מאגר מקוון של שגיאות אופייניות בלמידת מתמטיקה

פרויקט הקמת המאגר במימון קרן טראמפ נבנה בימים אלו בבי"ס לחינוך באוניברסיטת תל אביב
04 אוגוסט 2014
מאגר מקוון של שגיאות אופייניות בלמידת מתמטיקה

בחודש יולי 2014 הועלה לאתר מרכז המורים הארצי למתמטיקה בחינוך העל-יסודי מאגר מקוון של טעויות אופייניות של לומדים בגיאומטריה (חטיבת ביניים), זוהי אסופת חומרים ראשונה הקשורה במושגים גיאומטריים שהינה חלק ממאגר רחב יותר שנבנה בימים אלו ע"י פרופ' תירוש ופרופ' צמיר מהחוג לחינוך מתמטי, מדעי וטכנולוגי בביה"ס לחינוך באוניברסיטת תל אביב.  

מדובר במאגר מקוון מקיף של שגיאות אופייניות ומיסקונספציות בלמידה של נושאים מתמטיים מרכזיים בתכנית הלימודים בחטיבת ביניים, שיסייע למורים להיות מודעים ומוכנים יותר להתמודדות עם שגיאות אופייניות וקשיים נשנים. מאגר הידע מתבסס על סקירה רחבה של מחקר ישראלי ובינלאומי שהתפרסם בכתבי עת, ספרים, מחקרים וכנסים. המידע מאורגן בהתאם לנושאים מרכזיים בתכנית הלימודים ובספרי הלימוד הנהוגים כיום בישראל. שגיאות נבחרות ומקורן מוצגות ונדונות במאגר, והוא כולל גם הצעות למשימות אבחוניות ודוגמאות שונות של פתרונות הוראה.

 

פרופ' דינה תירוש ופרופ' פסיה צמיר מסבירות כי מורים למתמטיקה בכיתה רגילה צריכים להכיר את תלמידיהם היטב על מנת להיות מסוגלים להעריך את היכולות, הצרכים, סגנון הלמידה וקצב הלימוד של כל אחד מהם. זו משימה מורכבת מאוד, במיוחד בחטיבות הביניים בישראל, המתאפיינות במספר רב של תלמידים ובשונות רבה בין התלמידים. בהיתקלם בשגיאות ובקשיים של תלמידים בכיתה, יכולים המורים להניח לעיתים שהם נובעים מבלבול, חוסר מאמץ, חוסר ריכוז או חוסר אכפתיות מצדו של התלמיד. כתוצאה מכך, מורים אלה עלולים, שלא בכוונה, ללמד באופן המגביר את התסכול והחרדה של התלמידים וגורם להם לאבד עניין בנושא ולהירתע ממנו".

 

החוקרות מוסיפות כי מחקרים רבים בתחום החינוך המתמטי מעידים על כך שניתן להסביר שגיאות רווחות של תלמידים בנושאים מתמטיים שונים באמצעות מסגרות תיאורטיות מתאימות בחינוך המתמטי. כלומר, שגיאות אלה אינן תוצאה של בלבול או חוסר ריכוז. קיימות ראיות רבות שמצביעות על כך שמורים המודעים לשגיאות האופייניות ולמקורותיהן, עשויים לצפות אותן ולהגיב להן בצורה שמעודדת הבניית ידע.

 

למרות החשיבות שיש להיכרות של מורים עם דרכי חשיבה של תלמידים ועם שגיאותיהם בנושאים מתמטיים שונים, לא קיים מאגר ידע המציע מידע זה למורים, בוודאי שלא בעברית ולא באופן המותאם לצרכים של מורים למתמטיקה בישראל.

הפרוייקט קיבל מענק מקרן טראמפ, למען טיפוח המומחיות והמיומנות הקלינית של מורים, במסגרת פעילות הקרן לקידום הוראה איכותית.

 

אוניברסיטת תל-אביב, ת.ד. 39040, תל-אביב 6997801
Developed by
UI/UX Basch_Interactive