מיינדפולנס למתקדמים: הזמנה לנתינה אכפתית

תכנית מקוצרת למתרגלים ותיקים במיינדפולנס וחמלה בשדה החינוכי

 

שנה"ל תשפ"ב

 

תכנית פיתוח מקצועי לבעלי\ות ותק בתרגול מיינדפולנס אישי וניסיון בהנחיית קבוצות, המעוניינים\ות להעמיק ולהרחיב את הכשרתם\ן הנוכחית.

בניהול אקדמי ובהנחייתו של ד"ר רוני ברגר

הקורס יתקיים במתכונת המשלבת לימודים פרונטליים ומקוונים.


 

רקע לתכנית:

התחום של התערבויות לחינוך חברתי-רגשי (SEL) מבוססות מיינדפולנס וחמלה, הוא תחום המתפתח במהירות בשנים האחרונות במסגרות החינוכיות. המחקר בתחום החינוך מראה כי פרקטיקות של מיינדפולנס וחמלה מיטיבות עם מיומנויות קשב וריכוז של ילדים ועם הפחתת הלחץ והחרדה בקרבם ובקרב צוותי ההוראה. הן גם משפרות אקלים כיתות ומפחיתות שחיקה בקרב המורים. לאור זאת, יותר ויותר מוסדות חינוכיים בישראל ובעולם מכירים בצורך להכניס למערכת מנחים מיומנים בהובלת תהליכים אלו בצוותים חינוכיים ועם הילדים עצמם.

התכנית מיועדת להכשיר נשות ואנשי מקצוע לשלב מתקדם בתחום של מיינדפולנס וחמלה למגוון קהלים (תלמידים בגילאים שונים, צוות בית הספר) ולסייע בהטמעה של התוכנית הזמנה לנתינה אכפתית בשגרה הלימודית בבתי הספר שלהם העוסקים בתחום זה.

התכנית הזמנה לנתינה אכפתית מבוססת על שילוב של מיינדפולנס וחמלה (Mindfulness & compassion) עם למידה חברתית רגשית (Social-emotional learning) ופיתוח כישורים פרו-חברתיים (רגישות, אמפתיה ונתינה אכפתית (Care)). במסגרת התכנית צוותי הוראה מקבלים טכניקות לטיפוח מיומנויות אישיות כמו גם כלים לסיוע לתלמידים בפיתוח מיומנויות בתחומים הבאים:

•      מודעות עצמית – זיהוי רגשות, תחומי עניין וערכים ופיתוח ביטחון עצמי וחוזקות אישיות.

•      שליטה עצמית – וויסות רגשי, הפחתת רמת הלחץ והחרדה ומיתון האימפולסיביות.

•      מודעות חברתית – פיתוח מיומנויות לקיחת פרספקטיבה ואמפתיה כלפי האחר (הדומה והשונה).

•      מיומנויות חברתיות – פיתוח אקלים כיתתי חיובי ויצירת קשרים חברתיים חיוביים.

•      קבלת החלטות אחראית – קבלת החלטות תוך התחשבות בסטנדרטים מוסריים ובנורמות בית ספריות.

מטרות תכנית ההכשרה:

  • לימוד התכנית הזמנה לנתינה אכפתית, העקרונות שבבסיסה, תרגילי המפתח ודגשים ליישומה עם קהלים שונים (מורים ותלמידים בגילאי גן-י"ב).
  • קבלת כלים להעברת התכנית הזמנה לנתינה אכפתית לתלמידים ולצוותים חינוכיים.

תכנים מרכזיים:

  • הבסיס התאורטי של טיפול ממוקד חמלה והקשר לתוכנית הזמנה לנתינה אכפתית.
  • התמודדות עם ביקורת עצמית והימנעות מחוויות לא נעימות.
  • המנגנוניים המוחיים הקשורים במיינדפולנס.
  • סקירת התוכנית הזמנה לנתינה אכפתית ופדגוגיה של אכפתיות.
  • לחץ נורמטיבי ולחץ כרוני והשפעותיהם, שחיקה במערכת החינוך.
  • מהי חמלה-עצמית וההבדלים בינה ובין ערך עצמי.
  • אימון התודעה לחמלה עצמית על פי גישת הטיפול ממוקד חמלה.
  • היחידות של מיינדפולנס בסיסי וקבלת חמלה.
  • היחידות של חמלה עצמית וחמלה לאחר.
  • התנסות בתרגילים נבחרים מתוך הערכה, והתאמת המפגשים לקבוצה.
  • הגברת מוטיבציה והתמודדות עם התנגדויות.

