תואר שני בייעוץ חינוכי
במסגרת החוג לחינוך מיוחד וייעוץ חינוכי
ראשת החוג:
פרופ' לילך שלו מבורך
אחראית מנהלית:
בת שבע גרניט
טלפון: 03-6408472
לפניות באמצעות מערכת פניות אוניברסיטאית
רכזת תלמידים/ות:
אודליה בכר
לפניות באמצעות מערכת פניות אוניברסיטאית
שלום וברוכים הבאים,
רוצים להתחיל תואר שני בייעוץ חינוכי? נשמח שתצטרפו אלינו!
מחפשים לעסוק בעשיה מרתקת ומשמעותית?
רוצים להשפיע על תפקוד מיטבי של אוכלוסיות בכל שלבי החיים – מהגיל הרך ועד בוגרים בשוק התעסוקה?
מעוניינים להיות חלק מהובלת תהליכי התערבות, הדרכה והכשרה של צוותי הוראה, ילדים והורים במערכת החינוך הפורמלית והבלתי פורמלית?
מתעניינים בפיתוח הסתכלות במבט-על על תהליכים חינוכיים והתפתחותיים של ארגונים ופרטים?
רוצים ללמוד מהחוקרים המובילים בתחומים של ייעוץ חינוכי?
בואו הצטרפו אלינו, אנחנו מכשירים יועצים ויועצות למתן ייעוץ בגילאים שונים, מלידה ועד בגרות, במסגרות חינוכיות פורמליות של משרד החינוך, ובמסגרות חינוך בלתי פורמלי.
הבוגרות של מסלולי הייעוץ שלנו עוסקות בתפקידים מגוונים בתחומים של ייעוץ, קביעת מדיניות, הדרכה, חינוך, התערבות חינוכית (בנייה והנחייה של תכניות התערבות ייעוציות) ומחקר.
בוגרות רבות שלנו עובדות כיועצות במערכת החינוך, החל מהגיל הרך, דרך בית הספר היסודי והתיכון, בחינוך הרגיל ובחינוך המיוחד. אחרות ממלאות תפקידים נוספים במשרד החינוך כמו תפקידי הדרכה ופיקוח. לא מעט מבוגרות המסלול עובדות בתפקידים יעוציים מחוץ למסגרת משרד החינוך. בין היתר הן עובדות בליווי מסגרות חינוך פרטיות לגיל הרך, במועצות מקומיות, בתנועות נוער, בעמותות, כעצמאיות (למשל יועצות קריירה או מדריכות הורים לשינה או לגמילה), או באקדמיה (למשל מדריכות פדגוגיות במכללות להכשרת מורים, מרצות וחוקרות ויועצות חינוכיות בפקולטות שונות באוניברסיטה ובמכללות).
מי יכול להירשם?
בעלי תואר ראשון או שני ממוסד אקדמי מוכר על ידי המל"ג בציון גמר 85 ומעלה, בכל התחומים.
בתהליך הקבלה, תוזמנו לראיון אצל סגל החוג, לקראת ריאיון הקבלה תתבקשו לקרוא מאמר אקדמי באנגלית ולענות בכתב ובע"פ על כמה שאלות לגביו.
בשאלות ופרטים נוספים ניתן לפנות לבת שבע בדוא"ל או לטלפון 03-6408472,
נשמח לעמוד בקשר
להלן תמצאו תשובות למגוון שאלות שעשויות לעניין אתכן.ם לקראת הלימודים.
*הדף כתוב לרוב בלשון נקבה אך מכוון לכולם – לומדים אצלנו גם גברים
היועצת החינוכית אמונה על קידום תפקודם המיטבי ורווחתם הנפשית של תלמידים וצוותים במערכת החינוך הפורמלית והבלתי פורמלית.
בתוך מערכת החינוך הפורמלית, היועצת היא אשת מפתח וחברה בהנהלת בית הספר, כדי להוביל את ההתייחסות להבטים הרגשיים והחברתיים של ההתפתחות. היועצת עוסקת רבות בהיבטים מערכתיים בבית הספר - בניית והובלת תכניות התערבות, הכשרה והדרכה לצוות ההוראה, יצירת אקלים מיטבי בבית הספר. לצד זאת, היא עוסקת ביעוץ והדרכת ילדים, הורים ומורים. בנוסף, היא אחראית על תכניות הקשורות לכישורי חיים.
אנו מעודדות את התלמידות שלנו לפעול גם מחוץ למערכת החינוך הפורמלית. אותם כישורים של עבודה מערכתית לצד יעוץ פרטני מאפשרים להן להסתכל במבט-על על תהליכים חינוכיים והתפתחותיים של ארגונים ופרטים.
