"שגרה במשבר"

בשנת הלימודים תשפ"ד 2023-2024, לאור מלחמת חרבות ברזל הפוקדת אותנו גם בימים אלו ובמיוחד לאור הניסיון שצברנו בעבודה עם סגלי האוניברסיטה במהלך משבר הקורונה, האתגרים, ההצלחות והצרכים העתידיים שהוצפו מקרב סגלי ההוראה באותה תקופה. הרגשנו כי יש צורך בסיוע ממוקד ומותאם צרכים העולים עקב המשבר, שבזמנים אלו אנו מבינים שהשגרה היא בעצם זמני "הכנה" בין משברים ועלינו לנצל גם את המשבר וגם את השגרה, לזמנים בהם נוכל להתכונן מראש או בזמן אמת לתהליכי ההוראה והלמידה הצפויים לנו ו/או אלו שאנו מתמודדים איתם בעקבות המשבר.

לפני תחילת שנת הלימודים תשפ"ד 2023-2024, בוצע ניתוח נתונים עבור קורסים שהתקיימו בשנה"ל תשפ"ג 2022-2023 בהתאם לסעיפים הנ"ל:

  • קורסים שכללו מעל 100 סטודנטים/ות
  • לפחות 2 אנשי סגל
  • קורסים בהם היו מספר תכנים יחסית גדול באתר הקורס בMoodle-
  • חלוקה לפי פקולטות

לאחר סקירת כלל התוצאות ועפ"י פרמטרים נוספים, נבחרו קורסים מסוימים, עבורם יצרנו קשר בפניה יזומה להצעת ליווי וסיוע בתהליך ההתאמה של הקורס לקראת פתיחת שנה"ל ומתווה האוניברסיטה למשרתי מילואים.

סה"כ פנינו בסמסטר א' לכ-30 קורסים ובסמסטר ב' לכ-50 קורסים.

הנה דוגמה לתהליך שבוצע בעקבות המיזם יחד עם סגל הקורס "מודלים חישוביים" בהרצאתו של פרופ' ניר בטנסקי והמתרגלים גל מאור ושמואל יוסף המויאל בסמסטר א' ועבר עדכונים והרחבות בסמסטר ב', כחלק מביה"ס למדעי המחשב בפקולטה למדעים מדויקים ע"ש ריימונד ובברלי סאקלר.

הקורס נלמד בקרב סטודנטים/ות לתואר ראשון במדעי המחשב אשר לומדים בשנתם השנייה לתואר. על כן, לקורס כ-8 קורסי קדם.

בפגישה עם מתרגל הקורס גל מאור, עלה הצורך בגלל דחיית תחילת שנת הלימודים, כי הסטו' עלולים לשכוח חלק ממושגי היסוד אותם למדו בקורסי הקדם ובצורך לחדד ולהרחיב אודות מושגים חשובים שלעתים יכולים לאתגר את הסטו' ונחוצים להמשך הלמידה בקורס.

על מנת לענות על כך, יצרנו לומדה ביחידת "אפס" אשר נפתחה עבור הסטו' בתחילת הסמסטר. הלומדה כוללת מידע על מושגי היסוד ושאלות לתרגול עצמי. בנוסף לכך, סגל הקורס החליט לתת נקודת בונוס לציון הסופי בקורס, למי שיבצע את הלומדה, מה שעודד את הסטו' אף יותר לבצעה.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

בסיום הלומדה, אף הוטמע לסטו' לינק המוביל לגרסה להדפסה של הלומדה ושאלון משוב אנונימי. זאת על מנת שנוכל ללמוד ולשפר את הלומדה בהתאם לצרכי הסטו'.

בסמסטר א' ביצעו את הלומדה כ-218 סטו' ובסמסטר ב' כ-290 סטו'.

על שאלון המשוב הגיבו 103 סטו' בסה"כ בשני הסמסטרים, 96% מהם, הגדירו את הלומדה במידה רבה ורבה מאוד בפרמטרים הבאים:

  • משמעותית בסיוע לריענון החומר לקראת תחילת השנה
  • בהירות ההנחיות לאופן הלימוד ביחידת ההוראה החדשה
  • מידת תרומת השאלות האינטראקטיביות לתהליך הלמידה
  • האם ירצו לקבל עוד לומדות מהסוג הזה בהמשך הקורס

בעקבות ההצלחה של הלומדה, הוחלט בשיתוף עם גל מאור המתרגל להרחיב את הלמידה העצמית בקורס ולהקליט כמה סרטוני פתרון תרגילים מודרך, בו גל מסביר על פתרון תרגילים משיעורי הבית וכהכנה למבחן, דגשים על פתירת התרגיל, מה מצופה מהסטו' לעשות וכיצד נראית הגשה נכונה של הפתרונות. כל זאת בין היתר נוצר גם במטרה לסייע למשרתי המילואים להשלים זאת בעצמם עקב נוכחות נמוכה בשיעורים.

דוגמה לפתיח הסרטון פתרון מודרך שהוקלט באולפן שלנו ונערך בצורה מקצועית ע"י צוות Virtual TAU:

דוגמה להקלטת מסך המלווה בהסבר על דרכי פתרון התרגילים, דגשים והסבת תשומת לב הסטודנטים/ות לנקודות ודגשים חשובים:
 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>