יועצות חינוכיות - תכניות לפיתוח מקצועי 9-7

  1. פיתוח מיומנויות קשיבות - מיינדפולנס   

  2. האוריינטציה המשפחתית בייעוץ החינוכי

  3. הדרכת הורים עפ"י מחומש ההורות - קידום הורות מיטבית

 

להלן התכניות המוצעות:
 

1.    פיתוח מיומנויות קשיבות - מיינדפולנס
       מנחה: מתי ליבליך

 

רציונל:

הנושא של היחס לעצמי ולאחר הוא נושא מרכזי בחינוך ומהווה התמודדות אישית לא קלה לעיתים לאנשי מקצוע בעלי וותק רב הנתונים לשחיקה ולחץ. תפיסות פסיכולוגיות עכשוויות ,מבוססות מחקר, העוסקות בקשיבות (mindfulness)  ובחמלה עצמית (self compassion ) מראות כי היכולת של אדם ללמוד להפנות מבט חוקר פתוח וסקרן אל עבר החוויה המיידית שלו מרגע לרגע ((Bishop et al. 2004 מאפשרת התמודדות טובה יותר עם מצבי לחץ, חרדה, דכאון ושחיקה מקצועית. בנוסף סוג הקשב הספציפי הזה מאפשר העמקת היכולת למפגש פתוח, תומך למידה ואמפטי עם האחר, גם בתוך מצבים ריגשיים מאתגרים המתקיימים בתחום החינוך והיעוץ החינוכי.

מכלול המרכיבים של קשיבות: וויסות של קשב, מודעות לגוף, וויסות ריגשי ושינויים בתפיסת העצמי ((holzel et al. 2011 מזינים את היכולת של הלומדים הן לבטא את עצמם באופן בהיר הן להתמודד עם מצבי דחק בצורה המאפשרת להם לבטא את יכולותיהם ואת נטיותיהם בעבודת צוות ומתוך כבוד הדדי וסובלנות.

לפיכך, הוראת הקשיבות  ליועצים חינוכיים היא בסיס ליצירת מרחב עבודה המאפשר ביטוי של ערכים ,שיתופי פעולה, ומימוש של פרויקטים חינוכיים.

הקורס יוצר חיבור בין היבטים חוויתיים מבוססי תהליך אישי וקבוצתי להיבטים תאורטיים מתחום הפסיכולוגיה. הוא  מאפשר למידת חקר  ונותן ביטוי ליוזמה אישית העולה מתוך הקשבה לחוויה  המיידית מרגע לרגע של המשתתפים ולאפשרויות הביטוי העולות ממנה. הוא  מסייע  בפיתוח ראיה רחבה של היחסים עם עצמנו ועם האחר ובכך תומך בהיווצרות מבט קהילתי, פתרון בעיות יצירתי וניהול מצבי קונפליקט. בקורס ניגע גם בנושאים נבחרים: התמודדות עם הפרעות קשב, דכאון, וחרדה ברוח גישות המיינדפולנס והחמלה העצמית.

מתוך הראציונל של הדרגות הגבוהות  לפתח את היועצים הנמצאים בשלב מתקדם בפיתוח המקצועי שלהם, כחוקרים את עצמם וסביבתם,  הקורס תומך בתהליכי שינוי המאפשרים פיתוח סביבות למידה שהן בו זמנית תומכות ומאתגרות. במהלך הקורס הם ירכשו ידע וכלים אשר יסייעו להם להתמודד ולתמוך בעצמם ובאחר באופן המבטא מרחב המקדם למידה חווייתית המטפחת חשיבה ויצירתיות.

פיתוח היוזמות שיעלו בקורס ויישומן ייעשה, תוך הבניה של דרך פעולה המבוססת חוויה של קשיבות וחמלה עצמית ותוך בחינה של התוצאות עבור היועץ, הערכת תרומתן לסביבתו ותיעודן באופן רפלקטיבי לאורך השנה.

דרכי ההוראה בקורס נשענות על ניסיונם, צרכיהם ואפיוניהם של היועצים הלומדים,  בשילוב התנסויות חוויתיות, למידה תאורטית, עבודה ותירגול בינאישיים, שיח עמיתים, חשיבה ושיתוף הדדיים.

החוויה ההתנסותית נבנית תוך יצירת קישור להיבטים חברתיים-מקצועיים, בשיח מקצועי ורפלקטיבי.

במהלך הקורס יחשפו חברי הקבוצה  לתכנים עדכניים ולמחקר בתחומי הקשיבות והחמלה העצמית בכלל, ובהקשרם לתחום החינוך והמפגש הבינאישי.

