חינוך מונטסורי בגני ילדים

בחינוך הציבורי והפרטי

 

ד"ר שלומית אביב, דנה נגלר

מרצה אורח: רועי כהן

 
ד"ר שלומית אביב

חוקרת חינוך, עוסקת שנים רבות בעשייה חינוכית על כל רבדיה וחוקרת בתחום קוגניציה חזותית ויצירתיות. לימדה מורות וגננות את שפת האמנות ונחשבת חלוצה בהקניית שפת האמנות לגיל הרך. בשנת 2005 ייסדה את "המכון הישראלי לחינוך מונטסורי" ומכהנת כיו"ר עמותת מונטסורי לקידום החינוך בישראל. כתבה את הספר "מונטסורי והילד במאה ה-21". בשני העשורים האחרונים מנהלת את מרכז מונטסורי לגיל הרך בחולון והקימה את בית החינוך "מונטסורי-יער".
קישור למכון הישראלי לחינוך מונטסורי בהנהלת ד"ר שלומית אביב:
http://montessori-israel.com/

דנה נגלר

בעלת ניסיון רב בהובלת תהליכי שינוי במערכות חינוך בית ספריות בחינוך הממלכתי. יותר מ-30 שנה עסקה בתפקידי הוראה, חינוך וחונכות בבתי ספר ייחודיים ובכיתות לימוד רב-גילאיות העובדות ברוח הגישה המונטסורית בארץ ובעולם. היתה מחנכת בבית החינוך א.ד.ם וסביבה, ולימדה מגוון רחב של תחומי דעת. התמחתה במנטורינג, ליוותה והכשירה מורים צעירים וותיקים בתהליכי שינוי יזומים. רואה בתפקידה ערך ותרומה בהזדמנות ליצירת דיאלוג מעורר השראה, ובמקביל לייעץ, להכשיר וללוות צוותים העוברים תהליך שינוי תפיסתי בדרכי ההוראה והלמידה שלהם. בשלוש השנים האחרונות מלווה ומהווה "רוח גבית פדגוגית" לכעשר מסגרות ובתי ספר ממלכתיים בארץ, אשר בחרו להטמיע את מיומנויות המאה ה-21 באמצעות עקרונות הפדגוגיה המונטסורית.

שנת הלימודים תשפ"ג 


 

קהל יעד

גננות וגננים במגזר הציבורי והפרטי המעוניינות.ים להעמיק את הידע בתחום החינוך המונטסורי ולרכוש כישורים ומיומנויות לחינוך והוראה בשיטת מונטסורי בגנים.

 


 

רציונל התוכנית

אנשי חינוך מתמודדים עם סוגיות המנסות להתאים את הלמידה לתפקודי הלומד במאה ה-21 ובהלימה לתפיסת הגן העתידי.

הדיון נסוב סביב שאלות הנוגעות להתמודדות עם סביבה משתנה כל העת, האמצעים הטכנולוגיים, ההיבטים הרגשיים והחברתיים וההתייחסות לשונות. כל אלה גורמים לאנשי חינוך לבחון תיאוריות אשר הותוו בעבר אל מול ניסיונות להבין מגמות עתידיות ולחפש פתרונות הולמים.

שיטת החינוך של מונטסורי, המבוססת על מחקר, קיימת למעלה מ-100 שנים, ורלוונטית כיום יותר מתמיד. מריה מונטסורי, שמה לה במרכז שיטתה את הילד, ייחסה חשיבות רבה לשלבי ההתפתחות, אותם הגדירה, וכן לצרכיו ולנטיות לבו של הילד,  וּפעלה  להביא לכדי מימוש מרבי את הפוטנציאל הגלום בו כישות הוליסטית של גוף-נפש-רוח. מונטסורי הקפידה להדגיש, כאבני יסוד של שיטתה, את הכבוד הבלתי מסויג שרוכש המדריך/מנחה/הגננת לילד והתחושה שהוא או היא מאמינים בכוחו וּביכולותיו, את החופש הניתן לילד והיכולת לבחור באופן עצמאי ולהתנהל באופן עצמאי, את הסביבה הלימודית ודמות המדריך כגורמים חשובים בחינוך הילד ובהתפתחותו.

מחקרים רבים שנערכו לאורך השנים על שיטתה של מונטסורי, מצביעים על כך שילדים שהתחנכו על-פי שיטתה, הצליחו להגיע מוכנים היטב לחייהם כבוגרים הן מבחינה אקדמית, והן מבחינה חברתית ורגשית. מעבר לציונים הגבוהים, הם מדורגים מעל הממוצע בקריטריונים של עמידה ביעדים, הצגת אחריות, שאילת שאלות נוקבות, הפגנת התלהבות מלמידה והסתגלות למצבים חדשים.

היכרות מעמיקה עם עקרונות החינוך של מונטסורי, הבנתם, הדגש שניתן להתפתחות  המיומנויות החברתיות, להתמודדות עצמאית, לתחושת המסוגלות  ולעבודת הצוות – היא בעלת ערך רב. זאת בתוספת פרשנות עכשווית לעקרונות,  והקישור של אלה למיומנויות המאה ה-21 ולאופן יישומם במסגרות חינוכיות, כמו גם קידום הכשרה פרקטית של גננות לעבודה בדרך זו,  על מנת שתוכלנה לפעול לאור העקרונות, להפיצם וליישמם בתוך מערכת החינוך. כל אלה עשויים להוביל לשיפור ניכר באופן ההתמודדות של החינוך הקדם יסודי עם אתגרי המאה ה- 21.

עד כה, על אף ששיטת חינוך מונטסורי הופכת להיות פופולרית יותר ויותר בישראל,  לא קיימת מסגרת אקדמית עבור אנשי חינוך שרוצים להעמיק בה ולרכוש כישורים ומיומנויות שיאפשרו להם ליישמה בעבודתם.

