ברכות לפרופ' מיודוסר שנבחר כמצטיין רקטור בהוראה לשנה"ל תשע"ג

להלן היכרות עם אחד מחברי הסגל האקדמי הבכירים והותיקים בבית הספר לחינוך

10 פברואר 2014
פרופ' מיודוסר זוכה סקר הוראה

 

פרופ' מיודוסר נשוי + 3 מכפר סבא, הינו חבר סגל בכיר בחוג לחינוך מתמטי, מדעי וטכנולוגי בבי"ס לחינוך באוניברסיטת תל אביב. הוא הגיע לבית הספר לחינוך כחוקר בשנת 1979, השלים את לימודיו ולאחר לימודי פוסט-דוקטורט השתלב בו כסגל בכיר בשנת 1992.  הוא מתמחה בחקר המפגש בין לומדים לבין טכנולוגיה בשני מובנים: כאשר הטכנולוגיה היא אמצעי ללמידה (טכנולוגיה חינוכית) וכאשר היא התוכן ללמידה (חינוך טכנולוגי). בהתאם לכך הוא מלמד קורסים בטכנולוגיה ולמידה וכן קורסים הקשורים לחינוך טכנולוגי ולמדע וטכנולוגיה בבית הספר היסודי. כמו כן, הינו אחראי על קורס החובה של הדוקטורנטים ובכך מלווה את הדור האקדמי הבא.

את אהבתו ומסירותו לתחום עיסקו ניתן להרגיש בדברים שאמר בראיון: "לבית הספר לחינוך יש רוח מסויימת בחשיבה ואני מקווה שאני מצליח להעביר זאת בלימודים ובקורסים. זוהי רוח של ראש פתוח וסקרנות מחקרית. אומנם ללמוד ניתן בכל מקום אבל אנחנו מקווים שכאן הסטודנטים מקבלים יותר, הם יכולים לעסוק לא רק במדע אלא גם ב - "מדע בדיוני", בבחינת רעיונות ואופקים חדשים בחינוך."

 

תחום המחקר של פרופ' מיודוסר מעניין ורלוונטי במיוחד בתקופה המודרנית, בעידן האינטרנט, הרשתות החברתיות, הסמארטפונים והטאבלטים. עיקר עיסוקו הינו בשילוב טכנולוגיות מתקדמות בלמידה. לדוגמה, אחד המחקרים בו עוסק כעת אשר ממומן ע"י ה-, ISF  עוסק בלמידה תוך כדי בניית מודלים ממוחשבים על ידי תלמידים ומתמקד בלמידה של מושגים במורכבות ותורת המערכות הדינאמיות. בפועל תלמידי תיכון עובדים עם תוכנות לבניית מודלים בגישות שונות (כגון איכותית או כמותית) והמחקר בא לבחון את התרומה הקוגניטיבית של כל גישה להבנת המושגים וללמידה.

דוגמה נוספת הינו כיוון חדש שפרופ' מיודוסר מתחיל לחקור העוסק בלמידה תוך שימוש בכלים ניידים בכל זמן ובכל מקום. זאת מעבר לתצורות הלמידה הבית ספרית הקלאסית, למידה שמתרחשת בסביבות אוטנטיות ותוך נגישות למידע רלבנטי להקשר ולמקום (situated learning).

 

מי שומר על ילדי הגן?

מחקר בולט נוסף שפרופ' מיודוסר עוסק בו כבר שנים רבות מתמקד בחשיבה טכנולוגית בגן הילדים. טכנולוגיה היא ידע ותוצר ייחודי של החשיבה האנושית. במחקר בגן נבחנת ראשית התפתחותם של מושגים, מיומנויות וידע מהעולם הטכנולוגי, עולם ״מעשה תבונת האדם״. בפועל הילדים עוסקים בתהליכי פתרון בעיות, עובדים עם ערכות תיכון (design) ובנייה מגווונות,פוגשים מערכות רובוטיות פשוטות ומתכנתים אותן בעזרת כלי לתכנות חזותי אשר פותח במיוחד לאוכלוסייה זאת, מתכננים ומבצעים בפרויקטים בקבוצות או במליאת הגן.