על הסגל:

ד"ר רוני ברגר מייסד-שותף במרכז לחינוך קשוב ואכפתי, פסיכולוג קליני, מרצה בבית הספר לעבודה סוציאלית באוניברסיטת תל אביב, וחבר הוועדה המייעצת של המרכז לחמלה ואלטרואיזם באוניברסיטת סטנפורד. מומחה בהתמודדות עם מצבי דחק וטראומה, ממקימי העמותה הבינלאומית של פסיכולוגים ללא גבולות (Psychology Beyond Borders).

תנאי קבלה:

  • הכשרה חינוכית מוכרת ו\או ניסיון מקצועי מוכח בשדה החינוכי.
  • ותק בתרגול מיינדפולנס או מדיטציה בודהיסטית.
  • ניסיון בהנחית קבוצות (מיינדפולנס\ התערבות פסיכולוגית אחרת).
  • המלצה ממורה למדיטציה ו\או מנהל\ת מקצועית.

דרישות התכנית:

  • קריאות חובה
  • תרגולים בין המפגשים
  • השתתפות אקטיבית בסימולציות
  • סטאז' על קבוצה קיימת

גמול השתלמות:

מאושר לשנה"ל תשפ"ב, בהתאם לכללי משרד החינוך: לעו"ה שיש בידם תעודות בתחום (בהתאם לתנאי הקבלה המפורסמים באתר המרכז)
עוז לתמורה/עולם ישן: עד 60 שעות
אופק חדש:  בשבתון בלבד, עד 60 שעות 

גמול השתלמות בתהליך של מסלול אישי.
נדרש מילוי טופס הגשת בקשה למפקח/ת על הפיתוח המקצועי במחוז.
טופס בקשת מסלול אישי ניתן לקבל ממזכירות המרכז

השתתפות כספית של קרנות השתלמות לעובדי הוראה בשבתון בשנה"ל תשפ"ב המועסקים ע"י משרד החינוך, מותנה בהכרה ובאישור הקורס בקרן.

 

מבנה הקורס:

  1. 16 מפגשי הדרכה מקוונים (סינכרוניים) יתקיימו לאורך שנה"ל תשפ"ב בימי ב' בין 18:00-20:30. לאורך שנה"ל זו, המשתתפים\ות לעשות סטאז' על קבוצה בכדי לתרגל את המיומנויות שנלמדו.
  2. בנוסף יתקיימו 3 מפגשים א-סינכרוניים, בהם יבנו המשתתפים\ות מערכי שיעור.

הערה: לא נכלל בתכנית הקורס לגמול - שבוע הכנה מקדים יתקיים באופן פרונטלי באוניברסיטת ת"א ביולי 2021.
שבוע זה יכלול הרצאות, תרגולים מדיטטיביים, סימולציות ושיחות קבוצתיות.
​תהיה אפשרות לצפות בחלק זה מרחוק באמצעות ה-ZOOM.

היקף הקורס: סה"כ 100 שעות אקדמיות (מתוכם 40 שעות אינן נכללות בבקשת גמול השתלמות). 

מיקום:

כלל מפגשי ההדרכה בחלקו השני של הקורס יתקיימו באופן מקוון ללא שינוי.

במידה והתנאים וההנחיות של משרד הבריאות והאוניברסיטה יאפשרו זאת:

  • מפגש הסיום יתקיים באופן פרונטלי באוניברסיטת ת"א.
  • שבוע ההכנה המרוכז יתקיים באופן פרונטלי באוניברסיטת ת"א, אלא במקרה שהנחיות משרד הבריאות ו\או האוניברסיטה לא יאפשרו למידה פרונטלית.
  • כלל המפגשים הפרונטליים יתקיימו לפי הנחיות האוניברסיטה ומשרד הבריאות.
  • במידה והנחיות משרד הבריאות לא יאפשרו למידה פרונטלית, המפגשים יועברו למתכונת מקוונת על מנת לאפשר את המשכיות תהליך הלמידה.

