מיינדפולנס - פיתוח מיומנויות קשיבות (ליועצים חינוכיים)

בשנה"ל תשע"ט מתקיימים לימודי שנה ב' בלבד!

 

במסגרת תכניות אופק 7-9 - ליועצים חינוכיים

​(המידע רלבנטי למחזור שהחל בשנה"ל תשע"ח בלבד)

רציונל:

הנושא של היחס לעצמי ולאחר הוא נושא מרכזי בחינוך ומהווה התמודדות אישית לא קלה לעיתים לאנשי מקצוע בעלי וותק רב הנתונים לשחיקה ולחץ. תפיסות פסיכולוגיות עכשוויות ,מבוססות מחקר, העוסקות בקשיבות (mindfulness)  ובחמלה עצמית (self compassion ) מראות כי היכולת של אדם ללמוד להפנות מבט חוקר פתוח וסקרן אל עבר החוויה המיידית שלו מרגע לרגע ((Bishop et al. 2004 מאפשרת התמודדות טובה יותר עם מצבי לחץ, חרדה, דכאון ושחיקה מקצועית. בנוסף סוג הקשב הספציפי הזה מאפשר העמקת היכולת למפגש פתוח, תומך למידה ואמפטי עם האחר, גם בתוך מצבים ריגשיים מאתגרים המתקיימים בתחום החינוך והיעוץ החינוכי.

מכלול המרכיבים של קשיבות: וויסות של קשב, מודעות לגוף, וויסות ריגשי ושינויים בתפיסת העצמי ((holzel et al. 2011 מזינים את היכולת של הלומדים הן לבטא את עצמם באופן בהיר הן להתמודד עם מצבי דחק בצורה המאפשרת להם לבטא את יכולותיהם ואת נטיותיהם בעבודת צוות ומתוך כבוד הדדי וסובלנות.

לפיכך, הוראת הקשיבות  ליועצים חינוכיים היא בסיס ליצירת מרחב עבודה המאפשר ביטוי של ערכים ,שיתופי פעולה, ומימוש של פרויקטים חינוכיים.

הקורס יוצר חיבור בין היבטים חוויתיים מבוססי תהליך אישי וקבוצתי להיבטים תאורטיים מתחום הפסיכולוגיה. הוא  מאפשר למידת חקר  ונותן ביטוי ליוזמה אישית העולה מתוך הקשבה לחוויה  המיידית מרגע לרגע של המשתתפים ולאפשרויות הביטוי העולות ממנה. הוא  מסייע  בפיתוח ראיה רחבה של היחסים עם עצמנו ועם האחר ובכך תומך בהיווצרות מבט קהילתי, פתרון בעיות יצירתי וניהול מצבי קונפליקט. בקורס ניגע גם בנושאים נבחרים: התמודדות עם הפרעות קשב, דכאון, וחרדה ברוח גישות המיינדפולנס והחמלה העצמית.

מתוך הראציונל של הדרגות הגבוהות  לפתח את היועצים הנמצאים בשלב מתקדם בפיתוח המקצועי שלהם, כחוקרים את עצמם וסביבתם,  הקורס תומך בתהליכי שינוי המאפשרים פיתוח סביבות למידה שהן בו זמנית תומכות ומאתגרות. במהלך הקורס הם ירכשו ידע וכלים אשר יסייעו להם להתמודד ולתמוך בעצמם ובאחר באופן המבטא מרחב המקדם למידה חווייתית המטפחת חשיבה ויצירתיות.

פיתוח היוזמות שיעלו בקורס ויישומן ייעשה, תוך הבניה של דרך פעולה המבוססת חוויה של קשיבות וחמלה עצמית ותוך בחינה של התוצאות עבור היועץ, הערכת תרומתן לסביבתו ותיעודן באופן רפלקטיבי לאורך השנה.

דרכי ההוראה בקורס נשענות על ניסיונם, צרכיהם ואפיוניהם של היועצים הלומדים,  בשילוב התנסויות חוויתיות, למידה תאורטית, עבודה ותירגול בינאישיים, שיח עמיתים, חשיבה ושיתוף הדדיים.

