פסיכופתולוגיה של ילדים ונוער

שנה"ל תשפ"ה

ראשת התוכנית: ד"ר יעל שקד

למידה מקוונת בזום

ד"ר יעל שקד-מנהלת התוכנית

פסיכולוגית חינוכית מומחית
בעלת ניסיון בהערכה וטיפול בילדים, נוער (חינוך רגיל וחינוך מיוחד) והורים בגישות דינאמיות ו-CBT. 
בעבר רכזת תחום דיאגנוסטיקה בשירות פסיכולוגי וחברת צוות בפורום דיאגנוסטיקה מחוזי.
כיום, מטפלת בקליניקה פרטית, מלווה ועדות של משרד החינוך, מרצה באוניברסיטת רייכמן וחוקרת במעבדת הקשב באוניברסיטת תל-אביב
 

 

רציונל ומטרות

על פסיכופתולוגיות של ילדים ובני נוער במאה ה-21 ואיך פתאום כולנו 'על הספקטרום'?
בשנים האחרונות נראה כי יותר ויותר ילדים ובני נוער מבטאים קשיי למידה וקשיים בויסות רגשי ו/או התנהגותי. קשיים אלו משפיעים במידה ניכרת על ההתנהלות היום-יומית של ילדים ובני-נוער ועל תפקודם ברמה הלימודית והחברתית, באופן מיידי ובטווח הרחוק. 
מתי קושי בלמידה הופך להפרעה בלמידה? מה ההבדל בין לקות/ליקוי למידה להפרעה בלמידה? האם ADHD היא בכלל הפרעה אם יש את זה לכולם? מתי קושי בויסות הופך ל'פסיכופתלוגיה'? האם יש הבדל בין ויסות רגשי לויסות התנהגותי? איך עוזרים לילדים ובני נוער אשר מבטאים קשיים שונים בתוך המסגרת החינוכית - מתי זה מתאפשר ומתי פחות מתאים? ו-מה צריך כדי שהתערבות תהפוך ליעילה?
בקורס נלמד מהן פסיכופתולוגיות כיום (מתי שינו את ההגדרות ולמה) ועל פסיכופתולוגיות (הפרעות) של ילדים ובני נוער, ביניהן הפרעות נוירו-התפתחותיות כמו הפרעת קשב ופעלתנות יתר (ADHD) והפרעות בלמידה, הפרעות חרדה למיניהן, דיכאון והפרעות התנהגות. כמו כן, נדוןבביטויים של הפרעות שכיחות לאורך ההתפתחות, בסביבות שונות ובעיקר במסגרות חינוכיות. בנוסף, נדון בהבדלים מגדריים, השפעות תרבותיות, השפעות משפחתיות וכדומה. לבסוף, נדון בהתערבויות/טיפולים ותכנון תהליכי התערבות, ברמות שונות. 
הקורס מהווה הזדמנות למטפלים פרא-רפואיים מנוסים, לתלמידים בתוכניות הכשרה כמטפלים/מנתחי התנהגות, ולעוסקות.ים בהערכת תפקודי למידה והוראה מותאמת (מאבחנות דידקטיות ומורות להוראה מותאמת) שבשל נסיבות שונות טרם רכשו ידע והבנה בפסיכופתולוגיות של ילדים ובני נוער: אפיון הפרעות נפשיות בקרב ילדים ובני נוער, התפתחות ומהלך הפרעות שכיחות, גורמי סיכון, קו-מורבידיות, אבחנה מבדלת והטיפול בהפרעות אלה. תחום זה מהווה לימודי בסיס בכל הכשרה משמעותית בפסיכותרפיה.
מטרת הקורס היא לספק ידע תיאורטי, אמפירי וקליני על פסיכופתולוגיות בקרב ילדים ובני נוער, בהתייחס לאבחנות המקובלות על-פי המדריך הדיאגנוסטי העדכני (DSM-5-TR), בפריזמה התפתחותית, תוך התייחסות לביטויים של קשיים/הפרעות שכיחות באופן כללי ובפרט במערכת החינוך. קורס זה מהווה בסיס ידע חיוני בפסיכותרפיה שכן לצורך תכנון התערבויות טיפוליות אחראיות, יעילות ומדויקות יש לפתח הבנה טובה של פסיכופתולוגיות בקרב ילדים ובני נוער, תוך היכרות עם ביטויים שונים שלהן לאורך ההתפתחות ובסביבות שונות. 
ידע ותובנות שירכשו במהלך הקורס יתרמו ליכולת של מטפלים בראשית דרכם לזהות התנהגויות המעידות על קשיים של ילדים ובני נוער ולהבין טוב יותר את מקורן. הבנות אלו עשויות לתרום לפיתוח יכולת התבוננות אמפתית,  יצירת תקשורת טובה יותר עם ילדים/בני נוער והוריהם וגיוסם לשיתוף פעולה ויאפשרו תכנון התערבויות לקידום תפקוד חברתי ולימודי ורווחה נפשית. 

