חינוך מונטסורי בבתי הספר

פיתוח מקצועי של מורים.ות

 

יועצת אקדמית: ד"ר שלומית אביב

מרצים:  ד"ר שלומית אביב, דנה נגלר, ניר רווה, ד"ר דני יוגב, אירית שטיין

 

חינוך מונטסורי בבתי הספר

קישור להרצאה ביוטוב:
​עיצוב החינוך במאה ה-21 דר' שלומית אביב 
https://www.youtube.com/watch?v=NpIfeyCN04I

ד"ר שלומית אביב

חוקרת חינוך, עוסקת שנים רבות בעשייה חינוכית על כל רבדיה וחוקרת בתחום קוגניציה חזותית ויצירתיות. לימדה מורות וגננות את שפת האמנות ונחשבת חלוצה בהקניית שפת האמנות לגיל הרך. בשנת 2005 ייסדה את "המכון הישראלי לחינוך מונטסורי" ומכהנת כיו"ר עמותת מונטסורי לקידום החינוך בישראל. כתבה את הספר "מונטסורי והילד במאה ה-21". בשני העשורים האחרונים מנהלת את מרכז מונטסורי לגיל הרך בחולון והקימה את בית החינוך "מונטסורי-יער".
קישור למכון הישראלי לחינוך מונטסורי בהנהלת ד"ר שלומית אביב:
http://montessori-israel.com/

דנה נגלר

בעלת ניסיון רב בהובלת תהליכי שינוי במערכות חינוך בית ספריות בחינוך הממלכתי. יותר מ-30 שנה עסקה בתפקידי הוראה, חינוך וחונכות בבתי ספר ייחודיים ובכיתות לימוד רב-גילאיות העובדות ברוח הגישה המונטסורית בארץ ובעולם. היתה מחנכת בבית החינוך א.ד.ם וסביבה, ולימדה מגוון רחב של תחומי דעת. התמחתה במנטורינג, ליוותה והכשירה מורים צעירים וותיקים בתהליכי שינוי יזומים. רואה בתפקידה ערך ותרומה בהזדמנות ליצירת דיאלוג מעורר השראה, ובמקביל לייעץ, להכשיר וללוות צוותים העוברים תהליך שינוי תפיסתי בדרכי ההוראה והלמידה שלהם. בשלוש השנים האחרונות מלווה ומהווה "רוח גבית פדגוגית" לכעשר מסגרות ובתי ספר ממלכתיים בארץ, אשר בחרו להטמיע את מיומנויות המאה ה-21 באמצעות עקרונות הפדגוגיה המונטסורית.

ניר רווה

מורה, מחנך, מטפל, יזם חינוכי, חוקר ונושם חינוך יותר מ-25 שנים. מילא שורה של תפקידים, ביניהם מורה להיסטוריה, רכז מקצוע וסגן מנהל. ניהל בית-ספר לחינוך מיוחד ובית ספר מונטסורי. מלווה בתי-ספר ורשויות בתהליכי שינוי, מרצה, מפתח מתודולוגיות ומודלים חינוכיים, מומחה ב-SEL, שותף מייסד בחברת EDGEמפתחת Sphera. מדריך מורים ומנהלים.

ד"ר דני יוגב

בעל תואר שני במדעי המוח וד"ר בפיזיולוגיה. מביא ניסיון מקצועי בחדשנות טכנולוגית, יזמות  ושיתופי פעולה בינלאומיים. ב-7 השנים האחרונות מחנך בכיתת מונטסורי בביה"ס א.ד.ם וסביבה בקיבוץ געש. יזם פדגוגי, מכשיר צוותי חינוך בפיתוח דרכי הוראה, למידה והערכה מותאמות למאה ה-21. מלווה צוותי הקמה של בתי ספר מונטסורים ציבוריים בישראל

אירית שטיין

בעלת תואר שני בחינוך, מדריכת צוותי חינוך בגישת מונטסורי, מחנכת כיתות מונטסוריות, בעלת ותק של 15 שנים בהוראה בכיתות רב-גילאיות א-ג ד'-ו'. רכזת הכלה והשתלבות ומפתחת פדגוגיה ייחודית להקניית תחום השפה. יזמת חינוכית בתחום ניהול כיתה רב-גילית ופיתוח מודעות עצמית.

 

רציונל התוכנית

אנשי חינוך מתמודדים עם סוגיות המנסות למצוא פתרונות לחינוך, להוראה וללמידה במאה ה-21. הדיון נסוב סביב שאלות הנוגעות לרלבנטיות של בתי הספר, ההתמודדות עם סביבה משתנה כל העת, האמצעים הטכנולוגיים, ההיבטים הרגשיים והחברתיים, טיפוח הלומד העצמאי וההתייחסות לשונות. כל אלה גורמים לאנשי חינוך לבחון תיאוריות אשר הותוו בעבר אל מול ניסיונות להבין מגמות עתידיות ולחפש פתרונות הולמים.

