סמינר סגל - משנים "פרדיגמה" בחינוך: מאינטואיציה למדע

הרצאה ודיון עם פרופ' דוד חן

31 במרץ 2014, 11:00 
בית ספר לחינוך 
ללא תשלום
משנים "פרדיגמה" בחינוך: מאינטואיציה למדע

חברי סגל וסטודנטים מוזמנים להרצאה ודיון עם פרופ' דוד חן שתתקים ב-31.3 בשעה 11:00 בחדר 431 בבנין שרת

פרופ' חן שימש כראש בית הספר לחינוך באוניברסיטת תל אביב בעבר והינו חבר סגל פעיל ומוערך.

 

 להלן מתוך התקציר אודות המניפסט החינוכי עליו ידבר פרופ' חן:

 

המניפסט החינוכי מציע מסגרת רציונלית מדעית לדיון הציבורי והמקצועי בשאלות החינוך.
בראשיתו מאבחן המניפסט את משבר החינוך ומציג שמונה גורמים לכך:

 

היעדר תשתית מדעית, היעדר מענה לשונות האנושית, תפישה מכניסטית של האדם, התעלמות מתהליכי התפתחות הילד, גישה אנרכוניסטית לגבי מהות הידע האנושי, התעלמות מסוכני הידע החדשים, התעלמות מהגלובליזציה ואנכרוניזם של דרכי הכשרתם של עובדי החינוך.

לאחר זיהוי הגורמים למשבר, מוצעת הגדרה חדשה לחינוך:

החינוך הוא מערכת חברתית המתווכת בין התלמיד לבין הידע האנושי (מכלול התרבות המחייב למידה: מדע, דת, שפה, מוסר, טכנולוגיה ויצירה אמונתית). התהליך המרכזי של התיווך הוא תהליך הלמידה. כל שאר התהליכים המעורבים בחינוך מהווים גורמים תומכים במערכת החברתית החינוכית.

מכאן נגזרות ההצעות לשינוי מרחיק לכת של הגישה לחינוך. עקרי השינוי הם:

מעבר  מבית הספר (המוסד המארגן את מקום וזמן הלמידה) למערכת למידה (שותפות של המשפחה, בית הספר וסוכני ידע חברתיים).

מעבר מתפישת הוראה ולמידה מכניסטית לתפישה הומוניסטית המבוססת על טבע האדם.

מעבר מגישה תעשייתית השואפת לסטנדרטיזציה של החינוך, לגישה המקבלת את השונות הבין אישית, החברתית והתרבותית.

מעבר מתכניות לימודים קשיחות ולינאריות לתכניות לימודים המותאמות לצורכי הפרט.

מטרת המניפסט: לקדם ולהניע דיון ציבורי, אקדמי במהותו, על מנת ליצור את השינוי המיוחל בחינוך לקראת המילניום השלישי.

סוף מעשה במחשבה תחילה. לא רפורמות אנחנו צריכים אלא תהליך המורכב מדיון מקצועי וחברתי, תכנון נכון בעקבותיו, ולאחריהם, יצירת שינוי הדרגתי.

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>