הוראה מבוססת פרויקט: גישה פדגוגית הומניסטית מעצימה
מרכזת התוכנית: פרופ' גליה פת-שמיר
שנת הלימודים תשפ"ד
תוכנית היברידית - מפגשים פנים אל פנים ומקוונים
רציונל התוכנית
החשיבות של מעורבות פעילה היא עיקרון יסוד בחינוך המאפשר סקרנות והבנה לעומק הדברים. העיקרון הזה מתגלם באופן תוסס בתחום הלמידה מבוססת הפרויקטים (PBL), המציעה גישה פדגוגית שמתיישבת עם רעיונות הומניסטיים ודוחפת את החינוך לעידן חדש של חוויית למידה דינאמית. חוויה כזאת מעשירה את הנוף המתפתח של החינוך, כאשר פרדיגמות כיתתיות מסורתיות עוברות שינוי; מחנכות ומחנכים, לומדות ולומדים מחפשים גישות משמעותיות, מרתקות ומעשיות יותר ללמידה מעבר לגבולות ספרי הלימוד וההוראה בכיתה. אבל יותר מכך חוויה כזאת, מערבת את הלומדת בחומר הלימוד באופן פעיל, קושרת את תכני הלימוד עם חייה שלה, הופכת את הלימוד למהנה, ומניבה תוצרים איכותיים יותר. בתכנית המוצעת נבקש להציג את השיטה הפדגוגית של הוראה מבוססת פרוייקט, בפרט בהקשר של רב-תרבותיות ופיתוח חשיבה ביקורתית, כחוויה חינוכית דינמית וסוחפת שלא רק מקנה ידע טוב יותר, אלא גם מטפחת מיומנויות קריטיות לעולם המודרני, משפיעה של העולם האמיתי ועל עיצוב הלומדים של היום כפורצי דרך של המחר.
כל אלו הולמים את יעדי משרד החינוך העוסקים ב:
- חיזוק וקידום צוותי החינוך
- חיזוק למידה מצמיחה המעניקה ללומדים ערכים הומניסטיים, ידע רב-תרבותי, חוסן אישי, ומיומנויות לשגשוג במציאות משתנה
- חיזוק הוגנות ושוויון הזדמנויות לכל תלמידה ותלמיד
- הוגנות והכלה כמקדמות מוביליות חברתית
מטרות
- היכרות מעמיקה עם מודלים תיאורטיים – דיאלוגיים רב-תרבותיים.
- הבנת הקשר העמוק שבין תיאוריה ופרקטיקה
- הזמנה למעשה מתבונן ואכפתי ויישומו בשדה החינוך והתרבות
- הקניית כלי עבודה ייחודי לעבודת חקר.
- התנסות מעשית, תרגול אישי וחקירה פנימית
תכנים מרכזיים
- חינוך הומניסטי, דיאלוגיות ורב-תרבותיות נושאים מרכזיים
- מהי הוראה מבוססת פרוייקט?
- חשיבותו של פרוייקט חקר בהוראה
- הקשר בין תיאוריה ופרקטיקה
- איך לייצר למידה מעצימה ומהנה?
- הדרך וחשיבותה בתהליך חקר
- איך חוקרים? מהו אובייקט טוב למחקר?
- למידה מתוך שותפות
- שימוש בחושים וברגשות
- מחקר שמפתח אותי
- מחקר שמשנה משהו (קטן) בסביבה
דרכי ההוראה
-
פנים אל פנים ובאופן מקוון בזום
דרישות לקבלת אישור סיום
- נוכחות
- עמידה במשימות: הצגת פרויקט שנבנה לפי המודל המוצע בסיום התכנית
היקף לימודים
30 שעות
גמול השתלמות עם ציון לעובדי הוראה של משרד החינוך
מאושר לגמול השתלמות בתהליך של מסלול אישי, עפ"י הפירוט הבא (בהתאם לתנאי משרד החינוך):
- אופק חדש: 30 שעות (גם לשבתון בלבד)
נדרש מילוי טופס הגשת בקשה למפקח.ת על הפיתוח המקצועי במחוז.
טופס בקשת מסלול אישי ניתן לקבל ממזכירות המרכז
קהל יעד
מורות ומורים בבתי-ספר יסודיים ובחטיבת ביניים
מועד ומיקום
יום רביעי, בין השעות 19:15-16:00
10 מפגשים
מועד פתיחה משוער: פברואר 2024
הרשמה
דמי השתתפות: 130 ש"ח בלבד
מס' המקומות מוגבל. ההרשמה עד למילוי מכסת המשתתפים.
טופס הרשמה פתיחה בדפדפן כרום
-
מילוי טופס הרשמה בצירוף קורות חיים
-
תשלום דמי השתתפות
מרצה גב' ענבל פיאמנטה שמיר
דוקטורנטית בבית הספר לפילוסופיה באוניברסיטת תל אביב. עבודתה, בהנחייתה של פרופ' גליה פת-שמיר, עוסקת בשיטה יישומית מתוך הפילוסופיה הסינית הקונפוציאנית הקלאסית. במסגרת עבודת המחקר פועלת בשיתוף עם פרופ' פת שמיר בהוראה והנחייה של קורסים משלבי עשייה בהם אנו בוחנות את יישומה של השיטה הפילוסופית הסינית
בקרב סטודנטים ותלמידי בית ספר יסודי. השיטה הסינית הקדומה מציעה לאדם כלים לחקר ולמידה של סביבתו למען הפיתוח והשגשוג של עצמו ופנימיותו. באמצעות תרגום השיטה למונחים ולהקשרים עכשוויים ניתן לבחון את כוחה של הפילוסופיה ליצירת שינוי חיובי והתפתחות של האדם והחברה. בנוסף לעבודת המחקר, ענבל גם מלמדת בחוג לפילוסופיה, ופועלת רבות לקידום והבנה של התרבות והחכמה הסינית הקדומה בקרב החברה הישראלית
לשאלות בענין התוכנית ניתן לפנות אל:
פרופ' גליה פת-שמיר galiap@tau.ac.il
ענבל פיאמנטה שמיר shamirin@gmail.com
תקנון המרכז
לפרטים נוספים
טלפונים: 6408162, 03-6408466
דוא"ל morim@tauex.tau.ac.il
ט.ל.ח