בין דאגה לזולת (Care-giving) לדאגה לעצמי (Self-care)

מרצה: נועה ענבר, שני שפלן משה

 

בין דאגה  לזולת (Care-giving) לדאגה לעצמי (Self-care)
נועה ענבר

יועצת חינוכית ודוקטורנטית בתוכנית הבין-תחומית ללימודי מגדר בבר אילן. חוקרת תפקידי הורות בגירושין בראי התיאוריה של אתיקת הדאגה. מדריכת תחום SEL במשרד החינוך  ומנחת מעגלי הקשבה בשיטת "הלב השומע".

שני שפלן משה

מרצה ודוקטורנטית בחוג לייעוץ חינוכי וחינוך מיוחד בבית הספר לחינוך באוניברסיטת ת''א, חוקרת בצוות המעבדה לחקר גורמי סיכון והגנה בהובלת פרופ' מיכל אל-יגון. במחקרה עסקה בגורמי סיכון והגנה בקרב מתבגרים עם לקויות למידה ו ADHD וכיום חוקרת גורמי סיכון והגנה במעבר לאימהות בקרב נשים עם ADHD. מלמדת את קורס ההכשרה המעשית, במסגרת לימודי תואר שני בייעוץ עם התמחות בצרכים מיוחדים.

שנה"ל תשפ"ג    

 


 

רציונל

עבודת החינוך באשר היא (הוראה, ייעוץ, טיפול וכו') מזמנת התמודדות עם תגובות רגשיות מורכבות, חשיפה לכאב וקושי ומעוררת רצון להושיע. התמודדות עם מצבים אלו לאורך זמן הינה שוחקת, ועלולה להגביר תחושות חרדה, חוסר האונים והתשישות עקב חמלה יתרה. שאלות רבות ניצבות בפני הצוות החינוכי וביניהן היכן עובר הגבול בין דאגה לעצמי לבין דאגה לזולת. 
אנו מזמינות אתכן למרחב מסודר ומאפשר, בו נברר ביחד מהו טיפול (care), נדבר על היחס בין משמעת ומשמעות, על העוצמה שבפגיעות ונבין כיצד ניתן, באמצעות חמלה עצמית, לצמוח מתוך משבר.
 

 


 

דרכי הוראה

היברידי,6 מפגשים פנים אל פנים ו- 2 מפגשים מקוונים

 


 

מטרות

  • יצירת מרחב בו הקבוצה מחזיקה במשותף תהליכים המתרחשים בזמן אמת בשדה אשר מעוררים קונפליקט (פנימי או חיצוני). 
  • רכישת שפה מארגנת של הקשבה וטיפול (care) לזולת ולעצמי.
  • עיבוד תהליכים אישיים ומקצועיים בשדה החינוכי  באמצעות שפה של הקשבה וטיפול.
  • הכרות עם תיאוריות פסיכולוגיות, פילוסופיות וסוציולוגיות העוסקות באתיקה של דאגה. 
  • פיתוח היכולת להשתמש בכלים אותם רכשנו במשותף לאורך ההשתלמות בשטח (חיבור בין התיאוריה לפרקטיקה). 

 


 

תכנים מרכזיים

  • מהי care (היבטים רגשיים ופרקטיים של טיפול ודאגה) : אתיקה של דאגה (קרול גיליגן), קשר והתקשרות (תיאוריית ההתקשרות (Attachment)
  • תשישות עקב חמלה יתרה (Compassion fatigue)
  • בין care לself-care
  • בין עוצמה לפגיעות - ברנה בראון 
  • בין הקשבה לפעולה – ארנב הקשיב
  • בין אמפטיה להזדהות
  • בין משמעת למשמעות

 


 

דרישות לקבלת אישור סיום  

  • נוכחות, השתתפות
  • ביצוע משימות 

 


 

​היקף לימודים 

30 שעות, 8 מפגשים

 


 

גמול השתלמות עם ציון לעובדי הוראה של משרד החינוך:
מאושר לגמול השתלמות בתהליך של מסלול אישי לשנה"ל תשפ"ג, עפ"י הפירוט הבא (בהתאם לתנאי משרד החינוך):

  • עוז לתמורה/עולם ישן:  30 שעות.
  • ​אופק חדש:  30 שעות בשבתון בלבד.

נדרש מילוי טופס הגשת בקשה למפקח.ת על הפיתוח המקצועי במחוז.
טופס בקשת מסלול אישי ניתן לקבל ממזכירות המרכז

 


 

עובדי הוראה בשבתון

קוד מוסדנו בקרנות ההשתלמות: 230
היקף ההשתלמות בשעות להגשה לאישור הקרן:  1 ש"ש 
מוסדנו יגבה ישירות מהמורים בשבתון את מלוא תשלום שכר הלימוד והם יגישו לקרן ההשתלמות קבלות באופן עצמאי לצורך החזר כספי עפ"י תעריף הקרן, בהתאם לשעות שאושרו להם ובהתאם לכללים הנהוגים בקרנות

 


 

קהל יעד

צוותי חינוך, הוראה וטיפול

 


 

מועד ומיקום

יום ראשון  בין 19:30-16:15

6 מפגשים פנים אל פנים, שני מפגשים מקוונים

 


 

הרשמה

שכר לימוד:   1,580 ש"ח

להרשמה נדרש:  מילוי טופס הרשמה בצירוף קורות חיים 
תשלום מקדמה בסך 160 ש"ח (כלול בשכר הלימוד)

מתעניינים.ות בתוכנית? הירשמו ונעדכן כשתיפתח ההרשמה לשנה"ל תשפ"ד>>

 

פתיחה בדפדפן כרום chrome

 

 


 

תקנון המרכז

לפרטים נוספים 
טלפונים: 6408162, 03-6408466
​דוא"ל   morim@tauex.tau.ac.il

    

 

ט.ל.ח

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>