• ראשי
  • חינוך מבקש משמעות: המעשה החינוכי ופסיכולוגיית העצמי | תש"פ

    בין חינוך ופסיכואנליזה

    בשיתוף עם: קריית אדם - איגוד ישראלי לפסיכולוגית העצמי וחקר הסובייקטיביות, אנאתה – חברה לתועלת הציבור

    יועצת אקדמית ורכזת הפיתוח המקצועי: ד"ר אתי חגי
    מרכזות התכנית: שרית רשתי, איריס הלפרין-פלג
    צוות המרצים כולל פסיכואנליטיקאים ואנשי חינוך ביניהם: חני גרינברג, ד"ר אתי חגי, איריס הלפרין, רבקה לקשטיין, רחל שפיגל, גליה אריאלי.

    ד"ר אתי חגי

    מרצה וחוקרת חינוכית, משלבת בעבודתה פילוסופיה פסיכואנליטית. פרסמה מאמרים וחמישה ספרים, שני האחרונים מציגים את האינטגרציה בין פסיכואנליזה לחינוך: "חינוך מבקש משמעות" (2015), "חינוך רואה מורכבות" (2018). מדריכה בין אישית ויועצת ארגונית, עוסקת שנים רבות בקידום תהליכי שינוי אישיים, קבוצתיים ומערכתיים. חברה באיגוד הארצי והבינלאומי של פסיכולוגיית העצמי וחקר הסובייקטיביות.

    איריס הלפרין-פלג

    יועצת חינוכית ויועצת ארגונית. מרכזת תכניות ההכשרה וההשתלמות לחדרי מורים וצוותי חינוך בקרית אדם, לוד. בעלת תארים בתחום החינוך והוראת הערבית, ניהלה את בית הספר העברי הראשון "חביב" בראשון לציון  במשך 21 שנים. כיום מלווה בתי ספר בניהול תהליכי שינוי ופיתוח מנהיגות ביניים במגזר הערבי, ומנחה בתי ספר יהודים וערבים בפסיכו-פדגוגיה (המורה כזולת עצמי משמעותי, אמפתיה במרחב החינוכי ועוד). הדליקה משואה ביום העצמאות ה-65 למדינת ישראל, בשנת השמירה על המורשת הלאומית (תשע"ג), כנציגת החינוך והמחנכים בישראל. 

    שרית רשתי

    מנהלת כללית של "אנאתה" בע"מ חברה לתועלת הציבור. בוגרת עבודה סוציאלית, חינוך מיוחד, ייעוץ ארגוני, מנהל ומדיניות ציבורית. עם ניסיון רב שנים בניהול מערכות חינוכיות בתחום המוניציפאלי, פיתוח מיזמים ותוכניות ייחודיות בתחום החינוך המיוחד והחינוך הכללי. בשנים האחרונות מובילה  פרויקטים ייחודיים רב מערכתיים ומייעצת בתחום המוניציפאלי והממשלתי למערכות חינוך ורווחה. חברת האיגוד הישראלי לפסיכולוגיית העצמי ולחקר הסובייקטיביות.

    חנה גרינברג

    פסיכולוגית קלינית מדריכה, פסיכואנליטיקאית למבוגרים ולילדים. מטפלת ומדריכה בקליניקה פרטית ובמערכות טיפוליות וציבוריות שונות. חברה ופעילה במכון תל אביב לפסיכואנליזה בת זמננו, ובאיגוד ישראלי לפסיכולוגית העצמי וחקר הסובייקטיביות.

    תשתית תפיסתית

    פסיכולוגיית העצמי מציעה בעשור האחרון מצע רעיוני ותפיסה אתית "כרפובליקת רוח למען אדם ועולם" תוך שהיא מחויבת לפעול ל"קבלתו המוחלטת של האדם על כל מה שבו ... להכירו וללוותו בנפתולי אנושיותו בלא רתיעה ובלא שיפוט..." (קולקה, ר.  2018  "ללמוד וללמד פסיכואנליזה", לא פורסם). מצע זה מאפשר החזקה, דיוק והעמקה של תכלית המעשה החינוכי ככינון אדם המאמין בטוב ופועל להרחבתו, כמו כן, הוא מהווה חלק מביטוייה של סולידריות אנושית ואחריות אתית, זו המחויבת לאחר ולאחרות.

    הפעילות החינוכית, אשר נוסדה בשותפות* ומתוך תפיסה הוליסטית, מעגנת חקירה, למידה ופיתוח של  האופן בו מתקיימת התפתחות אנושית: אדם נולד ומתפתח בתוך הקשר בו מבוגרים אחראים ליצירת תנאים מיטיבים, אמפתיים, לצמיחתם של תינוקות וילדים.  תבונה אנושית זו באה לביטוי בפעילותם של אנשים וצוותים חינוכיים במסגרות חינוך מגוונות – פעוטונים, גני ילדים, בתי ספר, מסגרות חינוך בלתי פורמלי ועוד.

    התכנית המוצעת מתבססת על שילוב ומזיגה בין שלשה שדות הגות, הרלוונטיים להרחבת ההבנה והיישום של תהליכים מכונני אדם, פסיכואנליזה, חינוך ותורת הארגונים. הקשר בין שדות אלו  ארוך שנים והוא מעגן את המחויבות לעיצובה של חברה שאנשיה מכוונים לעמדה על אישית פתוחה אל העולם ואל הזולת.

    התכנית הינה מסגרת התהוות, התנסות, למידה וחוויה. היא שמה דגש על נוכחות אתית אחדותית ואמפתית ומרחיבה את התנועה בין הממדים התוך אישיים, הבין אישיים והעל אישיים של המרחב החינוכי.