 

שיטת החינוך של מונטסורי, המבוססת על מחקר, קיימת למעלה מ-100 שנים, ורלוונטית כיום יותר מתמיד. מריה מונטסורי, שמה לה במרכז שיטתה את הילד, ייחסה חשיבות רבה לשלבי ההתפתחות אותם הגדירה, לצרכיו ולנטיות לבו, וּפעלה  להביא לכדי מימוש מרבי את הפוטנציאל הגלום בו כישות הוליסטית של גוף-נפש-רוח. מונטסורי הקפידה להדגיש, כאבני יסוד של שיטתה, את הכבוד הבלתי מסויג שרוכש המדריך/מנחה/מורה לילד והתחושה שהוא מאמין בכוחו וּביכולותיו, את החופש הניתן לילד והיכולת לבחור באופן עצמאי ולהתנהל באופן עצמאי, וכן את הסביבה הלימודית ודמות המדריך כגורמים חשובים בחינוך הילד ובהתפתחותו.

 

מחקרים רבים שנערכו לאורך השנים על שיטתה של מונטסורי, מצביעים על כך שילדים שהתחנכו על-פי שיטתה, הצליחו להגיע מוכנים היטב לחייהם כבוגרים הן מבחינה אקדמית, והן מבחינה חברתית ורגשית. מעבר לציונים הגבוהים, הם מדורגים מעל הממוצע בקריטריונים של עמידה ביעדים, הצגת אחריות, שאילת שאלות נוקבות, הפגנת התלהבות מלמידה והסתגלות למצבים חדשים.

 

הכרות מעמיקה עם עקרונות החינוך של מונטסורי, הבנתם, מתן פרשנות עכשווית לעקרונות וקישור ביניהם לבין מיומנויות המאה ה-21 ולאופן יישומם במסגרות חינוכיות, כמו גם הכשרה פרקטית של מורים לעבודה בדרך זו - עשויה להוביל לשיפור ניכר באופן ההתמודדות של מוסדות חינוך עם אתגרי המאה ה-21 ובפיתוח אנשי חינוך, אשר יוכלו לפעול לאור העקרונות וליישמן בתוך מערכת החינוך.



עד כה, על אף ששיטת חינוך מונטסורי הופכת להיות פופולרית יותר ויותר בישראל,  לא קיימת מסגרת אקדמית עבור אנשי חינוך שרוצים להעמיק בה ולרכוש כישורים ומיומנויות שיאפשרו להם ליישמה בעבודתם.

 

לאור זאת, אוניברסיטת תל-אביב, במרכז לפיתוח אנשי חינוך, קיבץ קבוצת מומחים בארץ בתחום חינוך מונטסורי ופתח תוכנית אשר מכשירה מורים ואנשי חינוך לפעול ע"פ עקרונות אלה וליישמם, מתוך הבנה שיש בשיטת חינוך זו מענה ורלבנטיות להתמודדות, הלכה למעשה, עם האתגרים הנוגעים בליבת החינוך: תשתית ערכית, ידע ומיומנויות אשר מאפשרים תהליכי למידה בהלימה להתפתחות הילדים,  פיתוח כישורים אישיים ומיומנויות חברתיות. הכשרת מורים מומחים בתחום תאפשר בנייה של קהילה לומדת אשר תהווה רשת תמיכה לאנשי החינוך, הבוחרים בדרך זו.

 

 


 

מטרות

  • להכיר לעומק את התפיסה, העקרונות ודרכי הפעולה ע"פ שיטת מונטסורי ואת הרלוונטיות של אלה להתמודדות עם אתגרי החינוך בעידן הנוכחי.

  • ללמוד אודות יישום עקרונות אלה בסביבה החינוכית ובתחומי הדעת בארגוני חינוך הפועלים ע"פ  חינוך מונטסורי ולבחון התאמתם למערכת הקיימת.

  • להתנסות ביישום העקרונות תוך קבלת ליווי ותמיכה.

  • לפתח קהילה לומדת של אנשי חינוך הפועלת ע"פ עקרונות מונטסורי בהלימה למאה ה-21, ומהווה מרחב ללמידה וצמיחה לאנשי חינוך.

