הרצאה: תהליכי הבניית זהות בקרב ילדים יוצאי אתיופיה, שלומדים אמהרית כשפת הבית

26 בינואר 2014, 16:15 
בית ספר לחינוך 
ללא תשלום
בימה למחקר ברב לשוניות6

במסגרת הבימה למחקר ברב לשוניות תתקיים הרצאה שישית בסדרה הפעם מאת ד"ר יפה שוסטר,

בנושא: תהליכי הבניית זהות בקרב ילדים יוצאי אתיופיה, שלומדים אמהרית כשפת הבית

 

ההרצאה תינתן בעברית

כולם מוזמנים, סטודנטים, מרצים וחברי סגל.

ההרצאה בוחנת את יחסי הגומלין בין רכישת ידע לשוני ותרבותי בשפת האם ) 1 L -אמהרית( לבין תהליכי
הבניית זהות, בקרב ילדים יוצאי אתיופיה בישראל. ההרצאה תציג ממצאי מחקר שנערך במהלך ארבע
שנים בהן נלמדה השפה האמהרית במתנ"ס שכונתי בעיר רחובות.

המתודולוגיה המחקרית היא איכותנית-
קונסטרוקטיביסטית ותואמת את הגישה המחקרית המעודדת ביצוע הערכות בקרב תלמידים מהגרים,
בהקשרי תקשורת טבעיים. בכיתה למדו 52 תלמידות ותלמידים יוצאי אתיופיה בגילאי 6-11 , הגרים
בשכונה בה התקיימה התכנית.

המורים בתכנית להוראת האמהרית הם מורים יוצאי אתיופיה שעברו
הכשרה מיוחדת להוראה רב-לשונית ורב-תרבותית. תכנית הלימודים לפיה עבדו המורים הסדירה את תכני
ההוראה, ויצרה מסגרת מובנית ומחייבת. מתוך המחקר עלו שלושה מאפיינים משמעותיים לתיאור הקשר
בין רכישת שפת אם ותהליכי הבניית הזהות בקרב התלמידים: הבחירה בשימושי השפה האמהרית או
השפה העברית, נוחות רגשית, ותפיסת ה'עצמי' ) self (. הגורמים שנמצאו כתומכים במאפיינים שלעיל היו
המורים לאמהרית, הורי התלמידים והמבנה הבית ספרי של התכנית. הציר קרבה–ריחוק ) closeness-distance (, המהווה ציר של התפתחות והמשכיות continuity) (, היווה רכיב משמעותי בפרשנות הנתונים.

ציר ההמשכיות מאופיין ביחסים של משיכה ו/או התנגדות של התלמידים, ביחסם אל השפה האמהרית
והתרבות האתיופית וביחסם אל השפה העברית והתרבות הישראלית והוא מאפשר לבחון את ההתפתחות
של תהליכי הבניית הזהות בקרב משתתפי התכנית ביחסם ל'אתיופיות' לעומת ה'ישראליות' בחייהם

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>