למה ChatBot?

כנס מיט"ל 2025 - היצג מחקר "תהליך הפיתוח והיישום של מדריך וירטואלי מבוסס צ’טבוט בהשכלה הגבוהה - חקר מקרה"

ענת סורוקה זוטא, אורלי קליין לטוכה, דר קלאוזנר וד"ר טל סופר

 

בתמנונה: ענת סורוקה זוטא מציגה את הרציונל מאחורי הבחירה לשימוש בבוט

בכנס הארצי - שנתי ה-23 של מיט”ל 2025 העוסק בהוראה ולמידה המשלבת טכנולוגיה בהשכלה גבוהה שהתקיים לאחרונה,  מחקר המתמקד בתהליך הפיתוח וההטמעה של צ'טבוט וירטואלי – מדריך דיגיטלי המסייע לסטודנטים ולסגל אקדמי בסביבה האקדמית. המחקר, שנערך ביחידה Digital TAU באוניברסיטת תל אביב, בחן לעומק את תהליך העבודה, האתגרים שעלו במהלכו, הפתרונות שנבחרו, וכן את השימוש בפועל של הצ'טבוט בקרב מרצים וסטודנטים.

 

בתמונה: דר קלאוזנר מציגה את הבוט בתצורה שהוטמעה במערכות הלמידה (Moodle)  באוניברסיטה


 שאלות המחקר:

  • כיצד התבצע תהליך הפיתוח, מה היו האתגרים והפתרונות?
  • מהו היקף השימוש ומאפייניו בקרב מרצים וסטודנטים?
  • מה אפשר ללמוד מנתוני השימוש בצ’טבוט?

 

 
אוכלוסיית המחקר

אוכלוסיית המחקר כללה את: צוות הפיתוח של הצ’טבוט, מרצים וסטודנטים באוניברסיטה.

 


מתודולוגיה

הפרויקט התבסס על מודל הפיתוח האיטרטיבי SAM (Successive Approximation Model) ושילב מתודולוגיות מחקר איכותניות וכמותיות כאחד, בהן ראיונות עומק וניתוח נתוני שימוש בפועל. הממצאים מלמדים כי תהליך ההכנה המקדים היה מכריע בבחירה בפתרון היברידי: שילוב של בוט מבוסס תסריטים עם תשתית גמישה לפיתוח עתידי של בוט מבוסס שיחה טבעית (Conversational AI). הפתרון שבוצע הצליח ליצור חוויית תמיכה דיגיטלית נגישה, רציפה ומותאמת אישית – גם בשעות בהן מוקדי הסיוע אינם פעילים.

 


נתונים ותוצאות

הצ'טבוט טיפל בלמעלה מ־17,000 אינטראקציות מאז השקתו, עם זינוק ניכר בשימוש בתחילת שנת 2024. הוא סייע בשיפור המענה לשאלות נפוצות, ייעול תהליכי הדרכה וחיזוק תחושת התמיכה בלמידה עצמאית. כמו כן, הצ'טבוט הפך לחוליה מחברת בין מערכות התמיכה השונות, וסייע בהנגשת תכנים והכוונה לפתרונות קיימים. משובים שנאספו ממשתמשים וצוותי תמיכה הובילו לשיפורים שוטפים בתסריטי השיחה ובממשק.

 

 

המחקר מדגיש את הפוטנציאל של צ'טבוטים ככלים אסטרטגיים בהשכלה הגבוהה – לא רק כתומכים טכנולוגיים, אלא גם כמתווכים חכמים בלמידה ובהדרכה.

המסקנה ברורה: יש להמשיך לפתח ולשפר את הכלי תוך הקשבה מתמדת לקהל היעד וצרכיו המשתנים.

 

 

>> לעמוד המציג את המחקר בספר הכנס

 

>> ראו מה כתב עלינו אריק אינגבר ב-LinkeDin

איך צ'אטבוט השפיע על מוקד התמיכה באוניברסיטת תל אביב
מחקר שצוותו ענת סורוקה זוטא, אורלי קליין לטוכה, דר קלאוזנר וד"ר טל סופר ביצע בגישה היברידית באמצעות מודל SAM, הוביל ל-17,000 אינטראקציות, נתונים, ותסריטים משופרים – והוכיח יישום אמיתי של AI במערכת הלמידה.

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>