בתכנית לומדים איך מתפתחים ילדים וילדות, אנשים ונשים לאורך חייהם. אנחנו עוסקים בעיקר בהיבטים הרגשיים והחברתיים של חייהם: למשל מתי הם מאושרים, כיצד הם יוצרים קשרים, מה מניע אותם לעשייה חיובית וללמידה. בעיקר, אנו לומדים מה צריכים הילדים כדי לתפקד בחייהם בכלל, ובמסגרות חינוכיות בפרט. אנו שואלים כיצד יועצים, מורים, גננות והורים יכולים לתמוך בהם כדי שיתפתחו ויתפקדו באופן מיטבי ומלמדים את הסטודנטיות מיומנויות שנדרשות כדי לבצע משימה זו.
תהליך הלמידה אצלנו משלב רכישה של מיומנויות יעוץ, לצד ידע תיאורטי מעמיק ומיומנויות למידה (לדוגמא, קיום שיחה ייעוצית פרטנית). אנחנו מאמינים שעשייה חינוכית היא טובה יותר כשהיא נשענת על הבנה מעמיקה של תהליכי התפתחות, ומסייעים לתלמידותינו לרכוש את ההבנה הזו ואת הכלים לייצר אותה.
אנשים צריכים ייעוץ בשלבים שונים בחייהם. אנחנו מכשירים את היועצות שלנו למתן יעוץ בגילאים שונים, מלידה ועד בגרות, במסגרות חינוכיות פורמליות של משרד החינוך, לצד מסגרות חינוך בלתי פורמלי. ההתנסות המעשית בשנה השנייה ללימודים מוקדשת למסגרות מחוץ לכתלי בית הספר, וביניהן עמותות (לדוגמא, ניצן הורים), מרכזי גיל רך, כפרי נוער, מרכזים לשיקום ועוד.
הבוגרות של מסלולי היייעוץ שלנו עוסקות בתפקידים מגוונים בתחומים של ייעוץ, קביעת מדיניות, הדרכה, חינוך, התערבות חינוכית (בנייה והנחייה של תכניות התערבות ייעוציות) ומחקר. בוגרות רבות שלנו עובדות כיועצות במערכת החינוך, החל מהגיל הרך, דרך בית הספר היסודי והתיכון, בחינוך הרגיל ובחינוך המיוחד. אחרות ממלאות תפקידים נוספים במשרד החינוך כמו תפקידי הדרכה ופיקוח.
לא מעט מבוגרות המסלול עובדות בתפקידים יעוציים מחוץ למסגרת משרד החינוך. בין היתר הן עובדות בליווי מסגרות חינוך פרטיות לגיל הרך, במועצות מקומיות, בתנועות נוער, בעמותות, כעצמאיות (למשל יועצות קריירה או מדריכות הורים לשינה או לגמילה), או באקדמיה (למשל מדריכות פדגוגיות במכללות להכשרת מורים, מרצות וחוקרות ויועצות חינוכיות בפקולטות השונות באוניברסיטה ובמכללות).
- כי ייעוץ חינוכי הוא מקצוע מרתק, בו את יכולה להשפיע באופן משמעותי על מהלך חייהם של ילדים, בני נוער, מבוגרים צעירים והורים.
- כי את יכולה לשפר את האקלים החינוכי במערכת החינוכית אליה את שייכת.
- כי יועצות יכולות לסייע לרבים לחיות חיים מלאים ומספקים יותר.
- כי רוחב היריעה של המקצוע מאפשר לך לעצב את עבודתך בהתאם לצרכי הארגון ונטיותייך.
- כי הייעוץ החינוכי פותח אפשרויות תעסוקה נרחבות במשרד החינוך, במגזר הציבורי ובמגזר הפרטי.
- כי לימודי הייעוץ החינוכי הם מרתקים! תוך כדי הלימודים, תלמדי על עצמך, על ילדייך, על תלמידייך, על סביבתך הקרובה ועל החברה, ותביני כל אחד מהם טוב יותר. את תצמחי באופן אישי, ותבני קשרים אישיים ומקצועיים חזקים ומשמעותיים.
- רק אנו מציעים מגמות לימוד ייחודיות: ייעוץ חינוכי לאנשים עם צרכים מיוחדים וייעוץ חינוכי לגיל הרך - שתי התמחויות שכבר כיום נחוצות במיוחד והצורך בהן אף צפוי להתרחב.
- כי רק אצלנו הסטודנטיות מתנסות בייעוץ חינוכי גם מחוץ למסגרת החינוך הפורמלית. הכשרה מגוונת זו מעשירה ומרחיבה את הלמידה ומאפשרת גמישות תעסוקתית.
- הלימודים מתקיימים באופן מרוכז ביום אחד בלבד בשבוע, לצד יום נוסף בו מתבצעת ההתנסות המעשית.
- החוג לחינוך מיוחד וייעוץ חינוכי באוניברסיטת תל אביב ידוע ביחס האישי שהסטודנטיות מקבלות מהמרצים. אצלנו מכירים כל סטודנטית באופן אישי ומלווים אותה בתהליך ההתפתחות האישי והמקצועי.
