פרופ' דורית ארם

מנהלת ביה"ס לחינוך סגל אקדמי בכיר
פרופ' דורית ארם
טלפון פנימי: 03-6407117
משרד: שרת, 302

מידע כללי

פרופ' דורית ארם היא ראש המגמה לייעוץ חינוכי.  מחקרה מתמקד בהבנת תיווך המבוגרים להתפתחות ילדים צעירים וקידומו בחברה היהודית והערבית. היא חוקרת את אופי האינטראקציה של הורים וגננות  עם ילדים בעת קריאת ספר וכתיבה ובוחנת את משמעותו להתפתחות ניצני האוריינות ולהתפתחות הרגשית חברתית של הילדים.  מחקריה בוחנים אינטראקציות אלה בקרב ילדים עם התפתחות תקינה והתפתחות מוקדמת (קוראים מקדימים), ילדים עם צרכים ייחודיים כמו לקות שמיעה או לקות קשב וילדים ממיצב חברתי כלכלי נמוך.

בשאיפה לקדם  ניצני אוריינות והסתגלות רגשית חברתית של ילדי גן היא מפתחת ומעריכה תכניות התערבות לקידום רמת התיווך של הורים וגננות

 

Prof. Dorit Aram is the head of the Counseling Program in Tel Aviv University's School of Education, Israel. Her research focuses on parent-child literacy interactions and their implications for early literacy and socio-emotional development, in Hebrew and Arab communities. Addressing needs in special populations, her work examines these interactions in parent-child dyads of children with hearing loss, ADHD, and low socioeconomic background, and among precocious readers.

Prof. Aram has conducted early interventions aimed at improving kindergarten and preschool teachers’ as well as parents’ mediation and children's early literacy.

 

תחומי מחקר והוראה

תחומי מחקר: מקום המבוגרים בהתפתחות ילדים בגיל הרך, תוך התמקדות באוכלוסיה בסיכון חברתי כלכלי.

 

תחומי הוראה: התפתחות בגיל הרך ומקום המבוגרים בהתפתחות הילדים.

פרסומים נבחרים

  1. Aram, D., Fine Y., & Ziv, M. (2013). Enhancing parent-child shared book reading interactions: Promoting references to the book's plot and socio-cognitive themes. Early Childhood Research Quarterly, 28(1), 111-122. http://dx.doi.org/10.1016/j.ecresq.2012.03.005
  2. Levin, I., & Aram, D. (2013). Promoting early literacy via practicing invented spelling: A comparison of different mediation routines. Reading Research Quarterly, 48(3), 1-16. doi:10.1002/rrq.48
  3. סמדג'ה, מ., זיו, מ. וארם, ד. (2013). תיווך הורי המתייחס להיבטים של תיאורית ה-mind בעת קריאת ספר וסיפור ספר. מגמות, מט,1, 105-82.
  4.   זיו, מ., סמדג'ה, מ. וארם, ד. (2013). קריאת ספר ילדים בגן על ידי גננות והתייחסותן להיבטים של הבנה חברתית (תיאורית ה – mind). חוקרים@גיל רך, 1, 72-48. http://sites.levinsky.ac.il/wordpress/kindergarten/?page_id=2
  5. Aram, D., Korat, O., Saiegh-Haddad, E., Hassunha Arafat, S., Khoury, R., & Hija, J. (2013). Early literacy among Arabic speaking kindergartners: The role of socioeconomic status, home literacy environment and maternal mediation of writing. Cognitive Development, 28(3), 193-208
  6. סבאג, ת. וארם, ד. (2013). תרומת מפגשי אם-ילד בעת קריאת ספר להתפתחות המוסר בקרב ילדים צעירים. חוקרים@גיל רך, 2, 19-1. http://sites.levinsky.ac.il/wordpress/kindergarten/?page_id=2
  7. Aram, D., Korat, O., & Hassunha Arafat, S. (2013). The contribution of early home literacy activities to reading and writing in Arabic in first grade. Reading and Writing: An Interdisciplinary Journal, 26(9), 1517-1536
  8. Skibbe, L. E., Bindman, S. L., Hindman, A. H., Aram, D., & Morrison, F. J. (2013). Longitudinal relations between parental writing support and preschoolers' language and literacy skills. Reading Research Quarterly, 48(4), 387-401
  9. Levin, I., Aram, D., Tolchinsky, L., & McBride, C. (2013). Maternal mediation of writing and children's early spelling and reading: The Semitic abjad versus the European alphabet. Writing Systems Research, 2, 134-155. DOI:10.1080/17586801.2013.797335
  10. פיין, י., ארם, ד. וזיו, מ. (2014). קידום ההבנה הרגשית-חברתית של הילד באמצעות תיווך הורי בעת קריאת ספרים. מגמות, מ"ט (3), 415-445.
  11. Aram, D., Abiri, S., & Elad, L. (2014). Predicting early spelling: The contribution of children's early literacy, self-regulation, private speech during spelling, and parental spelling support. Reading and Writing: An Interdisciplinary Journal, 27(4), 685-707.
  12. Sverdlov, A., Aram, D., & Levin, I. (2014). Kindergarten teachers' literacy beliefs and self-reported practices: On the heels of a new national literacy curriculum. Teaching and Teacher Education, 39, 44-55.
  13. Bindman, S. W., Skibbe, L. E., Hindman, A. H., Aram, D., & Morrison, F. J. (2014). Parental writing support and preschoolers’ early literacy, language, and fine motor skills. Early Childhood Research Quarterly, 29, 614-624.
  14. ארם, ד., וחזן, ה. (2014). אינטראקציות קריאה ספר עם ילדי גן עם/בלי ADHD: הערכת מאפייני התנהגות ושיח. מפגש לעבודה חינוכית סוציאלית, 39, 54-35.
  15. Chen, P., Aram, D., & Tannenbaum, M. (2014). Forums for parents of young children: Parents' online conversations in Israel and France. International Journal about Parents in Education, 8(1).
  16. Ziv, M., Smadja, M., & Aram, D. (2014). Mothers' and teachers' mental-state discourse with preschoolers during storybook reading. Journal of Cognitive Education and Psychology, 13(1), 103-119. 
  17. Ziv, M., Smadja, M., & Aram, D. (2015). Preschool teachers' reference to theory of mind topics during different contexts of shared book reading. Teaching and Teacher Education, 45, 14-24.
  18. לוין, א. וארם, ד. (2015). אימהות כותבות וקוראות ספרים לילדי גן: משמעות טיפוח פעילויות אלו לאוריינות הילדים. אוריינות ושפה, 5, 44-11.
אוניברסיטת תל-אביב, ת.ד. 39040, תל-אביב 6997801
Developed by
UI/UX Basch_Interactive