• ראשי
  • חינוך מבקש משמעות: המעשה החינוכי ופסיכולוגית העצמי | תש"פ

    בין חינוך ופסיכואנליזה

    בשיתוף עם: קריית אדם - איגוד ישראלי לפסיכולוגית העצמי וחקר הסובייקטיביות, אנאתה – חברה לתועלת הציבור

    יועצת אקדמית ורכזת הפיתוח המקצועי: ד"ר אתי חגי
    מרכזות התכנית: שרית רשתי, איריס הלפרין-פלג
    צוות המרצים כולל פסיכואנליטיקאים ואנשי חינוך ביניהם: חני גרינברג, ד"ר אתי חגי, איריס הלפרין, רבקה לקשטיין, רחל שפיגל, גליה אריאלי.

    ד"ר אתי חגי


    מרצה וחוקרת חינוכית, משלבת בעבודתה פילוסופיה פסיכואנליטית. פרסמה מאמרים וחמישה ספרים, שני האחרונים מציגים את האינטגרציה בין פסיכואנליזה לחינוך: "חינוך מבקש משמעות" (2015), "חינוך רואה מורכבות" (2018). מדריכה בין אישית ויועצת ארגונית, עוסקת שנים רבות בקידום תהליכי שינוי אישיים, קבוצתיים ומערכתיים. חברה באיגוד הארצי והבינלאומי של פסיכולוגיית העצמי וחקר הסובייקטיביות.

    איריס הלפרין-פלג


    יועצת חינוכית ויועצת ארגונית. מרכזת תכניות ההכשרה וההשתלמות לחדרי מורים וצוותי חינוך בקרית אדם, לוד. בעלת תארים בתחום החינוך והוראת הערבית, ניהלה את בית הספר העברי הראשון "חביב" בראשון לציון  במשך 21 שנים. כיום מלווה בתי ספר בניהול תהליכי שינוי ופיתוח מנהיגות ביניים במגזר הערבי, ומנחה בתי ספר יהודים וערבים בפסיכו-פדגוגיה (המורה כזולת עצמי משמעותי, אמפתיה במרחב החינוכי ועוד). הדליקה משואה ביום העצמאות ה-65 למדינת ישראל, בשנת השמירה על המורשת הלאומית (תשע"ג), כנציגת החינוך והמחנכים בישראל. 

    שרית רשתי


    מנהלת כללית של "אנאתה" בע"מ חברה לתועלת הציבור. בוגרת עבודה סוציאלית, חינוך מיוחד, ייעוץ ארגוני, מנהל ומדיניות ציבורית. עם ניסיון רב שנים בניהול מערכות חינוכיות בתחום המוניציפאלי, פיתוח מיזמים ותוכניות ייחודיות בתחום החינוך המיוחד והחינוך הכללי. בשנים האחרונות מובילה  פרויקטים ייחודיים רב מערכתיים ומייעצת בתחום המוניציפאלי והממשלתי למערכות חינוך ורווחה. חברת האיגוד הישראלי לפסיכולוגיית העצמי ולחקר הסובייקטיביות.

    חנה גרינברג


    פסיכולוגית קלינית מדריכה, פסיכואנליטיקאית למבוגרים ולילדים. מטפלת ומדריכה בקליניקה פרטית ובמערכות טיפוליות וציבוריות שונות. חברה ופעילה במכון תל אביב לפסיכואנליזה בת זמננו, ובאיגוד ישראלי לפסיכולוגית העצמי וחקר הסובייקטיביות.

    הקדמה:

    משרד החינוך דוגל ומקדם בשנים האחרונות מדיניות של הכלה ופרסונליזציה – ראיית התלמיד על מכלול צרכיו, כישוריו וייחודיותו.

    הפעילות החינוכית, אשר נוסדה בשותפות ומתוך תפיסה הוליסטית, הינה שפה המעניקה לצוותים חינוכיים ידע וכישורים המקדמים את יכולתם לנסח תכלית לעשייה החינוכית, להרחיב ידע ביחס למהות האדם, לצרכיו האנושיים וכן, דרכים למימוש יכולותיו במרחב דינמי ומתחדש, המצריך אנושיות עמוקה, יצירתיות וגמישות.

    החשיבה התיאורטית של פסיכולוגיית העצמי מאפשרת התייצבות נכונה של אנשי חינוך אל מול צורכי העצמי הן של המורה והן של התלמיד. כך, מהווה פסיכולוגיית העצמי מעטפת רעיונית ומעשית ליצירה של המעשה החינוכי כהוויה אנושית ומכילה.

