האקתון שני נערך במגמה לטכנולוגיה ולמידה- תלמידים ותלמידות עוזרים זו לזה ללמוד

בהאקתון שהתקיים בבית הספר לחינוך ב-29.12.21, בהשתתפות תלמידי תיכון, זכתה קבוצת תלמידים שעיצבה אפליקציה בה תלמידות ותלמידים עוזרים זה לזה ללמוד.

09 ינואר 2022
האקתון שני נערך במגמה לטכנולוגיה ולמידה- תלמידות ותלמידים עוזרים זה לזה ללמוד
האקתון שני נערך במגמה לטכנולוגיה ולמידה- תלמידים ותלמידות עוזרים זו לזה ללמוד

האקתון ייחודי, שנערך זו השנה השנייה במסגרת פעילות מגמת טכנולוגיה ולמידה (תואר שני) בחוג לחינוך מתמטי, מדעי, וטכנולוגי בבית הספר לחינוך ע"ש חיים וג'ואן קונסטנטינר, הוביל לפיתוחם של רעיונות משלבי-טכנולוגיה אשר מתייחסים לאתגר של שיפור למידה בהכוונה עצמית. הקבוצה שזכתה במקום הראשון ובפרס חביבת הקהל הורכבה מתלמידי תיכון מבית הספר אורט לילינטל ברמלה.

שמות הסטודנטים שזכו במקום השני: סינטיה טטלבום שוכמן, נגה ברטור, יסמין קליין, ליבת לוין, גורן גורדון.

הכוונה עצמית – לא רק בלמידה עצמאית

התוכנית לתואר שני בטכנולוגיה ולמידה הינה תכנית רב-תחומית, שמטרתה להקנות ידע עיוני ומחקרי אודות המפגש בין טכנולוגיות ידע, תהליכי חשיבה, הוראה, ולמידה. התכנית חושפת את הסטודנטים למחקר, פיתוח, ויישום בחזית העשייה החינוכית החל בגני הילדים ובתי הספר (כולל אוכלוסיות מיוחדות), בהשכלה הגבוהה ובעולמות ההדרכה.

 

לאחר האקתון מוצלח שהתקיים בשנה שעברה, החליטו במגמה לקיים גם השנה האקתון, והוא הסתיים בהצלחה רבה. האירוע היה מקוון פתוח להשתתפות בחינם, והגיעו אליו, פרט לסטודנטים במגמה גם תלמידי תיכון – שהשתתפו מתוך בתי הספר שלהם – מורים, יזמים חינוכיים ואנשי פיתוח. נושא ההאקתון היה למידה בהכוונה עצמית (self-regulated learning) – מדובר במיומנות חשובה בהקשר של תהליכי למידה רבים – הן בלמידה מובנית בבית ספר או באוניברסיטה, דרך למידה במקום העבודה, וכלה בלמידה עצמאית – ומתייחסת למגוון אסטרטגיות הקשורות לביצוע משימות, החל משלב ההכנה (למשל, קביעת מטרות ותכנון), דרך שלב הביצוע (למשל, ניהול זמן, בקשת עזרה והגברת מוטיבציה), וכלה בהערכת הביצוע.

 

משתתפי ההאקתון פעלו בקבוצות עבודה במשך יום שלם, והסתייעו במנטורים מומחים מתחומי החינוך, הטכנולוגיה, והעיצוב. באירוע הגמר, בו הוצגו היוזמות, הציגו הקבוצות את תוצרי העבודה שלהם בפני הקהל ובפני צוות השופטים, אשר כלל חברי סגל בכירים מבית הספר לחינוך, אנשי חינוך ויזמים חינוכיים. חברי הקבוצות הזוכות קיבלו פרסים, בחסות מיינדסט - המרכז לחדשנות בטכנולוגיה וחינוך מבית מטח (המרכז לטכנולוגיה חינוכית), חברת קודמנקי ומותג האופנה Bad Monkey Style.

 

הקבוצה הזוכה – אשר תקבל ליווי ייעוצי מקצועי מ"מיינדסט" לקידום הרעיון - הורכבה מחמישה תלמידי תיכון. הקבוצה עיצבה פתרון לבעיה שמטרידה אותם: ישנם תלמידים רבים שלא מבינים נושאים מסויימים שנלמדים בבית הספר, והם לא יודעים איך ללמוד אותם באופן עצמאי בשעות אחר הצהריים. הפתרון שהציעו הוא מערכת שמקשרת בין תלמידים לפי מידת שליטתם בחומר, וכך יכולים תלמידים להסתייע בתלמידים אחרים באופן שנוח להם. בנוסף לעזרה שהם מקבלים, התלמידים שישתמשו במערכת ירוויחו מלקיחת אחריות על הלמידה, מחיזוק תחושת המסוגלות, וייצרו קשרים חברתיים חדשים. אותה קבוצה זכתה גם בפרס חביבת הקהל.

 

במקום השני זכתה קבוצה של סטודנטים במגמה, אליהם הצטרפו שני מורים, אשר ניסו לפתור את בעיית הנטישה מקורסים מקוונים. הפתרון שלהם כלל מנוע בינה מלאכותית אשר יידע לזהות נטישה בשלבים מוקדמים של התהליך, ויפעל באופן פרואקטיבי על ידי מתן סיוע בזמן אמת. המימוש יהיה באמצעות תוסף שיולבש על סביבות למידה קיימות.

 

רעיונות נוספים שהציגו הקבוצות כללו בניית פלטפורמה שתשמש כנטפליקס של שיעורים, מערכת שתאפשר למורים לקבל משוב מתלמידים על ההוראה שלהם, אפליקציה שמסייעת בהצבת מטרות, מערכת שתסייע ללומדים להכיר את סגנון הלמידה המתאים להם, ומרחב למידה חברתי אדפטיבי.

 

התלמידים הזוכים היו נרגשים ביותר, ונשארו לחגוג בבית הספר עוד זמן רב לאחר האירוע. כלל התלמידים שהשתתפו באירוע יוזמנו בקרוב לביקור בבית הספר לחינוך באוניברסיטת תל אביב.

 

"האקתון הוא עולם בזעיר אנפין שבו נרכשות ומיושמות מיומנויות משמעותיות רבות, וכולם מרוויחים," אומר ד"ר ארנון הרשקוביץ, ראש המגמה. "בהאקתון באות לידי ביטוי מיומנויות רבות עליהן מדובר תדיר במערכת החינוך ובשוק העבודה, בין היתר פתרון בעיות, יצירתיות, עבודה שיתופית, חשיבה ביקורתית, תקשורת, אוריינות מידע ואוריינות דיגיטלית. והכל קורה בהקשר אותנטי של בעיה אמיתית שצריך לפתור."

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>