- רוב הקורסים אצלנו מתקיימים בקבוצות קטנות וההכרות בין הסטודנטיות לבין עצמן נמשכת לאורך התואר ואף מעבר לכך.
- לימודים שלנו הם בסטנדרטים אקדמיים מצוינים, עם מרצים וחוקרים מהשורה הראשונה בארץ ובעולם.
- אנחנו דוגלים בעשייה בשטח המבוססת על מחקר, כך שהסטודנטיות שלנו מגיעות לשדה עם ידע מחקרי מבוסס ועדכני.
- אנו עורכים הכשרה מעשית קפדנית ומעמיקה, במספר רמות: התנסות בשדה המלווה בסדנה, קורסי מיומנויות, קורסים של תרגום מתיאוריה ומחקר לעשיה בשטח. לא תגיעי לשדה כשאת מרגישה שאת יודעת הכל (כי זה לא אפשרי), אבל בהחלט תדעי הרבה יותר ויהיו לך כלים מצוינים להמשיך ללמוד תוך כדי עבודה.
- לסטודנטיות שלנו יש אפשרות בחירה במסלול מחקרי במגוון מעבדות המחקר שלנו.
במגמה שלושה מסלולים: מסלול לייעוץ חינוכי כללי, מסלול לייעוץ חינוכי בגיל הרך ומסלול לייעוץ חינוכי לאוכלוסיות עם צרכים מיוחדים.
הכי חשוב לומר שבוגרות שלושת המסלולים זכאיות לתואר שני בייעוץ חינוכי (MA) ורשאיות לעבוד בכל מסגרות החינוך הפורמליות והבלתי-פורמליות. כך, הבחירה במסלול התמחות לא תגביל את הסטודנטיות לתעסוקה בתחום מצומצם. עם זאת, ההתמחות עשויה להקנות יתרון בקבלה לעבודה ובמהלך העבודה בתחומים הרלוונטים להתמחות.
בין המסלולים יש חפיפה ניכרת בקורסים רבים, אבל לא בכולם. בנוסף, ההתנסות המעשית הנה ייחודית למסלול אליו אתן שייכות. כך, הסטודנטיות מתנסות בתוך השדה הזה, ורוכשות נסיון רלוונטי לעבודה עם האוכלוסיה.
מסלול ייעוץ חינוכי כללי - ההכשרה המעשית במסלול זה מתמקדת בייעוץ חינוכי בגילאי בית הספר היסודי ועד סטודנטים במוסדות להשכלה גבוהה.
מסלול ייעוץ חינוכי עם התמחות בגיל הרך - ההכשרה המעשית במסלול זה מתמקדת בייעוץ חינוכי לגיל הרך, בגילאי לידה ועד בית הספר היסודי (כולל כיתות יסוד). בגילאים האלה, היועצת עובדת בעיקר עם המבוגרים המשמעותיים הנמצאים בקשר עם הילד. היא מסייעת לצוות הגן, ההורים, והגן כמערכת חברתית, לבנות סביבה שתיטיב עם הילד. לפיכך, תלמידות המסלול מתמחות בהדרכת הורים וצוותים מעבר לתלמידות מסלולים אחרים. החינוך בגיל הרך (לידה עד גיל 3) הוכנס לאחרונה לאחריות משרד החינוך. מכאן, יעוץ לגיל הרך הוא תחום בצמיחה, ומשרד החינוך וגם מסגרות פרטיות למדו להכיר בחשיבות היועצות, ותקנים רבים נפתחים בשנים האחרונות.
מסלול ייעוץ חינוכי עם התמחות באוכלוסיות עם צרכים מיוחדים - תכנית יחידה מסוגה בארץ להתמחות בייעוץ חינוכי לאוכלוסיות עם צרכים מיוחדים. ההכשרה המעשית במסלול זה מתמקדת בייעוץ חינוכי לאוכלוסיות עם צרכים מיוחדים בכל הגילאים, על מנת לסייע להם ולסביבתם בהתמודדות עם האתגרים החברתיים והרגשיים בפניהם הם עומדים. הסטודנטיות יכולות לבחור להתנסות בעבודה עם מגוון רחב של אוכלוסיות, כמו תלמידים עם הפרעות התפתחותיות, הפרעות תקשורת, לקויות למידה, הפרעות קשב, נוער בסיכון ואפילו מחוננים. בימים אלה, החברה ומערכת החינוך מדגישות יותר ויותר את השילוב וההכלה של תלמידים עם צרכים מיוחדים בחינוך ה"רגיל". לפיכך, התמחות באוכלוסיה זו חשובה אפילו יותר מבעבר, ויכולה להוות יתרון בעבודה גם ליועצות שמתכננות לעבוד בבתי ספר רגילים.
