• ראשי
  • חינוך ממוקד-פתרון | תש"פ

    SFE - Solution-Focused Education

    יועץ אקדמי: ד"ר יורם גלי PhDMEI, מנכ"ל CreaTeams ו-SFT

    המרצים בקורס הם מסגל החברים במרכז הישראלי לגישה ממוקדת-הפתרון.

     

    ד"ר יורם גלי PhD, MEI

    מנכ"ל CreaTeams ו-SFT. יועץ בכיר לפיתוח ארגוני. מומחה לעבודה צוותית ולגישה ממוקדת-הפתרון. מיישם ידע זה במערכות ארגוניות ובמסגרות חינוכיות ובתי-ספר. מרצה ומנחה בנושא זה בארץ ובחו"ל. חבר בצוות ההיגוי הבינלאומי של SOLWorld - הקהילה ליישום הגישה בארגונים, יועץ בכיר באגודה הישראלית לפסיכותרפיה ממוקדת, חבר במרכז הישראלי לגישה ממוקדת-הפתרון. פיתח ומקיים את יישום הגישה במסגרות שונות, כמו: טיפול ממוקד-פתרון בצוותי הודעת נפגעוּת, ייעוץ ארגוני ממוקד-פתרון, אימון צוותי ממוקד-פתרון. 

    מר אריה קשת

    פסיכולוג קליני ומאמן לתפקוד אופטימלי במצבי לחץ, ממונה על תרבות וחברה בטכניון בדימוס, חבר-מייסד המרכז הישראלי לגישה ממוקדת-פתרון, חבר EBTA - האגודה האירופאית לטיפול קצר-מועד.

    ד"ר ירון יגיל

    עובד סוציאלי, מרצה בכיר במכללת תל-חי, מכשיר עובדים סוציאליים בגישה זו במכללה, חבר-מייסד המרכז הישראלי לגישה ממוקדת-פתרון, חבר EBTA - האגודה האירופאית לטיפול קצר-מועד.

    רציונל:

    חינוך ממוקד-פתרון (SFE - Solution-Focused Education) מבוסס על גישת הכוחות, ונשען על עקרונות הומניסטיים (יחס אוהד  למקבל החינוך ואמונה ברצונו וביכולתו לחולל שינויים חיוביים בחייו) ועל גישה שבנויה על אינטראקציה ועל בנייה משותפת (co-construction).
    יישום הגישה קיים במקומות רבים בעולם - במיוחד במערכות חינוך בשבדיה ובארצות הברית.
    ככלל, הגישה מתפתחת בתחומים נוספים: ניהול בארגונים, עבודה סוציאלית, גישור ועוד.
    גישה זו תומכת ומחזקת מושגים ומודלים חינוכיים ופדגוגיים מתקדמים כמו:

    למידה משמעותית, ייחודיות התלמיד, הערכה חלופית, קידום החשיבה והפעולה הפרואקטיביות.
    היא ידועה ומוכרת מחקרית מהעולם הטיפולי (SFBT) במרכיבים אלו:

    1. אפקטיביות -  אפקטיבית (משיגה את התוצאות ומבוססת מחקר);
    2. טווח זמן קצר –תוצריה מושגים בטווח זמן קצר, עם אימפקט לטווח הארוך;
    3. חיוביות – חיובית בעמדתה הבסיסית;
    4. פשטות –בהבנה ובהפעלה ועם זאת - בעלת עוצמה חזקה. 

     

    הקורס הנוכחי, "חינוך ממוקד פתרון", בא לתת מענה בגישה מתקדמת שמהווה בו-זמנית: גישה שמאפשרת מיומנויות בעלות עוצמה בפעילות בבתי הספר ותמיכה בפעילויות ובגישות שכבר קיימות ושרוצים לשכללן. פשטותה של גישה זו, מאפשר את יישומה המהיר במהלך הלימוד ובעקבותיו.
    גישה מתקדמת זו כדאית ותורמת. משתתפי הקורס יוכלו להפעיל אותה במסגרת החינוכית בה הם פועלים וכן, בחייהם האישיים שמחוץ למסגרת העבודה. כאמור, הפשטות של גישה זו מקלה על היישום המהיר שלה ועל היכולת להשתמש בה במצבי חיים שונים