     

    תשתית תפיסתית

    פסיכולוגיית העצמי מציעה בעשור האחרון מצע רעיוני ותפיסה אתית המאפשרים החזקה, דיוק והעמקה של תכלית המעשה החינוכי ככינון אדם המאמין בטוב ופועל להרחבתו.

    יישום התפיסה במרחבים חינוכיים הם ביטוי לסולידריות אנושית ואחריות אתית, זו המחויבת לאחר ולאחרות. למעשה, התפיסה מעגנת חקירה, למידה ופיתוח של האופן בו מתקיימת התפתחות אנושית: אדם נולד ומתפתח בתוך הקשר בו מבוגרים אחראים ליצירת תנאים אמפתיים לגידולם של תינוקות וילדים. תבונה אנושית זו, באה לביטוי בפעילותם של אנשים וצוותים חינוכיים במסגרות חינוך מגוונות – פעוטונים, גני ילדים, בתי ספר, מסגרות חינוך בלתי פורמלי ועוד.

    התכנית המוצעת מתבססת על שילוב ומזיגה בין שלשה שדות הגות ורוח, הרלוונטיים להרחבת ההבנה והיישום של תהליכים מכונני אדם: פסיכואנליזה, חינוך וארגונים. הקשר בין תחומים אלו הינו ארוך שנים והוא מחזיק בתוכו את המחויבות לעיצובה של חברה, שאנשיה מכוונים  לעמדה על אישית פתוחה אל העולם ואל הזולת.

    על פי פסיכולוגיית העצמי, יחסיו של האדם עם העולם הסובב אותו הם בעלי חשיבות קריטית להתפתחותו הנפשית. חשיבות זו של הסביבה והשפעתה על היחיד, אינה פוסקת לעולם. בשונה מתיאוריות פסיכולוגיות אחרות המניחות שעיקר ההתפתחות והצמיחה הנפשית מתרחשת בילדות המוקדמת, קוהוט סבור שההתפתחות הנפשית נמשכת לאורך כל החיים, ולפיכך כל רגע של מפגש איכותי עם הסביבה, עשוי להיות רגע קריטי של שינוי, של צמיחה מחודשת ושל תיקון ליקויים קודמים שעצרו את ההתפתחות.

    "האדם זקוק לאנשים אחרים כדי להיעשות עצמך טוב יותר". ובהשאלה – התלמידים וההורים זקוקים לאיש החינוך – זולת עצמי מיטיב – כדי להיות טובים יותר לעצמם ולילדיהם.

    אנשי החינוך זקוקים גם הם ליחס אמפתי, לזולת עצמי שיסייע להם להתפתח מקצועית ולהיות אנשי חינוך מיטיבים עבור עצמם ועבור אוכלוסיית התלמידים.

    מטרות

    1. הרחבת מגוון ההזדמנויות והדרכים להתבוננות, תמיכה ושיפור תהליכים, שביסודם הטוב באדם וכינונו כפי שהם באים לביטוי ביעדים אליהם מכוונת מערכת החינוך ככלל.
    2. עיצוב שיח מקצועי המקדם תהליכים אינטרוספקטיביים (התבוננות תוך אישית) בזיקה לנוכחות המקצועית ותפיסת התפקיד.
    3. פיתוח יכולת ורכישה של כלים ליישום נוכחות אמפתית, שביסודה "הרואה והמראה" של המשתתפים בצוות ובהקבלה בין מורה לתלמיד.
    4. ביסוס תפיסת מסוגלות עצמית – אישית ומקצועית – המקדמת ומובילה למצוינות.
    5. בניית נוכחות אמפתית, המשפיעה על האופן בו נוכחים המשתתפים בכיתות ובמרחבי בית הספר, ובתוך כך מעצבת את הקשר עם התלמידים.

     


    דרכי ההוראה

    • הרצאות ושיח כיסוד ללמידה תיאורטית (הצגת תפיסות, סוגיות וכלים יישומיים).
    • שימוש בתיאורי מקרה Case Studies כבסיס לבחינת ההיבטים התיאורטיים וכיסוד לבירור תפיסות קיימות, כמו גם לבחינה של עקרונות ומאפיינים למודלים רלוונטיים נוספים Grounded Models.
    • קריאת חומרים תאורטיים ועיבודם בקבוצות למידה.
    • למידה אישית – זיהוי מאפיינים אישיים – ראויים שימור ושיפור. הרחבת מיומנויות, ודיון בדילמות ומצבים איתם מתמודד/ת הלומד/ת.