עלות התכנית: 6,400 ₪

10% הנחה בהרשמה מוקדמת עד 15.5.2021

תאריך סגירת ההרשמה 1.6.2021

דמי רישום: 150 אינם כלולים בעלות התכנית

להרשמה לחצו כאן

 

בשיתוף עם המרכז לחינוך קשוב ואכפתי  

 

סילבוס התכנית [יתכנו שינויים]

שבוע הכנה מקדים

תכנים

יום ושעה

תאריך

הקדמה לתכנית הזמנה לנתינה, סקירה כללית של התכנית והבסיס הנוירו-פיזיולוגי לוויסות רגשי  – הרקע התיאורטי לתוכנית, מטרות התוכנית וארבעת חלקיה, יישום המחקר לגבי האפקטיביות שלה בקרב מורים ותלמידים פסיכולוגיה אבולוציונית ושלושת מנגנוני הוויסות הרגשי הבסיס התפתחותי של חמלה, תאוריית ההיקשרות והשפעתה על התפקוד החברתי-רגשי.

א'

9:00-15:00

4.7.21

התמודדות עם לחץ ושחיקה – התמודדות עם רגשות לא נעימים. לחץ נורמטיבי ולחץ כרוני והשפעותיהם, שחיקה במערכת החינוך, אסטרטגיות למניעת שחיקה בקרב אנשי חינוך, ותכנית לניהול לחצים. התנסויות מונחות על ידי 3 משתתפים. פידבק קבוצתי ושל המנחה חמלה עצמית וטיפוחה -  אימון התודעה לחמלה עצמית על פי גישת הטפול ממוקד חמלה (CFT).  בניית עצמי חומל ומדיטציה של העצמי החומל. חמלה עצמית בחיי היום-יום.

ב'

9:00-15:00

5.7.21

העברת הערכה לתלמידים יחידה א'  וב'– הצגת הרציונל והסברים ברמות התפתחותיות שונות, הצגת תרגילי נשימה, השהיית תגובה, קשיבות חושית ותנועתית.  אתור ושיום רגשות, דיון על הסרטון "פנים קפואות", זיהוי גורמי תמיכה, חסמים לקבלה חמלה ולמוד הכרת תודה. התנסויות מונחות על ידי 3 משתתפים. פידבק קבוצתי ושל המנחה.

ג'

9:00-15:00

6.7.21

יחידה ג' ו- ד' – הצגת הרציונל ומודל ההתמר"ה,  כיצד ללמד ילדים טכניקות להגמשה מחשבתית ופירגון עצמי. למידה מצטברת הטיות קוגניטיביות וגיבוש עמדות, אתור ערכים. טיפוח אמפתיה. מניעת סטראוטיפיות ודעות קדומות. התנסויות מונחות על ידי 3 משתתפים. פידבק קבוצתי ושל המנחה.

ד'

9:00-15:00

7.7.21

העברת הערכה בבי"ס ובגנים - המשך התנסות בתרגילים נבחרים מתוך הערכה, התאמת המפגשים לקבוצה ולקצב של המנחה, כיצד להגביר מוטיבציה ולהתמודד עם התנגדויות.

ה'

9:00-15:00

8.7.21

 

* ימי ההכנה לא מוכרים לצרכי גמול השתלמות

 

מפגשי ההדרכה המקוונים

ימי ב' בין השעות 18:00-20:30

תאריכים

נושאי מפגשים

מפגש א-סנכרוני

16:00-19:15

בניית מערכי שיעורים

מפגש א-סנכרוני

16:00-19:15

בניית מערכי שיעורים

מפגש א-סנכרוני

16:00-19:15

בניית מערכי שיעורים

4.10, 11.10, 18.10, 25.10

 

פתיחת השתלמות, עבודה עם התנגדויות ראשוניות, רתימת המשתתפים, בניית מערכים.

1.11, 8.11, 15.11, 22.11

הנחיית קבוצות בגישת המיינדפולנס והחמלה , יצירת מוטיבציה ועידוד התמדה בתרגול, הנחיית שיתופים ושיח קבוצתי.

13.12, 27.12

דילמות בהנחיה.

10.1, 31.1

הנחיית מבוגרים להקנייה לילדים.

14.2, 28.2

הנחיית מבוגרים להקנייה לילדים - המשך.

14.3, 28.3

 

דגשים לסיום תהליך קבוצתי, מפגש סיכום.

 

 

לשאלות ניתן לפנות לכתובת הדוא"ל - educareccme@gmail.com

 

https://www.educare.co.il/senior

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>