    מטרות:

    1. המשתתפים יכירו את מקורות הגישה, את הנחות היסוד שלה ואת עקרונות העבודה שלה.
    2. המשתתפים יתרגלו ויוכלו ליישם בעבודתם החינוכית את הכלים שמקורם בגישה זו.
    3. המשתתפים יוכלו להשתמש בעקרונות הגישה כדי לקדם יוזמות חינוכיות נוספות.
    4. המשתתפים יהיו בעלי תחושת מסוגלות להפעילה מול מחזיקי עניין שונים במערכת החינוכית.

     

    תכנים עיקריים:

    • היסטוריה של הגישה
    • עקרונות מרכזיים כמו: מיקוד בפתרון, מיקוד במה שעובד, מיקוד במכוונות עתיד, מיקוד במשאבים.
    • טכניקות ייחודיות של הגישה כמו: שאלת הנס, מסד (תיאור פוזיטיביסטי), התייחסות משוחררת פיצול,  שאלת סילום, מיומנויות הוקרה.
    • מיומנויות של שיחות פתרון (solution talks) מבוססות דיאלוג: הקשבה ייחודית  ושאלות מקדמות.
    • יישומים בכיתת הלימוד ובמסדרון, טיפול במפגשים מאתגרים (עם תלמידים, הוריהם ועמיתים בחדר המורים).
    • הכנה לתרבות בית-ספרית של חינוך ממוקד-פתרון.

     

    דרכי ההוראה:

    הקורס בנוי על תצורות למידה שונות, תוך הדגמת הגישה באופן בו מעוצב ומועבר הקורס.

    • המפגשים משלבים בתוכם הרצאות פרונטליות, צפייה בסרטוני המחשה, משחקי תפקיד,
       תרגול, ניתוח אירועים, סימולציות ודיונים בקבוצות קטנות ובמליאה.

    • קריאה של מספר מאמרים ופרקים מתוך הספרים.

    • אירועים שיובאו על-ידי המשתתפים, משדה העבודה שלהם.

    • מפגשי אינטראקציה כקבוצת הדרכת עמיתים וחשיבה משותפת.

     

    דרישות התכנית:

    • השתתפות בשיעורים.
    • השתתפות במטלות קריאה.
    • השתתפות פעילה בסימולציות ובדיונים.
    • הבאת מקרים מן השדה להתייעצות קבוצתית.
    • שמירה על סודיות בכל הנוגע למידע שיגיע אליהם אודות פונים במהלך השיעורים!

     

    קהל היעד: אנשי חינוך וטיפול, מנהלים, יועצים חינוכיים, ארגוניים ואסטרטגיים. בעלי תואר ראשון.

     

    היקף:  30 שעות, 7 מפגשים של 4 שעות אקדמיות + 2 שעות למידה מקוונת

     

    גמול השתלמות לעובדי הוראה של משרד החינוך:
    עוז לתמורה/עולם ישן: 30 שעות
    אופק חדש: 30 שעות למורים בשבתון

     

    תעודה: העומדים בדרישות התכנית יקבלו תעודת סיום.

     

    מיקום: אוניברסיטת תל אביב

    מועד: ימי שלישי,  בין השעות  16:00 - 19:15. 
    7 מפגשים של 4 שעות אקדמיות + 2 שעות למידה מקוונת

    פתיחת התכנית: חודש אוקטובר 2019

    דמי רישום: 150 ש"ח

    שכר לימוד:  1,150 ש"ח

    לעו"ה בשבתון: 1 ש"ש מקרן ההשתלמות והשלמה בסך 290 ש"ח.

     

    להרשמה נדרש:
    מילוי טופס רישום בצירוף קורות חיים (בעלי תואר ראשון לפחות)
    תשלום דמי רישום
     

     

    לפרטים נוספים - מזכירות המרכז:

    טלפונים:  6408466 , 03-6408162

    דוא"ל:  morim@tauex.tau.ac.il

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    אוניברסיטת תל-אביב, ת.ד. 39040, תל-אביב 6997801
    UI/UX Basch_Interactive