סטודנטים.ות שילמדו בפרקטיקום של פרופ' דורית ארם בשנה א' יוכלו בשנה ב' לשלב לימודים ל"הדרכת הורים" בלימודי חוץ במחיר מאוד נמוך ולקבל תואר שני + תעודה של הדרכת הורים על פי מחומש ההורות.
מידע מפורט ושאלות נפוצות
תהליך הקבלה והרישום
בעלי תואר ראשון או שני ממוסד אקדמי מוכר על ידי המל"ג בציון גמר 85 ומעלה.
אם ממוצע הציונים שלכם פחות מ-85, תוכלו לפנות לוועדת חריגים. לשם כך, הירשמו כרגיל לחוג, למגמה שבחרתן. תקבלו באופן אוטומטי הודעת דחייה. הגישו אל מזכירות החוג פנייה לוועדת חריגים המפרטת את הנימוק לפנייה. ועדת החריגים מתכנסת פעם בשנה ומקבלת החלטה מי מהפונים יוזמן לריאיון קבלה. בכל מקרה לא מובטחת קבלה למגמה.
הרישום נעשה באופן מקוון דרך אתר הרישום של האוניברסיטה.
מי שעמדו בקריטריונים יוזמנו לראיון אישי, בעקבותיו יוחלט סופית מי מתקבל.ת לתכנית.
אנו משתדלים להודיע על קבלה או אי קבלה תוך זמן קצר מהראיון - עד חודש, וברוב המקרים פחות מכך.
ניתן להירשם עד שהמכסה מלאה. ניתן לבדוק איתנו טלפונית 03-6408472 אם הרישום עדיין פתוח או
כבר נסגר. בשנים קודמות, היו שנים בהן הרישום נמשך ממש עד לפתיחת שנת הלימודים, ובאחרות הרישום נסגר הרבה קודם לכן.
לקראת ריאיון הקבלה נשלח למייל האישי שלך הנחיות מסודרות וברורות. בין השאר, תתבקשי לקראת הריאיון לקרוא מאמר אקדמי (יינתנו 2 מאמרים לבחור מהם) ולענות בכתב על כמה שאלות לגביו.
הריאיון יתקיים בזום עם חבר/ת סגל מהחוג, ויארך כ-20 דקות. במהלך הריאיון נבקש ממך לספר על עצמך, על הניסיון החינוכי/מקצועי שלך, ועל הסיבה שבחרת לפנות ללימודי ייעוץ חינוכי.
החלק השני בריאיון יוקדש להיבט האקדמי: נשאל אותך על הניסיון האקדמי והמחקרי שלך, נבקש ממך לספר על עבודת מחקר שכתבת ועל המאמר שקראת לקראת הריאיון.
בחלק האחרון של הריאיון תהיה לך אפשרות לשאול שאלות ולקבל מידע נוסף.
הריאיון מתקיים באווירה נעימה. אנחנו מודעים לכך שזוהי סיטואציה מלחיצה ומשתדלים להקל על הלחץ. במקביל, אנו ממליצים להתכונן אל הריאיון היטב.
× מהו שכר הלימוד?
היחידה לשכר לימוד-אגף רישום ומנהל תלמידים.ות
אפשרות למלגות ותמיכה כלכלית
המדור לסיוע כלכלי-הדקאנט להצלחת הסטודנטים והסטודנטיות
אפשרות למעונות
מעונות הסטודנטים-אוניברסיטת תל-אביב
תכנית הלימודים
משך הלימודים: שנתיים.
יום הלימודים המרכזי בשנה א' הנו יום רביעי (למעט שיעורי ההשלמה הניתנים בימים נוספים) ויום הלימודים המרכזי בשנה ב' הנו יום ה'.
קורסי ההתנסות המעשית מחייבים יום לימודים נוסף בהיקף של שמונה שעות בכל שבוע למשך שנתיים. שנקבע בין ימים א' ל-ה׳. אנו עושים מאמץ לקבוע את יום ההתנסות ביום ובאזור גיאוגרפי שמתאימים לסטודנטיות שלנו. בשנה השנייה יש לעיתים אפשרות לבצע את ההתנסות המעשית אחר הצהריים.
שימו לב – ניתן ללמוד את מלוא מכסת השעות של שנה א' ביום ד' מלבד חלק מההשלמות.
סטודנטיות שיבחרו לבצע תזה לרוב ממשיכות את ביצוע התזה במשך שנה נוספת.
היקף שעות הלימוד לתואר:
במסלול ללא עבודת גמר הוא 44 ש"ס
ובמסלול עם עבודת גמר היקף השעות הוא 38 ש"ס, ועבודת התזה נספרת כ-6 ש"ס.
(ש״ס = שעה אקדמית אחת במשך סמסטר)
חשוב לזכור שישנה למידה עצמאית בבית שהיא חשובה לא פחות. אנחנו נבקש מכן לקרוא מאמרים, לכתוב עבודות וכדומה. השאירו גם פנאי לחשוב על החומר שלמדתן ולהפנים אותו.
