מבית ספר בעיר - לעיר כבית ספר

מנחה: אדריכלית שני גרנק עשבי 

 

אדריכלית שני גרנק עשבי

בעלת תואר ראשון ושני באדריכלות מטעם אוניברסיטת תל אביב. אדריכלית עצמאית ומרצה בביה"ס לאדריכלות ע"ש דוד עזריאלי באוניברסיטת תל אביב ובשנקר ביה"ס להנדסאים. יוזמת ומייסדת ABCity, יוזמה חינוכית-תכנונית המקדמת פדגוגיה אורבנית ושותפות אזרחית פעילה של ילדים ובני נוער בסביבה הבנויה במערכת החינוך וברשויות מקומיות. נציגת התאחדות האדריכלים ובוני ערים בישראל בקבוצת העבודה של ארגון האדריכלים העולמי UIA Architecture & Children

אדריכל יואל דבוריאנסקי

בוגר הפקולטה לאדריכלות ובינוי ערים בטכניון בהצטיינות בשנת 1995 ייסד את משרד ליואי דבוריינסקי אדריכלים בשנת 2001 

אדריכלית נוף ארנה סירקיס

בעלים שותפה יחד עם בארי בן שלום במשרד אב אדריכלות נוף. המשרד עוסק בכל קשת אדריכלות הנוף, מתכניות מתאר של יישובים ושטחים פתוחים ועד תכנון פארק וגנים בערים. המשרד מתמחה, בין היתר, בתכנון חצרות של בתי ספר וגני ילדים ורואה בכך תחושת שליחות. 

אדריכלית ענת הורוביץ הראל

אדריכלית בעלת ניסיון רב בארגוני חברה אזרחית בתחומי מדיניות סביבה, קיימות ותכנון ערים. היא עוסקת בחוויות של ילדים במרחב העירוני, דרך פרויקטים של שיתוף ילדים בתהליכי תכנון, נושא אותו היא גם חוקרת במסגרת ביה"ס לאדריכלות באוניברסיטת תל אביב. כמו כן, ענת מייצגת את איגוד האדריכלים ובוני ערים בישראל בתוכנית העבודה הבינלאומית לאדריכלות וילדים של איגוד האדריכלים העולמי

ד"ר קרן קטקו איילי

בעלת תואר דוקטור במדעי החינוך, מומחית בפדגוגיה אקטיביסטית לקידום אזרחות פעילה, מורה בתיכון, מרצה במרכז האקדמי אורנים בחוג לחינוך ובחוג לתקשורת ומדיה. מרצה ומובילת סגל הדידקטיקה בתוכנית להכשרת מורות.ים על-יסודי. כמו כן, עוסקת בפיתוח והובלת השתלמויות בחינוך פוליטי אקטיביסטי ובפיתוח מיומנויות לחשיבה ביקורתית. מייסדת האתר "חיים משותפים" המיועד לקידום שוויון וסובלנות בחברה בישראל, מתנדבת בקהילה וחברה בגופים ציבוריים.

יעקב הכט

מחנך, הוגה דעות, ויזם ישראלי, מייסד זרם החינוך הדמוקרטי, ומהפעילים הבולטים בתחומי החדשנות החינוכית ברחבי העולם. בימים אלה יעקב הכט, עומד בראש ארגון "ערי חינוך - אומנות שיתופי הפעולה" המוביל תהליכי חדשנות חינוכית ביותר מ- 20 ערים ומועצות אזוריות ברחבי הארץ.

