תואר שני בלקויות למידה

במסגרת החוג לחינוך מיוחד וייעוץ חינוכי

 

תואר שני בלקויות למידה

 

ראש החוג: פרופ' לילך שלו מבורך

עוזרת מנהלית: בת שבע גרניט

מזכירת סטודנטים: אודליה בכר

 

שלום וברוכים הבאים,

למה יש אנשים שקשה להם לקרוא למרות שהם טובים במתמטיקה, ולעומת זאת יש כאלה שבולעים ספר שלם עוד לפני ארוחת הבוקר אבל אין להם מושג בלוח הכפל? איך מזהים הפרעת קשב, דיסלקסיה, או דיסקלקוליה, ואיך עוזרים לאנשים לילדים, סטודנטים ומבוגרים עם קשיים כאלה?

איזה קשיים רגשיים, חברתיים ואחרים יש לילדים ומבוגרים עם לקויות למידה ואיך עוזרים להם? האם יש לנו סיכוי לשנות את הסטיגמות על אנשים עם לקויות למידה?

מה הקשר בין לקויות למידה לבין למידה תקינה? מה זה ״למידה מותאמת אישית״, ואיך מיישמים אותה? האם אפשר לתכנן את הלמידה כך שתתאים למגוון לומדים שונים, שלכל אחד מהם יכולות ושאיפות שונות?

איך יוצרים כלים שתומכים בלמידה באופן אפקטיבי, למשל שיטות פדגוגיות, מוצרים טכנולוגיים, טכניקות רגשיות או פרקטיקות עבודה?

מה הדמיון ומה ההבדלים בין לקויות למידה התפתחותיות לבין לקויות קוגניטיביות נרכשות שמתרחשות במהלך החיים (למשל אחרי פגיעה מוחית)?

אם השאלות האלה מסקרנות אותך, אם רצית לדעת איך עונים עליהן, איך חוקרים אותן מדעית, ואיך מיישמים את התשובות בשטח - אז התואר השני שלנו הוא ממש בשבילך!

בשנים האחרונות יש עלייה מתמדת בצורך לאבחן במדויק תפקודי למידה ולקויות למידה, ובצורך לתת מענה טיפולי מתאים ומקצועי: להתאים את הלמידה לקשיים, ליכולות ולשאיפות של כל אחד. במקביל, אנחנו עדים להתפתחויות אדירות במדעים קוגניטיביים, מדעי המוח, ובהבנה של תהליכים חברתיים, רגשיים ופדגוגיים. התקדמויות אלה מאפשרות לנו להבין יותר טוב ויותר לעומק מהי למידה, מהן לקויות למידה, ואיך לרתום את הידע המדעי המתפתח-במהירות ולתרגם אותו לשינויים משמעותיים בשטח.

בתואר השני אצלנו תלמדו על כל אלה: מהי למידה, מהם המנגנונים הקוגניטיביים, החברתיים והרגשיים שמאפשרים לנו לתפקד, איך הם מתפתחים, ומה מאפיין אותם כשיש לקויות למידה או הפרעות קשב. תלמדו זאת תוך התייחסות למגוון אוכלוסיות - ילדים, מתבגרים ומבוגרים, אנשים עם התפתחות תקינה וכאלה עם לקויות למידה, עם לקויות קשב, עם אוטיזם, עם לקויות שמיעה או אנשים אחרי פגיעה מוחית,. תלמדו גם את העקרונות והפרקטיקות של עבודת שטח אפקטיבית: איך מזהים לקויות למידה ואיך מתמודדים איתן, ואיך מפתחים ומתאימים שיטות אבחון, טיפול והתערבות.

הלימודים אצלנו יכינו אותך לעסוק במגוון היבטים של למידה תקינה, לקויות למידה וליקויים קוגניטיביים אחרים, כמו גם בקשיים חברתיים או רגשיים הנלווים לכך. הבוגרות והבוגרים שלנו נמצאים במגוון גדול של תחומי עיסוק: מחקר, הוראה, הדרכה, טיפול פרטני, קביעת מדיניות, פיתוח כלי אבחון, פיתוח תכניות לימודים, פיתוח כלים פדגוגיים, ועוד

 

מי יכול להירשם?

בעלי תואר ראשון או שני ממוסד אקדמי מוכר על ידי המל"ג בציון גמר 85 ומעלה, בכל התחומים.

בתהליך הקבלה, תוזמנו לראיון אצל סגל החוג, לקראת ריאיון הקבלה תתבקשו לקרוא מאמר אקדמי באנגלית ולענות בכתב ובע"פ על כמה שאלות לגביו.

 

מה הבוגרות שלנו עושות?

כשתסיימו אצלנו תואר שני, ייפתחו בפניכן/ם מגוון תפקידים מגוונים בתחומים של מחקר, קביעת מדיניות, הדרכה, חינוך והתערבות בהקשר ללקויות למידה. למשל:

  • מורת שילוב במשרד החינוך (דרושה גם תעודת הוראה בחינוך מיוחד)
  • מורה פרטית להוראה מותאמת
  • מאבחנת לקויות למידה
  • מאבחנת ילדים במרכזי תמיכה (דרושה גם תעודת הוראה)
  • מת״ל.ים בחטיבת ביניים (דרושה גם תעודת הוראה)
  • מנהלת מרכזי תמיכה במכללות
  • יועצת לימודים לסטודנטים במכללות

 

 

בשאלות ופרטים נוספים ניתן לפנות לבת שבע  בדוא"ל או לטלפון 03-6408472,

נשמח לעמוד בקשר

 

 

הרחב הכל

להלן תמצאו תשובות למגוון שאלות שעשויות לעניין אתכן.ם לקראת הלימודים.
*הדף כתוב לרוב בלשון נקבה אך מכוון לכולם – לומדים אצלנו גם גברים
 

מה זה בדיוק דיסלקסיה, דיסקלקוליה ו-ADHD, ואיך באמת מתכננים ומבצעים למידה מותאמת אישית?