הסטודנטיות.ים במסלול המחקרי יגישו בסוף הלימודים עבודת תזה.
הסטודנטיות.ים במסלול העיוני יגישו בסוף הלימודים פרויקט גמר.
אנו מציעים סדנאות וקורסים מגוונים, שחלקם במסגרת חובה ורבים אחרים במסגרת בחירה. במסגרת קורסי החובה יש קורסי מיומנויות יעוץ, כגון סדנאות לעיבוד ההתנסות המעשית, מיומנויות ריאיון ייעוצי פרטני
ותהליכים בקבוצה. ישנם קורסים תיאורטיים שנועדו להעשיר את הידע שלכן, כמו תיאוריות ביעוץ חינוכי, או פסיכולוגיה התפתחותית. לבסוף, יש גם קורסים של מיומנויות אקדמיות, כמו תיאוריות ושיטות מחקר.
קורסים רבים הם לבחירת הסטודנטיות, וביניהם סמינרי מחקר, קורסים העוסקים בתרגום מתיאוריה למעשה (פרקטיקום), וקורסים תיאורטיים. להלן פירוט מלא של תכנית הלימודים (שימו לב שרשימת הקורסים כמעט זהה ב-3 המגמות):
מגמת ייעוץ חינוכי כללי: תכנית הלימודים במסלול העיוני (ללא תזה), תכנית הלימודים במסלול המחקרי (עם תזה), מערכת השעות.
מגמת ייעוץ חינוכי לגיל הרך: תכנית הלימודים במסלול העיוני (ללא תזה), תכנית הלימודים במסלול המחקרי (עם תזה), מערכת השעות.
מגמת ייעוץ חינוכי - צרכים מיוחדים: תכנית הלימודים במסלול העיוני (ללא תזה), תכנית הלימודים במסלול המחקרי (עם תזה), מערכת השעות.
הלימודים בחוג מקנים כלים מעשיים לעבודה עם ילדים - גישה לעבודה עם ילדים התואמת לשלב ההתפתחותי שלהם, מיומנויות שיחה ייעוצית, מיומנויות לעבודה קבוצתית והפעלת תכניות מניעה
והתערבות בתחומים שונים, כלים לאיתור תלמידים בסיכון וכלים להקניית כישורי חיים.
כלים מעשיים נוספים לומדים במהלך העשייה בפועל, במסגרת בה בוחרים להשתלב.אבל הלימודים בחוג נותנים הרבה יותר: הם נותנים מסגרת להבנה מעמיקה של מציאות חייהם של ילדים ותהליכי התפתחות שלהם.
כך, מיומנויות שתרכשו במסגרת התואר וגם בעתיד יוכלו לשבת על בסיס איתן של הבנה. לבסוף, הלימודים מקנים גם מיומנויות של למידה ואיסוף ידע אקדמי. המטרה היא שתוכלו למצוא בעצמכן תשובות לשאלות וכלים שיעזרו לכן, כשתיתקלו בשאלות במהלך עבודתכן בעתיד.
אנחנו מאמינים מאוד בלמידה חדשנית ואקטיבית. קורסי המיומנויות נלמדים באופן פעיל, סדנאי ומשמעותי.
כל אחת לומדת על עצמה ועל חברותיה לקבוצה, תוך כדי התנסות פעילה במיומנויות של יעוץ חינוכי.
גם בקורסים התיאורטיים אנחנו משלבים למידה פעילה בקורסים רבים. תתנסו בעבודה עצמאית ובעבודה בקבוצות, בכיתה 'הפוכה' ובכלים טכנולוגיים חדשניים, ובמקביל גם בקורסים שניתנים בפורמט של הרצאה ודיון.
אחרי שנות הקורונה, למדנו שאי אפשר להחליף את הפגישה בקמפוס. המפגש בין המרצים לסטודנטים, וגם המפגש בין הסטודנטיות, יוצרים קשרים משמעותיים ומעשירים את הלמידה.
אבל קשה גם להחליף את הנוחות של הלמידה מרחוק! אנו משתדלים להפיק את המקסימום משתי האפשרויות.
הלימודים מתקיימים לרוב בקמפוס, אבל בכל סמסטר אנחנו משלבים כשבועיים בהם הלמידה מתבצעת מרחוק, מהבית.
הסטודנטיות במסלול העיוני (ללא הגשת תזה) יגישו בסיום הלימודים פרויקט גמר. העבודה על הפרויקט תתבצע במהלך סמסטר ב׳ של שנת הלימודים השניה, במקביל לקורס ייעודי שמלווה את הפרויקט. הפרויקט אמור ליישם, בשטח החינוכי, את העקרונות התיאורטיים והמעשיים שלמדתן במסגרת התואר. אופן היישום שונה מפרויקט לפרויקט ויכול להיות, למשל, תכנון ובנייה של כלים פדגוגיים מבוססי-תאוריה, יצירה או העברה של סדנה לצוותים חינוכיים או הורים על נושאים שרלוונטיים לתחום-הדעת שלמדתן, או יצירה של חומרים רלוונטיים שמיועדים לקהל רחב יותר.
