לימודי שפה בחינוך מונטסורי

מנהלת אקדמית ומרצה : ד"ר שלומית אביב

מרצה: דנה נגלר

לימודי שפה בחינוך מונטסורי
ד"ר שלומית אביב

חוקרת חינוך, עוסקת שנים רבות בעשייה חינוכית על כל רבדיה וחוקרת בתחום קוגניציה חזותית ויצירתיות. מייסדת תנועת

  .To Be Montessori
לימדה מורות וגננות את שפת האמנות ונחשבת חלוצה בהקניית שפת האמנות לגיל הרך. בשנת 2005 ייסדה את "המכון הישראלי לחינוך מונטסורי" ומכהנת כיו"ר עמותת מונטסורי לקידום החינוך בישראל. כתבה את הספר "מונטסורי והילד במאה ה-21". בשני העשורים האחרונים מנהלת את מרכז מונטסורי לגיל הרך בחולון והקימה את בית החינוך "מונטסורי-יער". בשנה האחרונה ייסדה את תנועת

.To Be Montessori

קישור למכון הישראלי לחינוך מונטסורי בהנהלת ד"ר שלומית אביב:

http://montessori-israel.com/

דנה נגלר

בעלת ניסיון רב בהובלת תהליכי שינוי במערכות חינוך בית ספריות בחינוך הממלכתי. יותר מ-30 שנה עסקה בתפקידי הוראה, חינוך וחונכות בבתי ספר ייחודיים ובכיתות לימוד רב-גילאיות העובדות ברוח הגישה המונטסורית בארץ ובעולם. היתה מחנכת בבית החינוך א.ד.ם וסביבה, ולימדה מגוון רחב של תחומי דעת. התמחתה במנטורינג, ליוותה והכשירה מורים צעירים וותיקים בתהליכי שינוי יזומים. רואה בתפקידה ערך ותרומה בהזדמנות ליצירת דיאלוג מעורר השראה, ובמקביל לייעץ, להכשיר וללוות צוותים העוברים תהליך שינוי תפיסתי בדרכי ההוראה והלמידה שלהם. בשלוש השנים האחרונות מלווה ומהווה "רוח גבית פדגוגית" לכעשר מסגרות ובתי ספר ממלכתיים בארץ, אשר בחרו להטמיע את מיומנויות המאה ה-21 באמצעות עקרונות הפדגוגיה המונטסורית

שנה"ל תשפ"ג    

 


 

רציונל

אנשי חינוך מתמודדים עם סוגיות המנסות להתאים את הלמידה לתפקודי הלומד במאה ה-21 ובהלימה לתפיסת הגן העתידי.

הדיון נסוב סביב שאלות הנוגעות להתמודדות עם סביבה משתנה כל העת, האמצעים הטכנולוגיים, ההיבטים הרגשיים והחברתיים וההתייחסות לשונות. כל אלה גורמים לאנשי חינוך לבחון תיאוריות אשר הותוו בעבר אל מול ניסיונות להבין מגמות עתידיות ולחפש פתרונות הולמים.

שיטת החינוך של מונטסורי, המבוססת על מחקר, קיימת למעלה מ-100 שנים, ורלוונטית כיום יותר מתמיד. מריה מונטסורי, שמה לה במרכז שיטתה את הילד, ייחסה חשיבות רבה לשלבי ההתפתחות, אותם הגדירה, וכן לצרכיו ולנטיות לבו של הילד,  וּפעלה  להביא לכדי מימוש מרבי את הפוטנציאל הגלום בו כישות הוליסטית של גוף-נפש-רוח. מונטסורי הקפידה להדגיש, כאבני יסוד של שיטתה, את הכבוד הבלתי מסויג שרוכש המדריך/מנחה/הגננת לילד והתחושה שהוא או היא מאמינים בכוחו וּביכולותיו, את החופש הניתן לילד והיכולת לבחור באופן עצמאי ולהתנהל באופן עצמאי, את הסביבה הלימודית ודמות המדריך כגורמים חשובים בחינוך הילד ובהתפתחותו.

