מורה יוזם: מישחוק ככלי חינוכי

מישחוק ככלי חינוכי לפיתוח מנהיגות ולשכלול דרכי ההוראה

במסגרת תכנית הפיתוח המקצועי לקידום עו"ה לדרגות 9-7​

מנחה: מר ניב נבון

ראציונל:

"לא מתוך כורח ילמד הנער, אלא מתוך משחק" (אפלטון)

כל הילדים נולדים עם דחף חזק להכיר, להבין, לעשות, לפרק ולבנות. המשחק הוא הדרך הטבעית שבה הם לומדים, מתנסים, משתנים ומתפתחים. חשיבותו של המשחק היא רבת ערך, משום שהוא מאפשר התנסות חווייתית ומהנה, שדרכה יכול הילד ללמוד על העולם ועל עצמו. המשחק מאפשר לקחת "סיכונים" בסביבה בטוחה, לאתגר יכולות ולנסות התנהגויות חדשות. המשחקים משמשים לילד כאימון לחייו כבוגר ויוצקים בו תבניות התנהגות ויחסים כלפי הזולת. דרך המשחק קל לנו לקבל ולתרגל חוקים וכללים, אשר משמשים לנו דוגמה להתנהלות, אותה אנו מתרגלים שוב ושוב תוך כדי המשחק, ואחר כך מממשים בחיים. במילים אחרות, המשחקים של היום, קובעים את תבניות החשיבה וההתנהגות של הילד ביום המחר.

התנאים שנבנים במשחקי שיתוף פעולה, על ידי הגדרת מטרה משותפת ואתגר משותף, מעודדים את המשתתפים להקשיב אחד לשני, להתחשב באחרים, לוותר, להיות רגישים וסבלניים, כל זאת על מנת להצליח במשימה המשותפת ביחד. משחקים כאלה בנויים כך שמצליחים רק ביחד, שיש תלות הדדית בין המשתתפים ושכל אחד תורם את יכולתו. ככל ששיתוף הפעולה יותר גדול כך מצליחים במשימה יותר מהר או יותר טוב. תרגול במשחקי שיתוף פעולה מפתח הרגשה קבוצתית, דאגה להצלחת הקבוצה ותחושה שאתה חלק מהשלם.

שיתוף פעולה הינו הערך המוסף המושג בשימוש קבוע במשחקים. חוויית ההתנסות בו היא הגורם  המרכזי ליצירת מערכות קשרים מיטביות בין חברי הקבוצה.

השימוש במשחק כחלק בלתי נפרד מהוראה וחינוך מסייע למורים בהתמודדותם עם אתגרים במסגרת הכיתה, בית הספר והקהילה ומפיח בהם מוטיבציה, החשובה מאוד להתפתחותם.

 

מטרות:

היכרות עם עולם המשחק.

בניית משחקים ייעודיים (לימודים, תובנה, משחוק סיטואציות) והתאמתם לקהל יעד ולמצבים משתנים בכיתה.

פיתוח כישורים של עבודה בשיתוף פעולה.

הטמעת חשיבות בניית הקבוצה בעזרת בניית משחקים והנחייתם.

 

נושאים עיקריים לשנתיים:

מבוא לעולם המשחק  - הפסיכולוגיה של חכמת המשחק.

חינוך ממושחק - הובלת תהליכים חברתיים-התנהגותיים-ערכיים בקבוצת השווים.

תקשורת בונה אמון: ניהול שיח אישי וקבוצתי דרך משחקים.

המשחק ככלי ליצירת מרקם חברתי אינטגרטיבי בין תלמידים בעלי רקע תרבותי וחברתי שונה.

ניהול קונפליקטים ומאבקי כוח דרך משחק - בין מורה לתלמיד/ים, בין התלמידים לבין עצמם, בצוות החינוכי.

המשחק כלמידה בדרך ניסוי וטעייה - יצירת סביבה המאפשרת לתלמידים להתנסות ולפעול באווירה של "מורטוריום".

עידוד מוטיבציה ותרומה לחברה - הנעה מתוך הנאה.

משחק ופסיכודרמה - ניהול תהליכים רגשיים.

המשחק ככלי מאזן בין חינוך לקראת הגשמת יעדים חברתיים לבין הגשמה עצמית של הפרט.

הובלת שינוי, יוזמה ויזמות בארגוני חינוך

פרזנטציות ומשוב

ליווי והנחיה בכתיבה וביישום של היוזמה

 

עבודת סיכום שנה א':

כתיבת הצעת יוזמה הכוללת בניית יחידת הוראה המשלבת בתוכה מישחוק

עבודת סיכום שנה ב':

תיאור יישום היוזמה, קשיים ותוצאות. רפלקציה על התהליך, תובנות והמלצות

 

היקף: 60 שעות בכל שנה, סה"כ 120 בשנתיים.

מועד: ימי חמישי, אחת לשבועיים בין השעות 16:00 - 19:15

 


הרשמה:

דמי רישום בסך 130 ש"ח (סכום זה אינו מוחזר במקרה של ביטול מכל סיבה שהיא)

יש למלא טופס הרשמה.

מספר המקומות מוגבל.

​רכזת מקצועית: הילית קוגמן , טלפון להתקשרות: 03-6406260  דוא"ל: morim@post.tau.ac.il

 

 

אוניברסיטת תל-אביב, ת.ד. 39040, תל-אביב 6997801
Developed by
UI/UX Basch_Interactive