ד"ר ערן תמיר

סגל אקדמי בכיר בביה"ס לחינוך
ראש חוג בביה"ס לחינוך
ביה"ס לחינוך סגל אקדמי בכיר
ד"ר ערן תמיר
טלפון פנימי: 03-6407122
משרד: שרת, 306א

מידע כללי

ד"ר תמיר חוקר מדיניות חינוך והשפעותיה על מורים, בתי ספר, הכשרות מורים ואיכות הוראה תוך השענות על פרספקטיבות סוציולוגיות. מחקריו עוקבים אחרי יחסי המדינה עם פרופסיית ההוראה, התפתחות הכשרות הוראה אלטרניביות וחקר קריירות מורים תוך דגש על מוטיבציה, הכשרת מורים וסביבת בי"ס. 

 

מחקרים:  

 

* הובלתי את CHOOSING TO TEACH מחקר רב שנתי ואינטרדיסציפלינארי של חוקרים מאוניברסיטת ברנדייס, אוניברסיטת שיקגו, אוניברסיטת סטנפורד, אוניברסיטת ניו יורק ואוניברסיטת נוטרדם. מימון למחקר התקבל מ- Mandel Foundation ו- Spencer Foundation.

 

* כיום אני מוביל מחקר רב שנתי שסוקר מורים ומסלולים מגוונים להכשרת מורים לבתי ספר יהודים בצפון אמריקה בשיתוף חוקרים מאוניברסיטת ברנדייס ובמימון Gim Joseph Foundation

 

מחקרים נוספים:

 

* כיצד מנהלי  בי"ס עירוניים, קתולים ויהודים בוחרים להעסיק מורים מתחילים. אלו שיקולים הם מפעילים ומה זה מלמד על אופיים המשתנה של בתי הספר ותפקידיו של המורה .

 

* הוראת חינוך פיננסי בישראל ובארה"ב.

   

קורות חיים

Education:

 

B.A

Sociology and Anthropology, Political Science

 Tel-Aviv  University

1996-1998

M.A.

Sociology

Tel-Aviv University

1999-2002

Ph.D.

Educational Policy

Michigan State University

2003-2006

Post Doctorate Studies

 

Brandeis University

2006-2008

 
Current Grants:

DeLeT Longutudinal Study and Pathways to teaching in Jewish Day Schools, The Gim Joseph Foundation 

2008-2015

   
 

Books:

 

 

Feiman-Nemser, S., Tamir, E. & Hammerness, K. (2014). Inspiring Teaching: Preparing Teachers to Succeed in Mission-Driven Schools. Harvard Education Press.

http://www.amazon.com/Inspiring-Teaching-Preparing-Teachers-Mission-Driven/dp/1612507247#

תחומי מחקר והוראה

תחומי מחקר: מדיניות חינוך, פוליטיקה של מדיניות חינוך, היבטים סוציולוגיים של ההוראה והמינהל החינוכי, קריירות מורים בדגש על הבנת הסיבות להתמדה ועזיבה, מסלולי הכשרה אלטרנטיבים למורים, חינוך פיננסי.

 

תחומי הוראה:  מדיניות חינוך, הוראה כפרופסייה, הוראה מינהל ובי"ס, סוציולוגיה של ההוראה.

פרסומים

 

Tamir, E. & Pearlmutter, N. (2014). DeLeT Graduates' Perceptinos of the Program and their preparedness for teaching. Mandel Center for Studies in Jewish Education, Brandeis University

http://www.brandeis.edu/mandel/pdfs/2014-9%20DeLeT%20report%20FINAL.pdf

 

Tamir, E. (2014). Choosing teaching as a career in urban public Catholic and Jewish schools by graduates of elite colleges. Journal of Educational Change 15(3), 327-355.

 

Tamir, E. & Lesik, S. (2013). A partial least squares analysis of the factors contributing to a long-term commitment to teaching in Jewish Day Schools. Journal of Jewish Education 79 (2), 131-156.