אדר' נוף גליה חנוך רועה

אדריכלית נוף ומוזיקאית, עוסקת בתכנון משותף והקמה של מרחבי חוץ אקולוגיים חינוכיים, קהילתיים וטיפוליים. ראש התכנית לגינון טיפולי בסמינר הקיבוצים וחברה בצוות הניהול של הרשת הירוקה במסגרתה מנחה קורסים והשתלמויות למורים ולתושבים בנושאי חינוך לקיימות , אקלים וסביבה. בעבר ניהלה את פעילות החברה להגנת הטבע בגוש דן

ד"ר נעמה צורן

בעלת תואר שלישי בחינוך, יועצת למערכות חינוך, ובעלת תואר שני בפסיכולוגיה. 
במרכז עשייתה בחרה נעמה בחרה להיות במשך 43 השנים האחרונות להיות האישה בשטח עבור אנשי חינוך העובדים בכל הגילאים, ומתוך החיבור הייחודי של הפסיכולוגיה והחינוך, לתת כלים לאנשים הנוגעים בפועל בילדים על מנת שזכותו של כל ילד להישמע ולהיראות מלידה תישמר, ועל מנת שנקודת המוצא של כל איש חינוך תהיה ראיית הילד כאזרח שווה בעל זכויות מלידה. היא ייסדה את המגמה לגיל הרך בתוך החוג לחינוך במכללת תל חי בשנת 1996, וזו היתה המכללה האקדמית הראשונה בה ראו את החשיבות לתואר אקדמי בגיל הרך. 
נעמה הביאה לישראל בשנת 1998 את גישת רג'יו אמיליה המובילה בעולם, והיא הנציגה הרשמית והמובילה ומנחילה גישה זו בישראל. בשנת 2012 נשלחה ע"י משרד החינוך לייצג את ישראל בכנס הגיל הרך בנורבגיה של ארגון ה- OECD. נעמה מרצה באופן קבוע בארצות הברית, ומוזמנת בחו"ל להדריך בנושאים הקשורים להשראת גישת רג'יו אמיליה.
 

אדריכל נוף רם אייזנברג

נולד בקיבוץ נתיב הל'ה, סיים את לימודי האדריכלות בבצלאל והוא בעל משרד עצמאי לאדריכלות נוף ועיצוב סביבה. בשנת 2010 זכה בפרס רוקח לאדריכלות עבור חידוש ותכנון שדרות ההשכלה בתל אביב ולאחרונה הוכרז כזוכה בפרס קרוון לאדריכלות נוף 2017 עבור תכנון גן קרית ספר.

ד"ר ארנון בן ישראל

 PhD, גיאוגרף תרבותי, מרצה במכללה האקדמית לחינוך ע"ש קיי, באר שבע, מתנסה בעשור האחרון בהנחיית תהליכים חינוכיים רב-מרחביים, ובכלל זאת חינוך-מבוסס-מקום. 

שנת הלימודים תשפ"ה

תוכנית היברידית

 

המאה ה-21 מציבה אתגרים רבים למערכת החינוך המסורתית בעידן המודרני ונדרשים שינויים בגישה החינוכית הקיימת. פדגוגיות עכשוויות שמות דגש על פיתוח מיומנויות וערכים, למידה פעילה ומעורבת מחוץ לכותלי הכיתה ולמידה המטפחת חיבור לקהילה וזהות מקומית.
חינוך לסביבה הבנויה, Built Environment Education (BEE) הינו שדה פעילות העוסק בפיתוח המודעות לסוגיות ותהליכים במרחב הבנוי. החינוך לסביבה הבנויה הינו בעל חשיבות קריטית בעולמנו בהיותו רכיב חיוני בפיתוח התרבות החברה הכלכלה והסביבה, ובכוחו להוות מקור לבניית יכולות בקרב קהילות ולקדם ערכים של פיתוח בר קיימא דמוקרטיה וזכויות אדם. 
החיבור בין החינוך לעיר ולמרחב הבנוי קושר מחדש בין פדגוגיה למרחב. בחיבור זה גלומה הזדמנות להטמעת שינוי ארוך טווח של תהליכי הוראה ולמידה במאה ה-21, ובה בעת פיתוח עיר בת קיימא המקדמת ערכים של קיימות דמוקרטיה וקהילתיות. בחיבור זה מהווה החינוך כלי מרכזי בפיתוח העיר ובה בעת מהווה העיר כלי מרכזי בפיתוח מערכת החינוך. 
מפגשים עם אדריכלים מומחים בתכנון מרחבי חינוך לצד מומחים בתחום הפדגוגי בזיקה למרחב העירוני, יציגו מגוון נקודות מבט על המפגש שבין חינוך ילדים ועיר.