במהלך העבודה (לכל אורך השנה) בוחנים כיצד הילדים עובדים ואיך מתפתחת חשיבתם. החומרים המאפשרים בחינה זאת הם: צילומי ווידאו של כל הפעילות בגן, שרטוטי והסברי הילדים, התוצרים שלהם (כגון תוצרי בנייה, תכניות מחשב לבקרת הרובוט, תהליכי פתרון בעיות), והעדויות מתצפיות צוות הגן. פרופ' מיודוסר מסביר כי ילדי הגן נפגשים עם טכנולוגיה כבר בגילם המוקדם בכל מקום החל משלל כלים ומכשירים בבית, צעצועים מתוחכמים ועד עולם המערכות המבוקרות הנמצאות סביבנו . "למשל, מדוע הדלת של הסופר לא נסגרת עלינו או דלת המעלית? מהם חיישנים בה? איך מתקבלת ההחלטה לעלות,-לרדת, לסגור או לפתוח דלת?  כל אלה והרבה אחרים הם מושגים מהעולם הטכנולוגי והמחקר שלנו בודק את תהליך הבניית הידע והתפישות אצל ילדי הגן״.

 

בית לחוקרי החינוך המדעי וטכנולוגי

פרופ' מיודוסר עומד בראש המרכז לחינוך מדעי וטכנולוגי אשר קיים כבר 35 שנה ומהווה מרכז למחקר, לפיתוח ולהכשרת כוח הוראה. ״אני נמצא במרכז מאז היותי דוקטורנט והיום אני מטפח חוקרים ודוקטורנטים חדשים, תומך בהם מתוך תחושה של אהבה לתחום ומחויבות למקום בו גדלתי" מספר פרופ' מיודוסר.

המרכז עוסק במחקר בנושאים מגוונים בתחום החינוך המדעי וטכנולוגי ובתחום השילוב של טכנולוגיות מתקדמות בתהליכי הוראה ולמידה. פעילות המרכז נתמכת ממשאבים אשר מקורם בקרנות תחרותיות בארץ ובעולם, במשרדי ממשלה וגופים ממנים אחרים. תלמידי מחקר משולבים בפרויקטים השונים ונתמכים על ידי המרכז בביצוע מחקרם.

 

תחום עיסוק שני של המרכז הינו פיתוח של חומרי למידה מודפסים ודיגיטאליים. דוגמה בולטת הינה סדרת הספרים "במבט חדש" המיועדת לתלמידי כיתות א-ו ופותחה בשפות עברית וערבית. סדרת ספרי הלימוד נלמדים בכ-85% מבתי הספר היסודיים בארץ. בעקבות בשיתוף רב שנים של המרכז עם מט"ח, לכל הספרים יש גם קיום דיגיטלי המעניק מעבר למידע בספר המודפס גם שכבות דיגיטאליות ואינטראקטיביות נוספות המשלימות את המארז כספר דיגיטאלי.

 

במישור נוסף, המרכז מפעיל את פרויקט למד"ע שהינו מרכז להכשרת מנהיגות בחינוך המדעי והטכנולוגי בבתי הספר היסודיים. המרכז הארצי למורים לַמְדַע, במימון משרד החינוך תחת המנהל והפיקוח למדע בטכנולוגיה של המשרד, פועל כמסגרת אקדמית מקצועית לכל השואפים לקחת חלק פעיל בעיצוב וקידום החינוך המדעי והטכנולוגי בבתי-הספר היסודיים. במסגרת זאת מבוצעת תכנית ענפה של קורסים והשתלמויות במתחם המרכז בקמפוס וכמו כן בכל רחבי הארץ.

 

פרופ' מיודוסר מציע לכל הסטודנטים שייקחו הפסקה אינטלקטואלית משגרת עיסוקיהם על מנת ״לפתוח את הראש״, לחקור עולמות נוספים, לבחון רעיונות חדשים אשר בחזית המחקר החינוכי ולחזור לפעילות השוטפת עם סינתזות חדשות על בסיס מה שלמדו וחוו.

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>