סקירת שימוש ברכיבי המודל
רכיבי Moodle: ניתוח נתוני שימוש סמסטר א' תשפ"ד
כחלק מתהליך בחינת מערכת ה-Moodle (מערכת הLMS של האוניברסיטה), אנו מחפשים את הדרך לייעל ולשפר את חווית השימוש של הסגל בכל הנוגע לניהול ההוראה והלמידה בקורס כחלק מהשימוש ב-Moodle לשם כך.
סקירה זו מפרטת בבחינת הרכיבים במערכת המודל ושימושיהם הפדגוגיים בקורסים אקדמיים. מטרת הפרויקט הייתה לזהות את השימושים השונים ברכיבים השונים ולבחון את השפעתם על הלמידה וההוראה. ומכאן להסיק את הרכיבים אותם יש לפתח ולהרחיב, להסיר רכיבים שאינם שימושיים דיים או הסקת מסקנות על דרכי ההנגשה על המידע אודותיהם לסגל לשיפור חווית השימוש.
הסקירה נערכה על כלל הקורסים שהתקיימו בסמסטר א' תשפ"ד (הסמסטר הראשון ללימודים בצל מלחמת חרבות ברזל) ובחן תחילה 29,367 מקרים ו-41 רכיבים ומשאבים, כאשר הדגש היה על חיפוש רכיבים המקדמים למידה משמעותית.
תהליך הסינון הראשוני
ביצענו תהליך סינון בשני שלבים:
1. בשלב הראשון נבחנו קורסים אקדמיים בלבד, תוך התמקדות ברכיבים שאינם ניהוליים ואינם בשימוש שכיח מדי, כגון מטלות סטנדרטיות. כך צומצם המאגר הראשוני ל-698 מקרי בוחן.
2. בשלב השני עברנו לבדיקת אמינות הנתונים וזיהוי דפוסי שימוש על פי מרצה, פקולטה ורכיב. התהליך הוביל לצמצום נוסף ל-350 מקרים ולזיהוי 12 רכיבים נבחרים, שנמצאו מועילים במיוחד בתהליך ההוראה והלמידה.
רכיבים נבחרים ושימושיהם
הסקירה התמקדה ברכיבים ייחודיים ויעילים, וביניהם:
סקר
("שאלת בחירה" 116 קורסים): שימוש סביב ניהול הקורס יכול להיות גם הפצת שאלה ללומדים בקורס בכל הנוגע לרצף השיעורים, למשל:
- מתי יהיה עדיף לקיים שיעור השלמה?
- האם יהיו מעוניינים במטלות/הגשות שייחשבו כבונוס בציון הסופי?
- סקר שביעות רצון לאחר פעילות בה לקחו חלק?
הנתונים מוצגים גם במספרים מוחלטים וגם בגרף ואף אפשר ליצור זאת גם סביב מרכיבי התוכן של הקורס, החומר הנלמד כמו למשל "אם נתון משתנה מסוים, באיזו טבלה תצטרכו להשתמש כדי לשייך אותו למקומו המתאים" עם אפשרויות לסוגי טבלאות שונות ובהן יצביעו הסטודנטים על הדרך המיטבית ביותר לפתור את השאלה.
יתרון: מהיר ליצירה ומענה מצד הסטודנטים/ות עם אפשרות לבחור מסיח אחד או כמה. את הגרף או התוצאות ניתן להקרין על הלוח, גם בזמן שיעור.
חיסרון: ניתן ליצור רק שאלה אחת בכל רכיב ושאלה מסוג בחירה בין כמה אפשרויות (בדרך כלל מסוג רב-ברירה)
>>>למדריך ליצירת סקר באתר הקורס
שאלון
(116 קורסים): רכיב השאלון במודל נמצא ברובו בשימוש למטרות ניהוליות כגון סקרים לבחירת מועדים או קבלת משוב. בסקירה שביצענו, נמצא כי מתוך 116 השאלונים שנבחנו, נבחרו 42 לצורך ניתוח מעמיק. רובם המוחלט של השאלונים היו עם נתונים יחסית מרשימים של כניסות של לומדים לשאלונים. אך לא נרשמה פעילות רבה או מעורבות גבוהה מצדם. רק ב-4% מהמקרים נמצא כי השאלון היה קשור ישירות לתוכן הקורס ושימש ככלי פדגוגי משמעותי.