בשנים האחרונות הולכת ומתחזקת ההבנה שחשוב להתאים את הלמידה לצרכים האישיים של כל לומד, כולל לומדים עם לקויות למידה או עם קשיים חברתיים-רגשיים. במקביל, הולך ומתפתח הידע המדעי שלנו לגבי יכולות קוגניטיביות, חברתיות ורגשיות ולגבי התרומה שלהן לרכישת מיומנויות אקדמיות ולתהליכי למידה שונים.
ההתקדמות המדעית הזו מאפשרת לשכלל את השיטות לאבחון וטיפול בלקויות למידה במגוון תחומים – קריאה, כתיבה ושפה, מתמטיקה, קשב ותפקודים ניהוליים, היבטים חברתיים-רגשיים והתנהגותיים ועוד. במקביל, ההתקדמות מאפשרת לנו לשכלל את שיטות ההערכה של תפקודים קוגניטיביים ואקדמיים לא רק במקרים של לקויות למידה אלא אצל כלל הלומדים; לפתח טכניקות למידה והוראה אפקטיביות יותר; ולהבין את יחסי הגומלין בין תפקודים קוגניטיביים, חברתיים ורגשיים.

 

אם את.ה רוצה...

  • להבין למה יש ילד (או מבוגר) שמתקשה כל כך בשפה למרות שהוא טוב במתמטיקה (או להיפך);
  • לדעת איך לעזור לילד עם הפרעת קשב, דיסלקסיה, או קשיים רגשיים או אחרים;
  • להבין לעומק איך המוח שלנו מתמודד עם מגוון תפקודים אקדמיים מורכבים, ואולי גם להשתלב במחקרים פורצי-דרך בתחום הזה;
  • להבין איך לתכנן את הלמידה כך שתתאים למגוון לומדים עם יכולות ושאיפות שונות;
  • לדעת לזהות איפה בדיוק הלומד "נתקע" במהלך השיעור, ואיך לעזור לו לעבור את זה;
  • להשפיע על אופן הטיפול בלקויות למידה והפרעות התפתחותיות, ולשנות את הסטיגמות שקשורות בלקויות למידה --

אם את.ה רוצה את הדברים אלה, התואר השני שלנו הוא ממש בשבילך!

 

 

מדוע ללמוד תואר שני דווקא בלקויות למידה?
  • כי התואר יתן לכן ידע מעמיק לגבי תהליכי למידה – גם אצל ילדים ומבוגרים עם התפתחות טיפוסית, וגם אצל מי שיש להם לקויות למידה.
  • כי תואר שני בלקויות למידה פותח אפשרויות תעסוקה במגוון עבודות עם ילדים עם לקויות למידה, במיוחד עם משרד החינוך, ולגבי חלק מהעבודות הוא ממש דרישה הכרחית.
  • כי התואר נותן לא רק כלים מעשיים להוראה, אלא גם ידע וכלים שיאפשרו לכן להעריך ולפתח כלים חדשים.
  • כי לימודי התואר השני מאפשרים להתנסות במחקר בתחומים קוגניטיביים, חברתיים ורגשיים עם אוכלוסיות שונות – ילדים ומבוגרים עם לקויות למידה, לקויות התפתחותיות או קשיים רגשיים/חברתיים; מבוגרים עם קושי קוגניטיבי בעקבות פגיעת מוח; ילדים ומבוגרים ללא לקויות מרקע חברתי/תרבותי שונה.
     
מדוע ללמוד תואר שני בלקויות למידה דווקא באוניברסיטת תל אביב?
  • כי רק באוניברסיטת ת"א יש חוג משולב של לקויות למידה וייעוץ חינוכי. השילוב הזה מאפשר לכן מגוון רחב יותר של קורסי בחירה, שעוסקים בהבדלים בין-אישיים בין לומדים  ומשפחותיהם על כל ההיבטים שלהם – קוגניטיביים, רגשיים, חברתיים, משפחתיים וסביבתיים.
  • כי תכנית הלימודים שלנו מודולרית ומאפשרת לבחור במה להתמקד וכמה. תוכלו להתמקד רק בלימודי הליבה לתואר שני (תכנית בהיקף של יום לימודים אחד בשבוע במשך שנתיים), ותוכלו לבחור להוסיף עליהם גם מרכיבים נוספים: לימודי תעודה באבחון לקויות למידה, ותעודת הוראה בלקויות למידה.
  • כי הלימודים אצלנו מאפשרים לרכוש ידע והתנסות מעשיים, שמתבססים על הבנה תיאורטית מעמיקה של תהליכי למידה ולקויות למידה. אנחנו מאמינים שזהו בסיס הכרחי לצורך אבחון וטיפול אפקטיביים, למידה מותאמת אישית יעילה, ויצירת שיפור משמעותי במערכת החינוך.
  • כי תכנית הלימודים שלנו משקפת ראייה רחבה מאד של תהליכי למידה ולקויות למידה. תלמדו על מגוון רחב של תחומים - קריאה, כתיבה, דיבור ושאר תחומי השפה; מתמטיקה; קשב; ובנוסף על היבטים רגשיים, חברתיים, סביבתיים ומשפחתיים.
  • כי אצלנו תלמדו, יותר מבכל מקום אחר, איך לנתח באופן מפורט את הפרופיל הקוגניטיבי של כל לומד, תוך שימוש בכלים נוירופסיכולוגיים מתקדמים, ואיך להשתמש בפרופיל הזה לצורך אבחון וטיפול.
  • כי הלימודים שלנו הם בסטנדרטים אקדמיים מצויינים, ותלמדו אצל מרצים וחוקרים מהשורה הראשונה בארץ ובעולם. במקביל לכך, החוג לחינוך מיוחד וייעוץ חינוכי באוניברסיטת תל אביב ידוע ביחס האישי שהסטודנטיות מקבלות מהמרצים. אצלנו מכירים כל סטודנטית באופן אישי ומלווים אותה בתהליך ההתפתחות האישי והמקצועי.
  • כי במסלול הלימודים עם תזה, ולעתים אפילו במסגרת הקורסים בתואר, תוכלו לקחת חלק במחקרים תיאורטיים ויישומיים פורצי-דרך אצל החוקרים המובילים בתחום.