בנוסף, יושם דגש על העמקת הלמידה העצמית, תוך שימוש בכתיבה ותיעוד החוויה ותירגול סוג הקשב שנלמד בין המפגשים . פרויקט הגמר יכלול רפלקציה של המשתתפים על עשיה שנחוותה בעבר כטעונה עבורם בתחום החינוך לאור הלמידה בקורס, וקישור לחומרים התאורטיים שנלמדו. 

 

מטרות התכנית:

  • לפתח חקירה פנימית על בסיס קשיבות וחמלה עצמית 
  • ליישם מבט זה ביחסים בסביבה המקצועית והאישית 
  • לדון ביצירת דרכי יעוץ  לאור התפיסה שהוצגה בקורס.

 

מבנה התכנית:

תכנית דו-שנתית, 60 שעות בכל שנה. סה"כ  120 שעות כולל הטמעת תכנית הקשיבות בביה"ס וליווי מחקרי.

מועד:  יום שני, אחת לשבועיים, בין השעות 16:00 - 19:15.    

מרצים אורחים: ד"ר ריקרדו טרש, ד"ר רוני ברגר, אסף אל-בר

ראשי פרקים לשנתיים:

  • התחלת הגדרות והתנסות: מיינדפולנס וחמלה עצמית- מדוע זה משמעותי לנו? 
  • מיינדפולנס: מהו קשב חשוף? כיצד הוא שונה מהקשב הרגיל שלנו?
  • מעבר מהימנעות כאסטרטגיה מעצימת דחק- אל הכלה כאסטרטגיה למפגש ובטחון.
  • מהי חמלה עצמית? מה ההבדל בינה לבין הערכה עצמית? שלושת הצירים ויישומים
  • אכפתיות, חמלה עצמית  ושחיקה
  • רגשות וגוף: מהו וויסות ריגשי המתרחש לאור גישת הקשיבות? כיצד הוא שונה מהגישות המוכרות לנו?
  • מחקרי מוח בשפה נגישה: המוח הגמיש ואימון מנטלי כדרך משנת חיים. התחלה של יישומים חינוכיים
  • מחשבות: מרומינציה, חזרתיות ומחשבות טורדות אל עבר מרחב פתוח.
  • בין אימון בחמלה עצמית להתקשרות ויחס אמפטי לאחר
  • יישומים חינוכיים: "נוכחות הווה" – מיינדפולנס לתלמידים בפדגוגיה הדיאלוגית למרטין בובר.
  • זיהוי הפרוייקט שלי- מהו נושא מתאים ליישום מבוסס קשיבות או חמלה עצמית.
  • מיינדפולנס ככלי לטיפול בהפרעות קשב
  • על דיכאון וחרדה- התמודדות עם רגשות סוערים
  • השראות לעתיד

להרשמה:
ההרשמה הינה ליועצים בעלי ותק של 5 שנים בייעוץ ומעלה (כלומר נכנסים לשנה השישית ומעלה בייעוץ. ​יועצים שהינם בדרגות אלו כעובדי הוראה.)
דמי רישום בסך 130 ש"ח (סכום זה אינו מוחזר במקרה של ביטול מכל סיבה שהיא)
יש למלא טופס הרשמה ולצרף מסמך המאשר ותק של 5 שנים ומעלה כנדרש. את המסמך ניתן להעביר אלינו מכל גורם שתבחר/י: כח אדם / יועצת בכירה / מעסיק / תלוש משכורת

מספר המקומות מוגבל.

רכזת מקצועית: הילית קוגמן , טלפון להתקשרות: 03-6406260  דוא"ל: morim@tauex.tau.ac.il

 


2.   האוריינטציה המשפחתית בייעוץ החינוכי
      מנחה: עדית רונן-סתר

 

רציונל:

מוצעת תכנית ייחודית המותאמת ליועצים חינוכיים, המקנה ידע, כישורים ומיומנויות בייעוץ משפחתי. הלמידה וההתנסות במשימות התוכנית מאפשרות תרגום של הידע הנרכש לעשייה ייעוצית–חינוכית, וכן, פיתוח אצל היועץ מומחיות ייחודית באוריינטציה משפחתית, כציר מרכזי להיבטים משפחתיים, במסגרת החינוכית בה הוא עובד.

אנשי חינוך ובפרט יועצים חינוכיים, העובדים במערכת החינוך, נמצאים במגע מתמיד עם תלמידים ומשפחותיהם. לעתים, הדרך ליצירת הצלחה ויציאה ממשבר, טמונה בעבודה עם משפחתו של התלמיד, שהינה חלק מנוף גדילתו. עבודה עם משפחה מצריכה תשתית ידע רחבה, הקשורה בהתמודדות הנורמטיבית של המשפחה, אפיונים של משפחה, גישות ושיטות התערבות שונות ועוד. תשתית זו הינה חיונית להבנת הילד וליצירת תהליך ייעוצי אפקטיבי.

