עתודה להכשרה לקראת ניהול בתי ספר
התוכנית כוללת הכנה למכרזי ניהול
מרצים: ד"ר קובי גוטרמן ונתן רייכמן
צוות המורים בתוכנית מורכב ממרצים מוכרים ובעלי ניסיון בתחום ההכשרה לניהול בתי ספר
עמד בראש תוכנית הכשרת מנהלים של מכללת סמינר הקיבוצים, עמד בראש תוכנית התואר השני במכללת סמינר הקיבוצים. פרסם מאמרים ייחודיים בתחום שיפור וקידום תהליכים פדגוגיים בבתי ספר, עוסק שנים רבות בהוראה אקדמית, בליווי מנהלים ומורים.
בעל ניסיון עשיר בהובלה ובהנחיה של מנהלי בתי ספר במסגרות שונות ( מכון אבני ראשה, תוכנית "מפרש" ועוד ). ניהל את תוכנית הכשרת המנהלים באוניברסיטה הפתוחה ומלמד שנים רבות בתוכנית הכשרת המנהלים בסמינר הקיבוצים
שנה"ל תשפ"ד
רציונל
ניהול בית הספר הוא תפקיד מורכב ובלתי צפוי. הוא מזמן מפגש אינטנסיבי עם סוגיות והקשרים חינוכיים, ארגוניים, אנושיים, פוליטיים, מערכתיים, וקהילתיים רבים. מנהלים ומנהלות נדרשים לפענח מידע רב שמגיע אליהם ולעבד באופן מהיר ומודע את המסרים והסוגיות שמידע זה מעלה, לבחון חלופות פעולה שונות במצבים שונים כמו גם את היתרונות והחסרונות של כל אחד מהם. עליהם לבחור באופן מושכל את החלופה המתאימה בהקשר נתון וגם להוציאה מן הכוח אל הפועל תוך התמודדות עם התנגדויות, שינויים במציאות ואילוצים שונים.
על מנת לעמוד באתגרי התפקיד יש לפתח תפיסת ניהול מנהיגותית-חינוכית ולשכלל את המיומנויות הבאות: אבחון, פרשנות, בניית רפרטואר מיומנויות, הפעלת שיקול דעת מקצועי, היכרות עם כלי ניהול שונים ובניית ארגז כלים אישי מקצועי.
הלמידה בתכנית תתמקד בידע ובמיומנויות לה נדרשים מנהלים ומנהלות כדי להנהיג בית ספר בהצלחה, תוך התייחסות לגיוון ולשונות הרבה המאפיינת את מערכת החינוך הישראלית.
הלמידה תהיה בעלת אוריינטציה יישומית, תחבר בין התפיסות והתיאוריות הנלמדות לבין היישום בשדה. בנוסף תספק התכנית קהילה מקצועית תומכת בהיבט המקצועי והרגשי, וליווי אישי של הלומדים בתכנית, והתאמה אישית של הלמידה לבית הספר ולמשימה.
מטרות
- הכשרת עתודת מנהלי בתי ספר כמנהיגים פדגוגיים וקהילתיים
- הבניית תפיסה ניהולית
- רכישת ידע וכלים ניהוליים עדכניים
- פיתוח ראייה מערכתית וקהילתית
- טיפוח מיומנויות ויכולות אישיות ובינאישיות הנדרשות למיצוי ולהצלחה בתפקיד
- פיתוח וחיזוק החוסן האישי והניהולי וטיפוח תחושת מסוגלות
- פיתוח כישורי הובלת שיפור חינוכי בבית הספר
- חזון וקביעת יעדים בית ספריים
- ניהול צוות ופיתוחו המקצועי
- יצירת סביבה בטוחה ותומכת למידה
תכנים מרכזיים
נושאי הלימוד משלבים יסודות תאורטיים העוסקים בניהול ומנהיגות על מנת להרחיב ולהעמיק את נקודת המבט של הלומדים בתוכנית יחד עם רכישת מיומנויות. נושאי לימוד נוספים ייגזרו מהובלת השינוי הפדגוגי אותו יבחרו הלומדים לחקור ולקדם.
