מדיניות ומנהל - ספרים שכתבו חברי החוג

חברי החוג מפרסמים, כשאר עמיתיהם באקדמיה, ספרים ומאמרים בתחומי התמחותם.

אנו גאים לפרסם כאן את תקציר ספריהם של חברי החוג למדיניות ומנהל החינוך, שנכתבו בשנים האחרונות, ותורמים רבות לשיח החינוכי בארץ ובעולם.

פרופ' יזהר אופלטקה

אופלטקה, י'. (2015). יסודות מינהל החינוך. חיפה: פרדס הוצאה  לאור.

כיצד ‏מתנהל ‏הארגון ‏המרכזי ‏כל ‏כך ‏בחיינו? ‏מה ‏הן ‏הדרכים ‏השונות ‏לניהולו? ‏מדוע ‏ארגוני ‏חינוך ‏עומדים ‏בפני ‏בעיות ‏של ‏יעילות, ‏סדר, ‏משמעת, ‏והצלחה? ‏בספר ‏ראשון ‏זה ‏בשפה ‏העברית ‏מציג ‏המחבר ‏את ‏תחומי ‏המחקר ‏והדעת ‏השונים ‏המהווים ‏יחדיו ‏את ‏שדה ‏המחקר ‏המכונה ‏מינהל ‏החינוך. ‏שדה ‏מחקר ‏זה, ‏אשר ‏צמח ‏בארצות‏הברית ‏בראשית ‏המאה ‏העשרים ‏כתוצאה ‏מהצורך ‏להכשיר ‏מנהלים ‏ומפקחים ‏מקצועיים, ‏הפך ‏עם ‏השנים ‏לתחום ‏מחקר ‏והוראה ‏בולט ‏ומשמעותי ‏בבתי ‏הספר ‏לחינוך ‏בארץ ‏ובעולם. ‏הוגי ‏הדעות ‏והחוקרים ‏בתחום ‏עוסקים ‏בהבנת ‏ההיבטים ‏הארגוניים ‏של ‏בית ‏הספר ‏ומוסדות ‏חינוך ‏אחרים, ‏חושפים ‏את ‏מהלך ‏הקריירה ‏של ‏מורים, ‏מנהלים ‏ומרצים ‏ובוחנים ‏את ‏מרכיביה ‏השונים ‏של ‏המנהיגות ‏החינוכית. ‏אחרים ‏מנסים ‏להבין ‏לעומק ‏תהליכים ‏מנהליים ‏כשיווק ‏בית ‏הספר, ‏תכנון ‏ארגוני ‏ארוך ‏טווח, ‏דרכי ‏קבלת ‏ההחלטות, ‏והאסטרטגיות ‏להובלת ‏שינויים ‏במוסד ‏מורכב ‏מעין ‏זה. ‏הספר ‏יסודות ‏מנהל ‏החינוך ‏מיועד ‏לכל ‏מי ‏שחפץ ‏בידע ‏ובתובנות ‏על ‏אודות ‏הנעשה ‏והמתרחש ‏בארגוני ‏חינוך ‏בכלל ‏ובבתי ‏הספר ‏בפרט. ‏במהדורתו ‏השלישית ‏נוספו ‏פרקים ‏חדשים ‏העוסקים ‏בניהול ‏סכסוכים ‏ובניהול ‏עבודת ‏צוות, ‏והורחבה ‏היריעה ‏על ‏מקומם ‏של ‏רגשות ‏בבית ‏הספר. ‏פרקי ‏הספר ‏עודכנו ‏במחקרים ‏חדשים, ‏ובהמלצות ‏המעשיות ‏לאלה ‏המתעתדים ‏לעסוק ‏בתפקידי ‏הוראה ‏וניהול ‏בארגוני ‏חינוך. ‏סטודנטים ‏למנהל ‏החינוך, ‏מורים ‏בהכשרות ‏לניהול, ‏מורים ‏החפצים ‏בידע ‏ניהולי, ‏רכזים, ‏מנהלי ‏בתי ‏ספר, ‏הורים, ‏וכל ‏מי ‏שמעוניין ‏בידע ‏נוסף ‏על ‏ארגוני ‏חינוך ‏ימצאו ‏עניין ‏רב ‏בספר ‏זה.