 

מה הבוגרות שלנו עושות?

אם סיימתן אצלנו תואר שני, ייפתחו בפניכן/ם מגוון תפקידים מגוונים בתחומים של מחקר, קביעת מדיניות, הדרכה, חינוך והתערבות בהקשר ללקויות למידה. למשל:

  • מורת שילוב במשרד החינוך (דרושה גם תעודת הוראה בחינוך מיוחד)
  • מורה פרטית להוראה מותאמת
  • מאבחנת לקויות למידה
  • מאבחנת ילדים במרכזי תמיכה (דרושה גם תעודת הוראה)
  • מת״ל.ים בחטיבת ביניים (דרושה גם תעודת הוראה)
  • מנהלת מרכזי תמיכה במכללות
  • יועצת לימודים לסטודנטים במכללות
     

מידע מפורט ושאלות נפוצות

תהליך הקבלה והרישום

מי יכול.ה להירשם לתואר?

בעלי תואר ראשון או שני ממוסד אקדמי מוכר על ידי המל"ג בציון גמר 85 ומעלה.

אם ממוצע הציונים שלכם פחות מ-85, תוכלו לפנות לוועדת חריגים. לשם כך, הירשמו כרגיל לחוג, למגמה שבחרתן. תקבלו באופן אוטומטי הודעת דחייה. הגישו אל מזכירות החוג פנייה לוועדת חריגים המפרטת את הנימוק לפנייה. ועדת החריגים מתכנסת פעם בשנה ומקבלת החלטה מי מהפונים יוזמן לריאיון קבלה. בכל מקרה לא מובטחת קבלה למגמה.

איפה נרשמים ומה תהליך הקבלה?

הרישום נעשה באופן מקוון דרך אתר הרישום של האוניברסיטה.

מי שעמדו בקריטריונים יוזמנו לראיון אישי, בעקבותיו יוחלט סופית מי מתקבל.ת לתכנית.

אנו משתדלים להודיע על קבלה או אי קבלה תוך זמן קצר מהראיון - עד חודש, וברוב המקרים פחות מכך.

עד מתי אפשר להירשם?

ניתן להירשם עד שהמכסה מלאה. ניתן לבדוק איתנו טלפונית 03-6408472 אם הרישום עדיין פתוח או כבר נסגר.

בשנים קודמות, היו שנים בהן הרישום נמשך ממש עד לפתיחת שנת הלימודים, ובאחרות הרישום נסגר הרבה קודם לכן.

מה ישאלו אותי בראיון הקבלה?

לקראת ריאיון הקבלה תקבלי לדוא"ל האישי שלך הנחיות מסודרות וברורות. בין השאר, תתבקשי לקראת הראיון לקרוא מאמר אקדמי (יינתנו 2 מאמרים לבחור מהם) ולענות בכתב על כמה שאלות לגביו.

הריאיון יתקיים בזום עם אשת/איש סגל מהחוג, ואורך כ-20 דקות. במהלך הריאיון נבקש ממך לספר על עצמך, על הניסיון החינוכי/מקצועי שלך, ועל הסיבה שבחרת לפנות ללימודי לקויות למידה. החלק השני בריאיון יוקדש להיבט האקדמי: נשאל אותך על הניסיון האקדמי והמחקרי שלך, נבקש ממך לספר על עבודת מחקר שכתבת ועל המאמר שקראת לקראת הראיון. בחלק האחרון של הריאיון תהיה לך אפשרות לשאול שאלות ולקבל מידע נוסף. 

הריאיון מתקיים באווירה נעימה. אנחנו מודעים לכך שזוהי סיטואציה מלחיצה ומשתדלים להקל על הלחץ. במקביל, אנו ממליצים להתכונן אל הראיון היטב.

תכנית הלימודים

במסגרת התואר, תלמדו על תהליכי ההתפתחות של תפקודים קוגניטיביים ואקדמיים אצל ילדים עם התפתחות טיפוסית או עם לקויות למידה (לקויות שפה, מתמטיקה וכו׳), לקויות קשב, והפרעות התפתחותיות אחרות כגון אוטיזם. תלמדו איך לזהות את הלקויות האלה ואת מקורן, ואיך לפתח ולהתאים שיטות אבחון, טיפול והתערבות. תלמדו לא רק על הקשיים אלא גם על גורמי חוסן קוגניטיביים, רגשיים -חברתיים וסביבתיים.

