שינויים בהרגלי הצריכה

מחקר שנעשה בבית הספר לחינוך שבאוניברסיטת תל אביב בדק את דפוסי השימוש של בני נוער בפייסבוק וזיקתם ללמידה .

החוקר.ת מאחורי המחקר

"המידע אודות היקף תופעת הפייסבוק, ומאפייניה חשובים גם בהיבט החינוכי. נראה כי קיים פוטנציאל בפייסבוק לצורכי למידה, ליצירת סביבות למידה חדשות, תוך התחשבות בהבדלים בין-אישיים, התפתחותיים ובין-המינים." אומרת ד"ר ענת כהן חוקרת תחום טכנולוגיה ולמידה בבית הספר לחינוך.

השימוש בפייסבוק הפך לחלק בלתי נפרד מחיי הצעירים. אנו מאמינים אומרים החוקרים עייני , כהן ונחמיאס, כי יש להמשיך ולחקור את תופעת הרשתות החברתיות כשבראשן עומדת פייסבוק, על מנת להעמיק את ההבנה של "דור הרשת" בישראל. יש להתוות דרך בהקניית כלים ומיומנויות להתמודדות עם תופעת זו, תוך שמירה על הפרטיות והמודעות לסכנות הטמונות בהן. עלינו לבחון את היתרונות והחסרונות של הרשתות החברתיות ולנצלן באופן יעיל להעצמת הפרט בפרט ולהעצמת החברה הישראלית בכלל, ולמזער במידה המקסימאלית השפעות והשלכות שליליות על דור ההמשך.

 

מה מידת השימוש ומאפייני השימוש בקרב נוער בישראל?

לפייסבוק השפעה ניכרת על חייהם החברתיים והתרבותיים של בני-הנוער. יחד עם זאת, המחקרים הקיימים אודות היקף השימוש בפייסבוק בקרב בני-נוער, הלומדים בבית-הספר העל-יסודי ודפוסי השימוש בו, חלקיים ואינם מספקים. "מחקר זה בא לבדוק את מידת השימוש ומאפייני השימוש בפייסבוק בקרב ילדים בגילאי 13-18 בישראל ואת הקשר בין שימוש בפייסבוק לבין תהליכים חינוכיים". מסבירה ד"ר כהן.

החוקרים כהן, נחמיאס ועייני השותפים למחקר מבינים שבני-הנוער של היום הם ילידים דיגיטאליים, המתנסים בכתיבת בלוגים ותגובות ברשת, בתיוגים ברשת, בשיתוף תוכן ברשת ובעבודה שיתופית דרך האינטרנט. לכן, אין זה מן הנמנע, שהם יאמצו תוכנה חברתית, שמבוססת על למידה שיתופית ורישות חברתי

 

ישראל בראש הטבלה בזמן גלישה

ביוני 2011 פרסם comScore, כי ישראל היא המדינה בה מבלים הגולשים את הזמן הרב ביותר ברשתות חברתיות, כאשר הישראלים מובילים את טבלת השימוש עם כ-10.7 שעות בחודש בממוצע. מזה 6 שנים, נערכו מחקרים רבים על שימוש בפייסבוק בקרב תלמידים ומורים, והזיקה של פייסבוק למטרות הוראה ולמידה בעיקר בהשכלה הגבוהה (Hew, 2011), אך קיימים מחקרים מעטים גם על שימוש בפייסבוק בקרב בני-נוער בגילאי 13-18.

 

בעקבות מחקר איכותני מקדים בו זוהו דפוסי השימוש בפייסבוק של בני-הנוער, ונבדקה הזיקה לתהליכים חינוכיים, הוכן שאלון מקוון, הבודק מאפיינים אישיים ומגדריים, עמדות, דפוסי שימוש בפייסבוק ובחינת הקשר לצרכי בית-ספר ולמידה. השאלון מכיל 47 שאלות סגורות ופתוחות בנושאים הקשורים לשימוש בפייסבוק. השאלון המקוון הופץ בקרב תלמידי בית-ספר על-יסודי במרכז הארץ. כשתי כיתות מכל שכבת גיל, החל משכבה ח' ועד שכבה י"ב – סך הכול 267 תלמידים. ניתוח השאלונים נעשה באמצעות כלי מחקר כמותיים. איסוף הנתונים התבצע ביוני 2010.

