• ראשי
  • מי יכיל את המיכל? – התמודדות הצוות החינוכי עם שחיקה ולחץ בעבודה

    עודכן: 22.09.2020

    מרצה: שרית רשתי M.A

    השתלמות זו יכולה להיות כחלק מהפיתוח המקצועי של צוותי החינוך בתוך בית-הספר במסגרת הגמישות הפדגוגית.

     

     

    שנת הלימודים תשפ"א

    -------------------


     

     

    רציונל

     

     

     

     

     

    תפקיד המורה ותפקודו בכיתה במאה ה- 21 עובר שינויים ותהפוכות בעשור האחרון. השינויים הטכנולוגיים והחברתיים המהירים שמתחוללים מאז המאה ה-20 הובילו לאתגרים חדשים הכרוכים בתפקיד. כיתת הלימוד  שינתה את פניה  ועם התיקון לחוק החינוך המיוחד והרחבת פרק השילוב וההכלה היא עתידה עוד להשתנות. תפקיד המורה מצריך ידע ומיומנויות אישיות רבות ומגוונות שהוא פחות  נדרש להן בעבר.

    מורים רבים ובהם גם לא מעט מורים בתחילת דרכם חווים כיום שחיקה באופן  זמני או מתמשך הבאה לידי ביטוי באובדן של אנרגיות, משאבים וכוחות פיזיים רגשיים ונפשיים, המתרחש בדרך כלל כתוצאה ממתח ולחץ ממושכים במסגרת העבודה כתוצאה מעומס רגשי, דרישות גבוהות, תנאים סביבתיים וכד'.

    התוכנית  המוצעת פורשת  יריעה רחבה ומקיפה של מאפייני שחיקה, גורמי שחיקה ואמצעים להתמודדות עם השחיקה ברמה האישית והארגונית תוך התאמה והתייחסות למאפיינים הייחודיים של מסגרות החינוך , צוותי החינוך וההוראה.

     

    מטרות

     

     

    1. הקניית  ידע מעולם הפסיכולוגיה על הגורמים המשפיעים על החוסן הנפשי, לחץ ושחיקה
    2. רכישת כלים מעשיים להתמודדות עם גורמי השחיקה בעבודה היומיומית בבית הספר (בחדר המורים, במרחבי החינוך הפתוחים והבלתי פורמליים ובכיתה)
    3. הכרת המימד הרגשי בתהליכי למידה הוראה וכיצד הוא משפיע על תהליכי הוראה ולמידה משמעותיים
    4. רכישת כלים מעשיים ליצירת  מנגנונים בית-ספריים תומכים ומכילים הן למורים והן לתלמידים

     

    תכנים מרכזיים

     

     

     

     

    1. חוסן נפשי/ רווחה נפשית  - מהם הגורמים המשפיעים על החוסן והרווחה הנפשית וכיצד ניתן להתמודד עם שחיקה ולחץ בעשייה  החינוכית?
    2.  חוסן ארגוני – חינוכי, גורמים משפיעים
    3. היבטים רגשיים בתהליכי למידה והוראה, מה זה אומר?
    4. צוותי ההוראה כדמויות משמעותיות ומשפיעות על התפתחותו הרגשית התקינה של התלמיד.
    5. מושגים נבחרים מעולם הפסיכולוגיה (גישות מגוונות כגון פסיכולוגית העצמי, הגישה הנרטיבית והגישה הקוגניטיבית התנהגותית) והחיבור שלהם לעולם החינוך והפדגוגיה.
    6.  הקשר המכריע בין עולמו הרגשי של הלומד והמלמד להישגים ולמידה משמעותית וחווייתית.

     

    דרכי ההוראה

     

    למידה פרונטאלית, משולבת התנסויות ותרגולים אישיים 

     

    דרישות התכנית

     

    נוכחות, הכנת תרגילים ועבודה אישית מסכמת.

     

    גמול השתלמות עו"ה

     

     

     

     

    מוכר לגמול השתלמות בתהליך של מסלול אישי.

    נדרש מילוי טופס הגשת בקשה למפקח/ת על הפיתוח המקצועי במחוז.
    טופס בקשת מסלול אישי - יועלה כאן בהמשך

    עוז לתמורה/עולם ישן: 60 שעות
    אופק חדש:  60 שעות בשבתון בלבד

     

    קהל יעד

     

    צוותי חינוך, מורים ומנהלים

     

    היקף שעות

     

    60 שעות

     

    מועד

     

    חמישי, בין השעות 16:00 – 19:30

     

    מס' מפגשים

    15 מפגשים (12 פרונטלים ו- 3 מקוונים א-סינכרונים)

     

    מיקום הלימודים

     

    אוניברסיטת תל אביב

     

    דמי רישום

     

    150 ש"ח

     

    שכר לימוד (תשפ"א)

     

     

    2,400 ש"ח
    לעובדי הוראה בשבתון, מותנה באישור קרן ההשתלמות, עד 2 ש"ש מהקרן והשלמה בסך 668 ש"ח ע"י המשתתף

     

     

     

    להרשמה יש למלא טופס רישום בצירוף קורות חיים ולבצע תשלום דמי הרישום

     

    עדכון 22.9.2020: פתיחת התכנית נדחית בשלב זה

     

    תקנון המרכז

     

    לפרטים נוספים - מזכירות המרכז - טלפונים: 6408466, 03-6408162

    דוא"ל    morim@tauex.tau.ac.il

     


    על המרצה   

    שרית רשתי (M.A) בתחום המנהל הציבור, הארגון, החינוך, הרווחה והטיפול. מנחה צוותי חינוך וחדרי מורים, יועצת ארגונית למערכות חינוך, רווחה, קהילה ורשויות מוניציפליות, מנחה צוותי חינוך וחדרי מורים, עוסקת בשנים האחרונות בפיתוח מיזמים ותכניות ייחודיות בתחום הרווחה, החינוך המיוחד והחינוך הרגיל ברמה הארצית והלוקאלית, מדריכה ומלווה הורים לילדים עם צרכים מיוחדים בתהליכי קבלת החלטות, מטפלת רגשית  בגישה הקוגניטיבית התנהגותית. במשך 20 שנה פיתחה הקימה וניהלה מערכות חינוכיות וטיפוליות ברשויות מקומיות ובמגזר השלישי.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>
    אוניברסיטת תל-אביב, ת.ד. 39040, תל-אביב 6997801
    UI/UX Basch_Interactive