מחקרים רבים שנערכו לאורך השנים על שיטתה של מונטסורי, מצביעים על כך שילדים שהתחנכו על-פי שיטתה, הצליחו להגיע מוכנים היטב לחייהם כבוגרים הן מבחינה אקדמית, והן מבחינה חברתית ורגשית. מעבר לציונים הגבוהים, הם מדורגים מעל הממוצע בקריטריונים של עמידה ביעדים, הצגת אחריות, שאילת שאלות נוקבות, הפגנת התלהבות מלמידה והסתגלות למצבים חדשים.

הכרות מעמיקה עם עקרונות החינוך של מונטסורי, הבנתם, הדגש שניתן להתפתחות  המיומנויות החברתיות, להתמודדות עצמאית, לתחושת המסוגלות  ולעבודת הצוות – היא בעלת ערך רב. זאת בתוספת פרשנות עכשווית לעקרונות,  והקישור של אלה למיומנויות המאה ה-21 ולאופן יישומם במסגרות חינוכיות,   כמו גם קידום הכשרה פרקטית של גננות 

לעבודה בדרך זו,  על מנת שתוכלנה לפעול לאור העקרונות, להפיצם וליישמם בתוך מערכת החינוך. כל אלה עשויים להוביל לשיפור ניכר באופן ההתמודדות של החינוך הקדם יסודי עם אתגרי המאה ה- 21.

עד כה, על אף ששיטת חינוך מונטסורי הופכת להיות פופולרית יותר ויותר בישראל,  לא קיימת מסגרת אקדמית עבור אנשי חינוך שרוצים להעמיק בה ולרכוש כישורים ומיומנויות שיאפשרו להם ליישמה בעבודתם.

 


 

דרכי הוראה

הלמידה תתקיים ברובה פנים אל פנים במרחבי למידה הפועלים ע"פ עקרונות החינוך המונטסורי. 20% מהלמידה תהיה מקוונת באמצעות הזום. הדגש בהוראה יהיה על חיבור בין עקרונות לפרקטיקה.

 

 


 

מטרות

  • להכיר לעומק את התפיסה, העקרונות ודרכי הפעולה בתחום השפה ע"פ גישת מונטסורי.
  • ללמוד אודות יישום עקרונות אלה בהוראת השפה העברית בסביבה המובנית בגני הילדים.
  • ללמוד כיצד ניתן ליישם עקרונות אלה בתחומי הדעת השונים תוך עידוד הילדים לשאילת שאלות ולחקר
  • להתנסות ביישום העקרונות תוך קבלת ליווי ותמיכה

 


 

תכנים מרכזיים

  • הקדמה – לימודי השפה בכיתת מונטסורי
  • שלבים בהתפתחות השפה
  • הכנת היד לכתיבה
  • מודעות פונולוגית
  • מודעות פונולוגית – סדנת הכנת חומרים
  • ראשית הקריאה
  • ראשית הקריאה – סדנת הכנת חומרים
  •  שטף ודיוק
  • שטף ודיוק – סדנת הכנת חומרים
  • מפגש סיכום – הצגת תוצרים

 


 

דרישות לקבלת אישור סיום  

  • נוכחות בכל מפגשי הקורס
  • עבודה תהליכית המבוססת על התנסות ורפלקציה
  • תכנון יחידת הוראה בתחום הדעת

 


 

​היקף לימודים 

 30 שעות

 


 

 

קהל יעד

אנשי חינוך, מורות ומורים בכיתות היסוד, מדריכות להוראת השפה, הרוצים.ות להכיר את עקרונות מונטסורי בהוראת השפה העברית

 


 

מועד

יום שני בין השעות 16:45 –  20:00   אחת לשבועיים

מועד סיום מתוכנן:  3 ביולי 2023

 

 


 

הרשמה

שכר לימוד:   2,070 ש"ח

להרשמה נדרש:  מילוי טופס הרשמה בצירוף קורות חיים ותשלום מקדמה בסך 200 ש"ח (כלול בשכר הלימוד)

מועד פתיחה: מרץ 2023

 

ההרשמה לשנה"ל תשפ"ג נפתחה:

קישור לטופס הרשמה

פתיחה בדפדפן כרום chrome

 

 

פתיחה בדפדפן כרום chrome

 

 


 

תקנון המרכז

לפרטים נוספים 
טלפונים: 6408162, 03-6408466
​דוא"ל   morim@tauex.tau.ac.il

    

 

ט.ל.ח

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>