אחרי שתתקבלי ללימודים, מנחת ההתנסות המעשית שלנו תיצור איתך קשר באופן אישי. יחד תוכלו לדבר על הצרכים שלך מההתנסות: מה מעניין אותך, באיזה איזור ובאילו ימים. היא תנסה יחד איתך למצוא מסגרת שתתאים לצרכים הללו, ותאפשר לך התנסויות מעשירות ויועצת מאמנת מעולה.
במסגרת לימודי הייעוץ החינוכי מקבלים תעודת תואר שני (M.A) בייעוץ חינוכי.
על מנת לקבל תעודת הוראה יש ללמוד גם לתעודת הוראה.
יועצת שעובדת במערכת החינוך צריכה שתהיה לה תעודת הוראה.
אין חובה לתעודת הוראה אם יועצת עובדת במקומות אחרים שאינם במערכת החינוך.
ניתן ללמוד לתעודת הוראה במקביל. יש להתארגן ליום לימודים נוסף וכן ליום התנסות נוסף בהוראה.
שילוב של תואר שני בייעוץ חינוכי במסלול החיים
הרוב המכריע של התלמידות שלנו עובדות במקביל ללימודים, במגוון משרות. בנוסף, הן מנהלות חיים עשירים, כולל חיי משפחה וחברה - ואנחנו מברכים על כך.
חשוב להיערך לכך שהלמידה היא אינטנסיבית. יום הלימודים הוא ארוך, מהבוקר ועד הערב. בנוסף, יש גם את יום ההתנסות.
לבסוף, ישנה למידה בבית שהיא חשובה לא פחות. צריך לקרוא מאמרים, לכתוב עבודות וכדומה. צריך להשאיר גם פנאי לחשוב על החומר שנלמד, להפנים אותו, ולהפיק ממנו את כל שתוכלו. תכננו את זמנכן ככה שיהיה לכן זמן לכל זה, כי אחרת הלימודים יהיו קשים, ולא תצליחו להנות מהדרך.
לא מעט תלמידות שלנו מגיעות ממקצועות אחרים. ישנם מספר שיעורי השלמה אותם תידרשו ללמוד.
בנוסף, נלווה אתכן בתהליך הלמידה ורכישת הכישורים במהלך התואר, שדורש השקעה מיוחדת כשאין את הבסיס המשותף.
לבסוף, נשמח מאוד ללמוד מהכישורים המגוונים שלכן ונסיון החיים שרכשתן, כדי להעשיר את הידע והנסיון של כל הסטודנטיות בכיתה.
קבוצות הלימוד מגוונות מבחינת גילאים, ניסיון ועשיה בעבר. לא מעט מהתלמידות שלנו מגיעות שנים לאחר סיום לימודי התואר האחרון שלהן, וסביר שתוכלו לפגוש נשים נוספות כמוכן בתואר.
האתגרים של סטודנטיות בשלב מתקדם יותר של החיים הם לפעמים ייחודיים (למשל, מזמן לא למדתי סטטיסטיקה, או מזמן לא למדתי בכלל).
גם היתרונות שלהן קיימים (למשל הילדים גדולים ויש לי פנאי, יש לי ניסיון מקצועי עשיר במערכת החינוך או מחוצה לה). אנחנו שמחים ללוות אתכן בהתמודדות ובלמידה.
עבודת מחקר (תזה)
תהליך כתיבת תזה הוא תהליך מרתק, בו יש לך הזדמנות לשאול שאלה חשובה שמעניינת אותך ולבחון אותה, ללמוד על נושא באופן מעמיק, לקבל הנחיה צמודה מחוקר/ת מנוסה ולהשתייך לקבוצת מחקר מפרה באחת ממעבדות המחקר המגוונות שלנו.
בסופה של התזה, תהיו מומחיות בנושא בו התמקדתן, ברמה ארצית ואפילו עולמית. תהיו מיומנות בכלי מחקר, שיאפשרו לכן לאסוף מידע במגוון מסגרות מקצועיות בחייכן.
כתיבת תזה יכולה לנבוע משני מניעים. האחד, סקרנות ורצון לחקור בצורה מעמיקה נושא מסוים. השני, זהו שלב הכרחי בדרך ללימודי תואר שלישי (דוקטורט), שפותחים את האפשרות לקריירה אקדמית.
כדי לאפשר לכן פנאי לכתוב את התזה, סטודנטיות במסלול תזה פטורות מביצוע פרויקט גמר, קורס תיאוריה ויישום אחד, וכן קורס בחירה. כתוצאה מכך, מס׳ שעות הלימוד במסלול עם תזה קטן ב-6 ש״ס בהשוואה למסלול המקביל עם תזה.