 

אופלטקה, י'. (2010). ניהול בית ספר: ‏מהכשרה ועד פרישה. חיפה: פרדס הוצאה לאור.

איך הופך מורה למנהל בית ספר? מה חווים מנהלי בתי ספר בשנות עבודתם הראשונות? מתי מגיעים מנהלי בתי ספר לתקופת השיא בעבודתם? מה קורה למנהלי בתי ספר לאחר עשר שנות עבודה? כיצד חשים מנהלים שנים אחדות לפני פרישתם? וכיצד חווה מנהל בית הספר את פרישתו מהתפקיד הניהולי-חינוכי?

שאלות אלו ואחרות עומדות במוקד פרקי הספר הנוכחי בו מתחקה הכותב אחר תהליכי התפתחותם המקצועית של מנהלי בתי ספר מהרגע בו החליטו לבחור בתפקיד הניהולי, דרך הכשרתם המקצועית, ועד יציאתם לגמלאות. מסעו זה של המנהל מוצג לאורן של תיאוריות סוציולוגיות,  פסיכולוגיות וניהוליות העוסקות בהתפתחותו של האדם, ומטובל בקולותיהם של מנהלים ומנהלות מהארץ ומהעולם אשר סיפרו את סיפור חייהם המקצועיים במחקרים שונים שעסקו בקריירה של מנהלי בית הספר ובעמדותיהם המקצועיות.

הספר מיועד למורים המתעתדים לעסוק בניהול בית ספר, סטודנטים בתכניות השונות למנהל ומנהיגות חינוכית, מפקחים המלווים מנהלים בעבודתם, ולכל מי שחפץ להכיר טוב יותר את מהלך התפתחותו המקצועית של המחזיקים בתפקידי ניהול.

 

Oplatka, I., & J. Hemsley-Brown (eds.) (2012). The Management and Leadership of Educational Marketing:

Research, Practice and Applications. London: EMERALD

Synopsis:

The introduction of educational markets into public and higher education in many countries has led to more competitive environments for schools and higher education institutions. This, in turn, has led to an increased priority being given by school leaders

to the marketing of their institutions, largely because the survival of many educational institutions is now dependent on their capacity to maintain or increase their “market share” of students, funding and resources.

This book presents the works of leading scholars and researchers in the field of educational marketing who handle issues of student retention, trust, building relationships with parents, curriculum marketing, strategic marketing, and market orientation in the educational arena. Special attention is given by the authors to the promotion of education with regard to school innovation, success, and accountability.

The book is intended to enrich the theoretical and practical knowledge of scholars who are interested in understanding the leadership of educational institutions, and of principals, marketers, and administrators who face inter-institutional competition in the

context of schooling, tertiary or higher education.

Key chapters:

• Marketisation and Education Marketing; The Evolution of a Discipline and a

Research Field (Nick Foskett)

• School Marketing in the United States: Demographic Representations and

Dilemmas for Educational Leaders (Christopher Lubienski, Matthew Linick and

Justin York)

• Integrating Marketing into the Leadership and Management of Schools:

A Curriculum Focused Approach (Felix Maringe)

 

Oplatka, I. (2010). The legacy of educational administration. Berlin: Peter  Lang Publisher.

 In light of attempts to trace the philosophical and historical foundations of educational administration as an academic field of study that is concerned with the management and operation of educational organisations, this book aims at reviewing important epistemological developments in this field since the early 1960s. Specifically, the author poses several questions, such as what counts as the field of educational administration and what is this field in each decade since the early 1960s? What is the knowledge base of educational administration? What is its unique identity? And what are the types of publications and the methodological tools used throughout the years by the field’s members? Based on a qualitative content analysis of the field’s various academic journals since the appearance of the first journal, the author identifies six legacies – empirical, practical, evaluative, training, ideological and critical that the field leaves behind in our time.

 

Somech A., & Oplatka, I. (2014). Organizational Citizenship Behavior in Schools. London: Routledge.

This book extends our understanding of the attitudes and behaviors of teachers

who improve their schools consistently and considerably. It sets out to critically

analyze and examine organizational citizenship behavior (OCB) in schools from

a contextual perspective and to display the uniqueness of the concept in the

context of school—its dimensions, boundaries, antecedents, and consequences—

from a multilevel perspective.