החוויה ההתנסותית נבנית תוך יצירת קישור להיבטים חברתיים-מקצועיים, בשיח מקצועי ורפלקטיבי.

במהלך הקורס יחשפו חברי הקבוצה  לתכנים עדכניים ולמחקר בתחומי הקשיבות והחמלה העצמית בכלל, ובהקשרם לתחום החינוך והמפגש הבינאישי.

בנוסף, יושם דגש על העמקת הלמידה העצמית, תוך שימוש בכתיבה ותיעוד החוויה ותירגול סוג הקשב שנלמד בין המפגשים . פרויקט הגמר יכלול רפלקציה של המשתתפים על עשיה שנחוותה בעבר כטעונה עבורם בתחום החינוך לאור הלמידה בקורס, וקישור לחומרים התאורטיים שנלמדו. 

 

מטרות התכנית:

  • לפתח חקירה פנימית על בסיס קשיבות וחמלה עצמית 
  • ליישם מבט זה ביחסים בסביבה המקצועית והאישית 
  • לדון ביצירת דרכי יעוץ  לאור התפיסה שהוצגה בקורס.

 

מבנה התכנית:

תכנית דו-שנתית, 60 שעות בכל שנה. סה"כ  120 שעות כולל הטמעת תכנית הקשיבות בביה"ס וליווי מחקרי.

מועד:  יום שני, אחת לשבועיים, בין השעות 16:00 - 19:15.    

מרצים אורחים: ד"ר ריקרדו טרש, ד"ר רוני ברגר, אסף אל-בר

ראשי פרקים לשנתיים:

  • התחלת הגדרות והתנסות: מיינדפולנס וחמלה עצמית- מדוע זה משמעותי לנו? 
  • מיינדפולנס: מהו קשב חשוף? כיצד הוא שונה מהקשב הרגיל שלנו?
  • מעבר מהימנעות כאסטרטגיה מעצימת דחק- אל הכלה כאסטרטגיה למפגש ובטחון.
  • מהי חמלה עצמית? מה ההבדל בינה לבין הערכה עצמית? שלושת הצירים ויישומים
  • אכפתיות, חמלה עצמית  ושחיקה
  • רגשות וגוף: מהו וויסות ריגשי המתרחש לאור גישת הקשיבות? כיצד הוא שונה מהגישות המוכרות לנו?
  • מחקרי מוח בשפה נגישה: המוח הגמיש ואימון מנטלי כדרך משנת חיים. התחלה של יישומים חינוכיים
  • מחשבות: מרומינציה, חזרתיות ומחשבות טורדות אל עבר מרחב פתוח.
  • בין אימון בחמלה עצמית להתקשרות ויחס אמפטי לאחר
  • יישומים חינוכיים: "נוכחות הווה" – מיינדפולנס לתלמידים בפדגוגיה הדיאלוגית למרטין בובר.
  • זיהוי הפרוייקט שלי- מהו נושא מתאים ליישום מבוסס קשיבות או חמלה עצמית.
  • מיינדפולנס ככלי לטיפול בהפרעות קשב
  • על דיכאון וחרדה- התמודדות עם רגשות סוערים
  • השראות לעתיד

להרשמה:
ההרשמה הינה ליועצים בעלי ותק של 5 שנים בייעוץ ומעלה (כלומר נכנסים לשנה השישית ומעלה בייעוץ. ​יועצים שהינם בדרגות אלו כעובדי הוראה.)
דמי רישום בסך 130 ש"ח (סכום זה אינו מוחזר במקרה של ביטול מכל סיבה שהיא)
יש למלא טופס הרשמה ולצרף מסמך המאשר ותק של 5 שנים ומעלה כנדרש. את המסמך ניתן להעביר אלינו מכל גורם שתבחר/י: כח אדם / יועצת בכירה / מעסיק / תלוש משכורת

 

​(המידע רלבנטי למחזור שהחל בשנה"ל תשע"ח בלבד)

למידע נוסף: טלפון 03-6408162, 03-6406260  דוא"ל: morim@tauex.tau.ac.il

 

 

 

 

 

 

 

 

אוניברסיטת תל-אביב, ת.ד. 39040, תל-אביב 6997801
UI/UX Basch_Interactive