מה חושבים פרחי ההוראה?

המתח שבין מקומי לגלובאלי בתכניות הלימודים בהיסטוריה

החוקר מאחורי המחקר

קיימת העדפה בולטת של נושאים בעלי אוריינטציה מקומית על פני זו הגלובאלית בקרב הסטודנטים להוראה בתכנית הלימודים בהיסטוריה. עם זאת, כלל הסטודנטים בחרו תכנים גלובאליים באחוז גבוה יותר מהקיים כיום בתוכנית הלימודים לבגרות אשר בכ-80 אחוז מתכניה מורכבת מנושאים מקומיים לאומיים.

 

מחקר חדש בבית הספר לחינוך ע"ש חיים וג'ואן קונסטנטינר פורסם החודש בכתב עת מוביל Teaching and Teachers Education ונערך על ידי הסטודנטית אוריה ירדני– קופרברג בהנחייתה של ד"ר מירי ימיני. המחקר בוחן את עמדות הסטודנטים להוראה כלפי התמהיל הרצוי שבין תכנים גלובאליים לאלו המקומיים והלאומיים בתכנית הלימודים בהיסטוריה בישראל. אוכלוסיית המחקר כללה 525 סטודנטים הלומדים במוסדות אקדמיים שונים (אוניברסיטאות ומכללות) וכן משתייכים למגזרים שונים בחברה הישראלית.

 

המחקר בחן את עמדותיהם של הסטודנטים על ידי הצגת תכנית לימודים דמיונית אשר מתוכה נדרשו הסטודנטים לבחור את הנושאים והאירועים המשמעותיים ביותר לדעתם להוראה בכיתות.

"למקצוע ההיסטוריה חשיבות מיוחדת במערכת החינוך עקב היכולת של כותבי התכנית להשפיע ולעצב את עמדותיהם של הצעירים ובכך לפתח את הקשר שבין אזרחים עתידיים לבין אומתם." מסבירה ירדני את המשמעות של נושא זה לחקר. "קרבות דעת רבים מתקיימים והתקיימו בארץ ובעולם בדבר התכנים הרצויים והכרת ה"עצמי" לעומת "האחר". נושא זה משמעותי אף יותר במדינה רב תרבותית השרויה בקונפליקט עם שכניה כמו ישראל" מוסיפה ירדני.

 

האתגר הגדול ביותר העומד בפני כותבי תוכניות הלימודים בהיסטוריה הוא ליצור איזון בין שני המושגים "לוקאלי" ו"גלובאלי" באופן הרצוי למדיניות חינוך ספציפית. מושגים אלו ממשיגים תהפוכות חברתיות גדולות, ומדגישים מתח אשר קיים בין שני עקרונות שונים של התאגדות חברתית- לאומית- מקומית לעומת התאגדות אוניברסאלית של כל בני המין האנושי.

 

עוד נמצא במחקר כי סטודנטים הלומדים באוניברסיטה מעדיפים תכנים גלובאליים יותר מאשר סטודנטים הלומדים במכללות להוראה. בנוסף, סטודנטים ערבים במכללות העדיפו תכניות גלובאליות יותר יחסית לסטודנטים יהודים במכללות.   

בשני המגזרים נמצא פער גדול בין תפיסת תוכנית הלימודים הרצויה בעיני הסטודנטים לבין תוכנית הלימודים הרשמית. בנוסף נמצא כי עמדות כלפי תמהיל גלובאלי-לוקאלי מושפעות ממשתני רקע של הנחקרים כגון גיל, מגדר, מגורים קודמים בחו"ל ועוד.

 

ד"ר ימיני מסכמת "למחקר השלכות עתידיות להבנת המתחים בין עמדות המורים לעתיד לבין מחויבותם להוראה בכיתה בפועל על פי תכנית הלימודים הרשמית. מחקר זה מעניק נקודת מבט נוספת על הצורך בדיון משמעותי על הרכב תכנית הלימודים ועל תפקידם של המורים בעיצוב והעברה של תכנית הלימודים בכיתות".

אוניברסיטת תל-אביב, ת.ד. 39040, תל-אביב 6997801
Developed by
UI/UX Basch_Interactive