כדי לעבור למסלול המחקרי (עם תזה) עליכן למצוא מנחה, שעורך מחקר בנושאים שמעניינים אתכן. יש לפנות אל המנחה במהלך השנה הראשונה ללימודים ולקבל את הסכמתו.ה לעבודה משותפת.
את ההחלטה לעבור למסלול המחקרי עליכן לקבל עד סוף סמסטר ב' של שנת הלימודים הראשונה. כדי לבצע את המעבר בפועל, עליכן ועל המנחה לחתום יחד על טופס התקשרות ולהגישו למזכירות החוג.
כל חוקר.ת שנמנה על הסגל הבכיר החוקר של בית הספר לחינוך יכולים להנחות אתכן לתזה. נושאי המחקר מגוונים, ותוכלו לקרוא עליהם בדף האישי של כל חוקר.ת.
ברוב המקרים, תעדיפו את אחד מנשות ואנשי הסגל של החוג שלנו:
- פרופ' לילך שלו-מבורך (ראשת החוג) – הערכה ואימון של קשב ובקרה קוגניטיבית באוכלוסיות שונות.
- פרופ' מיכל אל-יגון – חקר מודלים של גורמי סיכון והגנה להסבר תפקוד חברתי-רגשי והתנהגותי של ילדים, מתבגרים ומבוגרים צעירים עם לקויות וקבוצות בסיכון.
- פרופ' דורית ארם - הבנת מקומם של המבוגרים בהתפתחותם של ילדים בגיל הרך.
- ד"ר דרור דותן – חשיבה מתמטית ולקויות למידה במתמטיקה.
- ד״ר אלה דניאל – התפתחות ערכים והתנהגות פרו-חברתית.
- פרופ' ענת זיידמן-זית – גורמי לחץ, משאבי התמודדות, שינה ורווחה בקרב משפחות עם וללא לקויות התפתחותיות.
- ד"ר ערן מלקמן – חינוך ורווחה לצעירים שנחשפו להתעללות, הזנחה ומצוקות אחרות.
- ד"ר מיטל הורקין נשיא – התפתחות קוגניציה חברתית רב-תרבותית והתערבויות לשיפור יחסים בין-קבוצות.
- פרופ' נעמה פרידמן – לקויות תחביר, קריאה ושליפה, נוירופסיכולוגיה של שפה, שפה במוח.
- פרופ' גלי צינמון – התפתחות קריירה והבניית זהות לאורך החיים.
לפני שתבחרו מנחה, חשבו על בחירתכן היטב. כמובן, חשוב שתתחברו לנושא המחקר.
אל תסתפקו בכותרת של נושא המחקר - בדקו לעומק את נושאי המחקר הספציפיים של החוקר.ת ומעבדת המחקר.
בנוסף, חשבו על שאר ההיבטים של העבודה: מהן שיטות המחקר שמשתמשים בהן באותה מעבדה? האם אתן חושבות שתתחברו אל המנחה ברמה האישית? האם תרצו להיות חלק מקבוצת המחקר הזאת, מבחינה מקצועית ואישית? כדאי מאד לדבר עם סטודנטיות שכבר מונחות לתזה באותה מעבדה.
כדי להתקבל למסלול עם תזה יש לגלות מצוינות אקדמית שבאה לידי ביטוי לא רק בהישגים אלא גם בגישה אקדמית, במחויבות ובהתמדה. אנו משתדלים להיענות בחיוב לכל סטודנטית שמפגינה מצוינות
אקדמית.
יחד עם זאת, בכל שנה נתונה מקומות ההנחיה אצל החוקרים הם מוגבלים, כדי להבטיח הנחיה אישית יסודית לכל אחת ואחד.
לפיכך לא מובטח לכן מראש שתתקבלו להנחיה לתזה.
ראשית - להראות נכונות, התמדה ומצוינות אקדמית.
שנית, תכננו את צעדיכן מראש, עוד לפני תחילת שנה א׳. סמנו לעצמכן לפחות 2 מנחים פוטנציאליים, והקפידו להירשם לקורסים שלהם.ן - רצוי לקורס סמינר או קורס ״תיאוריה ויישום״ (פרקטיקום).
זה יאפשר לכן להכיר את המרצים את והנושאים לעומק. בנוסף, היכרות הדדית עשויה להגדיל את הסיכוי שלכן להתקבל לתזה אצל המנחה שרציתן. כדאי להביע בפנינו המרצים את נכונותכן לכתוב תזה כבר בסוף סמסטר א של השנה הראשונה, כדי שיידעו שאתן שוקלות את הכיוון הזה וישימו אליכן לב.
שלישית, עליכם למצוא מנחה לתזה עד לסוף סמסטר ב' של השנה הראשונה. המנחה יכול להיות מרצה שלמדתן אצלו.ה, אך גם מרצה שלא למדתן אצלו. אל תהססו לפנות למנחים פוטנציאלים ולשאול. אנו רגילים לפניות ומצפים להן!