 


 

מטרות

תפיסת העיר כבית ספר חותרת לחיבור מערכת החינוך למרחב העירוני ולקידום שותפות אזרחית פעילה של אנשי חינוך ילדים ובני נוער במרחב העירוני והסביבה הבנויה. עשייה זו תורמת הן לפיתוח פדגוגיה רלוונטית למאה ה-21, והן להפיכת החברה והערים שלנו למקום שטוב יותר לחיות בהן.
 

  • הכרות עם שדה הידע והפעילות העוסק בחינוך והמרחב הבנוי בארץ ובעולם, מקנה המידה המקומי הבית ספרי ועד לקנה המידה העירוני
  • קידום סדר יום חדש במערכת החינוך ובמערכת התכנון המחבר בין חינוך למידה והמרחב העירוני
  • יצירת רשת עמיתים בין בוגרי התכנית


 

תכנים מרכזיים

  • חדשנות פדגוגית במאה ה-21, בית הספר החצר והעיר כמרחבי למידה 
  • למידה בעיר ובמרחב הבנוי כהזדמנות לחינוך לקיימות ועירוניות בת קיימא
  • חינוך מבוסס מקום עיר וקהילה
  • הרחבת השיח הדמוקרטי,  שיתוף ילדים בתהליכי תכנון 

 


 

דרכי הוראה

4 מפגשים פנים אל פנים באוניברסיטת תל אביב

3 מפגשים מקוונים בזום (מתוכם מפגש לעבודה על מטלה עצמאית)

3 סיורים - הגעה עצמית לסיורים  (במקרה של ביטול עקב תנאי מזג האויר יידחה למועד מאוחר)

 


 

דרישות התוכנית

  • נוכחות 
  • הגשת עבודת סיום

 


 

תעודת סיום

לעומדים בדרישות תינתן תעודה מטעם המרכז האקדמי לפיתוח אישי ומקצועי בחינוך ובחברה, שבאוניברסיטת תל-אביב

 

 


 

קהל יעד

בעלי תואר ראשון לפחות. צוותי חינוך ברשויות מקומיות. צוותי חינוך במערכת החינוך. אנשי ונשות תכנון המתעניינים.ות במרחבי חינוך ולמידה

 


 

היקף לימודים 

היקף של  30שעות אקדמיות

 


 

גמול השתלמות עם ציון לעובדי הוראה של משרד החינוך
מאושר לגמול השתלמות בתהליך של מסלול אישי, עפ"י הפירוט הבא (בהתאם לתנאי משרד החינוך):

 

  • עוז לתמורה/עולם ישן: 30 שעות
  • אופק חדש: 30 שעות בשבתון בלבד


נדרש מילוי טופס הגשת בקשה למפקח.ת על הפיתוח המקצועי במחוז.
טופס בקשת מסלול אישי - ניתן לקבל ממזכירות המרכז

 


 

מועד ומיקום

יום  שלישי,  16:30 - 19:00, אחת לשבוע, 10 מפגשים, 3 שעות אקדמיות כל מפגש

תוכנית היברידית. המפגשים הפרונטאלים יתקיימו באוניברסיטת תל-אביב

תאריך פתיחה מתוכנן: 3 בדצמבר 2024

תאריך סיום מתוכנן: 4 בפברואר 2025

 


 

עלות

דמי רישום: 150 ש"ח
שכר לימוד: 3,700 ש"ח   

 


 

הרשמה

נפתחה ההרשמה לשנה"ל תשפ"ה. ההרשמה בתוקף עד למילוי מכסת המשתתפים.

קישור לטופס הרשמה

  • מילוי טופס הרשמה בצירוף קורות חיים ותעודת השכלה
  • תשלום דמי רישום

 

 


 

תקנון המרכז

לפרטים נוספים - הדר זיידנר
טלפון: 03-6406260
​דוא"ל   merkaz@tauex.tau.ac.il

 

        

 

 

ט.ל.ח

 

 
 
 
 
 
 
 
 

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>