נתונים אלו מצביעים על כך שרכיב השאלון, למרות הפוטנציאל שלו, משמש בעיקר להיבטים ניהוליים ולא מספיק לפעילויות לימודיות עמוקות. שילובו בצורה אינטראקטיבית יותר, כחלק מהתוכן הלימודי, עשוי להעשיר את תהליך ההוראה ולחזק את מעורבות הסטודנטים/ות עם החומר הנלמד ודרישות הקורס.
יתרון: ניתן ליצור טופס עם כמה שאלות ומסוגים שונים כמו: נכון/לא נכון, רב ברירה, שאלה פתוחה, דירוג ועוד. בנוסף, ניתן להגדיר שמענה הסטו' יהיה אנונימי.
חיסרון: אם הוגדר שהמענה על השאלון הוא אנונימי, לא ניתן לשנות זאת לאחר המענה של הסטו' ולא יהיה אפשרי לקשר בין התשובות למי ענה בדיעבד.
לוח פתקים בעמודות
(22 קורסים): רכיב שמאפשר אינטראקציה שיתופית בין הסטודנטים/ות, כולל מענה לשאלות, תרגילי כתיבה, ושיתוף תוכן לאחר למידה. שימושים נוספים כללו הצגת נושאים לעבודה ופתיחת לוחות עזרה הדדית בין הסטודנטי/ות והסגל.
יתרון: מאפשר ליצור פעילויות גם אישיות בין מרצה לסטודנט וגם שיתופיות בין כלל הסטודנטים או בין קבוצות.
חיסרון: לא ניתן להוסיף לתגובה שמוסיפים קובץ חיצוני. ניתן רק טקסט, תמונה, סרטון או לינק.
>>>למדריך אודות לוח פתקים בעמודות
ספר ודפי תוכן בחוצצים
(ב-40 קורסים): רכיבים המאפשרים הצגת תכנים לימודיים מגוונים, כולל סיכומי הרצאות, שאלות ממבחני עבר, ותכנים המחולקים לפרקים עם בדיקות הבנה.
יתרון: מאפשר ליצור יחידת לימוד סביב נושא מסוים או סביב פעילות "במקום אחד" כולל טקסט מידעי, סרטוני הסבר והקלטות השיעורים, תמונות וקישורים למאגרי מידע חיצוניים.
חיסרון: מצריך העברה של מצגות וחומרי תוכן לרכיב במודל ואף הוספה של אלמנטים עיצוביים קלים מכיוון שמדובר בעמודי תוכן דיי פשוטים בנראותם.
>>>למדריך אודות יצירת רכיבי תוכן באתר הקורס, בו ניתן למצוא מידע גם עבור יצירת ספר ודפי תוכן בחוצצים.
ענן מילים
(5 קורסים): כלי שמסייע לתהליך הלמידה על ידי איסוף מושגים ואף ניתן להשתמש בו כטיזר לפני לימוד נושא חדש. נצפתה ירידה בהשתתפות לאורך הזמן, מה שמעיד על פוטנציאל לשיפור בשילובו ובעידוד המעורבות של הסטודנטים/ות בשימוש בו.
יתרון: כל מושג שמתווסף לענן המילים יותר מפעם אחת, גדל ככמות הפעמים שהתווסף, להדגשת העוצמה שלו למול מילים אחרות.
חיסרון: עיצוב דיי פשוט ולא אינטראקטיבי באופו אופן כמו כלים דומים כמו Kahoot ו-Mentimeter.
>>>למדריך אודות שימוש בענן מילים
הערכת עמיתים
(8 קורסים): משימות הכוללות הערכת עבודות של סטודנטים אחרים הלומדים את הקורס, כלי שמעשיר את הלמידה על ידי חשיפה לדעות ופרספקטיבות שונות ואף שיכלול מיומנויות כמו חשיבה ביקורתית, הערכה אובייקטיבית וזווית ראיה שונה על החומר הנלמד.
יתרון: ניתן ליצור פעילות של הערכת עמיתים גם באופן אנונימי. כך שהסטודנטים לא ידעו את מי הם מעריכים ומי מהסטודנטים/ות העריך את ההגשה שלהם/ן. ניתן אף להשתמש ברכיב עבור סטודנטים/ות יחידים או בקבוצות.