 


 

תכנים מרכזיים

  • מהי 'פסיכופתולוגיה'
  • הפרעות שכיחות בקרב ילדים ובני נוער: הפרעות נוירו-התפתחותיות (בדגש על הפרעות בלמידה ו-ADHD), הפרעות חרדה (בדגש על הפרעות שכיחות בקרב ילדים/בני נוער), דיכאון בקרב ילדים ובני נוער, הפרעות התנהגות והפרעות טורדניות-כפייתיות, בראיה התפתחותית תוך התייחסות לביטויים של הפרעות אלו בסביבות שונות והתערבויות ברמות שונות

 


 

תעודה

לעומדים.ות בדרישות תינתן תעודה מטעם המרכז האקדמי לפיתוח אישי ומקצועי בחינוך ובחברה, אוניברסיטת תל-אביב

 ​


 

קהל יעד ותנאי קבלה

יועצות ויועצים, עובדות ועובדים סוציאליים, מטפלים במקצועות פרא-רפואיים, מאבחנות דידקטיות, מורות ומורים לתלמידים עם לקויות למידה

בוגרי תואר ראשון לפחות ללא רקע/ידע בפסיכופתולוגיה ומעוניינים להשלימו וכן לתלמידים הלומדים כעת בתוכניות הכשרה לסוגי טיפול שונים כדוגמת CBT, ניתוח התנהגות ותחומים/תוכניות אחרים שאינם כוללים קורס בפסיכופתולוגיה. 


 


 

היקף לימודים 

30 שעות אקדמיות

15 מפגשים, כל מפגש 2 שעות אקדמיות (בכל מפגש משתתפים יציגו מקרה רלוונטי לתכנים)

למידה מקוונת

 


 

דרישות התוכנית

  • נוכחות מלאה (לפחות 80% מהמפגשים)
  • השתתפות פעילה בשיעורים
  • הצגת מקרה (המשתתפים יתבקשו להציג מקרה, כל משתתף יציג לפחות פעם אחת, במהלך הלמידה)
  • עובדי הוראה המועסקים ע"י משרד החינוך, המבקשים גמול השתלמות, יתבקשו להגיש עבודה עיונית כתובה בהקשר לנושאים חינוכיים ובהתייחס לאחד או יותר מתכני הקורס על-פי הנחיות מנהלת התוכנית.

 


 

גמול השתלמות עם ציון לעובדי הוראה של משרד החינוך
מאושר לגמול השתלמות בתהליך של מסלול אישי, עפ"י הפירוט הבא (בהתאם לתנאי משרד החינוך):

 

  • עוז לתמורה/עולם ישן: 30 שעות
  • אופק חדש: 30 שעות בשבתון בלבד


נדרש מילוי טופס הגשת בקשה למפקח.ת על הפיתוח המקצועי במחוז.
טופס בקשת מסלול אישי - ניתן לקבל ממזכירות המרכז.

 


 

גמול השתלמות לעובדים סוציאלים

הקורס מוכר לגמול השתלמות ע"י איגוד העובדים הסוציאליים ועל פי כללי "הועדות להכרה כיחידת ידע מקצועי"/איגוד העובדים הסוציאליים. יוכרו שעות שאינן שעות פרקטיקום וייעוץ אישי. על עובדים סוציאליים להגיש את הבקשה לגמול ע"פ נהלי וכללי הועדות הנ"ל.

 


 

מועד

יום שלישי, 19:00-17:30

תאריך פתיחה מתוכנן: 18 במרץ 2025

 

 


 

עלות

דמי רישום להגשת מועמדות:  150 ש"ח

שכר לימוד: 2,100 ש"ח

 


 

הרשמה 

נפתחה ההרשמה לשנה"ל תשפ"ה. ההרשמה בתוקף עד למילוי מכסת המשתתפים.

 

קישור לטופס הרשמה

  • מילוי טופס הרשמה
  • צירוף קורות חיים והעתק תעודת השכלה אקדמית  
  • תשלום דמי רישום

 


 

בנימה אישית

 

אי הודאות בימים אלו משפיעה על כולנו ועל התוכניות העתידיות שלנו. 
למרות זאת, אנו ממליצים לך להמשיך לחלום, לתכנן ולהירשם לתוכניות המרתקות במרכז שלנו. 
חשוב לדעת, ככל שהנסיבות יחייבו, המרכז ייקח בחשבון את השלכות המצב וישתדל להתחשב בכך בעת יישום מדיניותו.


מאחלים לך שנה של התאוששות וצמיחה!


צוות המרכז

 


 

תקנון המרכז

לפרטים נוספים - גילה שררה, רכזת מנהלית
טלפון: 03-6407205

​דוא"ל:   gilash@tauex.tau.ac.il

 

        

 

ט.ל.ח

 

 

 

 

 

 

 

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>