Chapters consider:

• understandings of teachers’ OCB: its nature, components, and salience in

schools;

• personal, organizational, and cultural factors that might facilitate or inhibit

teachers’ OCB;

• contributions and drawbacks of OCB for the improvement of educational

systems, schools, and educators;

• a new conceptualization of teachers’ OCB based on the unique characteristics

of school and the teaching profession, and consequences for theory and

practice;

• practical tools for guiding educational policymakers, principals, and teacher

educators on how to assimilate and enhance teachers’ OCB.

Organizational Citizenship Behavior in Schools will appeal to scholars and

researchers in educational administration, educational policy, school leadership,

and teacher education. It will also be of interest to supervisors, policymakers,

and postgraduate students in the field of education.


פרופ' אבנר בן-עמוס

 

Ben-Amos Avner, Funerals, Politics and Memory in Modern France 1789-1996, Oxford, Oxford University Press, 2000.

 

בתרגום לצרפתית:

 

Ben-Amos Avner, Le vif saisit le mort: Funérailles, politique et mémoire en France (1789-1996),

Trans. by Rachel Bouyssou, Paris, Éditions de l'EHESS, 2013.

 

 

הספר הינו מחקר בינתחומי של ההלוויות הרשמיות שנערכו בצרפת בין המהפכה הצרפתית ובין מותו של הנשיא פרנסואה מיטראנד. מטרתו היא להסביר כיצד ההלוויות של אישים נערצים כוולטיר, נפוליאון בונפרטה, ויקטור הוגו ושרל דה-גול הפכו לאירועים ציבוריים מרכזיים אשר עמדו במוקד תשומת הלב במשך ימים ואף שבועות, ותרמו לעיצוב הזיכרון הלאומי הצרפתי. התשובה, הנשענת על תובנות מתחום החינוך, האנתרופולוגיה, התיאטרון ומדע המדינה, היא כי מדובר בטקס בעל אופי כפול: ההלוויה הרשמית הייתה בעת ובעונה אחת ריטואל פוליטי וטקס מעבר אישי, וכל אחד ממאפייניה חיזק את השני. כך נוצר אירוע מרשים, שמשך לרחובות ולכיכרות הפריזאיים קהל של עשרות ומאות אלפי איש, ואף הגיע, הודות לאמצעי התקשורת, לכל רחבי צרפת. הספר מתמקד במסורת הרפובליקנית של ההלוויות הרשמיות, שצמחה בתקופת המהפכה הצרפתית עם הפיכת הפנתיאון לאתר קבורה יוקרתי, ונמשכה לאורך המאות התשע עשרה והעשרים, עד – וכולל - תקופת הרפובליקה החמישית. בין אם היו בשלטון או באופוזיציה, הרפובליקנים השתמשו בהלוויות של פעיליהם ומנהיגיהם על מנת לחנך את ההמונים ולגייס תמיכה עממית. אירועים אלה היו, אם כן, חלק בלתי נפרד מן התרבות הפוליטית הרפובליקנית, אשר כללה גם סמלים, טקסים, סיסמאות, שירים ואתרים קדושים, ותרמה רבות לחיזוק שלטון הכוחות הרפובליקנים.     

 

קישור למידע על הספר באתר ההוצאה לאור

 

 

Ben-Amos Avner, Israël: La fabrique de l'identité nationale, Paris, CNRS Éditions, 2010.

 