לאור זאת, באוניברסיטת תל-אביב, במרכז לפיתוח אישי ומקצועי בחינוך ובחברה, מתקיימת תוכנית אשר מכשירה גננות.ים לפעול על-פי עקרונות מונטסורי וליישמם, מתוך הבנה שיש בשיטת חינוך זו מענה ורלבנטיות להתמודדות, הלכה למעשה, עם האתגרים הנוגעים בליבת החינוך: ערכים, ידע ומיומנויות הקשורים לתהליכי הלמידה בהלימה להתפתחות הילדים, למידה חוויתית המעוררת סקרנות וחקר, פיתוח כישורים אישיים ומיומנויות חברתיות, פיתוח חשיבה עצמאית ויכולת לימוד עצמי ובצוות. 

 


 

מטרות

  • להכיר לעומק את התפיסה, העקרונות ודרכי הפעולה ע"פ שיטת מונטסורי ואת הרלוונטיות של אלה להתמודדות עם אתגרי החינוך בעידן הנוכחי.

  • ללמוד אודות יישום עקרונות אלה בסביבה המובנית בגני הילדים ובתחומי הדעת השונים.

  • ללמוד כיצד ניתן ליישם עקרונות אלה בתחומי הדעת השונים תוך עידוד הילדים לשאילת שאלות ולחקר.

  • להתנסות ביישום העקרונות תוך קבלת ליווי ותמיכה.

 


 

תכנים מרכזיים

  • הפילוסופיה החינוכית של שיטת מונטסורי ומושגי מפתח בשיטת מונטסורי

  • מישורי ההתפתחות  על-פי מונטסוריהמח הסופג, תקופות רגישות ונורמליזציה

  • הסביבה כחלל מחנך

  • דמות המדריכה/גננת – הבניית תהליך הלמידה בחלל הכיתתי

  • המשולש המונטסוריאני: ילד, מבוגר, סביבה ובכלל זה ההתייחסות לילד, מדריך, הורה

  • תוכנית רגשית חברתית ערכית

  • ניהול הגן, סדר יום והכנת תוכניות (מסגרת ובצמיחה)

  • חשיפה לתחומי הדעת ע"פ עקרונות מונטסורי ובחינת התאמתם לתוכנית הלימודים

  • כישורים לחיים

  • הפעלת חושים

  • שפה

  • חשבון 

  • גאוגרפיה, בוטניקה, זואולוגיה

  • דרכי למידה ודרכי מעקב, ותצפיות – הפדגוגיה של ההקשבה

  • יצירתיות, חשיבה חזותית ותפקידן של האומנויות בהתפתחות הילד

 


 

דרכי ההוראה

הלמידה תתקיים ברובה פנים אל פנים במרחבי למידה של גני ילדים הפועלים ע"פ עקרונות החינוך המונטסורי.
20% מהלמידה תהיה מקוונת באמצעות זום

הדגש בהוראה יהיה על חיבור בין עקרונות לפרקטיקה

 


 

דרישות התוכנית

  • נוכחות מלאה בכל מפגשי הקורס.

  • עבודה תהליכית המבוססת על התנסות ורפלקציה

  • תכנון מעגלי למידה בתחומים השונים

 


 

תעודת סיום

לעומדים בדרישות התוכנית תינתן תעודת סיום מטעם המרכז האקדמי לפיתוח אישי ומקצועי בחינוך ובחברה, אוניברסיטת תל-אביב.

 


 

היקף לימודים

60 שעות לימוד + 24 שעות התנסות מעשית בגנים נבחרים בשיטת מונטסורי.

 


 

גמול השתלמות עם ציון לעובדי הוראה של משרד החינוך

מאושר לגמול השתלמות בתהליך של מסלול אישי לשנה"ל תשפ"ג, עפ"י הפירוט הבא (בהתאם לתנאי משרד החינוך):

  • 60 שעות לעו"ה באופק חדש בשבתון בלבד

נדרש מילוי טופס הגשת בקשה למפקח.ת על הפיתוח המקצועי במחוז.
טופס בקשת מסלול אישי ניתן לקבל ממזכירות המרכז.

 


 

עובדי הוראה בשבתון:

קוד מוסדנו בקרנות ההשתלמות: 230

היקף ההשתלמות בשעות להגשה לאישור הקרן: 2 ש"ש

מוסדנו יגבה ישירות מהמורים בשבתון את מלוא תשלום שכר הלימוד והם יגישו לקרן ההשתלמות קבלות באופן עצמאי לצורך החזר כספי עפ"י תעריף הקרן, בהתאם לשעות שאושרו להם ובהתאם לכללים הנהוגים בקרנות.

 


 

מועד ומיקום

יום שני,  16:30 - 19:45

15 מפגשים

המפגשים פנים אל פנים יתקיימו בסביבה גנית מונטסורית "הגן של אורן", רחוב פנחס רוזן 30, תל אביב, שכונת הדר יוסף

ויתקיים ביקור ב"גן ברל'ה" בבית ברל. 

 

מועד פתיחה מתוכנן: 7 בנובמבר 2022

 


 

דמי רישום:   100 ש"ח

שכר לימוד:   4,000 ש"ח

 


 

הרשמה

להרשמה נדרש מילוי טופס רישום בצירוף קורות חיים ותשלום דמי רישום.

12/06/2022 - ההרשמה לשנה"ל תשפ"ג נפתחה:

קישור לטופס הרשמה

פתיחה בדפדפן כרום chrome

 

 

תקנון המרכז

לפרטים נוספים - מזכירות המרכז

טלפונים: 6408162, 03-6408466
דוא"ל   morim@tauex.tau.ac.il

   

 

ט.ל.ח

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>