מה המבנה של תכנית הלימודים?

משך הלימודים: שנתיים. 

יום הלימודים המרכזי בשנה א' הנו יום רביעי (למעט שיעורי ההשלמה הניתנים בימים נוספים)  ויום הלימודים המרכזי בשנה ב' הנו יום חמישי.

שימו לב – סטודנטיות שיבחרו לבצע תזה לרוב ממשיכות את ביצוע התזה במשך שנה נוספת

 היקף שעות הלימוד לתואר:

במסלול ללא עבודת גמר הוא 36 ש"ס

ובמסלול עם עבודת גמר היקף השעות הוא 30 ש"ס, ועבודת התזה נספרת כ-6 ש"ס.

(ש״ס = שעה אקדמית אחת במשך סמסטר)

 

חשוב לזכור שישנה למידה עצמאית בבית שהיא חשובה לא פחות. אנחנו נבקש מכן לקרוא מאמרים, לכתוב עבודות וכדומה. השאירו גם פנאי לחשוב על החומר שלמדתן ולהפנים אותו. 

הסטודנטיות.ים במסלול המחקרי יגישו בסוף הלימודים עבודת תזה.

הסטודנטיות.ים במסלול העיוני יגישו בסוף הלימודים פרויקט גמר.

 

במסגרת התואר, תלמדו על תהליכי ההתפתחות של תפקודים קוגניטיביים ואקדמיים אצל ילדים עם התפתחות טיפוסית או עם לקויות למידה (לקויות שפה, מתמטיקה וכו׳), לקויות קשב, והפרעות התפתחותיות אחרות כגון אוטיזם. תלמדו איך לזהות את הלקויות האלה ואת מקורן, ואיך לפתח ולהתאים שיטות אבחון, טיפול והתערבות. תלמדו לא רק על הקשיים אלא גם על גורמי חוסן קוגניטיביים, רגשיים -חברתיים וסביבתיים.

 

איזה קורסים לומדים?

אנו מציעים סדנאות וקורסים מגוונים, שחלקם במסגרת חובה ורבים אחרים במסגרת בחירה. במסגרת קורסי החובה יש קורסים של מיומנויות אקדמיות (למשל שיטות מחקר), וקורסי מבוא שסוקרים את הנושאים הבסיסיים שנלמדים בתואר (שפה, קשב, חשיבה מתמטית, מאפיינים רגשיים של ילדים עם לקויות למידה, וכו׳).

שאר הקורסים הם לבחירתכן. ביניהם סמינרי מחקר, קורסים העוסקים בתרגום מתיאוריה למעשה (פרקטיקום), וקורסים תיאורטיים. להלן פירוט מלא של

תכנית הלימודים במסלול העיוני (ללא תזה)תכנית הלימודים במסלול המחקרי (עם תזה), ומערכת השעות.

 

האם לומדים מהבית או באוניברסיטה?

אחרי שנות הקורונה, למדנו שאי אפשר להחליף את הפגישה בקמפוס. המפגש בין המרצים לסטודנטים, וגם המפגש בין הסטודנטיות, יוצרים קשרים משמעותיים ומעשירים את הלמידה.
אבל קשה גם להחליף את הנוחות של הלמידה מרחוק! אנו משתדלים להפיק את המקסימום משתי האפשרויות.
הלימודים מתקיימים לרוב  בקמפוס, אבל בכל סמסטר אנחנו משלבים כשבועיים בהם הלמידה מתבצעת מרחוק, מהבית. 

מהי שיטת הלימוד

אנחנו מאמינים מאוד בלמידה חדשנית ואקטיבית. אנחנו משלבים למידה פעילה בקורסים רבים. תתנסו בעבודה עצמאית ובעבודה בקבוצות, בכיתה 'הפוכה', בכלים טכנולוגיים חדשניים ובעבודה מעשית, ובמקביל גם בקורסים שניתנים בפורמט של הרצאה ודיון.
 

מה זה פרויקט הגמר?

הסטודנטיות במסלול העיוני (ללא הגשת תזה) יגישו בסיום הלימודים פרויקט גמר. העבודה על הפרויקט תתבצע במהלך סמסטר ב׳ של שנת הלימודים השניה, במקביל לקורס ייעודי שמלווה את הפרויקט. הפרויקט אמור ליישם, בשטח החינוכי, את העקרונות התיאורטיים והמעשיים שלמדתן במסגרת התואר. אופן היישום שונה מפרויקט לפרויקט ויכול להיות, למשל, תכנון ובנייה של כלים פדגוגיים מבוססי-תאוריה, יצירה או העברה של סדנה לצוותים חינוכיים או הורים על נושאים שרלוונטיים לתחום-הדעת שלמדתן, או יצירה של חומרים רלוונטיים שמיועדים לקהל רחב יותר.

האם אקבל תעודת מאבחן.ת לקויות למידה?

תכנית הלימודים שלנו בנויה באופן מודולרי. התכנית הבסיסית של התואר, שנמשכת שנתיים, מקנה לכן תעודת תואר שני (MA) בלקויות למידה. תעודה זו פותחת בפניכן מגוון אפשרויות, אבל היא לא תעודת מאבחן.ת לקויות למידה. כדי לקבל תעודת מאבחן.ת, תוכלו להוסיף על הלימודים הבסיסיים גם לימודי תעודה באבחון לקויות למידה. לימודים אלה נמשכים 3 סמסטרים, ובסיומם תקבלו תעודת מאבחן.ת לקויות למידה. פרטים נוספים על מסלול זה מופיעים בהמשך העמוד.

