ד"ר אורלי להב

סגל אקדמי בכיר בביה"ס לחינוך
ביה"ס לחינוך סגל אקדמי בכיר
ד"ר אורלי להב
טלפון פנימי: 03-6407981
טלפון נוסף: 03-6407865
פקס: 03-6407752
משרד: שרת, 419

מידע כללי

המחקר בו אני עוסקת הינו רב-תחומי ומשלב בין גופי ידע מגוונים: טכנולוגיה (טכנולוגיות ידע, עזרי חישה, ממשק אדם-מכונה), קוגניציה ולמידה (מיפוי קוגניטיבי של מרחבים, תהליכי למידה, שיקום), הנגשת הסביבה, ואוכלוסיות עם צרכים מיוחדים במיוחד אוכלוסית העיוורים. עבודתי בתחום מבוססת הן על ניסיוני המחקרי והאקדמי והן על ניסיוני המעשי בהוראת אוכלוסיות עם צרכים מיוחדים, במשך שנים רבות. בשנים 2004-2008, עסקתי במחקר כעמיתת בתר-דוקטורט במכון הטכנולוגי במסצ 'וסטס (MIT) במחלקה להנדסה מכאנית, במעבדה לחישה. עיקר התמחותי היתה במו"פ של סביבות וירטואליות רב-חושיות עתירות טכנולוגיות מתקדמות (כגון משוב קולי ומשוב של תחושה וכוח- haptic feedback) המותמאות לאוכלוסיית העיוורים ולקויי ראייה. מטרת, סביבות אלה לספק לעיוור מידע מרחבי ליצירת מיפוי קוגניטיבי של סביבות לא מוכרות לו בטרם הגיעו אליהן, ולפיכך לשפר את יכולת הליכתו בהן באופן עצמאי ובטוח. מחקר זה התאפשר אודות לקבלת מלגת פולברייט וכמו כן למענקי מחקר מ National Eye Institute  National Institute of Health.

בסוף שנת 2008 חזרתי לישראל, לאוניברסיטת תל-אביב, ביה"ס לחינוך בו אני ממשיכה את מחקרי. פעילות מחקרית זו מתאפשרת בעקבות קבלת מענק מחקר מהאיחוד האירופאי (FP7-PEOPLE-IRG), אשר איפשרו לי המשך המחקר בארץ בשיתוף פעולה עם Nottingham Trent University ו- MIT.

בעקבות שת"פ מחקרי עם החוקרת שרונה טל לוי מאוניברסיטת חיפה בנושא: שימוש בערוץ השמע לצרכי למידת מערכות מורכבות בתחום הוראת הכימיה על-ידי אנשים עיוורים. למחקר זה הוענק מענק מחקר מהקרן הלאומית למחקר 2011-2015.

ציפיותי מהמחקר הן מעבר לתרומה התיאורטית, אני מצפה לתרומה ברמה היישומית: תוצאות המחקר יספקו מידע תשתיתי אשר יעמוד לרשות אנשי הוראה, שיקום, מפתחי סביבות ווריטואליות והן מפתחי סביבות למידה בתחום לימודי הסביבה לצורך תכנון ופיתוח של פתרונות מעשיים בהנגשת סביבות למידה בהתאם לאוכלוסיות היעד. מצופה כי בעתיד טכנולוגיות ידע מוגונות ישמשו ככלים מרכזיים בתוכניות הלימוד והשיקום, ויועמדו לשימושם של האנשים בעל י צרכים מיוחדים והאוכלוסיה בכלל לצרכי למידה ושיקום.

 

Orly Lahav is a Senior Lecturer in the Department of Education in Mathematics, Science and Technology in the School of Education at Tel-Aviv University. Dr. Lahav was a special education teacher for blind and visually impaired students for 11 years. For the past 20 years she has been involved in the research, development, and implementation of advanced learning technologies to enhance cognitive, learning and rehabilitation skills for people who are blind or visually impaired. 

תחומי מחקר והוראה

תחומי מחקר: סביבות וירטואליות בחינוך ושיקום, למידה והוראה באמצעות טכנולוגיות מידע.

תחומי הוראה: טכנולוגיה ולמידה, סביבות ממוחשבות לקידום אנשים עם צרכים מיוחדים.

פרסומים

Publication (last five years):

  • Lahav, O., & Levy, S.T. (2011). Listening to complexity: Blind people’s learning about gas particles through a sonified model. International Journal on Disability and Human Development, 10(1), 87-91.
  • Lahav, O., Schloerb, D., Kummar, S., & Srinivasan, M. A. (2011). A virtual map to support people who are blind to navigate through real spaces. Journal of Special Education Technology, 26(4), 41-56.
  • Lahav, O., Schloerb, D., Kummar, S., & Srinivasan, M. A. (2012). A Virtual Environment for People Who Are Blind – A Usability Study. Journal of Assistive Technologies 6(1), 38-52.
  • Levy, S. T., & Lahav, O. (2012). Esnabling people who are blind to experience science inquiry through sound-based mediation. Journal of Computer Assisted Learning, 28(6), 499-513.
  • LahavSchloerb, D., & Srinivasan, M. A. (2012). Newly blind persons using virtual environment system in a traditional orientation and mobility rehabilitation program: a case study. Disability and Rehabilitation: Assistive Technology, 7(5), 420-435.
  • Lahav, O., Schloerb, D., & Srinivasan, M. A. (2013). Virtual Environment System in Support of a Traditional Orientation and Mobility Rehabilitation Program for People Who Are Blind. PRESENCE: Teleoperators and Virtual Environments, 22(3), 235-254, MIT Press.
  • Lahav, O. (2014). Improving orientation and mobility skills through virtual environments for people who are blind: Past research and future potential. International Journal on Child Health and Human Development, 7(4).
  • LahavVirtual reality as orientation and mobility aid to support people who are blind. The Journal of Assistive Technologies, 8, Emerald.
  • Lahav, O., Gedalevitz, H., Battersby, S., Brown, D., Evett, L. & Merritt, P. (2014). Using Wii Technology to Explore Real Spaces Via Virtual Environments for People Who Are Blind. The Journal of Assistive Technologies, 8(3), 150-160, Emerald. The journal’s editorial team selected this paper as the Outstanding Paper of 2014.
  • Lahav, O., Schloerb, D., & Srinivasan, M. A. (2015). Rehabilitation Program Integrating Virtual Environment to Improve Orientation and Mobility Skills for People Who Are Blind. Computers and Education, 80, 1-14, Elsevier. DOI: 10.1016/j.compedu.2014.08.003
  • Lahav, O., Schloerb, D., & Srinivasan, M. A. (2015). Virtual Environment for People Who Are Blind Integrated in a Traditional Orientation and Mobility Rehabilitation Program. Journal of Visual Impaired and Blindness (JVIB), 109(1), American Foundation for the Blind, NY. 
אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>