הקתדרה ע"ש ברונקו וייס לחקר התפתחות הילד וחינוכו

מופקד הקתדרה פרופ' דניאל בר-טל

הקתדרה ע"ש ברונקו וייס לחקר התפתחות הילד וחינוכו
הקתדרה ע"ש ברונקו וייס לחקר התפתחות הילד וחינוכו

פרופ' בר-טל עוסק בקתדרה בשני כיווני מחקר המשלימים זה את זה האחד, נוגע להתפתחות הילדים ומתבגרים והשני, מתמקד בשינויים חינוכיים רחבי היקף.

                                             

בשני העשורים האחרונים התברר, שהידע החברתי אותו רוכש הילד בגיל צעיר הינו חשוב ומכריע כיוון, שידע זה ממשיך להיות מאוחסן במוח והוא משפיע על התנהגות האדם בהיותו מבוגר, גם אם אינו מודע לכך. אין ספק, שממצאים אלה מהווים תרומה מהותית להבנת התפתחות הילד ולהתנהגות אנושית ויש להם משמעות יישומית לחינוך.

 

מתוך ההנחה שבתי ספר לא צריכים להיות רק משכפלי ידע, ערכים וכשורים של דורות העבר, אלא גם מחדשים ומשפרים, הרי שיש חשיבות רבה למהות תהליך החינוך בהם. העיסוק המדעי של הקתדרה מכוון לתפיסה זאת, להבנת הסוציאליזציה החברתית והפוליטית במערכת החינוך.

 

בקתדרה מרכזים את המאמצים לחקר השינויים המתבקשים במערכת החינוך. זאת מתוך כוונה ליישם את הידע המצטבר לבניית חברה מוסרית יותר, צודקת יותר, שוויונית יותר והוגנת יותר, כמו גם שואפת לשלום. פרופ' בר-טל מאמין שלמערכת החינוך יש תפקיד נכבד בעיצוב העולם של הילד גם בתחום החברתי-פוליטי. מחקרים שונים בעולם מראים כיצד בתי הספר תורמים לגיבוש הידע והערכים החברתיים -פוליטיים. לאור זאת פרופ' בר-טל מעונין לבדוק כיצד אפשר להעביר ידע חדש ובעיקר כיצד מערכת החינוך יכולה לתכנן ולבצע שינויים רחבי היקף בתחום של חינוך חברתי ופוליטי. עינין זה חשוב ביותר לאור המורכבות בה חיה החברה הישראלית כאשר מצד אחד הסכסוך הקשה עם הערבים, ובמיוחד עם הפלסטינים, אינו פתור ומצד שני התרבות הדמוקרטית לא הופנמה דיו בחברה הישראלית.

 

פרופ' בר-טל: "כל אחד מהמחקרים רוצה להבין כיצד נוצר ידע חברתי-פוליטי וכיצד אפשר לשנות אותו. רק שילוב בין מחקרי מיקרו ומקרו יכול להצעיד את ההבנה שלנו ולהרחיב אותה כדי לבנות עתיד טוב יותר."

 

אוניברסיטת תל-אביב, ת.ד. 39040, תל-אביב 6997801
Developed by
Design by
Basch Interactive