• ראשי
  • צמיחה ורווחה רגשית בבית הספר

    עודכן: 24.09.2020

    תכנון וניהול תהליך התערבות חברתית

     

    מנחים: חנה שדמי ודב רקוביץ

     

    ----- שנת הלימודים תשפ"א  -----

     

     

     

    רציונל

     

     

     

     

     

     

    למידה רגשית-חברתית היא בראש וראשונה תפיסה הרואה את האדם כשלם:  בעל גוף, נפש, מחשבה, רגש וחיים חברתיים. תפיסה הרואה את המערכת כסביבה מגדלת ומעצימה. תפיסה הרואה בהוראה, בלמידה, בתוכנית הלימודים, בכיתה כקבוצה חברתית, ובקשר בין בית הספר למשפחה מרחבים לפיתוח ולקידום רווחה נפשית של כל הפועלים בה.

    הטמעת הגישה והפרקטיקה של למידה רגשית-חברתית מרחיבה את תפקידו של המורה כדמות מגדלת ואת תפקידו של המוסד החינוכי כמכיל את כל התלמידים ומנגיש עבורם מענים לימודיים, רגשיים, חברתיים וערכיים.

    בבתי ספר רבים קיימת הפרדה בין "יצירת התוכנית" לבין הפעלתה. בהפעלה של תכנית יש ריחוק מהאיווי (התשוקה) שקיים בתהליך היצירה. ביצירה באים לידי ביטוי הראשוניות, האיווי, ההתחדשות, הביטוי האישי של היוצר והמוטיבציה להביע ולהציג את היצירה. לעומת זאת, הפעלת תכניות מתקשרת יותר  לעשייה, כך שממד האיווי וממד ההתלהבות פוחתים במעבר בין יצירה להפעלה. מעורבות פעילה של אנשי השדה ביצירת התערבויות עשויה לאפשר זיהוי מדויק יותר של הצרכים, להבטיח התאמה רבה יותר לתנאי השדה ולאוכלוסיית התלמידים. בנוסף תהליך היצירה יגביר את הסיכוי להגיע לתוצרים שונים ומגוּונים, וכן יעצים את צוותי בתי הספר ויגביר את אחריותם ליישום.

    תהליך היצירה זה כולל מציאת ההד האישי לנושא הנבחר, ראיית הנושא במונחי עתיד, אבחון הפער בין הקיים לבין מה שרוצים ליצור, בחירת מוקדי ההתערבות, יצירת מבנים מערכתיים להתנסוּת והטמעה של רעיונות, ערכים, תכנים וכישורים שבית הספר בוחר לעסוק בהם ובניית מדדים שיבדקו את תהליך ההתקדמות.

     

    מטרות

     

     

    1. להכיר את התפיסה והפרקטיקה של למידה רגשית חברתית (S.E.L ) וחשיבותה בעשייה החברתית
    2. להכיר ולהתנסות בכלים לפיתוח תכניות התערבות על ידי צוות בית הספר
    3. להכיר ולהתנסות בכלים להטמעה, ליישום ולניהול התערבויות חינוכיות בבית הספר
    4. להכיר את המרכיבים של אקלים חינוכי  מיטבי בבית הספר כבסיס להטמעת תכניות בתחום הלמידה הרגשית חברתית.

     

    תכנים מרכזיים

     

     

     

     

     

     

    • למידה רגשית חברתית מבט פנימי ומבט מערכתי
    • לגלות את היוצר שבי ואת תהליך היצירה 
    • רתימת כל באי בית הספר בבניית תכנית בית ספרית
    • סטנדרטים לקידום אקלים חינוכי מיטבי
    • להמריא ולהכין מסלולי נחיתה
    • הצבת נקודות צילום למיפוי המערכת הארגונית החינוכית והלימודית
    • הכרת "צבעי היסודי " ו"מלאכת היצירה" בבניית תכנית התערבות לקידום למידה רגשית חברתית
    • ל"האיר" היבטים רגשיים חברתיים בתכנית הלימודית ובעשייה החינוכית בבית הספר
    • בניית "לוח מחוונים " להערכת תהליך ההתערבות
    • מודל להבניית תהליך הלמידה 
    • בניית תכניות התערבות הצגתן בקבוצה וקבלת משוב והדרכה על תהליך הפיתוח

     

    דרכי ההוראה

     

    הרצאות וסדנאות

     

    דרישות התכנית

     

    עבודת סיכום:

    בניית תכנית התערבות בית-ספרית בתחום הלמידה הרגשית חברתית

     

    גמול השתלמות עו"ה

     

     

     

    מוכר לגמול השתלמות בתהליך של מסלול אישי.

    נדרש מילוי טופס הגשת בקשה למפקח/ת על הפיתוח המקצועי במחוז.
    טופס בקשת מסלול אישי - יועלה כאן בהמשך

    עוז לתמורה/עולם ישן: 60 שעות
    אופק חדש:  60 שעות בשבתון בלבד

     

    קהל יעד

    מנהלים, יועצים חינוכיים, מורים

     

    היקף שעות

     

    60 שעות

     

    מועד

     

    רביעי, אחת לשבועיים, בין השעות 16:00 – 19:15

    פתיחה מתוכננת לחודש ינואר 2021

    מס' מפגשים

    15 מפגשים

     

    דמי רישום

     

    150 ש"ח

     

    שכר לימוד

     

     

     

    2,950 ש"ח

    לעובדי הוראה בשבתון, מותנה באישור קרן ההשתלמות, עד 2 ש"ש מהקרן והשלמה בסך 1,218 ש"ח ע"י המשתתף

     

     

    להרשמה: יש למלא טופס הרשמה בצירוף קורות חיים ולבצע תשלום דמי הרישום

     

    תקנון המרכז

    לפרטים נוספים - מזכירות המרכז - טלפונים: 6408466, 03-6408162

    דוא"ל    morim@tauex.tau.ac.il

     

    על המרצים:

    חנה שדמי


    יועצת חינוכית ((M.A, מנהלת לשעבר של אגף בכיר השירות הפסיכולוגי ייעוצי, משרד החינוך . התמחות בנושאים הבאים: קידום רווחה נפשית בדגש על קידום אקלים מיטבי ופיתוח כישורי חיים, קידום היבטים רגשיים וחברתיים  בתהליכי הוראה ולמידה (S.E.L  , פיתוח מודלים לעבודה עם ילדים בסיכון וחיזוק חוסן והתמודדות במצבי משבר וחירום. ניהול אגף תכניות סיוע ומניעה שבמסגרתו נכתבה תכנית כישורי חיים ותכניות נוספות. כתיבת מאמרים ופיתוח תכניות התערבות בתחומים אלה.

     

    דב רקוביץ


    סוציולוג (M.A), מנהל לשעבר של אגף החינוך בכפר סבא. בעבר, מורה למדעי החברה ואזרחות ורכז פדגוגי בתיכון, ניהל  שני תיכונים.  כאשר אחד מהם הקים משלב התכנון האדריכלי של בית הספר. בנוסף שימש כמרצה במסלול להכשרת מנהלי בתי ספר במכללת בית ברל. בין הנושאים שקידם ברמה רשותית:  מור"ן-מוגנות ורווחה נפשית, יהדות כתרבות, מוזיקה קלאסית ומחול בבתי ספר יסודיים, למידה מרחוק, הידוק הקשר בין החינוך הפורמלי והבלתי פורמלי.

     

     

     

     

     

     

     

     

    אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>
    אוניברסיטת תל-אביב, ת.ד. 39040, תל-אביב 6997801
    UI/UX Basch_Interactive