במסגרות החינוכיות, יועצים חינוכיים מצויים בתפקיד משמעותי, בו ניתנת להם הזדמנות להיות במגע עם משפחות ולהשפיע על תפקודן, וכן, להוות עוגן מרכזי וניהולי בקרב הצוותים הטיפוליים.  

במהלך הלמידה בתכנית, המשתתפים ישלבו את ההמשגה המקצועית והתיאורטית עם עבודתם הייעוצית המעשית. רכישת הידע והכלים הרבים המוצעים על ידי תחום הטיפול במשפחה, יאפשר ליועצים חינוכיים לשכלל את יכולתם בהובלת הצוות הבין-מקצועי (תרפיסטים, פסיכולוגים, עו"ס וכו), לקבל כלים לעבודה פרטנית עם התלמיד ומשפחתו ולבסס את מעמדם המקצועי במסגרת החינוכית, כבעלי מומחיות ייחודית בלימודי משפחה.

מטרות:

  • הקניית תשתית ידע עדכנית, מקיפה ומבוססת של תיאוריות ואסכולות שונות בטיפול משפחתי.
  • הקניית כישורים ומיומנויות להתבוננות מקצועית במשפחה ולהערכת תפקודה.
  • הקניית כלים להתערבות קצרת מועד במסגרת המערכת החינוכית.
  • הובלת תהליכי שינוי במסגרות החינוכיות, בהבנת התלמיד מתוך נקודת מבט משפחתית, כיועץ בעל מומחיות באוריינטציה משפחתית. 

 

מבנה התכנית: תכנית דו-שנתית, 60 שעות בכל שנה. סה"כ  120 שעות כולל שעות ליווי והנחייה.

מועד:  יום שני,  אחת לשבועיים, בין השעות 16:00 - 19:15. 

 

תכני הלימוד המרכזיים:

שנה א': מודלים מערכתיים להתבוננות במשפחה וניתוח הקשיים בה, המשגות Bowen לקשר משפחתי, שימוש בכלי הג'ינוגרם, הילד כנושא הסימפטום המשפחתי, הגישה המבנית-מערכתית של מנושין, הגישה הנראטיבית, המשפחה הפוסט-מודרנית, גיוס משפחה לתהליך ייעוצי.  

 

שנה ב': גישת וירג'יניה סאטיר לניתוח המשפחה ועבודה עמה, התקשרות (Attachment) בתוך המשפחה, שיטת אימאגו, גישת AEDP בעבודה ייעוצית, משבר ואובדן במשפחה, גירושין במשפחה – מהות, השפעות ודרכי התמודדות, יועץ-יוזם כמוביל תהליך שינוי במסגרת החינוכית: משמעות, התמודדות עם קשיים והזדמנויות.

כמו כן יתקיימו מפגשי הנחייה פרטניים שילוו את משתתפי התכנית בתרגילים ובהתמודדות עם המשפחות. במסגרת זו יוכלו המשתתפים לגבש את תוכניתם ולהוציאה לפועל, תוך ליווי אישי.

להרשמה:
ההרשמה הינה ליועצים בעלי ותק של 5 שנים בייעוץ ומעלה (כלומר נכנסים לשנה השישית ומעלה בייעוץ. ​יועצים שהינם בדרגות אלו כעובדי הוראה.)
דמי רישום בסך 130 ש"ח (סכום זה אינו מוחזר במקרה של ביטול מכל סיבה שהיא)
יש למלא טופס הרשמה ולצרף מסמך המאשר ותק של 5 שנים ומעלה כנדרש. את המסמך ניתן להעביר אלינו מכל גורם שתבחר/י: כח אדם / יועצת בכירה / מעסיק / תלוש משכורת

מספר המקומות מוגבל.

