מיינדפולנס וחמלה עצמית: בין חקירה פנימית לבין יחסים עם האחר

במסגרת תכנית הפיתוח המקצועי לעו"ה לקידום לדרגות 9-7
 

מנחים: מתי ליבליך, דוד זוהר.

מרצים אורחים: ד"ר ריקרדו טרש, ד"ר רוני ברגר.

 

רציונל התכנית:

הנושא של היחס לעצמי ולאחר הוא נושא מרכזי בחינוך ומהווה התמודדות אישית לא קלה לעיתים לאנשי מקצוע בעלי וותק רב הנתונים לשחיקה ולחץ. תפיסות פסיכולוגיות עכשוויות ,מבוססות מחקר, העוסקות בקשיבות (mindfulness)  ובחמלה עצמית (self compassion) מראות כי היכולת של אדם ללמוד להפנות מבט חוקר פתוח וסקרן אל עבר החוויה המיידית שלו מרגע לרגע ((Bishop et al. 2004 מאפשרת התמודדות טובה יותר עם מצבי לחץ, חרדה, דכאון ושחיקה מקצועית. בנוסף סוג הקשב הספציפי הזה מאפשר העמקת היכולת למפגש פתוח, תומך למידה ואמפטי עם האחר, גם בתוך מצבים ריגשיים מאתגרים המתקיימים בתחום החינוך.

מכלול המרכיבים של קשיבות: וויסות של קשב, מודעות לגוף, וויסות ריגשי ושינויים בתפיסת העצמי ((holzel et al. 2011 מזינים את היכולת של הלומדים הן לבטא את עצמם באופן בהיר הן להתמודד עם מצבי דחק בצורה המאפשרת להם לבטא את יכולותיהם ואת נטיותיהם בעבודת צוות ומתוך כבוד הדדי וסובלנות.

לפיכך, הוראת הקשיבות  לאנשי חינוך היא בסיס ליצירת מרחב עבודה המאפשר ביטוי של ערכים ,שיתופי פעולה, ומימוש של פרויקטים חינוכיים.

 

מטרות התכנית:

  1. לפתח חקירה פנימית על בסיס קשיבות וחמלה עצמית
  2. ליישם מבט זה ביחסים בסביבה המקצועית והאישית
  3. לדון ביצירת דרכי הוראה והערכה לאור התפיסה שהוצגה בקורס.

 

נושאי ליבה בנושא חקר אישי:

  • הגדרות ומחקר: למה זה מיינדפולנס וחמלה עצמית משמעותיים?
  • מהו קשב חשוף
  • מעבר מהמנעות להכלה
  • רגשות וגוף: ממפגש לוויסות
  • מהי רומינציה – גישות לעבודה עם מחשבות
  • מהי חמלה עצמית ומרכיביה
  • יישומים חינוכיים
  • השראה לעתיד

 

היקף: 60 שעות כל שנה סה"כ 120 שעות בשנתיים.

מועד: ימי שני, אחת לשבועיים, בין השעות  16:00 – 19:15  

 

 


הרשמה:

דמי רישום בסך 130 ש"ח (סכום זה אינו מוחזר במקרה של ביטול מכל סיבה שהיא).

יש למלא טופס הרשמה.

מספר המקומות מוגבל.

​רכזת מקצועית: הילית קוגמן , טלפון להתקשרות: 03-6406260  דוא"ל: morim@tauex.tau.ac.il

 

 

 

 

 

 

אוניברסיטת תל-אביב, ת.ד. 39040, תל-אביב 6997801
Developed by
UI/UX Basch_Interactive