 

Tamir, E. (2013). What keeps teachers in and what drives them out: Findings from a longitudinal comparative case-based study of beginning teachers in urban-public, urban-catholic, and Jewish day schools. Teachers College Record 115(6http://www.tcrecord.org ID Number: 16973, Date Accessed: 3/1/2013

 

.Tamir, E. (2013). School Quality depends on teacher quality. HaYidion, 24-25, 47

http://www.ravsak.org/news/764/15/School-Quality-Depends-on-Teacher-Quality#.VGNrjFZRigB

 

Birkeland, S., & Tamir, E. (2013). What does it mean for a school administrator to be supportive? Jewish Educational Leadership 12(1), 20-22. http://www.lookstein.org/online_journal.php?id=454                

 

Tamir, E. (2012). How to fix our approach to evaluation research in Jewish education -- and        why we need to. eJewish Philanthropy

http://ejewishphilanthropy.com/how-to-fix-    our-approach-to-evaluation-research-in-jewish-education-and-why-we-need-to/

 

Tamir, E. (2012). Finding Superman: A book review. Teachers College Record. ID Number: 16943, Date Accessed: 11/29/2012 5:58:06 PM

 

Tamir, E. (2011). The impact of the economic recession on teachers and teaching in Jewish day schools. Private School Monitor 32(2), 1-11

 

Tamir, E. & Davidson, R. (2011). Staying above the fray: Framing and conflict in the coverage of education policy debates. American Journal of Education 117(2), 233-265.

 

Tamir, E. & Magidin de-Kramer, R. (2011). Teacher retention and career commitments among DeLeT graduates: The intersection of teachers’ background, preparation to teaching, and school context. Journal of Jewish Education 77(2), 76-97

 

Tamir, E. (2010). The retention question in context-specific teacher education: do beginning teachers and their program directors see teachers’ future career eye to eye. Teaching and Teacher Education 26(3), 665-678.

 

Tamir, E. (2010). Capital, power, and the struggle over teacher certification. Educational Policy 24(3), 465-499.

 

Tamir, E., Feiman-Nemser, S., Silvera-Sasson, R. & Cytryn, J. (2010). The DeLeT Alumni   Survey: A Comprehensive Report on the Journey of Beginning Jewish Day School Teachers. Waltham, MA: Mandel Center for Studies in Jewish Educationhttp://www.brandeis.edu/mandel/pdfs/A151%20DeLeT%20Alumni%20Report%20M12.pdf 

 

Tamir, E. (2009). Choosing to teach in urban schools among graduates of elite colleges. Urban Education 44(5), 522-544.

 

Tamir, E. (2008). Theorizing the politics of educational reform: The case of New Jersey’s alternate route to teacher certification. American Journal of Education, 115(1), 65-95.  

 

Wilson, S., & Tamir, E. (2008). The evolving field of teacher education: How understanding challenge(r)s might improve the preparation of teachers. In: M. Cochran-Smith, & S. Feiman-Nemser (Eds.), Handbook of research on teacher education: Enduring issues in changing contexts (Third Edition). Association of Teacher Educators.

 

Menahem, G., Tamir, E., & Shavit, Y. (2008). The transformation of higher education in Israel in the 1990s.  In: A. Yogev (ed.), Higher education expansion in Israel. Tel Aviv: Ramot Press, Tel Aviv University.   

 

Shavit, Y., Ayalon, H., Menahem, G., Bolotin C. S., & Tamir, E. (2006). Diversification and stratification in Israeli higher education. In U. Cohen, E. B. Refael, A. Bareli, and E. Yaar (eds.) Israel and modernity: A festschrift for Moshe Lissak. Ben-Gurion University Press

 

Tamir, E., & Wilson, S. (2005). Who should guard the gatesEvidentiary and professional warrants for claiming jurisdictionJournal of Teacher Education, 56(4), 332-342.

 

ShavitY., & Tamir, E. (2002). Expansion and inequality of opportunity in higher education. In: G. Bettin Lattes (ed.), Mutamenti in Europa - Lezioni di sociologia. University of Florence Press.  

 

 

Recent reports

 

Tamir, E. (2013). Evaluation of the CETE’s Urban Teacher Leadership Institute. Invited report by CETE’s Urban Teacher Leadership Institute for the Ford Foundation.

 

Current Academic Activities

 

Invited member - Editorial Board, Sage Open (refereed peer reviewed journal), 2013 - present

 

Invited member - Israel Literacy Measurement Advisory Group Panel (The Cohen Center and Shustermann Center at Brandeis University), 2013

 

Invited member - Academic Oversight Committee Member, Jewish Survey Question Bank (Led by Prof. Steven Cohen), New York University, 2011 - 2013

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>