רכזת מקצועית: הילית קוגמן , טלפון להתקשרות: 03-6406260  דוא"ל: morim@tauex.tau.ac.il

 


3.    הדרכת הורים עפ"י מחומש ההורות – קידום הורות מיטבית
        רכזת ומנחה: פרופ' דורית ארם

      

רציונאל:

ההתבוננות על התופעות והשינויים במאה העשרים ואחת ועל צורכיהם של ההורים מצביעה על מורכבות גדולה מאשר בעבר. חלו שינוים במבנה המשפחה, בחלוקת התפקידים במשפחה ובאורחות החיים. כך לדוגמא, עלתה מאוד שכיחותם של האבות והאימהות הנושאים באחריות כפולה לעבודה ולמשפחה. הגיל שבו הילדים משתלבים במסגרות החינוך יורד, ומספר השעות שההורים נמצאים מחוץ לבית עולה. החברה נעשתה תחרותית והישגית, וקיימת העצמה והאצה של תופעות חברתיות באמצעות תהליכי הדיגיטציה.  כמו כן, הולכים וגדלים הפערים החברתיים ומשפחות רבות ניצבות בפני לחצים כלכליים, וכתוצאה מכך חוות מתח.  שינוים אלו דורשים התייחסות גם מצד המערכת החינוכית שכן ההורים זקוקים לייעוץ והדרכה.

גם  אנשי החינוך במסגרות השונות זקוקים לתמיכה, הכוונה וייעוץ ייחודיים. הם אלה שפוגשים את ההורים ברמה היומיומית. תפקידן של היועצות הן בהנחיית הצוות החינוכי והן בבמתן הדרכה להורים היא בעלת חשיבות עליונה. תכנית זו באה להציע ליועצות לאורך כל הרצף, מגן ועד תיכון, תכנית ייחודית להדרכת הורים. יש חשיבות להרחבת הידע של היועצות בתחום המשפחה וההורות, להבנת המאפיינים ההתפתחותיים  של הילדים מגן ועד תיכון, וכן להבנת האתגרים בעבודתן בתוך בתי הספר ועם צוותי החינוך.

 

מטרות

  1. הבנת המורכבות של הורות  ברצף ההתפתחות מהגיל הרך ועד הבגרות.
  2. הכרת דרכי התבוננות מובנות במשפחות ובחינת הנושאים והקשיים אתם מתמודדים ההורים.
  3. הכרת  עקרונות להורות מיטיבה ורכישת כלים ליישום עקרונות אלו.
  4. התנסות בדרכים מעשיות לייעץ להורים הן ברמה פרטנית והן ברמה קבוצתית.

העקרונות והכלים יוצגו ויילמדו בהקשר להתפתחות תקינה תוך התייחסות לסוגיות התפתחותיות מהגיל הרך ועד הבגרות.

 

שיטת הלימוד:

הקורס משלב בין סדנאות,  הרצאות, דיונים והדרכה על הדרכה

  1. בחלקו הראשון של הקורס תבנה תשתית הידע בתחום, יילמד מודל להורות מיטיבה ויידונו נושאים התפתחותיים המעלים תהיות וקשיים בהורות לילדים ברצף ההתפתחותי  (לדוגמה:  גמילה, מעברים, התמודדות במצבי חירום, התמודדות עם פחדים, קשיים בויסות עצמי ועוד) לאור המודל והמחקר העדכני בתחום הפסיכולוגיה ההתפתחותית.
  2. בשנה הראשונה של הקורס היועצות תלמדנה מהי יוזמה ותידרשנה לתכנן יוזמה הקשורה להדרכת הורים  וכן להדריך הורים באופן פרטני (אישי).
  3. בשנה השנייה יושם דגש על ליווי ויישום היוזמה הקשורה בהדרכת הורים בקבוצה, כאשר בשיעורים יתקיימו דיונים הן בהקשר ליוזמה, הן בנושאים התפתחותיים והן בסוגיות שיעלו מתוך ההתנסות של היועצות, עליהן תינתן הדרכה בהתאם. 

 

דרישות הקורס:

  1. כתיבת הצעת יוזמה וליווי שתי משפחות וייעוץ בנושא הורות מיטיבה  - שנה א'
  2. יישום יוזמה הקשורה בהנחיית קבוצת הורים והדרכתם בנושא הורות מיטיבה  – שנה ב'

 

מבנה התכנית:

תכנית דו-שנתית, 60 שעות בכל שנה. סה"כ  120 שעות.

מועד:  יום חמישי, אחת לשבועיים, בין השעות 16:00 - 19:15.   

להרשמה:
ההרשמה פתוחה לבעלי דרגות 2-9 באופק חדש.
דמי רישום בסך 130 ש"ח (סכום זה אינו מוחזר במקרה של ביטול מכל סיבה שהיא)
יש למלא טופס הרשמה 

מספר המקומות מוגבל.

רכזת מקצועית: הילית קוגמן , טלפון להתקשרות: 03-6406260  דוא"ל: morim@tauex.tau.ac.il

 

 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
אוניברסיטת תל-אביב, ת.ד. 39040, תל-אביב 6997801
Developed by
UI/UX Basch_Interactive