"תנועה לשקט" - להעצמה וליצירת תשתית לתקשורת אישית ובינאישית

במסגרת תכנית הפיתוח המקצועי לעו"ה לקידום לדרגות 9-7

מנחות: תמר חנן, יפית מונטפיורי 

רציונאל:

ילדים צעירים חווים לחץ בקבוצת השווים,  מצד ההורים, דרישות המערכת והחיים סביבם.  ככל שנקדים וניתן להם תרגילים להרגעה ולמיקוד חשיבה, נוכל לבסס אקלים חברתי מיטבי בגן ולהשפיע על סובלנות חברתית.

בגן הילדים, הגננת היא בעלת נוכחות משמעותית ביותר, לכן עיקר העבודה בגילאים אלה נערכת באמצעות הגננת וצוות הגן. גננת שלומדת כלים לוויסות רגשי והסבה של לחץ לפעולות תנועתיות או רגעים של מדיטציה, יכולה להוביל את הגן שלה לדרך של רוגע ויצירת אקלים מכיל וסובלני.

דרך עבודת משחק, הקנייה בדרך של סיפור והתנסות חוויתיית, לומדים הילדים הצעירים להרגיע את עצמם ולהתארגן ברמת הגוף והנפש. הגננת היא הדמות להוביל תהליך של הפנמת כלים להשקטה וריכוז, מתוקף תפקידה המרכזי בחיי הילד.

הקניית תרגילי תנועה לשקט לגננות משמעותית בשני תחומים:

תנועה לשקט מספקת לגננת מענה אישי עבורה, דרך תרגול גוף ונפש לומדת הגננת את גבולות עצמה וכיצד היא יכולה לפעול בגבולות אלה ולשנות את תגובותיה.

הגננת לומדת ומפנימה תרגילים לשימוש בגן שלה – לחיי היומיום כחלק מסדר היום הקבוע, ולעיתות של מצוקה וקושי בהם נדרשת הרגעה מידית ופתרונות יצירתיים.

ילדים שתרגלו את השיטה בגן, אובחנו על ידי המחנכת כבעלי יכולות גבוהות יותר בתחום של ריכוז, שליטה בתגובות וארגון, סדר ובעלי מסוגלות לוויסות רגשי.

השיטה מורכבת מתרגילים שונים ומגוונים, מתחום הגוף (תנועה, עצירה, הקשבה והתבוננות, יציבה ונשימה) והנפש (כיצד מרגישה הגננת במצבים של דחק ואיך אפשר לשנות את תחושותיה).

התרגילים שנאספו, מותאמים לצרכי הגננת וכן מותאמים לצרכי גן הילדים. בבסיס השיטה קיימת תפיסה הטרוגנית אשר פורסת בפני הגננות שפע של אפשרויות, מהן כל אחת בוחרת את התרגילים שמתאימים לה כדרך חיים. השיטה משלבת תרגילים מתחום התנועה, מגע ודמיון מודרך, כאשר הדגש הוא על התאמה שלהם במשך עשרים שנה בקירוב למרחב העבודה של גן הילדים וצרכי הגננות.

השיטה נוצרה בישראל, ומותאמת באופן מיוחד לצרכים המיוחדים של גננות בישראל.

שילוב תחום זה עם ההתמחות במסגרת "גננת יוזמת  לדרגות 7-9 " נועדה לפתח את היזמות החינוכית כאמצעי לפיתוח חשיבה חדשנית, רלוונטית ויישומית שמטרתה הסופית היא להשביח את עבודת הגננת בגן  ובראייה קהילתית.

קורס כזה מזמן את התנאים לפיתוח יוזמות  חינוכיות אשר ניתנות  ליישום לאורך שנת לימודים בגן הילדים ומטרתן טיוב האקלים החינוכי ותנאים ליצירה וללמידה.

 

מטרות:

  • העצמה ומודעות לגננות, דרך רצף תרגילי תנועה לשקט המבוססים על מדיטציה ודמיון מודרך, תנועה ומגע.
  • וויסות חושי ורגשי: דרכי טיפול והבנת ההשלכה שלהם בהיבט הקוגניטיבי דרך מגע וטיפול.
  • טיפול ביציבה ונשימה: הקניית מודעות לגוף ולתנועה, מותאמת לצרכי הגננת והילדים דרך יוגה, טאי צ'י ופילאטיס.
  • הבנת המרחב האישי והסביבתי: דרכי פעולה והתנהלות בכיתת הגן ובחצר, לשיפור האקלים החברתי ולחיזוק תחושת השייכות.
  • שימוש יומיומי בתרגילי תנועה לשקט: הטמעת רצף תרגילי מיקוד חשיבה והפגת פחד וכאב, לשימוש בפתיחת יום ופעילויות.
  • מעברים בין פעילויות: ריכוך מצבי קושי נפוצים שמאפיינים מצבי ביניים בחיי היומיום, תוך התמקדות במצבי עצירה.
  • הקניית רצף תרגילים מותאם לגננת להפגת מתח ולחץ ופתרון קונפליקטים.
  • הבנת תפקידה של הגננת כיוזמת חדשנות בגן, תכנון ויישום יוזמה בהקשר לנושא הקורס, יישומה והערכתה.
  • שימוש ברפלקציה להבנה מעמיקה של תהליך השינוי.

 

שיטת הלימוד:

  • הקורס משלב ידע תיאורטי עם התנסות מעשית בתרגילי תנועה לשקט, וכולל הכרות עם עקרונות השיטה, לימוד של מדיטציה ודמיון מודרך, יוגה ותנועה, נשימה ויציבה, מגע וטיפול.
  • סימולציות למצבי קושי והבאת פתרונות דרך דיון והדגמה מעשית. 
  • דרכי שימוש והוראה של התרגילים.
  • עבודה עצמית וסדנאית – יחיד, זוג, קבוצה.

    

דרישות :

כתיבת הצעת יוזמה בנושא 'תנועה לשקט במערכת החינוך', כולל רקע תיאורטי, מטרות, שותפים, לו"ז ומדדי הצלחה - שנה א'

 יישום יוזמה במערכת החינוך והצגתה בפני קבוצת הלימוד למשוב והערכה – שנה ב'

 

היקף: תכנית דו-שנתית, 75 שעות בכל שנה. סה"כ  150 שעות

 

מועד:  יפורסם,  מפגש אחת לשבועיים, בין השעות 16:00 - 19:15

 

צוות ההוראה:

תמר חנן -  MA בהוראה, יוצרת ומנהלת תנועה לשקט, מטפלת בתחום תנועה לשקט באופן אישי זוגי ומשפחתי. מורה ומטפלת ביוגה, רייקי, תטא הילינג.

יפית מונטפיורי -  יוצרת ומנהלת תנועה לשקט, מטפלת בתחום תנועה לשקט באופן אישי זוגי ומשפחתי. מורה ומטפלת ביוגה, רייקי, תטא הילינג.

 


להרשמה:

בתכנית זו לא נדרש תשלום דמי השתתפות, אולם יידרש תשלום דמי ביטול בסך 130 ש"ח לביטול רישום/השתתפות בשנה א'/שנה ב', מכל סיבה שהיא, וזאת בהתאם להנחיות משרד החינוך.

יש למלא טופס הרשמה 

מספר המקומות מוגבל.

​רכזת ארגונית: הילית קוגמן , טלפון להתקשרות: 03-6406260  דוא"ל: morim@post.tau.ac.il

 

אוניברסיטת תל-אביב, ת.ד. 39040, תל-אביב 6997801
Developed by
UI/UX Basch_Interactive