     

    אפשרויות תעסוקה

    הפעילות החינוכית ברוח התכנית מיושמת כיום במספר מסגרות חינוך בארץ. למסיימי התכנית בהצלחה תינתן אפשרות להשתלב כחלק מצוות המנחים/ות.

     

    תהליך הלמידה

    תהליך הלמידה יעגן חטיבה תיאורטית וחטיבה יישומית, המקנה כלים יישומיים, ואשר תלווה בהתבוננות וחקירה. את היישום ניתן יהיה לקיים במרחב מקצועי של הלומד/ת או במרחב אחר שייבחר בהתייעצות עם רכזות התכנית.

     

    נושאים עיקריים

    • פסיכולוגיית העצמי – מקורות היסטוריים ורעיוניים
    • מושגי יסוד: עצמי, אמפתיה, עצמיות וזולת עצמי
    • יחסים מכונני אדם
    • פדגוגיית מעמקים
    • אתיקה של נוכחות פתוחה, על אישית, אתיקה של ראיית אחר
    • התבוננות מורכבת – מאפיינים ומתודות ליישום
    • נפש של קבוצה וארגון – תהליכים מודעים ובלתי מודעים בקבוצות וארגונים
    • הנהגת מציאות (הובלת שינוי) – מהאישי, בין אישי למערכתי
    • נוכחות מקצועית אתית
    • יישום והתבוננות

     

    למסיימי התכנית, שיעמדו בדרישות, תינתן תעודה.

     

    קהל יעד

    התכנית  מיועדת לעוסקות/ים במעשה החינוכי, המאמינות/ים בתכלית הומניסטית ומעוניינות/ים להרחיב ידע ומיומנויות להעמקת משוקעותם בעשייה מכוננת אדם, אשר פועלת להרחבת הטוב בעולם.
    התשומות המקצועיות ניתנות ע"י מרצים ומנחים מקצועיים, מרביתם בעלי רקע הן בחינוך והן בטיפול רגשי (יועצים חינוכיים, עובדים סוציאליים, פסיכולוגים קליניים ופסיכואנליטיקאים). הצוות פועל כקהילה מקצועית לומדת ותומכת המשלבת למידה תיאורטית והתנסותית באמצעות חקירה והתבוננות בתיאורי מקרה מתוך חיי המעשה.
    עדיפות תינתן לבעלי תואר שני / בעלי ניסיון בעבודה חינוכית / בעלי ידע בתחומי פסיכולוגיה ו/או קבוצות ו/או יעוץ ארגוני
    יתקיים ראיון קבלה טלפוני

     

    היקף

    224  שעות  (כולל פרקטיקום, למידה עצמית וביצוע המשימות)

    28 מפגשים אחת לשבוע הכוללים 3 ימים ארוכים מהבוקר:
    24.12 (חנוכה), 31.3 (פסח)  12.5 (ל"ג בעומר)

     

    גמול השתלמות לעובדי הוראה של משרד החינוך
    עוז לתמורה/עולם ישן: עד 224 שעות.
    אופק חדש: עד 120 שעות למורים בשבתון בלבד.


    מותנה בהגשת בקשה למפקח על הפיתוח המקצועי לאישור לגמול, בתהליך של מסלול אישי.


     

    מועד: ימי שלישי, אחת לשבוע,  בין השעות 15:00-20:00

    תאריך פתיחה מתוכנן:  19.11.2019

    מיקום: בית ספר לחינוך, אוניברסיטת תל אביב ובקריית אדם בלוד

    דמי רישום: 250    150 ש"ח

    שכר לימוד: 9,900 ש"ח. 
    לעובדי הוראה בשבתון, עד 8 ש"ש מקרן ההשתלמות והשלמה ע"י המשתתף בסכום של 3,020 ש"ח

     

    להגשת מועמדות נדרש:

    מילוי טופס הרשמה בצירוף קורות חיים והעתק תעודת השכלה.
    תשלום דמי רישום.
    לנרשמים תתקיים שיחת קבלה טלפונית

     

    לפרטים נוספים - מזכירות המרכז
    טלפונים: 6408162, 03-6408466
    דוא"ל   morim@tauex.tau.ac.il

     

     

     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
    אוניברסיטת תל-אביב, ת.ד. 39040, תל-אביב 6997801
    UI/UX Basch_Interactive