חיסרון: מצריך עבודה בשלבים כך שכלל הסטודנטים/ות יעבדו בלוחות הזמנים שנקבעו. הגשות באיחור יגררו קושי בהקצאה של המעריכים של המאחרים וכן הלאה.
>>>למדריך אודות שימוש בהערכת עמיתים
שיעור מסתעף ודיון בעד/נגד (Debate)
(4 קורסים): רכיבים המסייעים בתרגול עצמי והצגת טיעונים בעד ונגד, תוך שילוב מאמרים ודיונים אקדמיים. ניתן אף להשתמש לתרגול עצמי, יצירת דיון או התייחסות אינטראקטיבית לתוכן ולהסתעפות בין הנושאים, השתלשלות אירועים ובניית טיעונים על סמך זה.
יתרון: יוצר פעילויות אינטראקטיביות שמגבירות את המעורבות של הסטודנטים/ות עם החומר הנלמד.
חיסרון: שיעור מסתעף יש לתכנן מראש את כלל השתלשלות האירועים בהסתעפויות, מכיוון שבונים אותו "הפוך" מהאירוע האחרון אל האירוע הראשון. בדיבייט החיסרון בעיקר כי יש התייחסות בו ל"בעד" ו"נגד" ולא לסוגים מגוונים יותר של דיבייטים.
>>>למדריך אודות שימוש בדיון בעד/נגד (Debate)
אגרון מונחים
(12 קורסים): פעילות "אגרון מונחים" (Glossary), מאפשרת למשתתפים בקורס ליצור מילון מונחים. ניתן להגדיר את הפעילות כך שהסטודנטים עצמם ייצרו את המונחים (אפשרי כמטלה לציון) או שהמרצה יצור את המונחים (מילון). לרוב מעט מידע על כל מונח, ברמת הסבר קצר.
יתרון: ניתן להגדיר שהמושגים שהעלו הסטודנטים/ות רק לאחר שיאושרו ע"י המרצה, יתווספו לאגרון.
חיסרון: מדובר ברכיב שמרבית השימוש בו הוא להמשגה של מונחים, ושימוש למטרות אחרות מצריכה התאמות.
>>>למדריך אודות שימוש באגרון מילים
יומן
(12 קורסים): יומן הוא כלי למידה המאפשר לסטודנטים/ות לשלוח למרצה תוכן מסוגים שונים, כגון: טקסט, אודיו וקישורים. התוכן שנשלח, גלוי רק למרצה ולא לשאר הסטו' בקורס, כמו-כן המרצה יכול להגיב על התוכן ואף לתת ציון על הפעילות.
הדרך היעילה ביותר לשימוש ביומן היא על ידי כתיבת שאלה מנחה או הנחיה לגבי אופי הכתיבה ביומן.
יתרון: מאפשר ליצור יומן רפלקציה/דיווח קליני/מעקב אחר מפגשים ופרקטיקום בקורס באופן אישי, רק מול המרצה.
חיסרון: ניתן תמיד לחזור לאותו חלון הערות כדי לעדכן את הדיווח, גם מצד הסטו' וגם מצד המרצה. כך שיש אפשרות לסטו' למחוק/לעדכן מידע ואין תיעוד של תאריכים וזמנים של פירוט הדיווח.
>>>למדריך אודות שימוש באגרון מילים
ממצאים מרכזיים - הסקירה חשפה מספר מגמות מעניינות:
- כמות המרצים המשתמשים ברכיבים הנבחרים היא מצומצמת, על אף פוטנציאל השימוש שלהם לשיפור ההוראה.
- נמצאו שימושים ייחודיים ובלתי צפויים ברכיבים מסוימים, כמו שילוב שאלות דינמיות ודיבייטים לשיעורי חזרה.
- הוכח כי ישנן דרכים מגוונות להגיע לאותה מטרה פדגוגית באמצעות רכיבים שונים, מה שמצביע על גמישות בתכנון ובביצוע.
המלצות לעתיד
תוצאות הסקירה מדגישות את הצורך בהעלאת המודעות לשימוש ברכיבי מודל מגוונים והרחבת השימוש בהם בקורסים נוספים. הכלים שנבדקו הוכיחו כי ביכולתם לתרום לשיפור תהליכי הלמידה והוראה, כאשר הם משולבים באופן יצירתי ומושכל.