המחקר בו אני עוסקת הינו רב-תחומי ומשלב בין גופי ידע מגוונים: טכנולוגיה (טכנולוגיות ידע, עזרי חישה, ממשק אדם-מכונה), קוגניציה ולמידה (מיפוי קוגניטיבי של מרחבים, תהליכי למידה, שיקום), הנגשת הסביבה, ואוכלוסיות עם צרכים מיוחדים במיוחד אוכלוסית העיוורים. עבודתי בתחום מבוססת הן על ניסיוני המחקרי והאקדמי והן על ניסיוני המעשי בהוראת אוכלוסיות עם צרכים מיוחדים, במשך שנים רבות. בשנים 2004-2008, עסקתי במחקר כעמיתת בתר-דוקטורט במכון הטכנולוגי במסצ 'וסטס (MIT) במחלקה להנדסה מכאנית, במעבדה לחישה. עיקר התמחותי היתה במו"פ של סביבות וירטואליות רב-חושיות עתירות טכנולוגיות מתקדמות (כגון משוב קולי ומשוב של תחושה וכוח- haptic feedback) המותמאות לאוכלוסיית העיוורים ולקויי ראייה. מטרת, סביבות אלה לספק לעיוור מידע מרחבי ליצירת מיפוי קוגניטיבי של סביבות לא מוכרות לו בטרם הגיעו אליהן, ולפיכך לשפר את יכולת הליכתו בהן באופן עצמאי ובטוח. מחקר זה התאפשר אודות לקבלת מלגת פולברייט וכמו כן למענקי מחקר מ National Eye Institute National Institute of Health.
בסוף שנת 2008 חזרתי לישראל, לאוניברסיטת תל-אביב, ביה"ס לחינוך בו אני ממשיכה את מחקרי. פעילות מחקרית זו מתאפשרת בעקבות קבלת מענק מחקר מהאיחוד האירופאי (FP7-PEOPLE-IRG), אשר איפשרו לי המשך המחקר בארץ בשיתוף פעולה עם Nottingham Trent University ו- MIT.
בעקבות שת"פ מחקרי עם החוקרת שרונה טל לוי מאוניברסיטת חיפה בנושא: שימוש בערוץ השמע לצרכי למידת מערכות מורכבות בתחום הוראת הכימיה על-ידי אנשים עיוורים. למחקר זה הוענק מענק מחקר מהקרן הלאומית למחקר 2011-2015.
ציפיותי מהמחקר הן מעבר לתרומה התיאורטית, אני מצפה לתרומה ברמה היישומית: תוצאות המחקר יספקו מידע תשתיתי אשר יעמוד לרשות אנשי הוראה, שיקום, מפתחי סביבות ווריטואליות והן מפתחי סביבות למידה בתחום לימודי הסביבה לצורך תכנון ופיתוח של פתרונות מעשיים בהנגשת סביבות למידה בהתאם לאוכלוסיות היעד. מצופה כי בעתיד טכנולוגיות ידע מוגונות ישמשו ככלים מרכזיים בתוכניות הלימוד והשיקום, ויועמדו לשימושם של האנשים בעל י צרכים מיוחדים והאוכלוסיה בכלל לצרכי למידה ושיקום.
Orly Lahav is a Senior Lecturer in the Department of Education in Mathematics, Science and Technology in the School of Education at Tel-Aviv University. Dr. Lahav was a special education teacher for blind and visually impaired students for 11 years. For the past 20 years she has been involved in the research, development, and implementation of advanced learning technologies to enhance cognitive, learning and rehabilitation skills for people who are blind or visually impaired.