האם אקבל תעודת הוראה?

תכנית הלימודים שלנו בנויה באופן מודולרי. התכנית הבסיסית של התואר, שנמשכת שנתיים, מקנה לכן תעודת תואר שני (MA) בלקויות למידה. תעודה זו פותחת בפניכן מגוון אפשרויות, אבל היא לא תעודת הוראה. אם בכוונתך לעבוד בתור מורה במשרד החינוך, אנחנו ממליצים להירשם גם ללימודי תעודת הוראה בחינוך מיוחד (או תעודת הוראה אחרת). לימודים אלה נמשכים שנתיים.

 

לימודי תעודה באבחון לקויות למידה

האם אלמד במסגרת הלימודים כלים מעשיים לעבודה עם ילדים עם לקויות למידה?

ניתן למצוא כאן מידע מפורט על לימודי האבחון

מה הלימודים האלה נותנים לי?

לימודי אבחון לקויות למידה מיועדים למי שרוצה להתמקצע ספציפית בתחום של אבחון לקויות למידה, ולקבל הכשרה לבצע תפקיד נוסף במערכת החינוך או באופן פרטי - מאבחנת לקויות למידה אצל ילדים ובוגרים. אבחון ילדים מתקיים כיום במגזר הציבורי במרכזי אבחון של משרד החינוך או במגזר הפרטי. אבחון בוגרים מתבצע לרוב בתוך מוסדות להשכלה גבוהה. 

במסגרת הלימודים תלמדו איך להשתמש בכלים לאיתור ואפיון קשיים בתחומי השפה, קריאה וכתיבה, יכולת מתמטית, יכולות סנסו-מוטוריות, ותפקודי קשב. כמו כן תלמדו איך לכתוב דו"חות אבחון, ואיך ליישם את מסקנות האבחון לצורך טיפול בילדים, מתבגרים, ובוגרים עם לקויות למידה.

הלימודים כוללים גם חלק משמעותי של התנסות מעשית. זו כוללת צפייה באבחונים וביצוע אבחונים באופן עצמאי. האבחונים העצמאיים יתבצעו בבית הספר לחינוך באוניברסיטת תל אביב. כל ההתנסויות מלוות בסדנת הדרכה בקבוצות קטנות. 
 

מה ההבדל בין תכני הלימוד בתואר השני ובתעודת האבחון?

במסגרת התואר השני, תלמדו על לקויות למידה מבחינה תיאורטית ומעשית. ברמה התיאורטית, תלמדו על המנגנונים הקוגניטיביים של שפה, קשב, מתמטיקה, זיכרון וכו׳, על הליקויים בהם, על האופן בו ליקויים אלה פוגעים בתפקוד. ברמה המעשית, תלמדו על השיטות לאבחן לקויות למידה ולטפל בהן, כאשר הדגש הוא על למידת העקרונות והרציונל שעומדים בבסיס השיטות האלה, זאת במטרה שתוכלו ליישם את השיטות האלה בשלל מצבים מגוונים.
לימודי התעודה באבחון לקויות למידה שמים דגש על ההיבטים המעשיים באופן עוד יותר קונקרטי. תלמדו לא רק עקרונות אלא את כל הכלים הספציפיים שצריך להשתמש בהם לאבחון לקויות למידה; כמו גםמגוון גדול של טכניקות ספציפיות לניתוח תוצאות האבחון וכתיבת דו״ח אבחון, ושיטות ספציפיות לטיפול בלקויות למידה.

מה מבנה תכנית הלימודים?

התכנית נפתחת אחת לשנתיים. המחזור הבא אמור להיפתח בשנת תשפ״ד.
הלימודים מתקיימים ביום בשבוע במשך שלושה סמסטרים:
שנה א׳ סמסטר א' - בשעות 10:15-15:45
שנה א׳ סמסטר ב' - בשעות 10:15-17:30
שנה ב׳ סמסטר א' - בשעות 16:00-19:30, אחת לשבועיים ובנוסף ביצוע סטאז'. 

סה"כ שעות הלימוד בתכנית הוא 224 ש״ס (1 ש״ס = שיעור שבועי של 45 דקות במשך סמסטר). 
שנה א' - 196 ש״ס
שנה ב' - 28 ש״ס, ובנוסף סטאז' לביצוע אבחונים.

 

מי יכול להתקבל למסלול הזה?
  • בעלות תואר שני, או סטודנטיות בשלבי סיום של תואר שני במסלול לקויות למידה באוניברסיטת תל-אביב.
  • ממוצע ציונים של 85 ומעלה.
  • ​על בסיס מקום פנוי, תישקל קבלת מועמדות חיצוניות בעלות תואר שני בלקויות למידה. מועמדות אלה יצטרכו לעבור ריאיון קבלה וללמוד את קורסי החובה בתחומי הידע בהתאם לנדרש.
  • בנוסף, צוות התוכנית מפעיל שיקולים מקצועיים בתהליך קבלת המועמדים.
  • (x) האם אפשר ללמוד במסלול לאבחון לקויות למידה במקביל ללימודי התואר השני?
  • על בסיס מקום פנוי, תישקל קבלה על תנאי של סטודנטיות שנמצאות במהלך לימודי תואר שני בלקויות למידה באוניברסיטת תל-אביב, אך ורק אם מתקיימים כל התנאים הבאים:
  • במועד תחילת לימודי התעודה באבחון לקויות למידה, הסטודנטית מתחילה את השנה השניה (לא הראשונה) של התואר השני.
  • ממוצע הציונים בשנה א׳ היה 85 לפחות, וכלל לפחות 4 קורסי חובה מבין הקורסים הבאים:
  • נוירופסיכולוגיה של שפה וקריאה
  • נוירופסיכולוגיה של קשב וליקוי קשב 
  • לקויות כתיבה וזיכרון
  • מאפיינים רגשיים והתפתחותיים בלקויי למידה
  • קורס בנושא דיסלקסיה: לקויות קריאה אבחון וטיפול או דיסלקסיות התפתחותיות ונרכשות או הקורס ״היבטים תיאורטיים ומעשיים״ שנלמד במסגרת תעודת הוראה בחינוך מיוחד
  • קורס בנושא לקויות למידה במתמטיקה: לקויות למידה במתמטיקה (קורס סמסטריאלי) או דיסקלקוליה - יש דבר כזה? (פרקטיקום שנתי)