ספר זה עוסק באופן שבו הציונות, כתנועה לאומית מודרנית בעלת יומרות חינוכיות,  ניסתה להקנות את ערכיה לציבור היהודי תוך התגברות על הקשיים שניצבו בפניה: הצורך לעצב אוכלוסייה של מהגרים, שהגיעו ממסורות תרבותיות שונות, ולהפוך אותה לקהילה לאומית מאוחדת בארץ בלתי מוכרת, ישנה-חדשה. בנוסף לכך פעלה התנועה הציונית בארץ ישראל בתנאים פוליטיים קשים – תחילה במסגרת של שלטון זר, עותומני ובריטי, ולאחר מכן תוך ניהול של סכסוך צבאי מתמשך עם מדינות ערב והתנועה הלאומית הפלשתינאית. כל זאת הביא להשקעה מאסיבית בתחום החינוך אשר נחשב, יחד עם הביטחון וההתיישבות, לתחום מרכזי בפעולת התנועה ומדינת ישראל. הספר מחולק לשלושה חלקים, שכל אחד מהם דן בהיבט אחר של החינוך הציוני. החלק הראשון עוסק בבית הספר, וכולל הקדמה היסטורית למערכת החינוך העברית, וניתוח של מקצוע לימודים (היסטוריה) ושל מערכת הטקסים הלאומיים הבית ספריים. החלק השני, אודות עיצוב הזיכרון הקיבוצי הישראלי, כולל דיון בהנצחת הלוחמים בזמן, במרחב ובדפוס, וכן ניתוח של טקס פרס ישראל ושל ציון יובל המאתיים של המהפכה הצרפתית בישראל, כשני אירועים חינוכיים. החלק השלישי עוסק בהעברת מסרים באמצעות תרבות חזותית, ומתמקד באיורים בספרים, במוזיאונים היסטוריים ובתכניות טלוויזיה. החלקים הללו מצטרפים ביחד לתמונה מורכבת, המראה את האופנים המגוונים שבאמצעותם ניסתה התנועה הציונית לעצב הן את היחיד והן את החברה בהתאם לערכיה הלאומיים.     

 

 קישור למידע על הספר באתר ההוצאה לאור


ד"ר ערן תמיר

ערן תמיר- Inspiring Teaching

בספר חדש שיצא לאור החודש בהוצאת הארוורד לחינוך, בודקים ד״ר ערן תמיר מביה"ס לחינוך באוניברסיטת תל אביב ושותפיו, פרופ׳ שרון פיימן נמסר וד״ר קרן המרנס, כיצד ניתן להכין מורים להצליח בכיתה ולהישאר בהוראה לאורך זמן.       

המודל המסורתי של תוכניות להכשרת מורים נתון לביקורת תכופה ונוקבת, אולם האלטרנטיבה הפופולרית של מסלולי הכשרה חלופיים מהירים לא הצליחה גם היא להשיג תוצאות מרשימות במיוחד. לתוך החלל הזה נכנסו בעשור האחרון מספר גדל והולך של תוכניות שנבנו על מנת להכשיר מורים באופן שמותאם לצרכים של אוכלוסיות ספציפיות ולבתי הספר בו הן לומדות.

הספר החדש מבוסס על מחקר רב-שנתי "הבחירה בהוראה” אותו הוביל ד״ר תמיר משנת 2006 באוניברסיטת ברנדייס והתמקד במורים צעירים שהוכשרו בשלוש תוכניות מונחות משימה וסלקטיביות להכשרת מורים. הספר עוקב אחר המורים שהוכשרו בתוכניות אלו, בתוכניות עצמן ובבתי הספר בהם לימדו המורים בשנותיהם הראשונות. התכנית הראשונה (UTEP) הופעלה ע״י אוניברסיטת שיקגו והכינה את מוריה להורות בבתי הספר הציבוריים של דרום שיקגו המשרתים בעיקר אוכלוסיות מעוטות יכולת, התוכנית שנייה (ACE) באוניברסיטת נוטרדאם הכשירה מורים לבתי ספר קתוליים המשרתים מיעוטים ומהגרים בעיקר בדרום מערב ארה״ב, והתוכנית השלישית (DeLeT) באוניברסיטת ברנדייס הכינה מורים לבתי ספר יהודיים באזור בוסטון שמשרתים אוכלוסיות ממעמד בינוני וגבוה. הספר מפרט מי המורים שפנו ללמוד בתוכניות אלו, מה היו המוטיבציות שלהם וכיצד התוכניות סייעו להם לפתח הבנה, מחויבות, כלים פדגוגיים, ואסטרטגיות שעזרו להם לקדם את אוכלוסיות התלמידים הספציפיות אותן הוכשרו ללמד ולהתגבר על קשיים ואתגרים מקצועיים וארגוניים הגורמים למורים צעירים רבים לעזוב את מערכת החינוך בשלבים מוקדמים.

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>