פרופ' דן גבתון

סגל אקדמי בכיר בביה"ס לחינוך
ביה"ס לחינוך סגל אקדמי בכיר
פרופ' דן גבתון
טלפון פנימי: 03-6408940
פקס: 03-6406011
משרד: שרת, 413

מידע כללי

אני מלמד באוניברסיטת תל-אביב 8 שנים כחבר סגל בכיר, האוניברסיטה היא בשבילי בית-חכמה, בית של דיון חברתי, פוליטי ומדעי, ובה עמיתים וחברים יקרים.

 

אוהב מאד לחקור, לכתוב, ללמד, לקחת חלק במאבקים חברתיים, מוסיקה, כלבים, אומנות, לשחות בבריכה, ושקט.

 

את כל לימודי עשיתי באוניברסיטה המצוינת הזו: תארים במשפטים, בתכנון לימודים ובמינהל ובמדיניות החינוך. לדעתי זו ה-אוניברסיטה ללימודים לתואר ראשון, שני ושלישי – המקום בו מתרחשים דברים במחקר, במחשבה, ובחברה הישראלית. אוניברסיטת תל-אביב היא אחת משתי אוניברסיטאות בישראל שמדורגות ברשימת ה-Top Two-Hundredשל ה-Times Higher Education דרוג האוניברסיטאות החשוב בעולם (מתוך 3000 מדורגות!). המורים שלי – פרופ' נעמה צבר בן-יהושע (מאוניברסיטת תל-אביב) ופרופ' אלן גולדרינג (מאוניברסיטת ונדרבילט בטנסי, ארה"ב) הם עד היום מקור השראה עבורי, ואני תמיד חושב עליהם כשאני מנחה תלמידים למאסטר ולדוקטורט. מורים אחרים שהשפיעו עלי הם פרופ' נילי כהן וסמדר אוטולנגי ז"ל (מהפקולטה למשפטים), ופרופ' מיכה חן ז"ל ופרופ' דוד נבו ופרופ' אורית איכילוב (מביה"ס לחינוך).

 

אני חוקר הצלחה של רפורמות חינוכיות ואת מקום המשפט בקידומן או בעיכובן, ובחיזוק או בהחלשת ההוגנות והשוויון בחינוך הציבורי. מחקרי עוסקים באינטגרציה כסוגיה משפטית, במעמד משפטי של בתי-ספר, בהגדרה ובתחולה של חינוך ציבורי, בשאלות דת מדינה ופוליטיקה בבית-הספר ועמדת המשפט כלפיהם, ובזכויות של תלמידים.

 

מחקרי מתקיימים בבריטניה ובישראל. הייתי פעמיים עמית מחקר בכיר באוניברסיטת לונדון וכיום אני מנחה (היחיד שאינו בריטי) בתכנית התואר השני הבין-לאומי של אוניברסיטת לונדון במינהל ובמדיניות החינוך.

 

בעיני להוראה באוניברסיטה יש ערך ייחודי: המורה מלמד את שחקר מצא ופרסם בעצמו. אני מאמין שיש לנהוג בסטודנטים בהוגנות, ושיש להעניק להם חווית למידה עשירה, מעניינית, מאתגרת ומרתקת ככל האפשר, בצד הצבת דרישות גבוהות, ואפשרות להכרות עם המחקר המעודכן בישראל ובעולם.

התחומים שאני חוקר ומלמד הם בחזית השאלות החברתיות הפוליטיות בכל מדינה: כיצד מצליח החינוך הציבורי להעניק למתבגר סכוי להתפתח ולממש את עצמו כאדם אוטנטי? ההוצאה הציבורית העצומה, בצד, לעתים, האכזבה הרבה מתוצרי ותנאי מערכת החינוך הופכים את הנושא לחשוב ומעניין הן לתלמידים מתקדמים –ובעיקר מנהלים ומנהלות במערכת החינוך, והן למשפטנים המתעניינים בשאלות של משפט ציבורי, חוקתי ומינהלי, בארגונים חברתיים ובשינוי חברתי באמצעות המשפט.

במסגרת עיסוק בנושאים אלה הייתי חבר, ביחד עם עמיתים נוספים מאוניברסיטת תל-אביב, בועדת דברת (שבה הייתי יו"ר תת-העודה המשפטית), בועדת רוטלוי על יישום האמנה הבי"ל לזכויות הילד במשפט הישראלי, וכיום גם ביוזמת חקיקת חוק חינוך ציבורי של תנועת 'הכל חינוך'. 

 

אני מזמין את כולכם, לשאול שאלות לכתוב לי מייל בקשר לתכניות בהן אני מלמד.

 

תחומי מחקר והוראה

תחומי מחקר: מדיניות וחקיקה בחינוך.

תחומי הוראה: מדיניות חינוך, היבטים משפטיים של החינוך, שיטות מחקר נטורליסטיות.

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>