תעודת הוראה

אפשר למצוא כאן מידע מפורט על לימודי תעודת הוראה, וכאן מידע ספציפי על תעודת הוראה בחינוך מיוחד

האם לימודי התואר השני מקנים תעודת הוראה?

הלימודים במסלול ללקויות למידה יקנו לכן תעודת תואר שני (M.A) בלקויות למידה. על מנת לקבל תעודת הוראה יש ללמוד בנוסף גם במסלול לתעודת הוראה.

 

האם אני צריך.ה תעודת הוראה?

אם בכוונתך לעבוד במשרד החינוך, מומלץ לשלב את התואר השני עם לימודים לתעודת הוראה. תעודת הוראה הכרחית לצורך עבודה בתפקידים שונים במערכת החינוך (מורות שילוב, מאבחנות ועוד). ללא תעודת הוראה תהיה אפשרות לעבוד במגזר הפרטי בלבד. 
שימו לב שכדי לעבוד בהמשך בתור מורת שילוב (או מורה להוראה מותאמת/מתקנת), יש צורך בתעודת הוראה בחינוך מיוחד. 

 

האם אפשר ללמוד לתעודת הוראה במקביל ללימודי התואר השני?

כן, ניתן ללמוד תעודת הוראה במקביל ללימודי התואר השני.
 

מי יכול.ה להירשם לתעודת הוראה?

אפשר לראות כאן את התנאים לרישום לתעודת הוראה, וכאן את התנאים הספציפיים לתעודת הוראה בחינוך מיוחד.

לבעלי.ות תואר שני מהחוג שלנו, קיימת אפשרות לתכנית לימודים מקוצרת בתעודת הוראה. בכפוף להחלטת ראש היחידה, אפשרות זו תהיה פתוחה גם בפני בעלי.ות תואר שני בתחומי חינוך מיוחד ממוסדות אחרים. תכנית הלימודים המקוצרת תיבנה באופן אישי עבורכן, בהתאם ללימודים הקודמים שלכן.
אם נרשמתן לתכנית מקוצרת לפני סיום התואר השני, תהיו זכאיות לתעודת הוראה רק בתנאי שתסיימו את התואר השני תוך 4 שנים לכל היותר מתחילת הלימודים לתעודת הוראה.

 

האם מובטח לי שאוכל לעשות עבודת תזה?

כדי להתקבל למסלול עם תזה יש לגלות מצוינות אקדמית שבאה לידי ביטוי לא רק בהישגים אלא גם בגישה אקדמית, במחויבות ובהתמדה. אנו משתדלים להיענות בחיוב לכל סטודנטית שמפגינה מצוינות

אקדמית.

יחד עם זאת, בכל שנה נתונה מקומות ההנחיה אצל החוקרים הם מוגבלים, כדי להבטיח הנחיה אישית יסודית לכל אחת ואחד.

לפיכך לא מובטח לכן מראש שתתקבלו להנחיה לתזה.

מה צריך לעשות כדי שאתקבל לתזה?

ראשית - להראות נכונות, התמדה ומצוינות אקדמית. 

שנית, תכננו את צעדיכן מראש, עוד לפני תחילת שנה א׳. סמנו לעצמכן לפחות 2 מנחים פוטנציאליים, והקפידו להירשם לקורסים שלהם.ן - רצוי לקורס סמינר או קורס ״תיאוריה ויישום״ (פרקטיקום).

זה יאפשר לכן להכיר את המרצים את והנושאים לעומק. בנוסף, היכרות הדדית עשויה להגדיל את הסיכוי שלכן להתקבל לתזה אצל המנחה שרציתן. כדאי להביע בפנינו המרצים את נכונותכן לכתוב תזה כבר בסוף סמסטר א של השנה הראשונה, כדי שיידעו שאתן שוקלות את הכיוון הזה וישימו אליכן לב.

שלישית, עליכם למצוא מנחה לתזה עד לסוף סמסטר ב' של השנה הראשונה. המנחה יכול להיות מרצה שלמדתן אצלו.ה, אך גם מרצה שלא למדתן אצלו. אל תהססו לפנות למנחים פוטנציאלים ולשאול. אנו רגילים לפניות ומצפים להן! 

לבסוף, כדי לעבור למסלול המחקרי (עם תזה), במהלך שנת הלימודים הראשונה עליכן.ם להשתתף ולעמוד בהצלחה בדרישות לימודיות של קורסים בהיקף של לפחות 20 ש"ס, מהן סמינר מ״א אחד ושיעור אחד מסוג "תיאוריה ויישום" (פרקטיקום).