על מנת לעמוד באתגרי התפקיד יושם דגש בפיתוח ושכלול המיומנויות הבאות:
- אבחון – היכולת לזהות בעיה או הזדמנות שנקרו בדרכם ודורשת תשומת לב
- פרשנות – היכולת לנתח את המציאות, את הגורמים לבעיה או להזדמנות, את ההשלכות שלהן וכדומה
- בניית רפרטואר מיומנויות – היכולת להציע ולבחון חלופות לפעולות ואסטרטגיות ניהוליות במצבים והקשרים שונים
- הפעלת שיקול דעת מקצועי – היכולת להעריך את היתרונות והחסרונות של חלופות שונות ולבחור באופן מושכל את החלופה ההולמת ביותר בהקשר נתון
- היכרות עם כלי ניהול שונים ובניית ארגז כלים אישי מקצועי
-
הכנה למכרזי ניהול
בין הצירים המרכזיים של תוכנית הלימודים נמצא מודל למידת חקר בה יידרשו הלומדים לחקור, ולהציע הובלת שינוי פדגוגי בבית הספר. הלומדים יאתרו ויגדירו בעיה אותנטית ומהותית משולחן העבודה של מנהלי בתי ספר, יחקרו אותה, ילמדו את השדה בה נמצאת הפעולה, וינסחו הצעה אופרטיבית לפתרונה של הבעיה העומדת במרכז החקירה.
רכיבי הכשרה נוספים יותאמו למאפיינים ולצרכים של הלומדים
דרכי ההוראה
הרצאות, סדנאות, קבוצות, חקר, שיח עמיתים רפלקטיבי מהווה רכיב יסודי בלמידה מקצועית, שכן הוא מאפשר לחברי הקהילה המקצועית להעניק פשר לעבודתם – לאפיין אותה, להמשיג אותה ולהבין אותה
דרישות התוכנית
- נוכחות
- נדרש לבצע עבודה עם ציון או מספר משימות עם ציון.
(העבודה תשקף יכולת מוכחת באיסוף וניתוח נתונים בית ספרים לשם שיפור פדגוגי)
גמול השתלמות עם ציון לעובדי הוראה של משרד החינוך
מאושר לגמול השתלמות בתהליך של מסלול אישי, עפ"י הפירוט הבא (בהתאם לתנאי משרד החינוך):
-
עוז לתמורה/עולם ישן: למורים ובעלי תפקידים (סגנים, רכזים, חברי צוות הנהלה) המהווים עתודה לניהול בתי ספר - 120 שעות
-
אופק חדש: למורים ובעלי תפקידים (סגנים, רכזים, חברי צוות הנהלה) המהווים עתודה לניהול בתי ספר - 120 שעות בשבתון בלבד
נדרש מילוי טופס הגשת בקשה למפקח.ת על הפיתוח המקצועי במחוז.
טופס בקשת מסלול אישי ניתן לקבל ממזכירות המרכז
עובדי הוראה בשבתון
קוד מוסדנו בקרנות ההשתלמות: 230
היקף ההשתלמות בשעות להגשה לאישור הקרן: 4 ש"ש
מוסדנו יגבה ישירות מהמורים בשבתון את מלוא תשלום שכר הלימוד והם יגישו לקרן ההשתלמות קבלות באופן עצמאי לצורך החזר כספי עפ"י תעריף הקרן, בהתאם לשעות שאושרו להם ובהתאם לכללים הנהוגים בקרנות.
תעודת סיום
לעומדים בדרישות התכנית תינתן תעודת סיום מטעם המרכז האקדמי לפיתוח אישי ומקצועי בחינוך ובחברה
קהל יעד
מנהלים ברמות ניהול שונות, מנהלי בתי-ספר, מנהלי עמותות, סגני מנהלים, מנהלים במגזר הציבורי, מנהלים במגזר הפרטי
היקף שעות
90 שעות הוראה ולמידה באוניברסיטה הכוללים שני סיורים
40 שעות למידה בשדה ובמסגרת קבוצתית קטנה של מנהלים.ות: סיורים / עמיתים / ליווי אישי
מועד ומיקום
יום רביעי, 15:00 – 20:00 אחת לשבועיים
מפגשים פנים אל פנים באוניברסיטה
פעילויות הקבוצות הקטנות יתואמו בימים בהם לא מתקיימים מפגשים פנים אל פנים.
15 מפגשים במליאה (6 שעות)
10 מפגשים בשדה
דמי רישום: 150 ש"ח
שכר לימוד: 6,800 ש"ח
הרשמה
- מילוי טופס הרשמה בצירוף קורות חיים
- תשלום דמי רישום
- יתקיים ריאיון קבלה
התוכנית לא תיפתח בשנה"ל תשפ"ד
מתעניינים.ות בתוכנית? הירשמו ונעדכן כשתיפתח ההרשמה >>