פיתוח מנהיגות אישית ומקצועית במערכות חינוכיות

 באמצעות כלים וטכניקות עדכניים למאה ה- 21

מנחה: עופר ערד

רציונל התכנית:

"הייה השינוי שאתה רוצה לראות בעולם" (או במערכת החינוך) – מהטמה גנדי

 

"תתייחס לאנשים כפי שהם מסוגלים להיות ובכך תסייע להם להיות מה שהם יכולים להיות" - גתה

 

שיטות וטכניקות המבוססות על חקר המוח ותצפיות על אנשים אשר הגיעו למצוינות אישית בתחומם התפתחה בתחילת שנות ה- 70 של המאה הקודמת. התצפיות וזיהוי הדפוסים הניבו שימוש של דפוסי שפה, מודלים מנטליים והתנהגויות המשותפים לאנשים עם הלך רוח (State of Mind) של מנהיגות אישית ומקצועית.

 (Hall, M.L. & Bodenhamer, B.G. – The User's Manual for the Brain – 1999)

השיטות והטכניקות הללו מתמקדים באסטרטגיות של מצוינות, מבנה תקשורת תוך אישית ובין אישית, חקר החוויה הסובייקטיבית, יצירת שינויים בדפוסי החשיבה, הרגש, הפיזיולוגיה, וההתנהגות על מנת להגיע לתוצאות הטובות ביותר שכול אדם יכול להגיע אליהם.

המחקרים הללו יחד עם הטכניקות שפותחו, יצרו גישה מהפכנית בתקשורת בין-אישית והתפתחות אנושית המבוסס על שינוי בדרך בה אנו חושבים, ובכך לשנות על מה אנחנו חושבים. אלה  מסייעים לשנות דפוסי חשיבה והתנהגות על מנת להשיג מטרה. באמצעות הטכניקות והכלים הללו  ניתן  "לתכנת" את המוח כך שנוכל לשכלל את דפוסי התקשורת וההתנהגות ולממש את מלוא הפוטנציאל הטמון בנו ולהשיג כול מטרה שנעמיד לעצמנו.

(Andreas, S. & Faulkner, C. – The New Technology of Achievment – 1996).

 

מתבקש אם כך, לעשות שימוש בשיטות ובטכניקות הללו  כדי לסייע למורים ותלמידים לעלות מדרגה ולהגיע להלך רוח של מנהיגות  אישית ומקצועית.

מורים אשר למדו את הטכניקות הללו  ועשו בהם שימוש על עצמם, ו/או עם התלמידים ועם חברי צוות אחרים (Durham Project) מציגים את היכולות הבאות:

  1. יכולת גבוהה להתחבר טוב יותר לתלמידים ולהצעיד אותם לתוצאות טובות יותר.
  2. עושים שימוש נכון בשפה המעצימה את הרצון והיכולת של התלמידים ללמוד.
  3. מקדמים "מצבי" לימוד באמצעות דימיון מודרך ושימוש בדימויים ומטפורות.
  4. בעלי יכולת גבוהה לזהות ולתת מענה לסגנונות למידה ואישיות שונים.
  5. מפחיתים באופן משמעותי התנגדות ללמידה באמצעות טכניקות התחברות.
  6. יוצרים ומשמרים התנהגות חיובית בכיתה.
  7. מסייעים לתלמידים למקד מטרות אישיות ומצבים רצויים אליהם רוצים להגיע.
  8. עושים שימוש בטכניקה של Reframing ע"מ להתמודד עם אמונות מגבילות ודפוסי חשיבה כדי שתלמידים יעמדו במטרות שהציבו לעצמם.
  9. מחזקים את הדימוי העצמי, זהות עצמית ומודעות עצמית של עצמם ושל תלמידיהם.

 

מטרות:

 

  1. ליצור שינוי בחוויה הפנימית ובמציאות החיצונית הן אצל הלומד והן אצל תלמידיו
  2. להכיר ולעשות שימוש אישי בשיטות ובטכניקות הנלמדות
  3. להכיר ולעשות שימוש בשיטות ובטכניקות לקידום ופיתוח תלמידים ואנשי צוות נוספים
  4. לעשות שימוש בשיטות ובטכניקות לשינוי דפוסי התקשורת עם התלמידים ובתוך צוות המורים

 

נושאי ליבה:

(תיאוריה עם דגש על תירגול הלכה למעשה)

 

הנחות יסוד ומודל המצוינות

מודל התקשורת - יצירת התחברות (ראפור) והובלה באמצעות שפת הגוף, טון ושפה המתחברים לתת מודע.

טכניקות לזיהוי תשוקה ומצבים רצויים, וניסוח מטרות ויעדים קצרי וארוכי טווח.

עוגנים – טכניקות ליצירת עוגנים רגשיים ומחשבתיים

מיפוי, זיהוי, ושינוי מבנים ודפוסים רגשיים, מחשבתיים והתנהגותיים

יצירת מצבים מעצימים (State Resources)

שימוש בדמיון להתמודדות עם מחסומים

בניית מטאפורות/דימויים וסיפורים – להבין את המציאות אחרת

חיקוי מצוינות (Modeling Excellence).

מיפוי אסטרטגיות

פיתוח חדות חושים

מערכות ייצוג פנימי – Modalities and Submodalities

 

היקף: 60 שעות כל שנה סה"כ 120 שעות בשנתיים.

מועד: יום חמישי, אחת לשבועיים, בין השעות  16:00 – 19:15  

 

 


הרשמה:

דמי רישום בסך 130 ש"ח (סכום זה אינו מוחזר במקרה של ביטול מכל סיבה שהיא).

יש למלא טופס הרשמה.

מספר המקומות מוגבל.

​רכזת מקצועית: הילית קוגמן , טלפון להתקשרות: 03-6406260  דוא"ל: morim@tauex.tau.ac.il

 

אוניברסיטת תל-אביב, ת.ד. 39040, תל-אביב 6997801
Developed by
UI/UX Basch_Interactive