לבסוף, כדי לעבור למסלול המחקרי (עם תזה), במהלך שנת הלימודים הראשונה עליכן.ם להשתתף ולעמוד בהצלחה בדרישות לימודיות של קורסים בהיקף של לפחות 20 ש"ס, מהן סמינר מ״א אחד ושיעור אחד מסוג "תיאוריה ויישום" (פרקטיקום).
אנחנו ממליצים לשריין לפחות יום נוסף מעבר ללימודים השוטפים שיוקדש למחקר התזה, כדי שתוכלו להפיק את המירב מתקופת המחקר, ובכלל זה עבודה במעבדה ובשטח, מפגשי צוות המעבדה, קריאת
חומרים וכתיבת טיוטות של העבודה, והכי חשוב לפנות את הזמן כדי ליהנות מהתהליך ומהמחקר.
מעבר לכך, כתיבת תזה דורשת מחויבות ואחריות אישית גבוהה, התמדה, תקשורת שוטפת עם המנחה ואתיקה מדעית.
עוד פרטים
פרטים נוספים לגבי עבודת התזה אפשר למצוא בתקנון ביה״ס לחינוך.
בת שבע גרניט , עוזרת מנהלית לראש החוג 03-6408472 Bat7g@tauex.tau.ac.il
- 'אני יועצת בית ספר יעד בבת ים, בית ספר לחינוך מיוחד לתלמידים/ות עם לקויות למידה מורכבות, כבר שלוש שנים. בנוסף, דוקטורנטית בבית הספר לחינוך באוניברסיטה.
הידע והיסודות שקיבלתי במהלך הלימודים בחוג תרמו לי בעיצוב תפיסת התפקיד שלי כיועצת כיום, קיבלתי כלים לבניית תכניות התערבות ותהליכים ייעוציים חינוכיים, וההתנסות המעשית והחשיפה לעבודת הייעוץ בשטח במהלך הלימודים היוו מרכיב חשוב בהכנה לתפקיד' - 'שמי יערה הרמלין-פיין ואני ראש החוג לחינוך מיוחד במכללת אורנים.
למדתי תואר שני בייעוץ חינוכי באוניברסיטת תל אביב, והתיזה שלי עסקה באופן בו ניתן לקדם הבנה רגשית חברתית באמצעות קריאת ספרים.
עבדתי כיועצת חינוכית בבית ספר יסודי ואחר כך בבית ספר על יסודי במשך 8 שנים, זאת במקביל ללימודי הדוקטורט שלי והיותי מדריכה פדגוגית במכללת אורנים.
לימודי היעוץ החינוכי באוניברסיטת תל אביב תרמו לי במספר היבטים בהמשך חיי. בהיבט המקצועי, הם סייעו לי לבסס עבודה מקצועית בתחום הייעוץ. גם בעבודתי כמדריכה פדגוגית באורנים, כישורי הייעוץ וכן עולם הידע הייעוצי, תרמו ליכולתי להכיל את הסטודנטיות, ולהכשיר אותן להיות מורות מכילות בעצמן. בהיבט המקצועי-אקדמי, הלימודים סייעו לי לפתח את אהבת המחקר, את היכולת לקרוא ולהתעדכן בידע מקצועי, לבחון אותו באופן ביקורתי ובהמשך לחקור בעצמי. ובהיבט האישי, זכיתי בידע ותובנות ששימשו אותי כאם, וכן בקשרים משמעותיים עם מרצות בחוג הקיימים עד היום' - 'שמי מבסם שחאדה ואני גרה בצפון , בעיר סכנין.
לפני כ 19 שנים החלטתי ללמוד ייעוץ חינוכי והצטרפתי לחוג לייעוץ חינוכי באוני' תל אביב. סיימתי תואר ראשון ומיד המשכתי תואר שני בייעוץ חינוכי בהתמחות בגיל הרך ( מסלול עם תיזה).
החוויה שלי הייתה כל כך טובה ובלתי נשכחת. אני זוכרת עד היום את הקורסים של פרופ' דורית ארם , רחל ארהרד , מרגלית זיו ועוד הרבה מרצים מעולים שזכיתי ללמוד אצלם.
קורס הנחיית קבוצול היה אחד הקורסים שנתנו לי כלים כל כך פרקטיים ואני משתמשת בהם עד היום. למדתי שם להיות מנחה מקשיבה ואמפתית , לדעת לשאול את השאלות הנכונות וכיום אני מרגישה שאחד התחומים החזקים אצלי כיועצת שעובדת בבי"ס יסודי ( בקיבוץ אשבל - בי"ס דו לשוני שנקרא " גליל" ) זה להנחות מפגשי צוות , קבוצות ילדים או הורים.
ממליצה בחום ואהבה לכולם להצטרף לבוגרי אוני' תל אביב , מקום מקצועי, חם ועוטף'