יחס אישי ומעורבות המורה בחיי הילד הם האלמנטים המחזקים את סיכויי ההצלחה של נערים בסיכון

לובי חינוך מארח : שיח עם אנשי חינוך בהפסקות והפעם מירב בן ארי

01 ינואר 2014
מירב בן ארי בלובי חינוך מארח

ביום שלישי ה-31 לדצמבר, התארחה בלובי שרת של בית הספר לחינוך מירב בן ארי מיסדת ומנהלת מרכזי דרך האתגר - מרכזי ספורט וחינוך לנוער בסיכון.

בן ארי בת 38, עו"ד רווקה תושבת תל אביב, יזמה את "דרך האתגר" ובאמצעות מימון מקרן רש"י ושיתוף פעולה מהרשויות המקומיות בהם היא פועלת מצליחה כבר 8 שנים להוציא אל הפועל את החלום.

בשנת 2006 הוקם המרכז הראשון בנתניה ושנתיים אחרי זה בשנת 2008 הוקם המרכז בהרצליה.

 

הרעיון שעמד מאחורי היוזמה נבע מהחשיבה שאחד הסיכונים לבני הנוער, הוא הימצאותם בשלבים שונים של נשירה והתנתקות ממסגרות פורמאליות מתוך מצוקות משפחתיות, חברתיות, קשיי למידה, קושי בהתמדה וכו’.

מרכז "דרך האתגר" מתבסס על ההנחה כי רצף של חוויות הצלחה בסביבה שונה, יוביל לשיפור בהערכה העצמית, בדימוי וביטחון עצמי ויעודד כישורים חברתיים, שיובילו לחיזוק המסוגלות העצמית ותחושת השליטה של הנער בחייו.

הנערים המגיעים למרכז חווים הצלחות קטנות בתחומים שונים, החל משיפור והתקדמות בלימודים וכלה בפעילויות הספורט האתגרי והימי שהנערים משתתפים בהם בזמן שהותם במרכז.

 

כיום יש בכל מרכז 70 ילדים בנים מכיתה ח' ומעלה. במשך השנים עברו במרכז עשרות רבות של בני נוער כאשר רק 3 נשרו עד היום. כך שבהחלט המקום ומימוש הרעיון נראים כהצלחה.

מירב מספרת שכסטודנטית קיבלה מלגה ללימודי התואר הראשון והתנדבה במועדונית מתבגרים, שם כבר החל להתגבש הרעיון לכדי מיזם חברתי ממשי. "אבל אדם שהוא יזם חברתי כמוני" אומרת בן ארי, "הרעיונות נמצאים בו כל הזמן ולכן גם אופי הפעילות מתגבש לפי נטיית הלב והאהבה כמו במקרה הזה ים וספורט אתגרי שהם תחומים שזרמו ועוד זורמים לי בדם".

הצלחת הנערים נובעת, בין היתר, מהקשר הבינאישי התומך עם דמויות חינוכיות ויציבות, מהשתתפות פעילה ורציפה בכל תחומי הפעילות, מהכנת שעורי הבית באופן יומי בליווי מתנדבים, מהתנהגות מכבדת ולא אלימה ומשמירה על כללי המסגרת. סדר היום ידוע מראש ומותאם לכל ילד מתחילת דרכו במרכז.

 

צוות מרכזי "דרך האתגר" כולל מנהלת, רכז, מדריכי קבוצות, אם בית, סטודנטים ומתנדבים, עובדת סוציאלית ומדריכים מקצועיים לפעילויות השונות.

גם סטודנטים מבית הספר לחינוך מוזמנים לבצע בדרך האתגר את המעורבות חברתית והפר"ח להם הם מחויבים.

מירב משתפת אותנו בשיחה עם הסטודנטים באמונות שלה לגבי הצלחה. אחד הדברים הבולטים ביותר הוא גישתה לתפקיד המורה "עלייך להיות מעורב, להכיר היטב ולקיים שיחות אישיות". אומרת בן-ארי. חלק מההצלחה נובע מהמוטיבציה "אני בניתי סיירת, הנער בא כי הוא רוצה להיות ב"דרך האתגר". בראיון אישי הוא חייב להגיד שמידת הרצון שלו היא לפחות 9-10" אך לא פחות חשוב במודל ההצלחה הוא תפקיד המורה חוזרת בן-ארי ומדגישה את הקשר של המורה לא רק לתלמיד אלא לצוות המרכז. "התפקיד של המורים הוא התפקיד הכי קריטי בבחירת התלמידים הנכונים. מורה טובה תדע מיד מי הילדים שזקוקים ל"דרך האתגר". יותר מכך, מבחינתנו קשר טוב עם צוות חינוכי חזק של יועצת, רכז/ת מחנך/כת הכרחי כי רק כך זה פועל ומצליח".

 

על הקשר עם הצוות החינוכי בן ארי מרחיבה "כמה שנדבר ונכתוב זה לא יסביר מספיק כמה תפקיד המורה חשוב וכמה מעורבותו היא קריטית. אם המחנכת לא תדבר עם המדריכה שלנו ולא תהווה אשת קשר זה לא יעבוד. ליווי הנערים לא מסתיים בכיתה או בבית הספר, הקשר הוא מעבר למבחן או לשיעור. ולכן כל מסגרת בלתי פורמלית כמו שלנו, לא תוכל להתקיים ולהחזיק אם אין לה קשר חזק ומשמעותי עם המערכת. השילוב המנצח הוא הורים, בית ספר ודרך האתגר. כי ככה אנחנו עוטפים את הילד ונותנים מענה בכל הרמות."

 

קשר אישי הוא מוטיב מרכזי ב"דרך האתגר". מירב בעצמה מציינת כמה זה חשוב לה וכיצד זה מוכיח את עצמו. היא נשארת עם בני הנוער בקשר גם אחרי שהם מסיימים ובימים אלו בונה מאגר בוגרים ובהמשך תקיים כנס בו תחזק ותעצים אותם אך גם תתעדכן מה קורה איתם.

 

החזון לטווח הקרוב, שיסודותיו כבר הונחו והוא הולך ומתהווה הינו הקמת שני מרכזים נוספים בחדרה ובתל אביב. החזון הרחוק אומרת בן ארי "שלא יצטרכו אותי, אבל זה כבר לא יקרה".

 

סטודנטים המעוניינים להתנדב במסגרת מעורבות חברתית ופר"ח בדרך האתגר מוזמנים להתקשר ישירות למירב בן ארי 050-4025009 או לשלוח דו"אל merav1311@gmail.com

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>