מלמדים בסיוע מפגשי וידיאו?
לעיתים הסטודנטים שלנו נדרשים לשבת מול המסך ולהאזין להרצאות מקוונות שעות רבות – הוראה אקטיבית ומערבת תבטיח שיצליחו להישאר מרוכזים לאורך זמן:
מתכוונים/ות להקליט את עצמכם/ן על מנת ליצור שיעורים ללמידה עצמית?
מספר המלצות טכניות שכדאי להקפיד עליהן כדי להבטיח הקלטה איכותית:
- ביחרו סביבת הקלטה שקטה, בה ניתן יהיה לשמוע אתכם/ן בבהירות ללא רעשי רקע.
- השתדלו לבחור מיקום ישיבה בו הרקע מאחוריכם/ן יהיה בהיר, לא מלא בפרטים ואובייקטים אשר עלולים להסיח את הדעת.
- השתמשו במצלמה שממוקמת בגובה הפנים ולא מתחת לגובה הכתפיים, על מנת שבזמן ההקלטה זה יתן את התחושה לצופה כי הינכם/ן מדברים/ן אליו "בגובה העיניים".
- שמרו על תאורה מחמיאה אשר מהירה את פניכם/ן מלפנים, על מנת למנוע צל שיסתיר חלק מהפנים או יצור זווית צילום לא מחמיאה.
- שימוש באוזניות אולי לא מחמיא לתספורת החדשה, אך מבטיח שתמנע הדהוד של הקול וסאונד איכותי בהקלטה.
- מומלץ לבדוק את איכות השידור בהקלטה מוקדמת. לחילופין, ניתן לבקש מאחד מבני הבית או המכרים להתחבר לשידור ניסיון ולהעיד על האיכות הנראות שלכם/ן והשמע.
- הקפידו להתחיל את ההקלטה עם דברי פתיחה, איזה שיעור ברצף השיעורים מוקלט כרגע, על אילו נושאים תדונו והאם נדרש מהסטודנטים/ות בתום הצפיה לבצע פעילות המשך למידה ברכיבים או פלטפורמות נוספות כמו הגשת מסמך סיכום, תגובה בפורום על הצפייה, מענה על שאלות ועוד.
- ניתן ללוות את דברי הפתיחה באמצעות מצגת ושקפים המלווים גם את דברי הפתיחה ואף את ההרצאה לאחר מכן.
- בדקו כי אתם/ן משתפים/ות את המצגת במצב תצוגה כדי שתוקלט באופן מלא על כל המסך.
- מומלץ לפתוח מראש את התוכנות בהם תשתמשו ולסגור תוכנות מיותרות במידה ותנועו בין המצגת לאתרים ומקורות נוספים.
טיפים להבטחת שיעור איכותי:
- שיעור ארוך לא בהכרח שיעור טוב – נסו ליצור שיעורים תמציתיים. ניתן לחלק שיעור לכמה מקטעים קצרים (בין 5-10 דק').
- כדאי לעשות שימוש במדיה עשירה – תמונות, סרטים, קטעי קול.
- נצלו את יתרונות המדיום – הצגה של מקורות מידע מומלצים במנועי חיפוש שונים, כתבות, פודקאסטים בתחום הידע, כלים טכנולוגיים שונים כמו ספרים דיגיטליים, גרפיקות ואינפוגרפיקות ועוד,
- במקרה של הרצאה ארוכה, ניתן לחלקה לחלק סינכרוני (שידור חי) וחלק א-סינכרוני (ב Moodle ) כך למשל ניתן לשלוח לתלמידים לפני השיעור מטלה מטרימה, ובהרצאה הפרונטלית להתמקד בפתרון, הרחבה והעמקה. לחילופין, ניתן לערוך הרצאה ולשלוח את הסטודנטים לבצע, כל אחד בזמנו, מטלה שתסכם את השיעור.