    התשומות המקצועיות ניתנות ע"י מרצים ומנחים מקצועיים, מרביתם בעלי רקע הן בחינוך והן בטיפול רגשי (יועצים חינוכיים, פסיכולוגים קליניים ופסיכואנליטיקאים). הצוות פועל כקהילה מקצועית לומדת ותומכת המשלבת למידה תיאורטית והתנסותית באמצעות חקירה והתבוננות בתיאורי מקרה מתוך חיי המעשה ביומיום.

    בעת הלמידה וההתבוננות מוצעים מושגים המעודדים הבנה וניסוח של נפש האדם ודרכים לכינונו המיטבי: פדגוגיית מעמקים, ראיית מורכבות, נפש ארגונית, אינטרוספקציה אישית-ארגונית-מערכתית, נוכחות מקצועית אותנטית ועוד.

    * האיגוד הישראלי לפסיכולוגית העצמי ולחקר הסובייקטיבית לקח על עצמו בשיתוף אנאתה בע"מ חל"צ לסייע ולתמוך בקהילה בלוד (במסגרת זו פועל מרכז טיפולי ואבחוני, תכניות הכשרה פסיכולוגיות ופסיכואנליטיות ועוד).

     

    מטרות

    1. הרחבת מגוון ההזדמנויות והדרכים להתבוננות, תמיכה ושיפור תהליכים, שביסודם הטוב באדם וכינונו, כפי שהם באים לביטוי ביעדים אליהם מכוונת מערכת החינוך ככלל.
    2. עיצוב נוכחות אישית ומקצועית שביסודה אתיקה של ראיית הזולת וכינונו כיסוד בכינון עולם.
    3. הבנת התהליכים המערכתיים, כתשתית להבניה דרכי התנהלות אופרטיביים, לרבות פדגוגיים וארגוניים.

     

    דרכי ההוראה

    • הרצאות ושיח כיסוד ללמידה תיאורטית (הצגת תפיסות, סוגיות וכלים יישומיים).
    • שימוש בתיאורי מקרה Case Studies כבסיס לבחינת ההיבטים התיאורטיים וכיסוד לבירור תפיסות קיימות, כמו גם לבחינה של עקרונות ומאפיינים למודלים רלוונטיים נוספים Grounded Models.
    • קריאת חומרים תאורטיים ועיבודם בקבוצות למידה.
    • למידה אישית – זיהוי מאפיינים אישיים – ראויים שימור ושיפור. הרחבת מיומנויות, ודיון בדילמות ומצבים איתם מתמודד/ת הלומד/ת.

     

    אפשרויות תעסוקה
    הפעילות החינוכית ברוח התכנית מיושמת כיום במספר מסגרות חינוך בארץ. למסיימי התכנית בהצלחה תינתן אפשרות להשתלב כחלק מצוות המנחים/ות.

     

    תהליך הלמידה
    תהליך הלמידה יעגן חטיבה תיאורטית וחטיבה יישומית אשר תלווה בהתבוננות וחקירה. אלה יהוו תשתית להרחבת הידע התאורטי והעמקתו. את היישום ניתן יהיה לקיים במרחב מקצועי של הלומד/ת או במרחב אחר שייבחר בהתייעצות עם רכזות התכנית.

     

    נושאים עיקריים

    • פסיכולוגיית העצמי – מקורות היסטוריים ורעיוניים
    • מושגי יסוד: עצמי, אמפתיה, עצמיות וזולת עצמי
    • יחסים מכונני אדם
    • פדגוגית מעמקים
    • אתיקה של נוכחות פתוחה, על אישית
    • אתיקה של ראיית אחר
    • התבוננות מורכבת – מאפיינים ומתודות ליישום
    • נפש של קבוצה וארגון
    • הנהגת מציאות (הובלת שינוי) – מהאישי, בין אישי למערכתי
    • נוכחות מקצועית
    • יישום והתבוננות

     

    קהל יעד:

    התכנית מיועדת לעוסקות/ים במעשה החינוכי, המאמינים בתכלית הומניסטית ומעוניינות/ים להרחיב ידע ומיומנויות להעמקת מחוייבותם בעשייה מכוננת אדם, אשר פועלת להרחבת הטוב בעולם.
    עדיפות תינתן לבעלי תואר שני / בעלי ניסיון בעבודה חינוכית / בעלי ידע בתחומי פסיכולוגיה ו/או קבוצות ו/או יעוץ ארגוני
    יתקיים ראיון קבלה.

     

    היקף:
    224  שעות + 28 שעות פרקטיקום.
    28  מפגשים אחת לשבוע

     

    גמול השתלמות לעובדי הוראה של משרד החינוך:
    (יפורסם. מותנה באישור הפיקוח על הפיתוח המקצועי - מחוז ת"א)

     

    מועד: ימי שלישי, אחת לשבוע,  בין השעות  9:00 – 16:15
    תאריך פתיחה מתוכנן:  29.10.2019

     

    דמי רישום: 350 ש"ח

    שכר לימוד: 10,700 ש"ח. 
    (לעובדי הוראה בשבתון, במידה שיאושר לגמול ע"י הפיקוח - 8 ש"ש מקרן ההשתלמות והשלמה ע"י המשתתף בסכום של 3,820 ש"ח)

     

    להגשת מועמדות נדרש:

    מילוי טופס הרשמה בצירוף קורות חיים והעתק תעודת השכלה.
    תשלום דמי רישום.
    השתתפות בריאיון קבלה אישי.

     

     

    לפרטים נוספים - מזכירות המרכז
    טלפונים: 6408162, 03-6408466
    דוא"ל   morim@tauex.tau.ac.il

     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
    אוניברסיטת תל-אביב, ת.ד. 39040, תל-אביב 6997801
    UI/UX Basch_Interactive