עבודת מחקר (תזה)

האם כדאי לי לעשות תזה?

תהליך כתיבת תזה הוא תהליך מרתק, בו יש לך הזדמנות לשאול שאלה חשובה שמעניינת אותך ולבחון אותה, ללמוד על נושא באופן מעמיק, לקבל הנחיה צמודה מחוקר/ת מנוסה ולהשתייך לקבוצת מחקר מפרה באחת ממעבדות המחקר המגוונות שלנו.

בסופה של התזה, תהיו מומחיות בנושא בו התמקדתן, ברמה ארצית ואפילו עולמית. תהיו מיומנות בכלי מחקר, שיאפשרו לכן לאסוף מידע במגוון מסגרות מקצועיות בחייכן. 

כתיבת תזה יכולה לנבוע משני מניעים. האחד, סקרנות ורצון לחקור בצורה מעמיקה נושא מסוים. השני, זהו שלב הכרחי בדרך ללימודי תואר שלישי (דוקטורט), שפותחים את האפשרות לקריירה אקדמית. 

כדי לאפשר לכן פנאי לכתוב את התזה, סטודנטיות במסלול תזה פטורות מביצוע פרויקט גמר, קורס תיאוריה ויישום אחד, וכן קורס בחירה. כתוצאה מכך, מס׳ שעות הלימוד במסלול עם תזה קטן ב-6 ש״ס בהשוואה למסלול המקביל עם תזה.

איך ומתי מתקבלים ונרשמים למסלול עם תזה?

כדי לעבור למסלול המחקרי (עם תזה) עליכן למצוא מנחה, שעורך מחקר בנושאים שמעניינים אתכן. יש לפנות אל המנחה במהלך השנה הראשונה ללימודים ולקבל את הסכמתו.ה לעבודה משותפת. 

את ההחלטה לעבור למסלול המחקרי עליכן לקבל עד סוף סמסטר ב' של שנת הלימודים הראשונה. כדי לבצע את המעבר בפועל, עליכן ועל המנחה לחתום יחד על טופס התקשרות ולהגישו למזכירות החוג. 

מי יכול להנחות אותי לתזה, ובאילו נושאים?

כל חוקר.ת שנמנה על הסגל הבכיר החוקר של בית הספר לחינוך יכולים להנחות אתכן לתזה. נושאי המחקר מגוונים, ותוכלו לקרוא עליהם בדף האישי של כל חוקר.ת.

ברוב המקרים, תעדיפו את אחד מנשות ואנשי הסגל של החוג שלנו:

  • פרופ' לילך שלו-מבורך (ראשת החוג) – הערכה ואימון של קשב ובקרה קוגניטיבית באוכלוסיות שונות.
  • פרופ' מיכל אל-יגון –  חקר מודלים של גורמי סיכון והגנה להסבר תפקוד חברתי-רגשי והתנהגותי של ילדים, מתבגרים ומבוגרים צעירים עם לקויות וקבוצות בסיכון. 
  • פרופ' דורית ארם - הבנת מקומם של המבוגרים בהתפתחותם של ילדים בגיל הרך.
  • ד"ר דרור דותן – חשיבה מתמטית ולקויות למידה במתמטיקה.
  • ד״ר אלה דניאל – התפתחות ערכים והתנהגות פרו-חברתית.
  • פרופ' ענת זיידמן-זית – גורמי לחץ, משאבי התמודדות, שינה ורווחה בקרב משפחות עם וללא לקויות התפתחותיות.
  • ד"ר ערן מלקמן –  חינוך ורווחה לצעירים שנחשפו להתעללות, הזנחה ומצוקות אחרות.
  • ד"ר מיטל הורקין נשיא – התפתחות קוגניציה חברתית רב-תרבותית והתערבויות לשיפור יחסים בין-קבוצות.
  • פרופ' נעמה פרידמן – לקויות תחביר, קריאה ושליפה, נוירופסיכולוגיה של שפה, שפה במוח.
  • פרופ' גלי צינמון – התפתחות קריירה והבניית זהות לאורך החיים.
איך לבחור את המנחה לתזה?

לפני שתבחרו מנחה, חשבו על בחירתכן היטב. כמובן, חשוב שתתחברו לנושא המחקר.

אל תסתפקו בכותרת של נושא המחקר - בדקו לעומק את נושאי המחקר הספציפיים של החוקר.ת ומעבדת המחקר.

בנוסף, חשבו על שאר ההיבטים של העבודה: מהן שיטות המחקר שמשתמשים בהן באותה מעבדה? האם אתן חושבות שתתחברו אל המנחה ברמה האישית? האם תרצו להיות חלק מקבוצת המחקר הזאת, מבחינה מקצועית ואישית? כדאי מאד לדבר עם סטודנטיות שכבר מונחות לתזה באותה מעבדה.

האם מובטח לי שאוכל לעשות עבודת תזה?

כדי להתקבל למסלול עם תזה יש לגלות מצוינות אקדמית שבאה לידי ביטוי לא רק בהישגים אלא גם בגישה אקדמית, במחויבות ובהתמדה. אנו משתדלים להיענות בחיוב לכל סטודנטית שמפגינה מצוינות

אקדמית.

יחד עם זאת, בכל שנה נתונה מקומות ההנחיה אצל החוקרים הם מוגבלים, כדי להבטיח הנחיה אישית יסודית לכל אחת ואחד.

לפיכך לא מובטח לכן מראש שתתקבלו להנחיה לתזה.