 


 

תכנים מרכזיים

  • הפילוסופיה החינוכית של גישת מונטסורי - נטיות טבעיות וצרכים

  • ארבעה מישורי ההתפתחות על פי מונטסורי

  • מאפייני הילד במישור ההתפתחות השני

  • מושגי מפתח בגישת מונטסורי

  • הסביבה כחלל מחנך - The Prepared Enviroment

  • דמות המדריך והמחנך המבוגר המונטסריאני בחלל הכיתתי - עבודה ב- CO

  • מבנה הכיתה - The Multiage Classroom

  • האביזרים

  • החינוך היקומי - Cosmic Education - רציונל

  • השיעור המופלא הראשון - הדגמה

  • הבניית תהליך הלמידה

  • דרכי הוראה למידה - שבירת הפרדיגמה

  • ניהול כיתה - חופש בתוך גבולות ברורים

  • The Work Cycle - המשמעות הפדגוגית

  • סדנת מעגל עבודה

  • כל תחומי הדעת ובכלל זה חינוך יקומי והסיפורים המופלאים

  • בחינת התאמת תחומי הדעת ע"פ עקרונותיה של מריה מונטסורי לתוכנית הלימודים של משרד החינוך

  • התצפית 

  • דרכי מעקב - בניית תהליך המעקב והדיווח

  • ניהול כיתת מונטסורי - הבניית תהליך הלמידה

  • דרכי הערכה

  • יצירתיות, חשיבה חזותית ותפקידן של האומנויות בחיי הילד

  • המשולש המונטסוריאני : ילד, מבוגר, סביבה ובכלל זה ההתייחסות לילד, מדריך, הורה

  • חינוך מונטסורי כמענה למיומנויות המאה ה-21

  • יישום עקרונות מונטסורי בבתי ספר ציבוריים - התנסות מעשית

 

 


 

דרכי ההוראה

50% מזמן הלמידה פנים אל פנים - יתקיימו בסביבה מונטסורית מלאה. 

קבוצה בצפון: בית חינוך דרך תבור, עין דור

קבוצה במרכז: בקיבוץ געש, ביה"ס אדם וסביבה

50% מזמן הלמידה יתבצע באופן מקוון

למידה כזאת מזמנת יצירת קשר בין העקרונות לבין אופן הפעלתם במרחבי הלמידה.

הלמידה מעודדת חשיבה ביקורתית ויצירתית ומחברת בין תיאוריה למעשה החינוכי.

 


 

דרישות התוכנית

  • נוכחות והשתתפות

  • התנסות ושיתוף

  • ניהול "יומן מסע" רפלקטיבי לתיעוד המסע ההתפתחותי כמדריך מונטסורי

 


 

תעודת סיום

תעודה מטעם אוניברסיטת תל אביב, המרכז האקדמי לפיתוח אישי ומקצועי בחינוך ובחברה

 


 

קהל יעד

אנשי חינוך, סטודנטים לחינוך, מנהלים, סגני מנהלים בבתי ספר ומורים המעוניינים להעמיק את הידע בתחום החינוך המונטסורי ו/או לרכוש כישורים ומיומנויות לחינוך ולהוראה בשיטת מונטסורי לבתי ספר

 


 

היקף לימודים

תוכנית שנתית הבנויה מ-30 מפגשים בני 4 שעות

120 שעות לימוד + 24 שעות התנסות אישית, סה"כ 144 שעות

המפגשים יתקיימו לסירוגין: שבוע אחד פנים אל פנים ולאחריו מפגש מקוון בזום

המפגש פנים אל פנים, אחת לשבועיים יתקיים בסביבה המונטסורית המובנית (לפי הקבוצה צפון/מרכז)

ולסירוגין מפגש מקוון אחת לשבועיים, בקבוצות קטנות עם מנחה לליווי תהליך הלמידה

 


 

גמול השתלמות עם ציון לעובדי הוראה של משרד החינוך

מאושר לגמול השתלמות בתהליך של מסלול אישי לשנה"ל תשפ"ג, עפ"י הפירוט הבא (בהתאם לתנאי משרד החינוך):

  • עוז לתמורה/עולם ישן: בשבתון בלבד - 120 שעות

  • אופק חדש:  בשבתון בלבד - 60 שעות

נדרש מילוי טופס הגשת בקשה למפקח.ת על הפיתוח המקצועי במחוז.
טופס בקשת מסלול אישי ניתן לקבל ממזכירות המרכז

 


 

עובדי הוראה בשבתון

קוד מוסדנו בקרנות ההשתלמות: 230

היקף ההשתלמות בשעות להגשה לאישור הקרן: 4 ש"ש 

מוסדנו יגבה ישירות מהמורים בשבתון את מלוא תשלום שכר הלימוד והם יגישו לקרן ההשתלמות קבלות באופן עצמאי לצורך החזר כספי עפ"י תעריף הקרן, בהתאם לשעות שאושרו להם ובהתאם לכללים הנהוגים בקרנות.

 


 

הרשמה

להרשמה נדרש:  מילוי טופס הרשמה בצירוף קורות חיים ותשלום דמי רישום.

דמי רישום:   150 ש"ח

שכר לימוד:   8,900 ש"ח

 

מתעניינים.ות בתוכנית? הירשמו ונעדכן כשתיפתח ההרשמה לשנה"ל תשפ"ד>>

 

 


תקנון המרכז

לפרטים נוספים
טלפונים: 6408162, 03-6408466
דוא"ל   morim@tauex.tau.ac.il

  

 

ט.ל.ח

 

 

 

 

 

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>