסט אישי .
דיאלוג שמשפיע על קריאה אחרת, על מיומנויות תקשורת בכלל וטיפול בפרט – של המשתתפים, הרבה מעבר לשעות מפגשי ההשתלמות.
אני כותבת זאת בידיעה שאני מושפעת מניסיון עשיר שיש לי בפיתוח השתלמויות וסגנונות הנחייה מחד, וכעובדת סוציאלית מאידך, אחרי שנים של ניהול ההדרכה והרווחה של עובדי מוסד אקדמי.
יעל רוזן
אני באה מתחום משאבי אנוש
בעבר עסקתי בחינוך
ולעתיד - תכניות בחינוך ובהנחיית קבוצות
ואלוהים גדול...
חווית הלמידה בקורס היא ייחודית ביותר.
קריאה וכתיבה הם חלק ממני כול חיי
והשתתפתי לא פעם בקבוצות למידה ואחרות,
ואני נדהמת לגלות את כוחה של המילה
בעיסוי הנפש והנשמה
ואיך חיי קבוצה יכולים להיות פוריים ומתגמלים.
ולמנחה טללית, אשיות מיוחדת
יש חלק נכבד בתחושות הסיפוק וההנאה.
השילוב בין רוח, יצירתיות ותרפיה הוא ניפלא
אפילו הדמעה מתוקה
מה צריך יותר?
ולך חיה - האם את מודעת להרגשה הטובה והחברית
שאת מקרינה? לא מובן מאילו. למרכז שלכם באים בכיף!
ירדנה ברק