מה צריך לעשות כדי שאתקבל לתזה?

ראשית - להראות נכונות, התמדה ומצוינות אקדמית. 

שנית, תכננו את צעדיכן מראש, עוד לפני תחילת שנה א׳. סמנו לעצמכן לפחות 2 מנחים פוטנציאליים, והקפידו להירשם לקורסים שלהם.ן - רצוי לקורס סמינר או קורס ״תיאוריה ויישום״ (פרקטיקום).

זה יאפשר לכן להכיר את המרצים את והנושאים לעומק. בנוסף, היכרות הדדית עשויה להגדיל את הסיכוי שלכן להתקבל לתזה אצל המנחה שרציתן. כדאי להביע בפנינו המרצים את נכונותכן לכתוב תזה כבר בסוף סמסטר א של השנה הראשונה, כדי שיידעו שאתן שוקלות את הכיוון הזה וישימו אליכן לב.

שלישית, עליכם למצוא מנחה לתזה עד לסוף סמסטר ב' של השנה הראשונה. המנחה יכול להיות מרצה שלמדתן אצלו.ה, אך גם מרצה שלא למדתן אצלו. אל תהססו לפנות למנחים פוטנציאלים ולשאול. אנו רגילים לפניות ומצפים להן! 

לבסוף, כדי לעבור למסלול המחקרי (עם תזה), במהלך שנת הלימודים הראשונה עליכן.ם להשתתף ולעמוד בהצלחה בדרישות לימודיות של קורסים בהיקף של לפחות 20 ש"ס, מהן סמינר מ״א אחד ושיעור אחד מסוג "תיאוריה ויישום" (פרקטיקום).

אם ארשם לתזה, מה זה דורש ממני?

אנחנו ממליצים לשריין לפחות יום נוסף מעבר ללימודים השוטפים שיוקדש למחקר התזה, כדי שתוכלו להפיק את המירב מתקופת המחקר, ובכלל זה עבודה במעבדה ובשטח, מפגשי צוות המעבדה, קריאת

חומרים וכתיבת טיוטות של העבודה, והכי חשוב לפנות את הזמן כדי ליהנות מהתהליך ומהמחקר. 

מעבר לכך, כתיבת תזה דורשת מחויבות ואחריות אישית גבוהה, התמדה, תקשורת שוטפת עם המנחה ואתיקה מדעית.

עוד פרטים

פרטים נוספים לגבי עבודת התזה אפשר למצוא בתקנון ביה״ס לחינוך.

 

אם יש לכן.ם עוד שאלות, ולא מצאתן.ם את התשובה בדף הזה – פנו אלינו בטלפון/מייל:

בת שבע גרניט , עוזרת מנהלית לראש החוג 03-6408472 Bat7g@tauex.tau.ac.il

משובים של סטודנטים.ות שלמדו אצלנו, רוצה לדעת איפה הם השתלבו?
  • 'שמי נעה וכיום אני עומדת בראש מרכז "מנעד" לאבחוני מת"ל (אבחונים דידקטיים למבוגרים) במרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט. לפני כעשור השתלבתי כמאבחנת במרכז, זמן מה לאחר שהשלמתי תואר שני בלקויות למידה באוניברסיטת תל אביב (בשילוב תעודת אבחון לקויות למידה), בזכות המלצה של אחת מהמדריכות בתכנית. הקריירה שלי כמאבחנת מת"ל לא הייתה מתאפשרת ללא התואר, שמעבר להיותו תנאי סף לקבלה לתפקיד - תרם בצורה מכרעת לידע המקצועי שלי ואפשר לי להתמקצע בתפקידי במהירות. בהמשך השתלבתי גם במרכז התמיכה במכללה כיועצת אסטרגיות למידה, ולפני כשלוש שנים נבחרתי לעמוד בראש מרכז האבחון. אני נהנית מאוד מתפקידי ומרגישה שהתואר השני בלקויות למידה, מעבר להיות מעניין ומרחיב אופקים, ניתב אותי למסלול מקצועי מספק ומגוון'
  • 'שמי נועה לבל, 
    לאחר לימודי חינוך מיוחד במכללת סמינר הקיבוצים התנסיתי שלוש שנים בחינוך כיתות צעירות בבית הספר "תל חי" בכפר שלם. 
    מתוך העבודה הרגשתי את הצורך להתפתח ולהרחיב את תחומי הידע שלי וכך הגעתי ללימודי התואר השני בלקויות למידה בחוג לחינוך באוניברסיטת תל אביב, לצד התואר למדתי גם אבחון דידקטי.

    הלימודים באוניברסיטה תרמו להתפתחותי האישית דרך התמודדות עם אתגרים חדשים שפגשתי ורבדים נוספים שהעמקתי בהם. מעבר לכך, הלימודים קידמו אותי גם בצד המקצועי- כיום אני מובילה ומפתחת תחומי תוכן במקצועות השפה והחשבון ב'בית היער'- בית ספר יער צומח ומופלא שנמצא במרום הגליל. בו אני מגשימה את החלומות שלי, זוכה לחנך ילדים מופלאים יחד עם צוות מחנכים תומך, מעמיק ומפתח. יש לי את הזכות לראות איך ניתן להשתמש בניסיון ובידע שרכשתי לפיתוח גישה חינוכית חדשה ומיטיבה עבור הילדים והמחנכים בסביבה תומכת וכחלק מקהילה'

     

מתעניינים בלימודים בבית הספר לחינוך?

To prevent automated spam submissions leave this field empty.
אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>