 

בנות גולשות זמן רב יותר מבנים ויש להן יותר חברים

ממצאי המחקר מעלים שימוש רב בפייסבוק, כ-94% מבני-הנוער בעלי פרופיל בפייסבוק. זמן הגלישה הממוצע ביום של הבנות (2.92 שעות) גבוה באופן מובהק מזמן הגלישה הממוצע ביום של הבנים (2.32 שעות). לעומת זאת, לא נמצאו הבדלים מובהקים בין שכבות הגיל השונות. כ-61% מבני-הנוער דווחו על שימוש בפייסבוק דרך הטלפון הנייד.

הבדלים מובהקים נמצאו בין בנים ובנות, אך לא בין קבוצות הגיל. בנות שוהות זמן רב יותר בפייסבוק ובעלות מספר רב יותר של חברים. לעומת זאת, בנים משתמשים בתדירות גבוהה יותר במשחקים. עוד נמצא כי הרכב החברים של רוב בני-הנוער בנוי בעיקר מחברים מבית-ספר (89%), חברים מהעיר (86%) ומבני משפחה (81%). יחד עם זאת, 40% ציינו כי בין חבריהם נמצאים אנשים שהכירו בפייסבוק.

איור 1. התפלגות מטרות השימוש בפייסבוק

 

קשת השימושים של בני-הנוער בפונקציות ובאפליקציות בפייסבוק הינה רחבה. רוב המשתמשים משתמשים בפייסבוק לצורך תקשורת ושיתוף בחומרים. רובם עושים שימוש יומיומי בצ'אט כותבים על הקיר, מעלים תמונות וסרטוני וידאו ומתייגים את הדמויות בהם.

 

כן פייסבוק בלימודים אבל לא לחברות עם המורים

נמצא כי 65% מבני-הנוער משתמשים בפייסבוק לצרכי למידה. השימושים העיקריים הם שאילת שאלות בנוגע לשיעורי-בית, לחומר למבחן, לעבודה, לבוחן וכדומה (36% מהשימושים), התעדכנות בשינויי מערכת או עדכונים הקשורים לבית-הספר (36% מהשימושים), וכן העלאה/קריאה סיכומים או חומרים שסרקו חבריהם (27% מהשימושים).

רוב התלמידים (71%) מסכימים במידה רבה ויותר ש'זה נוח להשתמש בפייסבוק לצרכי בית-ספר (העברת הודעות והפצת מידע הקשור לבית-ספר)', 66% טענו ש'שימוש בפייסבוק לצרכי בית-ספר לא מפריע להם' ו-56% טענו ש'שימוש בפייסבוק לצרכי בית-ספר יעזור להם ליצור קשר עם תלמידים מבית-ספר שבדרך-כלל אינם מתקשרים איתם'. כמחציתם (49%) הסכימו שהם בעד שהמורה תפתח קבוצה בפייסבוק דרכה נוכל ליצור קשר ולקבל חומרי עזר ולימוד, אך כלל לא הסכימו לחברות בפייסבוק עם המורים שלהם (איור 5).

 

נמצאו קשרים מובהקים בין עמדות התלמידים כלפי פייסבוק ככלל לבין עמדותיהם על השימוש בפייסבוק לצרכי למידה. המתאמים נמצאו בין עמדותיהם של כלל התלמידים, של בנים ובנות ושל שכבות הגיל השונות. המתאמים הגבוהים נמצאו בין עמדות שכבות הגיל השונות: ככל שיותר מתלמידי שכבה י"א הסכימו עם כך שפייסבוק הוא חלק מפעילות יומיומית, הם יותר הסכימו גם לכך ששימוש בו לצרכי בית-ספר לא מפריע להם.

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>